Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Bericht door Gorilla Gust » december 31, 2019, 14:25

Plaats vanaf 2020 hier al het nieuws uit Zoo Planckendael.

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Bericht door zoofan » januari 4, 2020, 14:27

Op de plaats van de omvat zit nu een De Bruijnpademelon. Het bordje van de wombat is ook weg. Enigszins spijtig maar anderzijds was de wombat toch maar zelden te zien.

De aasgieren heb ik al een tijdje niet meer gezien en ook is er 1 wisentkoe minder.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Jarne » januari 4, 2020, 14:45

Inderdaad wel ergens jammer, maar opzich ook geen slechte vervanging naar mijn mening.

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » januari 4, 2020, 18:50

Maar is de wombat overleden of verhuisd vraag ik mij dan nu af😉

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » januari 4, 2020, 19:18

JvG schreef:
januari 4, 2020, 18:50
Maar is de wombat overleden of verhuisd vraag ik mij dan nu af😉
Ik vrees het eerste, ik heb nergens gehoord dat er één is aangekomen.

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door seborga » januari 6, 2020, 19:48

Ik had die vervanging ook al gezien ... Ik vind de pademelons zeker een interessante toevoeging (het brede publiek misschien iets minder want nu heb je drie soorten kangoeroes op een kluitje en de wombat was binnen doorgaans wél te zien) maar ik zou het jammer vinden als er geen nieuwe wombat(s) komen. Al zal het dan wellicht wel uit Australië moeten komen want de soort kan op Europees niveau wel een boost gebruiken.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » januari 6, 2020, 21:27

Waar in Australië? Alles is afgebrand, of het moest juist daarvoor zijn om een intercontinentale populatie op te bouwen zoals met de Tasmaanse duivels.

Ook in Australië kweken die beesten voor geen meter.

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door seborga » januari 7, 2020, 12:07

Limburg vooruit schreef:
januari 6, 2020, 21:27
Waar in Australië? Alles is afgebrand, of het moest juist daarvoor zijn om een intercontinentale populatie op te bouwen zoals met de Tasmaanse duivels.
Juist omwille van de branden is een reservepopulatie toch extra interessant? En ik kan me wel voorstellen dat de sanctuaries daar nu goed vol zitten. En heel wat 'wilde' dierentuinbewoners zijn toch dieren met dat profiel nl. dieren die worden opgevangen in natuurhulpcentra en niet meer terug kunnen naar het wild maar zich eventueel wél nog kunnen voortplanten.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » januari 7, 2020, 12:38

Klopt, is ook ongeveer waar ik aan dacht. Ik hoop ook dat deze branden eindelijk de ogen van de politiek doen open gaan.
Ondanks de vele regen hier de laatste 3 maanden is het grondwater en de reserve nog steeds niet op pijl.
Nog een zomer als vorig jaar en je kan snel australische taferelen zien in Europa.

En voor zover ik weet beschikt België niet over blushelikopters of vliegtuigen.

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door seborga » januari 7, 2020, 18:03

Het is hier volgens mij nog niet gemeld maar de wandelroute in Amerika, tussen de prairie en de platanendreef, is aangepast. Het afgelopen jaar is er hier al wat mee ge-experimenteerd geweest maar nu is er een schijnbaar permanent andere route. Er is nu nog slechts één brug naar het klauwapeneiland (dat aan de dreef is zelfs al verwijderd). Vanaf de prairie maak je nu een lus over het eiland (via een vernieuwd pad!) en steek je over dezelfde brug opnieuw over om via de boshondjes naar de dreef te wandelen.

Extra wetenswaardig is dat de wilgenhut aan de binnenverblijven is verwijderd. Ik hoop wel dat er toch opnieuw beplanting bijkomt op het eiland maar ik ga er van uit van wel ...

Door het verwijderen van de brug én het wandelpad tussen het eiland en de dreef is hier een relatief grote ruimte vrijgekomen. Dit kan op korte termijn opnieuw beplant worden maar hier zijn nog wel andere opties voor de toekomst!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 7, 2020, 22:28

Intussen hoor ik hier en daar bevestiging dat Roxy de wombat is ingeslapen op 24-jarige leeftijd.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 8, 2020, 08:59

Jarne schreef:
januari 7, 2020, 22:28
Intussen hoor ik hier en daar bevestiging dat Roxy de wombat is ingeslapen op 24-jarige leeftijd.
Een zeer respectabele wombatleeftijd lijkt me.

Benieuwd wat ze op middellange termijn met het oceanisch gebied zullen aanvangen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » januari 8, 2020, 16:58

ZOO ANTWERPEN EN ZOO PLANCKENDAEL BLIKKEN TEVREDEN TERUG EN KIJKEN HOOPVOL VOORUIT NAAR 2020
ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael zijn blij het nieuwe jaar te kunnen openen met mooie bezoekcijfers en een bijzonder succesvolle editie van Jungle Book Light Festival. In totaal ontvingen beide parken zo’n twee miljoen bezoekers. De abonneefamilie van beide parken telt ei zo na 215.000 leden waarmee ZOO en Planckendael kunnen rekenen op de trouwe steun van de grootste dierentuinfamilie, en dat al meer dan 10 jaar lang. Voor 2020 beloven de parken enkele mooie evenementen en heel wat nieuwe investeringen. Als kers op de taart verwelkomt ZOO Planckendael in 2020 een familie orang-oetans als nieuwe diersoort en ZOO Antwerpen twee witte neushoorns.

ZOO Antwerpen schitterde o.a. met de geboorte van babygorilla Thandie. Tijdens de zomer zorgde de ZOOmerbar op het Flamingoplein voor de nodige animo. Het was een schot in de roos met veel ambiance en zo’n 30 000 bezoekers. De winter bracht de warmte en het licht van Jungle Book Light Festival waarmee ze een bijzonder succesvolle editie neerzetten met opnieuw zo’n 110.000 bezoekers. ZOO Antwerpen tekende een prima jaar op en ontving 1.175.000 gasten, een kleine stijging ten opzichte van 2018.

Het aantal dagbezoekers in ZOO Planckendael liep iets terug in 2019 en klokte af op 820.000. Voor ZOO Planckendael was 2019 het jaar van de aap. De opening van Expeditie Bonobo en het gloednieuwe paradijs voor de berberapen kleurden de zomer. De bonobo’s kregen een nieuw verblijf dat 7 keer groter was dan hun vorige en een familie geredde berberapen kreeg een nieuwe, warme thuis. De grootste ooievaarskolonie van België verwelkomde bovendien voor het derde jaar op rij meer dan 100 jongen!

2020, tijd om een blik te werpen naar de toekomst
Met de jaarwisseling is het tijd om vooruit te kijken naar een toekomst vol mooie plannen. ZOO Antwerpen heeft grote plannen met het Jubileumcomplex aan de kant van het station. De zeeleeuwen krijgen een buitenbad en kunnen hun neus in de wind steken.

Niet alleen plant ZOO Antwerpen veel meer plaats voor deze sierlijke zwemmers, ook twee grote kattensoorten krijgen een ruime plek in een nieuw stukje ZOO. De start hiervoor wordt gegeven in 2020.

In 2020 is ook de historische volière uit 1856 helemaal hersteld. Het oudste gebouw van de ZOO werd teruggeplaatst met volle aandacht voor dierenwelzijn én de historische en architecturale waarde.

In ZOO Planckendael schonk bonobo Djanoa het leven aan een prachtige bonobobaby. Bij de giraffen wordt ook een geboorte verwacht. Ook bij de neushoorns wordt de figuurlijke ooievaar verwacht. Neushoorn Karamat zal voor de zomer van 2020 nog nieuw leven schenken. ZOO Planckendael heeft dit jaar bovendien verrassende plannen in petto. Te beginnen met een volledige renovatie van de serre in continent Azië waar Planckendael een nieuwe diersoort mag verwelkomen: de orang-oetans.

ZOO Science
Sinds afgelopen jaar dragen ZOO Planckendael en ZOO Antwerpen hun wetenschapsboodschap duidelijker uit via www.ZOOscience.be. De website ontving 57.000 bezoekers die meer wilden te weten komen over het wetenschappelijk onderzoek in beide parken. Wetenschappelijk onderzoek zit in het DNA van de organisatie vervat: beoefend en toegepast in de parken, in de buitenlandse onderzoeksstations én in het zoölogisch onderzoekscentrum. Ook natuurbehoud in binnen- en buitenland is een prioriteit.

Elisabeth Center Antwerp
In april 2019 vierde het Elisabeth Center Antwerp zijn tweede verjaardag. Het ECA huisvest de Koningin Elisabethzaal en het congrescentrum Flanders Meeting & Convention Center Antwerp (FMCCA), A Room with A ZOO. Het congrescentrum boekte afgelopen jaar 366 evenementen waarvan 36 internationale congressen en mocht meer dan 42.000 congresgangers verwelkomen.

In de Koningin Elisabethzaal genoten in 2019 meer dan 75.000 mensen van een concert van onder meer het Antwerp Symphony Orchestra, het orkest in residentie, Helmut Lotti, Joan Baez, Stacey Kent, Yann Tiersen en toporkesten van wereldniveau. Ook comedy kreeg afgelopen jaar een plaats. Alex Agnew liet de Koningin Elisabethzaal twee avonden vollopen. In 2020 maken comedians als Xander De Rycke en Russell Howard hun opwachting in de zaal. Het programma voor 2020 vind je op de website www.koninginelisabethzaal.be.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 8, 2020, 17:01

Een mooie upgrade voor de Aziatische serre! Ik ben benieuwd naar de praktische uitvoering. :)

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Bericht door Choco115 » januari 8, 2020, 17:01

Dus, ik maak uit het bericht hierboven op: orang-oetangs in Planckendael!!!!! :party:
De natuur is het mooiste wat er is

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » januari 8, 2020, 17:35

Nog een artikel hierover in Het Laatste Nieuws:
https://www.hln.be/in-de-buurt/mechelen ... ~a1272b7c/

Volgens dit artikel liggen de plannen actueel nog op de tekentafel, hoewel de vogels al uit de serre zijn en de serre al gesloten zou zijn.

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken en of ik het goed nieuws moet vinden. Op z'n minst heb ik hier erg gemengde gevoelens en veel vragen bij.

Als de plannen nog niet voltooid zijn (en de vergunningen misschien ook nog niet in orde?) vraag ik me wel af hoe ze dit nog dit jaar gaan realiseren, eerlijk gezegd. Want om orang-utans te huisvesten zul je echt wel grote en ingrijpende werken moeten doen die heel wat tijd in beslag zullen nemen. Ik ga er immers vanuit dat ze iets van het niveau van het bonobogebouw voor orang-utans zullen willen realiseren.

Daarnaast zijn er volgens mij nog een heel aantal onbeantwoorde vragen: of de lori's (de enige vogels die er enkele weken gelegen nog waren) al dan niet blijven (velen hier vinden ze maar niks, ik weet het, maar ik heb iets met papegaaien en ik vind ze wel iets hebben). Dezelfde vraag heb ik over de nevelratten in de donkere tunnel. En waar gaan ze het buitenverblijf realiseren? Ze kunnen al bijna niets anders dan dat te doen waar nu de gibbon- en makakeneilanden zijn. Moeten de gibbons en de makaken dan ook nog weg? En worden het Borneose of Sumatraanse orang-utans?

Orang-utans zullen misschien een publiekstrekker zijn, maar met het verlies van alle vogels in de Azië-serre en misschien ook nog de gibbons zou ik dat toch een eerder bittere pil vinden om te slikken en misschien toch wel erg veel om op te offeren. Ik hoop toch dat er toch nog enige ruimte in de Azië-serre overblijft om ook nog enkele vogels en/of kleine zoogdieren te houden or in het project mee op te nemen.

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Bericht door Choco115 » januari 8, 2020, 17:40

De gibbons zouden denk ik wel prima bij de orang-oetangs kunnen. Ik hoop inderdaad wel dat er nog kleine zoogdieren/vogels/reptielen zullen terugkeren!
De natuur is het mooiste wat er is

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » januari 8, 2020, 17:42

Choco115 schreef:
januari 8, 2020, 17:40
De gibbons zouden denk ik wel prima bij de orang-oetangs kunnen. Ik hoop inderdaad wel dat er nog kleine zoogdieren/vogels/reptielen zullen terugkeren!
De combinatie orang-utans en siamangs heb ik al gezien, maar met kleinere gibbons heb ik voor zover ik me kan herinneren die combinatie nog niet gezien.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 8, 2020, 17:56

In Frankrijk heb ik deze combi (gibbon, otter, orang) al meermaals succesvol gezien, onder meer in Boissière du Doré. :)

Maar hopelijk kan dit de dalende lijn qua bezoekers inderdaad doen kantelen, desondanks dat er al twee Belgische parken deze diersoort hebben. Maar in het Nederlandstalige stukje van de lage landen was het maar dun bezaaid met Orangs, dus het is meer dan welkom!

Als ik terug kijk naar de cijfers is het van 2013 geleden dat de cijfers nog zo laag lagen. Het olifant-effect (sinds 2012) lijkt min of meer uitgewerkt zo. :s

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe » januari 8, 2020, 21:22

Renegade schreef:
januari 8, 2020, 17:42
Choco115 schreef:
januari 8, 2020, 17:40
De combinatie orang-utans en siamangs heb ik al gezien, maar met kleinere gibbons heb ik voor zover ik me kan herinneren die combinatie nog niet gezien.
Ook in Gelsenkirchen kun je dit mooi zien, de gibbons, orang-oetans en klein klauw otters.

Plaats reactie