Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Bericht door Laafsekikker » mei 9, 2020, 17:15

RECORDAANTAL OOIEVAARSNESTEN IN ZOO PLANCKENDAEL
Corona of niet, de ooievaars van ZOO Planckendael hebben zich dit jaar eens goed laten gaan! Het ooievaarsgeklepper klonk nooit eerder zo luid. De ooievaarskolonie van ZOO Planckendael breidt nog verder uit en vestigt opnieuw een record. Dit jaar telt Planckendael maar liefst 77 nesten in het park. Dat zijn 11 nesten meer dan in 2019 en dat belooft alvast voor het aantal jongen die nu volop komen piepen uit hun ei.

De grootste ooievaarskolonie van het land bestond vorig jaar uit 160 vogels, nu tellen de Planckendaelverzorgers ruim 180 vogels.

De koppels zijn gesetteld op hun nest en zijn volop aan het broeden. Hopelijk levert dit recordaantal nesten ook een recordaantal jongen op dit jaar. Momenteel telt ZOO Planckendael al ongeveer 25 ooievaarskuikens die tussen de 1 à 14 dagen oud zijn.

Dit jaar plaatste het park bovendien een camera op één van de nesten. De mannelijke bewoner van dit nest is een uitzonderlijke goede huisvader die regelmatig het broeden overneemt van zijn vrouw. Hij brengt elk jaar een mooi aantal ooievaarskuikens mee groot. Dit jaar kreeg het koppel zelfs 5 kuikens, terwijl een gemiddeld ooievaarsnest vaak 2 à 3 jongen gemiddeld telt.

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Boomkangoeroe » mei 9, 2020, 22:46

En ik ben ervan overtuigd dat de rust hier ook wel iets mee te maken zal hebben en hopelijk volgen er zo ook meer jongen :)

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » mei 13, 2020, 15:29

ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael terug open onder strikte voorwaarden
ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael mogen vanaf 18 mei weer open, onder strikte veiligheidsvoorwaarden. Ze doen dit de eerste twee weken exclusief voor abonnees en mits reservering vooraf online. Vanaf 1 juni zijn beide parken open voor het grote publiek maar ook na reservatie. Het aantal bezoekers dat tegelijkertijd de parken bezoekt, wordt beperkt. Online vooraf reserveren is een must! Dit kan voor abonnees vanaf vrijdag 15 mei op de websites van beide parken. Vanaf maandag 18 mei kan het grote publiek reserveren. Bezoekers kiezen hun moment van aankomst uit vijf tijdssloten. De openingsuren worden hiervoor uitgebreid vanaf 8u tot 19u. De bezoekersstromen worden zo gespreid over de hele dag. In beide parken gelden strikte veiligheidsregels. Coronastewards zien toe op de naleving ervan.

Blij en opgelucht
ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael zijn blij dat ze terug open kunnen. De dierentuinen zijn immers bij uitstek plaatsen waar mensen zich in een natuurlijke en gecontroleerde omgeving kunnen ontspannen op voldoende afstand van elkaar. ZOO Antwerpen brengt als oase midden in de stad en best bewaarde 19de eeuwse dierentuin ter wereld al meer dan 177 jaar mensen dichter bij de dieren en de natuur. De lockdown vanaf 14 maart is een financiële aderlating voor beide parken.

Fans van het eerste uur
De eerste twee weken openen de parken exclusief voor hun grootste fans, de abonnees, mits reservatie vooraf. Zij kunnen vanaf vrijdag 15 mei op de websites reserveren en kunnen eenvoudigweg hun abonnement en de reservatiemail meebrengen voor hun bezoek. Zij kennen de parken het best en zijn direct aanspreekbaar zowel digitaal als op het terrein. Mogelijk worden de nieuwe coronaregels op basis van hun ervaringen nog verfijnd. Het grote publiek kan ook vanaf maandag 18 mei online reserveren voor een bezoek vanaf 1 juni.

Coronaregels

Beide parken passen strenge veiligheidsmaatregelen toe. Allereerst MOET je online en vooraf reserveren! Breng deze reservatie mee. Ter plaatse is het dragen van een mondmasker (+12j) verplicht in de gebouwen, de toiletten, bij take-away in de restaurants en overal waar de 1,5 m social distance niet bewaard kan worden. Coronastewards informeren en kijken toe op de naleving van de nieuwe regels. Op verschillende locaties in de tuinen staan handgels ter beschikking. Betalingen gebeuren elektronisch en liefst contactloos. De terminals, automaten, buggy’s en bolderkarren worden regelmatig ontsmet. Er zijn wachtzones, éénrichtingsverkeer en aparte in- en uitgangen voor locaties met een beperkte capaciteit. Er is enkel take-away voor de restaurants met éénrichtingsverkeer. Je kan enkel buiten zitten mits social distancing per gezin. Voorlopig zijn alle voederbabbels en animaties geschrapt. Speelzones zijn niet toegankelijk. De continenten in ZOO Planckendael hebben éénrichtingsverkeer.

#ZOOsamen

ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael dringen bij de bezoekers aan op een strikte naleving van de coronaregels. Voor jezelf, je naasten, je medebezoekers, de verzorgers en indirect de dieren. #ZOOsamen

SAMENGEVAT

Abonnees kunnen reserveren vanaf vrijdag 15 mei voor een bezoek vanaf maandag 18 mei. De parken zijn twee weken exclusief open voor abonnees. Iedereen kan reserveren vanaf maandag 18 mei voor een bezoek vanaf maandag 1 juni.

Reserveer online via onze websites.
*Kies je uur van aankomst.
*Breng je reservatiebevestiging mee. (en je abonnement voor leden). Kom niet als je ziek bent!
*Draag een mondmasker in gebouwen, toiletten, take-away in de restaurants en waar de social distancing (1,5m) niet mogelijk is.
*Was je handen regelmatig. Gratis handgel verspreid over het park.
*Coronastewards informeren en controleren.
*Betaal contactloos.
*Shop open met beperkte capaciteit, enkel take-away in de restaurants : buiten zitten mits social distancing per gezin.
*Geen voederbabbels, geen animaties, speelzones gesloten.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » mei 13, 2020, 16:15

Gebouwen open blijkbaar? Beter dan in de Duitsland dus.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 13, 2020, 18:03

Ook in bijvoorbeeld Blijdorp lijken ze zo te werken, toch afgaand op de nieuwe podcast van Zoo-inside. Die laatste brachten een bezoek aan de diergaarde vandaag. https://soundcloud.com/user-113581999/z ... u4NLLqy5uk
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade » mei 14, 2020, 23:06

Even een vraag: heeft iemand recent nog iets vernomen over de ontsnapte vogels uit de Zuid-Amerikaanse volière in Planckendael, en hoe het verder moet met die volière?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 18, 2020, 16:34

Onrechtstreeks. ;)

Het dierenpark Harry Malter in Heusden mag vandaag de deuren openen voor een beperkt publiek.

Dit weekend waren de voorbereidingen bijna afgerond, alles werd gereed gemaakt om een veilige manier weer mensen te ontvangen. De eer van de 'allereerste gast' ging alvast naar een ontsnapte rode ibis uit Planckendael.

We lezen er meer over bij HLN+
https://m.hln.be/de-krant/harry-malter- ... ~aa42331b/

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » mei 19, 2020, 10:19

Volgens berichten op facebook is olifant Dumbo overleden ten gevolge van een ziekte die ze al een tijdje had. Zal vreemd zijn om het olifantenperk te zien zonder haar. Bijna 30 jaar zag ik haar elke maand minstens 1 keer.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 19, 2020, 11:04

Net bevestigd in het nieuws. Jammer natuurlijk en hopelijk niet te wijten aan het herpesvirus (op de radio had men het over gestorven van ouderdom).
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » mei 19, 2020, 11:10

Apenarend schreef:
mei 19, 2020, 11:04
Net bevestigd in het nieuws. Jammer natuurlijk en hopelijk niet te wijten aan het herpesvirus (op de radio had men het over gestorven van ouderdom).
Ze was van 1972 als ik mij niet vergis, dus wat die ouderdom betreft is het antwoord, nee.

Is voor mij persoonlijk een enorm verlies, is het enige dier in de zoo waar ik altijd heen ging zonder overslaan.

Wie gaat nu de rol van matriarch overnemen, Yu yu yin zie ik dat niet doen.

Secretarisvogel
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Secretarisvogel » mei 19, 2020, 17:14

Apenarend schreef:
mei 19, 2020, 11:04
Om te sterven aan EEHV zou vreemd zijn, want daar is ze al wel te oud voor. Zeg nooit nooit, maar normaal zijn het echt wel alleen jonge olifanten die er aan sterven.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 20, 2020, 13:19

Eerder onverwacht verscheen er zopas op Zoolex de bespreking van het olifantenverblijf.

https://www.zoolex.org/gallery/show/1956/

Altijd leuk wanneer er daar ook iets over een Belgische zoo verschijnt.

Nieuw ondermeer voor mij was dat er zich onder het kuddeverblijf van de binnenstal geen betonnen plaat bevindt. Wel 2 m zand. Wat betekent dat afwatering gewoon in de grond verdwijnt. Knap.

Ik lees ook dat er voor 2021 een bijkomende stiercapaciteit zal worden gebouwd. Ik vraag me af waar. Ben ook benieuwd of dit in de oorspronkelijke plannen stond (er wordt in de tekst immers ook nog altijd gesproken over het houden van een hertensoort) danwel of dit nu echt nieuw is. De auteur, Jonas Homburg, is van ZooLex maar de tekst is gereviseerd (recentelijk?) door mensen uit de KMDA.
Extinction is forever!

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » mei 20, 2020, 14:09

Interessant om te lezen. Over die extra stiercapaciteit is voor zover ik weet nooit iets bekendgemaakt, ook niet bij de originele plannen. Dat het effectief voor 2021 gepland zou zijn lijkt me in tussentijd bijna onmogelijk. Voor de oplevering van het orang-oetanverblijf denk ik niet dat ze in de Aziëzone met een nieuw ingrijpend bouwproject zullen beginnen, en bovendien zal de Coronacrisis ook wel wat roet in het eten gegooid hebben.

Overigens wel leuk dat het idee voor herten bij de olifanten nog niet volledig is opgeborgen. Oorspronkelijk waren daar dybowskiherten voor voorzien, maar nu de KMDA die door de projecten in A'pen niet meer in de collectie heeft zal het wel en andere soort worden, als het überhaupt nog doorgaat.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » mei 20, 2020, 15:38

Zoozot schreef:
mei 20, 2020, 14:09
Interessant om te lezen. Over die extra stiercapaciteit is voor zover ik weet nooit iets bekendgemaakt, ook niet bij de originele plannen. Dat het effectief voor 2021 gepland zou zijn lijkt me in tussentijd bijna onmogelijk. Voor de oplevering van het orang-oetanverblijf denk ik niet dat ze in de Aziëzone met een nieuw ingrijpend bouwproject zullen beginnen, en bovendien zal de Coronacrisis ook wel wat roet in het eten gegooid hebben.

Overigens wel leuk dat het idee voor herten bij de olifanten nog niet volledig is opgeborgen. Oorspronkelijk waren daar dybowskiherten voor voorzien, maar nu de KMDA die door de projecten in A'pen niet meer in de collectie heeft zal het wel en andere soort worden, als het überhaupt nog doorgaat.
Ik meende dat er oorspronkelijk wel sprake was van 2 boxen voor stieren, één bij de koeien en één apart. Maar ik vind er niet direct iets van terug nee.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 20, 2020, 17:40

Het stuk leest alsof er gedacht wordt aan een uitbreiding van de bulleninfrastructuur (van 1 naar 2 bullen). In termen van uitbreiding binnen- of buitenverblijf zie ik dat moeilijk te realiseren wegens nauwelijks plaats aan die kant. En binnen het bestaande verblijf zijn er reeds twee bullenstallen. Ik kan er dus niet aan uit.

Ik hoop nog altijd op een verdere invulling van het olifantentraject met andere soorten, zeker met een apensoort en bv. een berensoort. Voor die laatste is er misschien nog wel plaats aan de achterkant van de uitkijkpagode, bv. voor honingberen.
Maar met de recente koerswijziging om minder warmtegevoelige dieren te houden en de reeds ingrijpende bouwwerkzaamheden aan de Aziatische serre zie ik dat niet voor de nabije toekomst.
Extinction is forever!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 20, 2020, 19:46

Vandaag was de KMDA op de radio, en vertelde men dat men de bezoekerscapaciteit geleidelijk wilt omhoog krikken in het park. Conform met wat de andere parken min of meer doen, hetzij aan een iets sterker tempo voorlopig.

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe » mei 20, 2020, 22:42

Zoozot schreef:
mei 20, 2020, 14:09

In Pairi Daiza lukt de combi met de lierherten en de Indische antilopen ook prima dus moet dit hier ook wel kunnen denk ik.

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe » mei 20, 2020, 22:44

Apenarend schreef:
mei 20, 2020, 17:40
Ik hoop nog altijd op een verdere invulling van het olifantentraject met andere soorten, zeker met een apensoort en bv. een berensoort. Voor die laatste is er misschien nog wel plaats aan de achterkant van de uitkijkpagode, bv. voor honingberen.
Maar met de recente koerswijziging om minder warmtegevoelige dieren te houden en de reeds ingrijpende bouwwerkzaamheden aan de Aziatische serre zie ik dat niet voor de nabije toekomst.
Hmmm ja zou het gaan met de bouw van het nieuwe orang oetan verblijf in planckendael? :google:

Heeft iemand mss al een foto gemaakt? :zoorro:

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 20, 2020, 22:47

Op dat vlak is er weinig veranderd, wel kreeg het horecapunt aan de start van 'expeditie Bonobo' de aankleding van een douanekantoor, en is de speelboot eindelijk voltooid. De bonobos kregen ook nieuwe klimstructuren buiten.

Zie https://www.facebook.com/21854703150132 ... 412755158/

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 21, 2020, 10:20

Gorilla Gust schreef:
mei 20, 2020, 22:47
Op dat vlak is er weinig veranderd, wel kreeg het horecapunt aan de start van 'expeditie Bonobo' de aankleding van een douanekantoor, en is de speelboot eindelijk voltooid. De bonobos kregen ook nieuwe klimstructuren buiten.

Zie https://www.facebook.com/21854703150132 ... 412755158/
In vergelijking met vroeger behoorlijk wat extra klimmogelijkheden op het eiland zo lijkt me?

Die boot, tja. In de lijn van de parkfilosofie zeker, een speeldierentuin. Waarom ge bij een van uw vlaggeschepen persé speeltuinen en doe-activiteiten moet hebben is mij een raadsel.
Extinction is forever!

Plaats reactie