Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Bericht door Zoozot » mei 21, 2020, 17:41

Zonet voor het eerst weer naar Planckendael geweest. Ondanks de limiet en de tijdsloten moet ik zeggen dat er toch nog behoorlijk wat volk in het park aanwezig was. In gebouwen en doorloopverblijven is het verplicht om mondmaskers te dragen, in de rest van het park wordt via bebording aangemaand om in de verschillende continenten de aangegeven looproutes te volgen. In winkels staat een limiet op het aantal toegelaten personen, en op cruciale plekken staan dispensers met handgel. Aan de ingang wordt met dranghekken en pijlen ervoor gezorgd dat er geen opstoppingen ontstaan en dat bezoekers die het park binnen- en buiten gaan van elkaar gescheiden worden. Om de doorstroming te verbeteren is het tijdelijk terug mogelijk om binnen te komen via de oude ingang aan het kasteel.

Naast de al genoemde vernieuwingen aan het bonoboverblijf is er op het eerste zicht weinig veranderd in het park. In het giraffenperk zijn de aangekondigde mhorrgazelles al aanwezig, maar hebben voorlopig nog een afgescheiden stukje van het perk tot hun beschikking. De gierparelhoenen zitten tegenwoordig bij de secretarisvogels, maar staan nog wel aangegeven bij de textorwevers. Ook lijken de roze pelikanen verdwenen te zijn; hun bordje was verdwenen en ik heb verder alleen kroeskoppen gezien.

Ook de pinguïnvolière is weliswaar open, maar het kapotte net is nog niet hersteld. De schade is veel groter dan ik dacht, en waarschijnlijk is het niet zo eenvoudig te herstellen. Logischerwijze zijn alleen de niet-vliegende vogels zichtbaar (pinguïns, flamingo's, zwarthalszwanen en stoombooteend). Een aantal reeds teruggevangen bril- en rode ibissen zitten voorlopig in de Europese volière bij de bever:
Afbeelding
Afbeelding

Bij de werken voor het orang-oetanverblijf is weinig activiteit te bespeuren. De grachten rond de apeneilanden zijn momenteel drooggelaten en het binnenverblijf van de kuifmakaken is al afgebroken, maar verder lijkt er weinig gebeurd te zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 21, 2020, 20:40

Bedankt voor de update, die schade aan het net ziet er inderdaad best fors uit op deze foto's!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » mei 21, 2020, 21:33

De impala's zijn dan wellicht reeds weg?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » mei 21, 2020, 21:48

Apenarend schreef:
mei 21, 2020, 21:33
De impala's zijn dan wellicht reeds weg?
Daar kunnen we van uitgaan, ze zijn niet meer te zien en niet meer aangegeven.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Renegade » mei 22, 2020, 12:28

Zoozot schreef:
mei 21, 2020, 17:41
Zonet voor het eerst weer naar Planckendael geweest. Ondanks de limiet en de tijdsloten moet ik zeggen dat er toch nog behoorlijk wat volk in het park aanwezig was. In gebouwen en doorloopverblijven is het verplicht om mondmaskers te dragen, in de rest van het park wordt via bebording aangemaand om in de verschillende continenten de aangegeven looproutes te volgen. In winkels staat een limiet op het aantal toegelaten personen, en op cruciale plekken staan dispensers met handgel. Aan de ingang wordt met dranghekken en pijlen ervoor gezorgd dat er geen opstoppingen ontstaan en dat bezoekers die het park binnen- en buiten gaan van elkaar gescheiden worden. Om de doorstroming te verbeteren is het tijdelijk terug mogelijk om binnen te komen via de oude ingang aan het kasteel.

Naast de al genoemde vernieuwingen aan het bonoboverblijf is er op het eerste zicht weinig veranderd in het park. In het giraffenperk zijn de aangekondigde mhorrgazelles al aanwezig, maar hebben voorlopig nog een afgescheiden stukje van het perk tot hun beschikking. De gierparelhoenen zitten tegenwoordig bij de secretarisvogels, maar staan nog wel aangegeven bij de textorwevers. Ook lijken de roze pelikanen verdwenen te zijn; hun bordje was verdwenen en ik heb verder alleen kroeskoppen gezien.

Ook de pinguïnvolière is weliswaar open, maar het kapotte net is nog niet hersteld. De schade is veel groter dan ik dacht, en waarschijnlijk is het niet zo eenvoudig te herstellen. Logischerwijze zijn alleen de niet-vliegende vogels zichtbaar (pinguïns, flamingo's, zwarthalszwanen en stoombooteend). Een aantal reeds teruggevangen bril- en rode ibissen zitten voorlopig in de Europese volière bij de bever:
Afbeelding
Afbeelding

Bij de werken voor het orang-oetanverblijf is weinig activiteit te bespeuren. De grachten rond de apeneilanden zijn momenteel drooggelaten en het binnenverblijf van de kuifmakaken is al afgebroken, maar verder lijkt er weinig gebeurd te zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Bedankt voor de update, Zoozot. Vooral de update over de volière en de gevangen vogels apprecieer ik erg.

Ik ga zelf morgen hoe het tegenwoordig is in kijken in Planckendael.

Met betrekking tot het orang-oetanverblijf: het zou kunnen dat die werf stilligt door de coronamaatregelen, niet alle werven zijn terug opgestart. Ik vrees echter dat het enorme financiële verlies door de sluiting als gevolg van de sluiting van twee maanden (en wellicht nog de rest van het jaar beperkte bezoekersaantallen en inkomsten) er wel eens zou kunnen toe geleid hebben dat bepaalde investeringen en projecten uitgesteld zijn en dat men heeft moeten kiezen om voorlopig bijvoorbeeld alleen de reeds opgestarte werven in Antwerpen af te werken. Ik vermoed dat de geplande investeringen in Planckendael zoals de orang-oetans en de nieuwe gebouwen achter de schermen aanzienlijke vertraging zullen oplopen, mogelijk zelfs van meerdere jaren. Ik denk het op dit ogenblik er meer om gaat om deze crisis te overleven dan om te investeren...

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe » mei 22, 2020, 15:51

Vertraging oké maar ik vind wel dat ze moeten blijven investeren als alles nu stil ligt vind ik dat wel jammer naar dagjestoeristen toe dit al een heel deel van het park die wegvalt. Ruim het dan wat netter op en zet er iets tijdelijks neer, ze kunnen dit nu toch niet het hele seizoen zo laten.

Wat betreft de gebouwen snap ik wel het idee niet bij de boot aan het bonobo gebouw, wie legt hier nu zo een grote waterspeelplaats aan terwijl je vroeger een succesvolle speeltuin had 3/4 van het jaar kun je deze grote ruimte niet benuttigen...

Lemur02
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo

Bericht door Lemur02 » mei 23, 2020, 21:38

Zoozot schreef:
mei 21, 2020, 17:41

Leuke toevoeging de mhorrgazelles, hopelijk komen de duingazelles ook op de savanne. ik vind die eigenlijk ook perfect in het thema passen

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » mei 24, 2020, 12:01

Lemur02 schreef:
mei 23, 2020, 21:38
Leuke toevoeging de mhorrgazelles, hopelijk komen de duingazelles ook op de savanne. ik vind die eigenlijk ook perfect in het thema passen
Die willen ze liever niet tussen grote hoefdieren plaatsen wegens stress, of dat was toch zo een aantal jaar terug. Ik denk ook niet dat er veel toekomst zit in de duingazellen eigenlijk in Europa.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 24, 2020, 12:35

Jarne schreef:
mei 24, 2020, 12:01
Lemur02 schreef:
mei 23, 2020, 21:38
Die willen ze liever niet tussen grote hoefdieren plaatsen wegens stress, of dat was toch zo een aantal jaar terug. Ik denk ook niet dat er veel toekomst zit in de duingazellen eigenlijk in Europa.
Geen. Zijn ook in PL al opgegeven, is wachten tot ze de pijp uitgaan.

Ik zou ze liever (terug) zien gaan richting de VS waar er nog een kleine kans is om op lange termijn een stabiele populatie uit te bouwen (begin 2019 waren er daar 23.27 dieren in 9 zoos). Ik ken evenwel de leeftijdsstructuur van de dieren in PL niet, misschien heeft een inschakeling in het Noord-Amerikaanse programma al geen zin meer.
Extinction is forever!

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » mei 24, 2020, 14:07

Is het dan niet mogelijk om uit Amerika nog enkele dieren te krijgen om de populatie in Europa te verbeteren?
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » mei 24, 2020, 14:14

Terug naar de VS zou inderdaad ideaal zijn volgens mij.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » mei 24, 2020, 15:02

Vertraging oké maar ik vind wel dat ze moeten blijven investeren als alles nu stil ligt vind ik dat wel jammer naar dagjestoeristen toe dit al een heel deel van het park die wegvalt. Ruim het dan wat netter op en zet er iets tijdelijks neer, ze kunnen dit nu toch niet het hele seizoen zo laten
Ze zullen dat heus wel wat opkalefateren, geef ze wat tijd. Maar dit zijn beslissingen van de laatste weken, he. Een project als de Orangs moeten uitstellen is niet iets dat je onbezonnen doet. Er zal wel even moeten nagedacht worden over plan B. Met name het antwoord op de vraag 'hoelang zal het uitstel duren' bepaalt mee de voorlopige invulling van zo'n site.
Wat betreft de gebouwen snap ik wel het idee niet bij de boot aan het bonobo gebouw, wie legt hier nu zo een grote waterspeelplaats aan terwijl je vroeger een succesvolle speeltuin had 3/4 van het jaar kun je deze grote ruimte niet benuttigen...
Ik vind dat anders een logische en slimme beslissing. Planckendael heeft speeltuinen zat, het park staat er vol van. Maar er was één ding dat ontbrak in het aanbod: een waterattractie. Die zijn nochtans heel belangrijk tijdens de hete zomerdagen (waarvan we er trouwens steeds meer krijgen). Ouders van kinderen kiezen dan voor bestemmingen die wat afkoeling en verfrissing bieden. Ik denk dat dit een drukbezochte plek wordt binnenkort.

Iets anders: weet er iemand of en zoja welke diersoorten van deze werfzone achter de schermen nog aanwezig zijn, in afwachting van herbestemming (de otters, de kuifmakaken, de witwanggibbons,...)? Of zijn deze dieren allemaal naar andere parken gebracht?

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 24, 2020, 18:53

Max schreef:
mei 24, 2020, 14:07
Is het dan niet mogelijk om uit Amerika nog enkele dieren te krijgen om de populatie in Europa te verbeteren?
Waarom zou men dat nog eens proberen? PL kreeg eind jaren 80 in totaal 12 dieren van San Diego met het oog op de uitbouw van een Europese populatie. Dat is dus grandioos mislukt. De Noord-Amerikaanse populatie is nu ook zo groot (niet meer).
Extinction is forever!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 24, 2020, 18:58

zoofreak schreef:
mei 24, 2020, 15:02
Vertraging oké maar ik vind wel dat ze moeten blijven investeren als alles nu stil ligt vind ik dat wel jammer naar dagjestoeristen toe dit al een heel deel van het park die wegvalt. Ruim het dan wat netter op en zet er iets tijdelijks neer, ze kunnen dit nu toch niet het hele seizoen zo laten
Ze zullen dat heus wel wat opkalefateren, geef ze wat tijd. Maar dit zijn beslissingen van de laatste weken, he. Een project als de Orangs moeten uitstellen is niet iets dat je onbezonnen doet. Er zal wel even moeten nagedacht worden over plan B. Met name het antwoord op de vraag 'hoelang zal het uitstel duren' bepaalt mee de voorlopige invulling van zo'n site.
Met de flamingo-pinguinvolière gedeeltelijk en de Azieserre volledig zijn 2 van de 4 belangrijkste attracties in PL gesloten. Om dan in de zomer te rekenen op een full price inkom van enkele 100.000den bezoekers is bijzonder riskant.
zoofreak schreef:
mei 24, 2020, 15:02
Ik vind dat anders een logische en slimme beslissing. Planckendael heeft speeltuinen zat, het park staat er vol van. Maar er was één ding dat ontbrak in het aanbod: een waterattractie. Die zijn nochtans heel belangrijk tijdens de hete zomerdagen (waarvan we er trouwens steeds meer krijgen). Ouders van kinderen kiezen dan voor bestemmingen die wat afkoeling en verfrissing bieden. Ik denk dat dit een drukbezochte plek wordt binnenkort.
Waarom moet een zoo persé alles hebben en aanbieden? En waarom moet dat persé aan de rand van één van je paradepaardjes; ten minste, ik heb het toch goed gezien dat deze boot/waterpretattractie toch ligt bij de waterpartij die het bonoboeiland omringd, niet?
Extinction is forever!

Plaats reactie