Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Bericht door Limburg vooruit » februari 26, 2020, 18:29

Gorilla Gust schreef:
februari 26, 2020, 17:38
Het gaat om ontsnapte incasterns, niet om grotere of gevaarlijke dieren. Voor pakweg een ontsnapte pelikaan of ibis worden er ook nergens tuinen gesloten... dus laten we vooral niet overdrijven.
Het gaat er over dat het niet de eerste keer is de laatste jaren.

Natuurlijk gaan ze niet sluiten (moet ook niet natuurlijk), maar een grondige waarschuwing zou wel eens mogen niet? En een onderzoek zou ook niet misstaan, de wrevel richting dierenparken groeit al genoeg in Europa.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Renegade » februari 26, 2020, 18:54

Een sluiting lijkt mij op dit moment overbodig en voorbarig, maar een grondig onderzoek en een grondige controle/inspectie, een ernstige waarschuwing en een verbeterplan om nieuwe incidenten te voorkomen lijken mij wel degelijk aangewezen.

Er zijn al te veel ernstige incidenten geweest de afgelopen jaren en het aantal ontsnapte en vrijwel zeker verloren vogels vind ik toch iets te schokkend om dit zomaar te laten passeren (ook vanuit de bevoegde overheidsdiensten).

Incidenten zoals dit die de tegenstanders van dierentuinen munitie geven en de anti-gevoelens aanwakkeren moeten ernstig aangepakt worden.

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing » februari 26, 2020, 19:08

Apenarend schreef:
februari 26, 2020, 17:45
Elwing schreef:
februari 26, 2020, 17:06
Nee, en ze broeden op kliffen, dus ze zullen ver moeten vliegen om broedplaatsen te vinden.
2.5 km om precies te zijn, al is daar wel al een andere bewoner waar ze misschien niet op gesteld zullen zijn.
Hmm, slechtvalk of zo? In ieder geval zijn dit tropische vogels van de kust van Peru en Chili die een speciale klier hebben om zeezout te kunnen afscheiden en uit de lucht de zee in duiken om kleine visjes als ansjovis te vangen. Ze hebben echt geen kans in Mechelen.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » februari 26, 2020, 19:18

Elwing schreef:
februari 26, 2020, 19:08
Apenarend schreef:
februari 26, 2020, 17:45
Elwing schreef:
februari 26, 2020, 17:06
Nee, en ze broeden op kliffen, dus ze zullen ver moeten vliegen om broedplaatsen te vinden.
2.5 km om precies te zijn, al is daar wel al een andere bewoner waar ze misschien niet op gesteld zullen zijn.
Hmm, slechtvalk of zo? In ieder geval zijn dit tropische vogels van de kust van Peru en Chili die een speciale klier hebben om zeezout te kunnen afscheiden en uit de lucht de zee in duiken om kleine visjes als ansjovis te vangen. Ze hebben echt geen kans in Mechelen.
Daar heb je absoluut gelijk in Elwing, maar ik kon je voorzetje ivm de kliffen niet laten liggen. ;) Laten we maar hopen dat ze nog in de buurt zijn en door honger gedreven terugkeren, al zal het niet makkelijk zijn om ze te vangen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » februari 26, 2020, 19:27

Ja, ik hoop met je op een goede uitkomst. Maar ik vrees er voor.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » februari 26, 2020, 19:50

Het artikel op HLN zegt nu dat het teruglokken van de ibissen nog niet gelukt is.

Dat is nog meer slecht nieuws. Onder de huidige weersomstandigheden weet ik niet hoe lang die het zonder echte beschutting zullen trekken.

Ik hoop echt dat ze nog iets kunnen redden, maar op dit moment ben ik extreem pessimistisch. De kans is enorm hoog dat ze de Incasternen en de ibissen allemaal zullen verliezen.

Het is nu avond dus vandaag zal er wel niet veel meer gebeuren. Ik hoop dat er morgen goed nieuws komt maar ik denk dat die kans uiterst klein is.

Dit zou wel eens bijzonder zware gevolgen kunnen gaan hebben voor Planckendael.

EDIT:
Uitleg door Marleen Huyge, curator vogels, in De Wereld Vandaag op Radio 1.
https://radio1.be/programma/de-wereld-v ... dael/13671

Blijkbaar zouden er twee spankabels van het net geknapt zijn waardoor het net gescheurd is.

De rode ibissen bevinden zich nog in Planckendael.

Er is ook contact opgenomen met vogelopvangcentra.

Er werden maatregelen genomen om de dieren meer kans te krijgen het verblijf terug te vinden. Er blijft ook 's nachts iemand aanwezig.

Men biedt de dieren voedsel aan en hoopt dat ze de weg ernaar zullen vinden.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » februari 27, 2020, 18:18

Update via Vrt NWS:
- Er zijn twee Incastern teruggevonden. Eentje keerde zelf terug, het andere dier werd gevangen in Zaventem na een melding.
- Er is ook een dier gemeld in Gooik. Dat is toch al op redelijke afstand van Planckendael.
- Er wordt melding gemaakt van 'roze vogels' (de rode ibissen neem ik aan) die in tuinen in de nabijheid van Planckendael zouden zitten. Dat is geen goed nieuws, blijkbaar is dus niet alleen het terug lokken mislukt maar hebben ze ook het domein verlaten.
- Ook een aantal eenden zou zijn ontsnapt maar die zouden inmiddels teruggekomen zijn.

Een heel klein beetje goed nieuws dus maar ook veel zaken die allerminst geruststellen.

Na bijna 48 uur met winderig, nat en koud weer met smeltende sneeuw vrees ik dat het er heel slecht uitziet voor de vogels die nog niet zijn gevonden. Die gaan het echt niet lang meer trekken nu.

Wat er is gebeurd klinkt hoe langer hoe meer als een echte ramp voor het park, en ik vermoed dat dit nog wel eens hele zware gevolgen zou kunnen gaan hebben voor Planckendael. Ik kan mij niet voorstellen dat andere dierentuinen of de overheidsdiensten dierenwelzijn hier gelukkig mee zijn, en ik kan me goed voorstellen dat er een harde reactie gaat komen. Om van de veroordeling door de publieke opinie en de sociale media nog maar te zwijgen. De bezoekerscijfers zullen wellicht nog een pak verder kelderen dit jaar (als het park überhaupt al open mag blijven).

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/27 ... -in-gooik/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/27 ... l-terecht/

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » februari 27, 2020, 19:48

beter dan niets... https://www.gva.be/cnt/dmf20200227_0486 ... planckenda

En nog even dit, dit is behoorlijk klote voor de verzorgers van deze dieren, en er valt hun niets te verwijten. Zij hebben deze kooi niet ontworpen. All het beste aan de mensen, en ook aan de dieren, maar de dieren kunnen niet lezen en de mensen wel. Veel succes, en weet dat jullie werk wordt geappricieerd.

okapi_els
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué

Bericht door okapi_els » februari 27, 2020, 20:31

Renegade schreef:
februari 27, 2020, 18:18

Wat er is gebeurd klinkt hoe langer hoe meer als een echte ramp voor het park, en ik vermoed dat dit nog wel eens hele zware gevolgen zou kunnen gaan hebben voor Planckendael. Ik kan mij niet voorstellen dat andere dierentuinen of de overheidsdiensten dierenwelzijn hier gelukkig mee zijn, en ik kan me goed voorstellen dat er een harde reactie gaat komen. Om van de veroordeling door de publieke opinie en de sociale media nog maar te zwijgen. De bezoekerscijfers zullen wellicht nog een pak verder kelderen dit jaar (als het park überhaupt al open mag blijven).

Overdrijf je nu niet een beetje... Aan dit voorval treft niemand schuld (anders dan bij het voorval van de leeuwen). Ook de aard van de diersoort verschilt nogal (gevaarlijk-ongevaarlijk).
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » februari 27, 2020, 20:36

wel we zullen de stormvastheid van grote vliegkooien moeten herbeschouwen na dit incident, en er lering uit trekken. Dit is hoe de wetenschap leert van een tragedie. Maar laten we alsjeblieft niet de mensen op de werkvloer beschuldigen. en er is nog steeds hoop dat een tragedie vermeden kan worden.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » februari 27, 2020, 20:49

okapi_els schreef:
februari 27, 2020, 20:31
Renegade schreef:

Overdrijf je nu niet een beetje... Aan dit voorval treft niemand schuld (anders dan bij het voorval van de leeuwen). Ook de aard van de diersoort verschilt nogal (gevaarlijk-ongevaarlijk).
Ik heb misschien inderdaad wat overdreven, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit volledig zonder gevolgen zal blijven. De omvang van dit incident en het grote aantal vogels dat zeer waarschijnlijk verloren gaat is wel erg groot, ook al zijn de dieren ongevaarlijk. Of er inderdaad niemand schuld heeft staat voor mij op dit moment ook nog niet vast. Ook het feit dat er de laatste jaren al verschillende zaken fout gegaan zijn speelt volgens mij in het nadeel van Planckendael. Men gaat echt niet blijven tolereren dat er telkens opnieuw zware incidenten zijn in Planckendael.
Elwing schreef:
februari 27, 2020, 20:36
wel we zullen de stormvastheid van grote vliegkooien moeten herbeschouwen na dit incident, en er lering uit trekken. Dit is hoe de wetenschap leert van een tragedie. Maar laten we alsjeblieft niet de mensen op de werkvloer beschuldigen. en er is nog steeds hoop dat een tragedie vermeden kan worden.
Volgens mij heb ik nergens met de vinger gewezen naar de mensen van Planckendael en al die indruk is ontstaan wil ik mij daar alleszins voor verontschuldigen. Het moet voor hen ook bijzonder lastig zijn momenteel.

Dat gezegd zijnde blijf ik erbij dat die héél grondig en door alle bevoegde diensten moet onderzocht worden en dat als er iemand fouten zou hebben gemaakt die personen zich daarvoor zouden moeten verantwoorden.

Er is nog wel een beetje hoop maar als je het realistisch bekijkt uiterst weinig. Misschien kunnen ze nog enkele vogels vinden of redden, maar het grootste deel van de ontsnapte vogels zal helaas wellicht verloren gaan en op een niet al te fijne manier sterven.

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » februari 28, 2020, 07:01

Dat heb je ook niet, en het was niet mijn bedoeling om je daar van te beschuldigen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » februari 28, 2020, 12:28

Renegade schreef:
februari 27, 2020, 20:49
okapi_els schreef:
februari 27, 2020, 20:31
Renegade schreef:

Ik heb misschien inderdaad wat overdreven, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit volledig zonder gevolgen zal blijven. De omvang van dit incident en het grote aantal vogels dat zeer waarschijnlijk verloren gaat is wel erg groot, ook al zijn de dieren ongevaarlijk. Of er inderdaad niemand schuld heeft staat voor mij op dit moment ook nog niet vast. Ook het feit dat er de laatste jaren al verschillende zaken fout gegaan zijn speelt volgens mij in het nadeel van Planckendael. Men gaat echt niet blijven tolereren dat er telkens opnieuw zware incidenten zijn in Planckendael.
Grote omvang en zware incidenten staan bij mij niet direct gelijk met 18 incasterns die ontsnappen nadat we hier diverse windvlagen en stormen te trotseren kregen. Dat noem ik toch nog steeds eerder een onvoorziene pech... en een werkpunt voor in toekomst om dit te voorkomen. Maar meer ook niet.

Ik ben er vrij gerust in dat de bevoegde instanties dat ook wel zo zullen zien, net zoals het park zelf dit ook liever voorkwam.

Je kan het bekijken als stormschade die je privaat kunt tegenkomen, waarbij je desondanks alles toch steeds in je tuin en huis goed en netjes onderhouden hebt. En dan nog is die stevige boom die gecontroleerd werd bijvoorbeeld omgevallen, het kan zomaar gebeuren. Of dat ene dakpannetje dat van het dak vloog.... of die regenpijp die plots toch verstopt desondanks een inspectie van enkele weken terug Je hebt nu eenmaal nooit alles 100% in de hand, zeker niet bij de weersomstandigheden van de laatste weken.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » februari 28, 2020, 23:38

Gorilla Gust schreef:
februari 28, 2020, 12:28
Grote omvang en zware incidenten staan bij mij niet direct gelijk met 18 incasterns die ontsnappen nadat we hier diverse windvlagen en stormen te trotseren kregen. Dat noem ik toch nog steeds eerder een onvoorziene pech... en een werkpunt voor in toekomst om dit te voorkomen. Maar meer ook niet.

Ik ben er vrij gerust in dat de bevoegde instanties dat ook wel zo zullen zien, net zoals het park zelf dit ook liever voorkwam.

Je kan het bekijken als stormschade die je privaat kunt tegenkomen, waarbij je desondanks alles toch steeds in je tuin en huis goed en netjes onderhouden hebt. En dan nog is die stevige boom die gecontroleerd werd bijvoorbeeld omgevallen, het kan zomaar gebeuren. Of dat ene dakpannetje dat van het dak vloog.... of die regenpijp die plots toch verstopt desondanks een inspectie van enkele weken terug Je hebt nu eenmaal nooit alles 100% in de hand, zeker niet bij de weersomstandigheden van de laatste weken.
Ik vind het verlies van tientallen vogels toch wel een voldoende ernstig incident hoor. Dat is niet iets wat onder de mat moet geveegd worden als enkel maar een uiterst ongelukkig gevolg van de weersomstandigheden. Dit moet echt wel volledig en grondig onderzocht worden. Of de bevoegde overheidsinstanties daar noodzakelijk aan moeten meedoen laat ik verder in het midden. Maar Planckendael zal in ieder geval absoluut alles moeten doen om dit soort zaken in de toekomst te vermijden. En ze zullen moeten zorgen dat er de komende jaren niet opnieuw grote incidenten zijn, of Planckendael kan het wel schudden.

Update van vandaag:
- 4 Incasternen zijn gevangen. Ze laten zich vrij makkelijk vangen en schijnen ze niet bang te zijn van mensen maar ze zelfs op te zoeken. Dat geeft enige hoop dat er misschien nog gevangen zullen kunnen worden.
- De sternen zitten wel al ver. Eentje werd gevangen in Brecht, de andere in een bedrijfshal in Maasmechelen en die zit nu in het Natuurhulpcentrum van Opglabbeek/Oudsbergen (zij vingen de vogel). Een derde dier werd door mensen van Brussels Airlines gevangen in Zaventem. Twee andere sternen zouden gezien in Lier en in Gooik. De Incasternen hebben dus grote afstanden afgelegd en zouden zowat overal in België kunnen zijn ondertussen.
- Blijkbaar hebben de mensen van het Natuurhulpcentrum intussen ook geholpen om dieren uit de beschadigde volière weg te vangen. Ik kon het artikel van Het Belang Van Limburg (link hieronder) echter niet volledig lezen dus ik weet geen verdere details.
- Een tiental rode ibissen heeft het park verlaten maar zit nog wel in de buurt, volgens een foto die op Facebook zag zitten ze op het Sport Vlaanderen-domein in Hofstade (Zemst). Drie zouden er zijn teruggekeerd.
https://www.hln.be/in-de-buurt/mechelen ... ~a7fab0f5/
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200228_048 ... edrijfshal

Nog ander nieuws dat ik vandaag tegenkwam, filmpje via RTV:
Vanuit de buurt rond Planckendael zouden er maar liefst 100 bezwaarschriften zijn ingediend tegen de logistieke en administratieve nieuwbouw op het terrein naast de Leuvense Vaart. De buurtbewoners vrezen blijkbaar voor verstoring van hun rust, geluidsoverlast (wat blijkbaar nu al problematisch zou zijn), visuele en esthetische verstoring, hoogbouw en vrachtwagens in hun straat. Planckendael zou hen via groenbuffers willen tegemoet komen. Dit kan in ieder geval de bouw van het nieuwe logistieke centrum vertragen of zelfs doen stoppen of onmogelijk maken. Als dat nieuwe centrum er niet zou kunnen komen zal dat de verdere modernisering van Planckendael heel moeilijk maken, met mogelijk zware gevolgen.

Dit is zeker niet goed, want vergunningsverlenende overheden zijn meestal nogal gevoelig voor tegenstand van buurtbewoners en van effecten op de leefbaarheid van omwonenden. En als Planckendael het draagvlak in de buurt aan het verliezen is (of al verloren heeft?) kan ze dit in de toekomst bij andere projecten of bij een hernieuwing van hun omgevingsvergunning heel erg parten spelen. Ik kan me niet voorstellen dat de incidenten van de laatste jaren de buurtbewoners gunstiger zullen stemmen over Planckendael.

https://www.rtv.be/artikels/omwonenden- ... ael-a79435

Tenslotte begin ik nu stilaan toch weer na te denken over de toekomst van de volière. Ik hoop echt dat er geen grote structurele schade is en dat die nog kan worden hersteld, en dat ze misschien toch nog hun vogelcollectie daar deels kunnen heropbouwen.

mrpee
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Burgers

Bericht door mrpee » februari 29, 2020, 10:31

Dit is het volledige artikel achter je link naar hbvl.

MAASMECHELEN / OUDSBERGEN - Een van de ontsnapte incastern van de zoo van Planckendael is opgedoken in een bedrijfshal in Maasmechelen. De vogel werd naar het Natuurhulpcentrum gebracht. Sil en co schoten intussen ook de mensen van Planckendael ter hulp om vogels uit de beschadigde kooi weg te vangen.
In de nacht van dinsdag op woensdag liep het fout in een van de kooien van de zoo. In het net zat een grote scheur en zo konden allerlei vogels ontsnappen. Zo ook een groepje incasternen. “Hele goede vliegers die onmogelijk te vangen waren. Gelukkig zijn er intussen al een aantal terecht. Eentje was doodleuk een bedrijfshal in Maasmechelen binnengewandeld. De medewerkers hadden er een doos over gezet, gevangen en naar ons gebracht. Gelukkig voor de vogel. Want Incasternen leven in Zuid-Amerika. Met dit weer zouden de overlevingskansen heel klein zijn”, zegt Sil Janssen.

De medewerkers van het Natuurhulpcentrum namen naast de stern ook heel wat van hun vangmateriaal mee om de mensen van Planckendael te helpen bij het vangen van de vogels in de beschadigde kooi. “Een heel moeilijke klus. Sommige vogels - zoals de rode ibissen - zaten al buiten de kooi en zijn intussen gaan vliegen. Grote voordeel van die soort is dat ze opvallen. Dat kan hun redding zijn.”

Wie een incastern of rode ibis spot, kan contact opnemen met Planckendael via gespot@planckendael.be en tel. 015/450.903.

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe » februari 29, 2020, 19:46

Gelukkig zijn de pinguins ook niet gaan vliegen, wel zonde want deze voliere was voor mij toch wel het hoogtepunt van deze dierentuin...

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » februari 29, 2020, 21:11

Boomkangoeroe Mike schreef:
februari 29, 2020, 19:46
Gelukkig zijn de pinguins ook niet gaan vliegen, wel zonde want deze voliere was voor mij toch wel het hoogtepunt van deze dierentuin...
Dat zou op zich wel héél nieuwswaardig geweest zijn... vliegende pinguïns! :D
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » februari 29, 2020, 22:40

Intussen zouden al 4 sternen terug zijn gevangen, maar hebben de rode ibissen het terrein wel verlaten.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » maart 4, 2020, 17:48

Update van zonet.

Er zouden nog tien ibissen en tien Incasternen ontbreken. Toch geen héél slecht resultaat en meer dan ik had verwacht.

Er komen nog steeds meldingen binnen van mensen die vogels zien. Een heel aantal vogels zou gelokaliseerd zijn, maar ze vangen is lastig. Men probeert hun vertrouwen te winnen en hen met bijvoedering te lokken in de hoop ze te vangen. Dat zou nog enkele weken kunnen duren.

De volière blijft afgesloten voor het publiek, aangezien er nog vogels zouden kunnen terugkeren. Dat zou gisteren één keer zijn gebeurd.

https://www.hln.be/in-de-buurt/mechelen ... ~ac19039b/

De rode ibissen zouden zich momenteel in de buurt van Zemst ophouden, onder meer bij het kasteel van Relegem en op het domein van Sport Vlaanderen in Hofstade.
https://waarnemingen.be/species/7741/observations/?

Er is blijkbaar toch hoop dat tenminste een (groot?) deel van de vogels zich enige tijd in leven kan houden. Maar ze vangen dat is natuurlijk een andere zaak...

Ik begrijp dat de volière nog een tijdje gesloten zal blijven, maar ik hoop toch echt dat ze die zo spoedig als mogelijk zullen herstellen en opnieuw open zullen stellen. Ik denk ook niet dat ze die volière zomaar zullen opgeven na deze ongelukkige gebeurtenis. Wat ik wel jammer vind is dat er geen enkele verdere update of communicatie over de ontsnapte vogels is gepost op de sociale media of de website van Planckendael.

Nog een ander nieuwtje: de bonobo-baby van Djanoa is na een stemming "Unabii" ('De voorspelling') gedoopt.
https://www.facebook.com/zooplanckendae ... =3&theater

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » maart 4, 2020, 19:21

Ik begrijp niet dat zo'n net het na deze korte periode al begeeft.

Het is natuurlijk een hele opprvlakte, vervangen door een stalen net zal qua gewicht dan weer niet haalbaar zijn vrees ik.

Plaats reactie