Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Bericht door Boomkangoeroe » maart 4, 2020, 23:50

Wie zegt dat het net zich zomaar begeeft het kan ook ten gevolge zijn van stormschade of mss wel door vandalisme?

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Renegade » maart 5, 2020, 04:48

De huidige theorie is stormschade geloof ik. Dat het net het pas vorige week heeft begeven is misschien een gevolg van wekenlang winderig weer en meerdere dagen met zware wind, met progressieve beschadiging en uiteindelijk grote schade tot gevolg. Bovendien was er de ochtend dat het net gescheurd is plakkerige smeltende sneeuw gevallen. Vandalisme lijkt me niet waarschijnlijk, voor zover ik begrepen heb is het net bovenaan gescheurd.

Je zou hopen dat netten van grote volières voorzien zij op slechte weersomstandigheden, maar misschien is er sprake van een opeenstapeling van schade en/of slijtage. Misschien is er ergens een fout gemaakt bij de constructie. Dat zullen ze in ieder geval héél grondig moeten onderzoeken en nakijken. Het belangrijkste is dat er uit dit incident lessen getrokken worden naar de toekomst toe.

Ik vrees dat stalen netten plaatsen moeilijk zal zijn, een constructie die gebouwd is voor nylon netten is vrijwel zeker niet sterk genoeg om die te dragen. In dat geval zou je eigenlijk de hele volière opnieuw moeten bouwen en dan ben je vertrokken voor heel wat maanden.

Of er andere maatregelen mogelijk zijn (vogels binnenhouden bij stormweer?) moeten ze naar mijn mening grondig bekijken, maar zo makkelijk zal dat ook wel niet zijn.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » maart 5, 2020, 06:53

Vogels zijn met een klikker te trainen, iedere soort kan je zelfs een andere combinatie leren.

Maar of dit haalbaar is voor zoveel dieren weet ik niet.

Wat dat net betreft, dat moet op storm voorzien zijn. En vermits het nylon is zou dit ook 20 jaar moeten meegaan.

Tenzij er een boom ofzo op terecht gekomen is, maar dat was niet het geval dacht ik.

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing » maart 6, 2020, 06:43

Niet alleen de incasternen en rode ibissen, maar blijkbaar ook Mexicaanse steltkluten en brilibissen. Te triest voor woorden...
https://www.gva.be/cnt/dmf20200305_0487 ... -te-vangen

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 6, 2020, 10:02

In het nieuwsblad spreekt met van twee spankabels welke knakten als oorzaak. Hierdoor ontstond een scheur van ongeveer tien meter!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » maart 6, 2020, 17:33

Hoe meer ik er over lees, hoe erger het wordt. Dit is gewoon een ramp, ze zijn ongeveer alle vliegende vogels uit de Chilivolière kwijt en er is zeer weinig kans dat ze die ooit nog kunnen recupereren.

Als iemand die al meer dan 20 jaar fan is van Planckendael voel ik mij momenteel gedesillusioneerd en teleurgesteld over Zoo Planckendael. Als dierentuinfan en abonnee vind ik wat er gebeurd is hoe lang hoe moeilijk nog te verdedigen of te verschonen. Ik dacht echt dat ze daar goed wisten wat ze deden en dat het daar een goede plaats was voor dieren. Ik trek dat hoe langer hoe meer in twijfel, niet alleen voor Planckendael maar zelfs voor dierentuinen in het algemeen.

Men kan gerust stellen dat er op z'n minst de schijn is gewekt dat er sprake zou kunnen zijn van constructiefouten, ondeugdelijk materiaal, gebrekkig onderhoud of grove nalatigheid. Het lijkt mij toch in ieder niet normaal dat die spankabels na slechts vijf jaar zomaar ineens knappen met het scheuren van de netten als gevolg, zelfs als je rekening houdt met de slechte weersomstandigheden. Dit is in ieder geval uiterst verontrustend en dat moet tot op het bot onderzocht worden.

Ik vind het ook bijzonder jammer dat verschillende media verschillende informatie vermelden of krijgen van Planckendael. Zo was er tot nu toe nooit sprake van de brilibissen en de Mexicaanse steltkluten en vermeldde HLN "slechts" twintig vogels in plaats van dertig. Tot nu toe heeft Planckendael ook nog geen enkele update geplaatst op hun eigen sociale media, noch enige informatie over welke vogels en hoeveel er vermist zijn. Dat is betreurenswaardig.

Ik heb tot nu toe ook nog geen enkele reactie gezien van de minister of de diensten dierenwelzijn en dat vind ik gezien de omvang toch merkwaardig. Wat er is gebeurd is uiterst betreurenswaardig en verdient toch wel een publieke reactie denk ik. Ik begin trouwens hoe langer hoe meer te denken dat het gerechtvaardigd zou zijn als de diensten dierenwelzijn kordate en harde acties zouden ondernemen tegen Planckendael (bv. een tijdelijke sluiting).
Laatst gewijzigd door Renegade op maart 6, 2020, 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » maart 6, 2020, 17:46

Ik ga 1 keer mijn mening geven voor wat het waard is. Zo'n constructie wordt gebouwd door een extern bedrijf dat werkt met architecten en aannemers. Als zij een fout maken in hun berekening kan je dat toch moeilijk op het conto van Planckendael rekenen. Als ze bij jullie thuis renovatiewerken uitvoeren ga je er toch ook van uit dat het bedrijf weet wat het doet, je hoeft de berekeningen wat betreft sterkteleer en zo toch niet zelf uit te voeren. Misschien is Planckendael wel bezig de firma die de volière gebouwd heeft juridisch aan te pakken. En dat er inbreuken zijn op dierenwelzijn heeft hier niets mee te maken. Het is een ongeval of een constructiefout, geen verwaarlozing of mishandeling.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » maart 6, 2020, 17:56

zoofan schreef:
maart 6, 2020, 17:46
Ik ga 1 keer mijn mening geven voor wat het waard is. Zo'n constructie wordt gebouwd door een extern bedrijf dat werkt met architecten en aannemers. Als zij een fout maken in hun berekening kan je dat toch moeilijk op het conto van Planckendael rekenen. Als ze bij jullie thuis renovatiewerken uitvoeren ga je er toch ook van uit dat het bedrijf weet wat het doet, je hoeft de berekeningen wat betreft sterkteleer en zo toch niet zelf uit te voeren. Misschien is Planckendael wel bezig de firma die de volière gebouwd heeft juridisch aan te pakken. En dat er inbreuken zijn op dierenwelzijn heeft hier niets mee te maken. Het is een ongeval of een constructiefout, geen verwaarlozing of mishandeling.
Ondanks het feit dat ik er mijn gedacht van heb volg ik hier wel hoor.

Dat het niet mocht gebeuren staat vast, maar hoe meer ik er over lees hoe meer ik er van overtuigd raak dat niet Planckendael in de fout is gegaan.
Waarom neem je anders architecten en ingenieurs onder de arm.

Over de communicatie van de KMDA klaag ik nog maar zo'n 25 jaar.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » maart 6, 2020, 18:00

Als Planckendael bijvoorbeeld gewerkt zou hebben met een firma die er de kantjes van afloopt, het gebruik van goedkope of minderwaardige materialen zou hebben toegestaan of zaken gebrekkig zou hebben onderhouden kan dat hen wel worden aangerekend. Maar het is natuurlijk waar dat dit nog moet worden onderzocht. Ik wil alleen maar zeggen dat ik er op dit moment niet vanuit kan gaan dat Planckendael geen enkele fout heeft gemaakt.

Naar mijn aanvoelen is het ontsnappen van dieren met als gevolg dat die dieren zich in het wild moeten zien te redden en misschien zullen verhongeren, aan een ziekte sterven, verongelukken of door roofdieren worden gedood wel degelijk een inbreuk op het dierenwelzijn. Akkoord dat er zeker geen sprake is van bewuste mishandeling of verwaarlozing, maar er is misschien wel ergens een fout gemaakt en tientallen ontsnapte vogels vind ik toch bijzonder moeilijk om zomaar te laten passeren. Als een sluiting te ver zou gaan lijkt op z'n minst een zeer ernstige waarschuwing mij toch op zijn plaats.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » maart 6, 2020, 18:07

Dit kan morgen in Olmen, Pairi Daiza of Walsrode ook gebeuren. 1 net dat scheurt en de vogels zijn vliegen. Wat normaal is, ze kunnen vliegen.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » maart 6, 2020, 19:09

zoofan schreef:
maart 6, 2020, 17:46
²
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 6, 2020, 19:10

Renegade schreef:
maart 6, 2020, 18:00
Als Planckendael bijvoorbeeld gewerkt zou hebben met een firma die er de kantjes van afloopt, het gebruik van goedkope of minderwaardige materialen zou hebben toegestaan of zaken gebrekkig zou hebben onderhouden kan dat hen wel worden aangerekend. Maar het is natuurlijk waar dat dit nog moet worden onderzocht. Ik wil alleen maar zeggen dat ik er op dit moment niet vanuit kan gaan dat Planckendael geen enkele fout heeft gemaakt.

Naar mijn aanvoelen is het ontsnappen van dieren met als gevolg dat die dieren zich in het wild moeten zien te redden en misschien zullen verhongeren, aan een ziekte sterven, verongelukken of door roofdieren worden gedood wel degelijk een inbreuk op het dierenwelzijn. Akkoord dat er zeker geen sprake is van bewuste mishandeling of verwaarlozing, maar er is misschien wel ergens een fout gemaakt en tientallen ontsnapte vogels vind ik toch bijzonder moeilijk om zomaar te laten passeren. Als een sluiting te ver zou gaan lijkt op z'n minst een zeer ernstige waarschuwing mij toch op zijn plaats.
Als'sen is voor de populisten. Niets wijst op wat jij beweert.
Extinction is forever!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 6, 2020, 20:16

We hebben het nog steeds over vogels toch? Ongevaarlijke vogels die gewoon wegvlogen toen ze de daar onverwacht en onbedoeld de kans voor hadden? :google: :bengeltje:

Ik blijf nog steeds op een eenvoudige 'zonde' qua reactie of gevoel steken. Straffen en sancties lijkt me nog steeds paar bruggen te ver hoor. Ik voel er me ook absoluut niet door bedrogen vanuit het park.

Een persbericht er rond had misschien wel leuk geweest. Daar wil ik wel in volgen. Maar dan is mijn insteek eerder de informatie voor de huidige bezoekers van het park. Zodoende dat deze weten dat de volière (voor velen toch een van de blikvangers) nog gesloten is...

Hopelijk krijgen we met het volgende bericht terug een positieve 'swung' in dit topic. Van LEGO tot de vogels...

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 7, 2020, 17:08

We kregen een bouwupdate binnen via Okapi-Els omtrent de voorbereidende werken voor de orangs, alsook het verschijnen van de (speel)boot bij de Bonobo's.
https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... &__tn__=-R

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 7, 2020, 17:48

Damned die boot. Telkens als je denkt dat ze het niet lelijker kunnen maken in PL, slagen ze er toch in.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » maart 7, 2020, 19:04

Apenarend schreef:
maart 7, 2020, 17:48
Damned die boot. Telkens als je denkt dat ze het niet lelijker kunnen maken in PL, slagen ze er toch in.
Je neemt me de woorden uit de mond, die dat bedenkt moet toch betalen i.p.v. betaald te worden?

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing » maart 14, 2020, 13:20

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe » maart 14, 2020, 15:16

En maar goed ook echt iets die niet door de beugel kan voor mij is dit echt een daad die de volksgezondheid in gevaar brengt, ontoelaatbaar.

https://www.hln.be/video/kanalen/actua~ ... en~p134835

Het geval met de voliere was nog te begrijpen maar nu heeft het park echt wel een zware fout gemaakt!

PriMAAT
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen, Planckendael, Blijdorp

Bericht door PriMAAT » maart 14, 2020, 15:58

In mijn mening zie ik niet veel verschil tussen gaan wandelen in het park en een bezoek aan de dierentuin, zolang iedereen de ''regels'' respecteert (voldoende afstand houden e.d.). Lijkt me een beetje te kort door de bocht om meteen te stellen dat het een gevaar voor de volksgezondheid is. Maar aangezien alle andere dierentuinen sloten - en wat ook de opdracht was van de overheid - vond ik het wel heel verrassend om te horen dat zij toch opengingen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 14, 2020, 17:11

Losstaand of de regels noodzakelijk zijn of net overdreven, regels zijn regels. En die moet je volgen, daar kan je niet om heen. Het al dan niet creatief omgaan met de regels verwacht je van kleine ondernemers die in geldnood komen te zitten, maar niet voor een dierentuin uit deze klasse. Een vreemde sprong van de dierentuin....

Ook het niet direct sluiten van Planckendael toen de Zoo moest sluiten was op dat vlak een aparte keuze. Gelukkig moest daar alvast niet de politie komen optreden voor het zover was. Het lijkt me dat er qua interne communicatie toch bepaalde zaken beter konden. Maar goed, het zijn vreemde tijden waarbij de berichten en wijzigingen elkaar heel snel opvolgen momenteel.

Plaats reactie