Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2020 hier al het nieuws uit Pairi Daiza

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: PD

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Tec7 »

Aangezien we ondertussen al 2020 zijn heb ik nog wat artikelen en fotos gevonden "uit de oude doos", toen nog "Parc Paradisio" :)
Fotos:
2006
http://www.fotogalerijen.be/20060616paradisio/index.htm
2007
http://www.fotogalerijen.be/20070523paradisio/index.htm
2009
http://www.fotogalerijen.be/20090525paradisio/index.htm

artikel 2004:
https://www.lalibre.be/economie/entrepr ... 6db9aa843f
(vertaald door google translate)
Het Paradisio-park in Brugelette is ongetwijfeld de vlaggenschipattractie van Henegouwen. De site, gebouwd op het verlaten domein van de oude cisterciënzerabdij van Cambron op 11 mei 1994, heeft in 10 jaar tijd meer dan 3 miljoen bezoekers verwelkomd. Gestimuleerd door een uitzonderlijke zomer brak het seizoen 2003 alle aanwezigheidsrecords, met 510.000 opnames. Voor dit jaar (het park is 7 maanden per jaar geopend, van april tot november), rekent het management van Paradisio voorzichtig op een status-quo of zelfs een lichte toename. Oorspronkelijk was Paradisio een ornithologische tuin die vogels van over de hele wereld beschutte in imposante volières. Maar dankzij het bijeengebrachte kapitaal tijdens zijn beursgang in 1999, heeft Parc Paridisio zijn aanbod beroemd uitgebreid. In 2000 ontdekten bezoekers de oase, een gigantische tropische kas waarvan het dak opent en sluit op het ritme van de grillen van de hemel. Sinds 2001 kunnen Paradisio-klanten ook aan boord van de legendarische Captain Nemo's onderzeeër voor een duik in het hart van de oceanen. Waarna ze stoppen op de Matidi en Nosy Komba-eilanden waar eekhoornapen en maki's vrij rondlopen. In 2002 werd de onderwatergrot van zeeleeuwen en pinguïns toegevoegd. En recent hebben zoogdieren (giraffen, zebra's, nijlpaarden) ook het pand overgenomen. En voor het seizoen 2004 completeren nieuwe tuinen (La Roseraie met meer dan 1000 soorten rozen en de Andalusische tuin) de lange lijst met attracties. Achter dit project zit een man, Eric Domb, die bijna 40 pct. Van de aandelen bezit en die de Gedelegeerd bestuurder van SA Paradisio is. Deze advocaat, voormalig adviseur van Coopers & Lybrand, heeft een nieuw concept van een zoölogische tuin ontworpen, waarbij onmiddellijk de nabijheid tussen bezoekers en dieren wordt bevorderd (2.300 tot nu toe).“Dit concept, dat ons onderscheidt van andere dierentuinen en dat alle emoties probeert te bespelen, voldoet aan de verwachtingen van het publiek. Hier kun je de dieren aanraken, ruiken ",legt Frédéric Deven uit, de algemeen directeur van SA Paradisio. Na het opnemen van een omzet in 2003 met 17 pct. (Tot 9 miljoen euro), verwacht het bedrijf dit jaar een nieuwe progressie. De toegangsprijs is verhoogd: € 18,40 voor een volwassene en € 13,40 voor een kind van 3 tot 12 jaar (het is gratis voor kinderen jonger dan 3). Het bedrijf, sinds 1999 in financieel evenwicht, behaalde vorig jaar een winst van € 600.000 en heeft 90 voltijdse equivalenten in dienst (behalve seizoensmedewerkers en studenten in het hoogseizoen). Het park trekt nu grote aantallen Vlamingen (27 pct. Van opnames) en inwoners van Noord-Frankrijk. Paradisio lijkt nog niet klaar te zijn met innoveren."Er zijn nog veel dingen te doen op de site (55 hectare) die nog maar half af is", aldus de directeur. En als de site zich blijft ontwikkelen, dat is zeker, erkent hij, zal het noodzakelijk zijn om een ​​hotelinfrastructuur op of rond de site te ontwikkelen. Omdat het bijna onmogelijk is om in één dag rond de attracties te gaan.

Profetische woorden :)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Wat een groene oase van rust was het toen toch... een groot verschil met het volgebouwde (doch prachtige) park dat we nu hebben!

snoopy11
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Dan moest je het park eens gezien hebben in 1994, op een paar uur was je toen rond.
Ik weet nog dat er toen 3 pijlen stonden in de vorm toekans, die de lengte van het wandelpad aangaven.

Waar nu de Oasis is, was er een speeltuin, het aquarium was gedeeltelijk een restaurant, of toch wat er moest voor doorgaan.

Toen kon je ook nog tot aan de graven van de graven gaan, waar nu de roofvogelschow is.

Je kan je dat bijna niet meer voorstellen. Enkel de grote voliëre was er toen, de tropische kas, aansluitend een woestijnkas en daarachter de orchideeënkas. Op de plaats van de orchideeënkas bevindt zich nu de voelpoel, de Chinese aligators en de (voor mij toch) onzichtbare reuzensalamenders. Op de ringweg rond de vijvers vond je verspreid kleinere voliëres en dat was het.

Af en toe neem ik er de oude plattegronden er nog eens bij en dan sta ik altijd versteld over de ontwikkelingen van dit park.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Dromen jullie reeds mee met de eerste concepten van het 'buiten'zicht op de nieuwe serre (op de huidige parking) en het ingangsgebied?
https://www.facebook.com/groups/pairida ... 265427117/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
02 jan 2020, 20:11
Dromen jullie reeds mee met de eerste concepten van het 'buiten'zicht op de nieuwe serre (op de huidige parking) en het ingangsgebied?
https://www.facebook.com/groups/pairida ... 265427117/
Als ik de plannen goed opvat heb hier mijn bedenkingen bij.
Als ik het goed voor heb word meer dan de helft van het gebouw opgeofferd voor recreatie en logé. Dat is zeer spijtig, ik ga er ook vanuit dat in dat deel geen dieren zullen leven vanwege de chloor in het water, dan is er voor mij ook niet echt iets speciaal aan.

Mijn idee, geen onderverdeling, geen zwemmogelijkheid zodat je vanuit uw terras de vogels kan zien, dat maakt het speciaal.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

kdockx
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door kdockx »

Op de foto met de huisjes binnen in de hal, lijkt in het water iets dolfijn/bruinvis achtig te zwemmen... Of zou dit een manatee moeten voorstellen? :bravo:

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofreak »

Of een kunststof attribuut in de vorm van een dolfijn? :-)

kdockx
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door kdockx »

Daar ga ik even niet vanuit :) Geef mij maar een coole soort rivierdolfijn! Al zou ik met manatee's al heel blij zijn

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 »

Zie er eerder roggen en haaien in. Lijkt alsof je daar tussen kan zwemmen zie ook geen enkele barriere tussen water en strand?

Jarne
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

Lijkt mij ook eerder haaien en roggen, maar gezien het een zwemgedeelte is denk ik ook eerder aan attributen

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Het zijn attributen, zwemwater moet chloor bevatten en er is geen beest dat daar in kan leven.

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 »

Zwemgedeelte komt apart van de tropenkas namelijk de Lagune. Sanctuary wordt de tropenkas met dieren en ook met zeekoeien en aquarium.

En dit zijn nog maar concept arts kan er in het echt heel anders eruit komen te zien. De tropenkas wordt 5 hectare wat 5 keer zo groot is als de Bush.

snoopy11
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Ik denk inderdaad ook niet dat het gedeelte waar we de haaien zien het zwemgedeelte is.

Als je goed kijkt zie je onder het water oppervlak iets wat op ramen lijkt. Als ik me niet vergis kon je ook slapen met zicht op de vissen. Dus de verblijfsacomodatie bevindt zich volgens mij wel degelijk in de hal met de dieren. Dit kon men trouwens ook al zien op de eerder uitgebrachte ontwerpen bij de persvoorstelling.

Als de verblijfsacomodaties zijn uitgewerkt zoals bij 'The last frontiere' en 'The land of the cold' vindt ik het eigenlijk niet echt storend. Zeker bij de 'The land of the cold' valt het bijna niet op dat dit verblijfseenheden zijn.

Het zwemgedeelte ging opgevat worden als een cenote, een ondergronds meer. Dit zie je in de laatste concept art en dus afzonderlijk van de hal.

Het is in elk geval zeker een project om op te volgen vanaf volgend jaar.

Het valt me wel op hoe weinig aandacht dit project krijgt in de Vlaamse kranten/media.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Is nog 5 jaar hé, dat is voor de pers nog niet interessant.
Maar het park gaat nooit de aandacht krijgen dat het verdient op de Vlaamse pers. Daar zal de Vlaamse regering wel voor zorgen.

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
03 jan 2020, 11:49
Maar het park gaat nooit de aandacht krijgen dat het verdient op de Vlaamse pers. Daar zal de Vlaamse regering wel voor zorgen.
De Vlaamse regering dan nog.

Je begint het jaar weer goed moet ik zeggen :)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Apenarend schreef:
03 jan 2020, 12:02
Limburg vooruit schreef:

Tuurlijk, heb jij al ooit op de VRT een degelijke reportage gezien over PD? De Vlaamse regering sponsort de KMDA en de VRT. Moet er meer over gezegd worden?

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Limburg vooruit schreef:
03 jan 2020, 12:05
Apenarend schreef:
03 jan 2020, 12:02
Limburg vooruit schreef:

Tuurlijk, heb jij al ooit op de VRT een degelijke reportage gezien over PD? De Vlaamse regering sponsort de KMDA en de VRT. Moet er meer over gezegd worden?
Je moet maar eens kijken op de VTM daar kun je meer zien :D

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Elke zender heeft zo zijn parken, niet elke zender kan dezelfde reeks uitzenden. Zoals Mike hierboven aanhaalt kan je op VTM volop Pairi Daiza opvolgen hoor. ;)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Reuzenpanda’s en conservatiewerk van Pairi Daiza bekroond met vier awards

Pairi Daiza en de Pairi Daiza Foundation zijn vandaag bij de Giant Panda Global Awards – de ‘oscars van de pandawereld’ – bekroond met vier awards. De organisatie Giant Panda Global – een referentie voor pandafans over de hele wereld – en haar 330.000 stemmers belonen daarmee onder meer de inspanningen die Pairi Daiza en haar Foundation doen voor de conservatie van deze bedreigde en iconische dieren.

Dat 2019 een fantastisch jaar was voor het pandaproject van Pairi Daiza, hoeven we u natuurlijk niet te vertellen. Op 8 augustus jongstleden werd het jarenlange werk van onze verzorgers, dierenartsen en wetenschappers beloond met de geboorte van twee nieuwe jongen: Bao Di en Bao Mei. Dat brengt het totale aantal pandageboortes in Pairi Daiza op drie, en het aantal panda’s dat in Pairi Daiza verblijft op vijf. Het hoogste aantal panda’s van alle dierentuinen ter wereld, China niet meegerekend.

De organisatie ‘Giant Panda Global’ besloot dan ook haar jaarlijkse awardceremonie deze keer in de Chinese tuin van Pairi Daiza te houden. Een evenement waar pandafans over de hele wereld ieder jaar opnieuw naar uitkijken, en waarbij de meest bewonderenswaardige panda’s, verzorgers en projecten in de bloemetjes worden gezet. Met maar liefst vier prijzen was de balans voor Pairi Daiza dit jaar erg vruchtbaar.

• Zo werd de geboorte van onze pandatweeling Bao Di en Bao Mei beloond met goud als ‘Pandageboorte van het jaar’.

• Ook Pairi Daiza-dierenarts Tim Bouts viel in de prijzen en won goud in de categorie ‘Panda-dierenarts van het jaar’.

• Onze gewaardeerde pandaverzorgers, die in hun leven in het teken stellen van deze prachtige dieren, wonnen het brons in de categorie ‘Pandateam van het jaar’.

• Last but not least wint de Pairi Daiza Foundation – die onder meer het onderzoek financiert van de Belgische wetenschapster Jella Wauters naar het ontwikkelen van een zwangerschapstest voor reuzenpanda’s – voor haar inspanningen het brons in de categorie ‘Beste non-profitproject’. Deze mooie bekroningen voor onze experts – en vooral die voor het conservatiewerk van de Pairi Daiza Foundation – geven ons goede moed om te blijven ijveren voor het voortbestaan van de reuzenpanda, zoals we dat al jaren doen.

Plaats reactie