Bouwtopic Zoo Antwerpen (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
TommyLeuven
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen (2020)

Bericht door TommyLeuven » mei 1, 2020, 21:10

ik denk wel dat deze coronacrisis veel impact zal hebben op de bouwplannen van de zoo nu

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » mei 2, 2020, 12:55

Voorlopig blijkt dat de werken aan het neushoornproject worden voortgezet.
En in een recent GvA interview kunnen we zelfs lezen dat er ook (volgens de opgelegde regels) wordt gewerkt aan het Jubileumcomplex...
Maar ik heb in een ander topic (covid 19 in de dierentuinen) al uitgelegd wat ik denk dat de consequenties zouden kunnen zijn.

PriMAAT
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen, Planckendael, Blijdorp

Bericht door PriMAAT » mei 18, 2020, 13:09

In dit artikel wordt vermeld dat er hard doorgewerkt is aan het neushoornverblijf, en dat men deze zomer de neushoorns kan ontvangen!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/18 ... weer-open/

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Avifauna
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Elwing » mei 18, 2020, 19:23

pics? Overzicht naar het varkensgebouw, er wordt een wenteltrap naar binnen getakeld.

Afbeelding

Afbeelding

En het neushoornperk. Het lijkt me dat er nog iets van een reling gaat komen op de lage borstwering.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en er is een open inham in het midden, ik denk dat hier nog een glasplaat in komt.

Afbeelding

Verder wordt er gebouwd aan een speelplek op het grasveld voor het jubileumcomplex. Werk aan het complex is begonnen, maar veel is er nog niet gedaan voor zo ver ik kan zien. Het hekwerk van de kattenkooien is verwijderd, maar de roofvogelkooien zijn er nog.

Afbeelding

Afbeelding

er is een fraai bord geplaatst bij het vogelgebouw met de sponsors. Neo-Art nouveau!

Afbeelding

Afbeelding

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » mei 18, 2020, 19:42

Als er nog foto's gewenst zijn van iets, laat het me weten. Ik ga op vrijdag nog een keer en ik neem mijn camera mee.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » mei 18, 2020, 20:19

Thx Elwing.

Die foto met de nieuwe speeltuin : zien we daar dan links de nieuwe wandelweg, dicht tegen het tapirverblijf? Ik dacht dat het grasperk daar wat meer relief had.

Mooi sponsorbord in alle geval.

Was er iets te zien op de voormalige hyacinthara buitenvolière?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » mei 18, 2020, 20:26

ja, dat is de nieuwe wandelweg. Goeie vraag over de hyacintara's- de voliere leek mij hetzelfde (kan wel wat verf gebruiken), maar ik heb niet de tijd genomen om te kijken naar de vogels
Laatst gewijzigd door Elwing op mei 18, 2020, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 18, 2020, 20:29

Elwing schreef:
mei 18, 2020, 20:26
ja, dat is de nieuwe wandelweg. Goeie vraag over de hycintara's- de voliere leek mij hetzelfde (kan wel wat verf gebruiken), maar ik heb niet de tijd genomen om te kijken naar de vogels
Thx. Ik dacht dat er geen vogels meer zaten. Stond er hier niet een tijd geleden dat die locatie ontruimd was?
Extinction is forever!

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » mei 18, 2020, 20:32

Apenarend schreef:
mei 18, 2020, 20:29
Thx. Ik dacht dat er geen vogels meer zaten. Stond er hier niet een tijd geleden dat die locatie ontruimd was?
De laatste keer dat ik er was voor de lockdown hadden de briluilen uit het jubileumcomplex daar intrek genomen.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 18, 2020, 20:38

Zoozot schreef:
mei 18, 2020, 20:32
Apenarend schreef:
mei 18, 2020, 20:29
De laatste keer dat ik er was voor de lockdown hadden de briluilen uit het jubileumcomplex daar intrek genomen.
Hm, eigenlijk wel een verbetering voor deze. Benieuwd of ze hier eens zullen bewegen :)
Extinction is forever!

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » mei 18, 2020, 20:54

Nu, dat sponsor bord, dat is erg mooi gedaan, met begrip voor de historie van de Zoo. Dank aan de mensen die het hebben ontworpen! And laat mij weten waar ik meer plaatjes moet schieten.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 18, 2020, 21:00

Elwing schreef:
mei 18, 2020, 20:54
Nu, dat sponsor bord, dat is erg mooi gedaan, met begrip voor de historie van de Zoo. Dank aan de mensen die het hebben ontworpen! And laat mij weten waar ik meer plaatjes moet schieten.
Misschien de nieuwe papegaaienvolières als het je zou passen, het zal nog wel een tijdje duren vooraleer ik er zal geraken.
Extinction is forever!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » mei 18, 2020, 22:56

Ik had FB zien passeren dat er ook nieuwe klimtuigen werden gebouwd in de brilbeerperken.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » mei 19, 2020, 11:30

De foto's van Elwing zeggen het helemaal.
Wat kleine aanvullingen:
. de wenteltrap aan het varkensgebouw lijkt te insinueren dat we straks op het dak van dat gebouw een kijkterras zullen hebben om uit te kijken op het giraffenperk; dat is een leuke vondst omdat de oorspronkelijk geplande kijkzone is vervallen (daar komen nu effectief varkensverblijven); architecturaal weer een leuk item;
. het neushoornperk schiet heel goed op en oogt in 'real life' toch nog behoorlijk ruim;
. de beide perken van de brilberen worden inderdaad 'opengewerkt' en zullen avontuurlijke speeltuigen in natuurlijke stijl bevatten en dus toegankelijk zijn voor kinderen; vermits de verbouwingen aan het Jubileumcomplex jaren gaan duren, is dit wel een slimme invulling van de beschikbare ruimte;
. de grote roofvogelkooien staan er nog, maar de wat kleinere modellen dichtst bij de Takins zijn ook al hun ijzeren tralies kwijt, dus ook daar is langzame vooruitgang;
. het kleinapengebouw kreeg een nieuw plafond in de publieksgang en 4 kleine verblijven voor penseelaapjes werden samengesmolten tot 2 grotere; geslaagde ingreep met veel meer lichtinval voor de dieren; het buitenterras van de mandrils (vroeger bavianen) kreeg een biobodem;
. het reptielengebouw kreeg een grondige opfrisbeurt (glaswerk,schrijnwerkerij, vloer); een aantal terraria kunnen nu van in de wandelgang met een scharnierend glaspaneel geopend worden, wat het onderhoud vergemakkelijkt; daar wordt nog ijverig gewerkt aan een update (eindelijk!) van het krokodillenverblijf; als Elwing nog iets wil fotograferen, misschien dan dat projectje? Er komt sowieso een watervalletje;
. in de donkere gang van het vogelgebouw wordt nog gewerkt; de brillenuilen zitten inderdaad op de plaats van de hyacinthara's; verder wat kleine verhuizingen van soorten om de zaadetertjes van de donkere gang te plaatsen; de twee kopvitrines in de grote zaal die zo lang hebben leeggestaan zijn eindelijk bewoond (met rode tanagra's en viooltjeslori's)
. ik verwacht in de nieuwe papegaaienvolières nog wel wat bodembewoners; bij de grijsborstparkieten zit al een koppeltje Californische kuifkwartels;
. en tenslotte zijn de werken aan de Bongostallen afgerond en zijn de dieren teruggekeerd uit Planckendael.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 19, 2020, 12:45

Mooi, ook Antwerpen zat desondanks alles niet stil. Netjes! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » mei 22, 2020, 06:54

Bedankt voor je verslag Zoofreak. Ik ben maandag niet in het reptielengebouw geweest, ik zal er vandaag even gaan kijken. De bongo's waren toen niet te zien. Of de wenteltrap voor de bezoekers of alleen voor het personeel is moet ik nog zien. Misschien dat er iets van een avonturenroute voor de kids komt zoals bij de nijlpaarden; maar een wenteltrap in een hoofdroute is niet ideaal voor het grote publiek.

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe » mei 22, 2020, 15:59

Een kijkplatform zou inderdaad een mooie toevoeging zijn zo kom je meer op ooghoogte van de giraffen en kun je zowel mooi op hun perk kijken, bij de neushoorns als op de tuin dit zou een mooi initiatief zijn!

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » mei 24, 2020, 14:42

Nog wat foto's:
werkzaamheden het reptielenhuis:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nog wat foto's van de volière

Afbeelding
Afbeelding

sloop van de roofvogelkooien:

Afbeelding

En nog even het varkensgebouw. Dit is nog best een forse spiltrap, dus ik vermoed dat het toch iets is voor het publiek. We zullen zien.

Afbeelding

Een panoramaatje van dit gebied. Het gaat dus mogelijk zijn om om de oude stal rechts heen te lopen. Is er al bekend wat daar in komt? Horeca?

Afbeelding

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » mei 24, 2020, 14:47

Nu de doodshoofaapjes weg zijn wordt er plaats gemaakt voor een ander soort aapjes in het briberenperk.

Afbeelding

Afbeelding

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » mei 24, 2020, 14:51

Bedankt voor de foto's, Elwing!
Je ziet in dat varkensgebouw duidelijk twee grote uitgespaarde 'poorten' die er toch lijken op te wijzen dat je bezoekers langs de ene kant het gebouw laat betreden en langs de andere kant weer laat verlaten. Ben benieuwd.
Wat de 'blokhutten' (vroegere bizonstallen) aan weerszijden van het neushoornperk betreft: de linkerstal wordt een toiletblok, de rechterstal een 'uitgiftepunt', lees: shop en kleine snacks en drankjes.

Plaats reactie