Bouwtopic Zoo Antwerpen (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bouwtopic Zoo Antwerpen (2020)

Bericht door Gorilla Gust » december 31, 2019, 14:23

Plaats vanaf 2020 hier al het bouwnieuws uit Zoo Antwerpen.

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Avifauna
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen (2020)

Bericht door Elwing » januari 1, 2020, 17:10

Even langs geweest voor een nieuwjaarsbezoekje, erg fotogeniek weer was het niet, maar toch nog wat plaatjes. Van bij de Komodo Varaanen kun je iets zien van het oude runderperk. Volgens mij is er iets meer gaande dan alleen de aanleg van een drainagesysteem met opslag. Volgens mij zie ik aan de linkerkant een nieuwe borstwering of iets dergelijks, gemaakt uit prefab betonnen elementen. Komen de bezoekers op die manier meer tussen de dieren te staan?

Afbeelding

Verder is de historische volière volledig afgewerkt en ingericht, maar er zijn nog geen bewoners.

Afbeelding
Afbeelding

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » januari 1, 2020, 17:44

Zouden die betonnen "borstwering" niet als bescherming van de bomen kunnen dienen? Weggewerkt met rotsblokken kunnen die ook gebruikt worden om zich tegenaan te schuren.

De volieres zijn wel echt gaaf geworden

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » januari 1, 2020, 17:50

Dat kan ook. Er zijn meerdere opties, en vanaf die afstand is moeilijk te schatten hoe hoog ze zijn. Misschien verdwijnen ze nog voor een deel in de grond, ik weet het niet.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » januari 1, 2020, 18:00

Die volières :god:

Dat is het wachten wel waard geweest, enkel nog wat de beplanting er rond laten wortelen en met Pasen de bewoners.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 1, 2020, 18:47

De volières zijn idd mooi. Maar wie ooit een vliegvolière voor arasoorten heeft gezien weet dat ze veel te klein zijn. Dat wordt straks niet meer dan wat klimmen en opfladderen. Werken naar historisch perspectief is mooi maar niet altijd slim.

Wel slim om leilindes te planten, zo blijft op termijn die lelijke huizenrij enigszins verborgen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » januari 1, 2020, 18:50

Ik weet niet welke ara's er allemaal gaan komen, maar ze zijn niet allemaal zo groot.
En de voliere waar de soldatenara's en hokko's zaten bij mijn laatste bezoek konden de dieren zelfs nauwelijks klimmen.

Maar het is geen voliere zoals in Rhenen natuurlijk.

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » januari 1, 2020, 19:39

het zijn geen lindes, het zijn volgens mij amberbomen. Maar ze staan daar goed, en gaan schaduw bieden aan de vogels, een beetje afscherming van de lelijke achtergrond, en voedsel voor putters.

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » januari 13, 2020, 17:44

Erg veel gaande vandaag, het China Light Festival wordt afgebroken en de giraffen moesten binnenblijven omdat hun perk werd gebruikt voor het aanvoeren van bouwmaterialen, er kwam ook een superzware kraanwagen aan te pas. Sorry voor de slechte foto's....Moet mijn "echte" camera weer eens van stal halen.

Afbeelding

Er werden 3 truckladingen enorme stenen gestort, die met een kniklader werden afgevoerd richting runderperk.

Afbeelding

Bij het everzwijn is iets te zien van een nieuwe ballustrade of afscheiding

Afbeelding

En van bij de varaanen zie ik drie enorme verzameltanks die worden ingegraven. Net afgeleverd door de kraanwagen, of liggen ze er al wat langer?

Afbeelding

Verder stond er een trapladder in het oude jaguarverblijf, een teken dat ook daar werken gaan beginnen? Op de Oogststraat is ook het nodige gaande- er wordt flink gehamerd in het souterrain van het rundergebouw- het ziet er helemaal leeg uit, en puin wordt afgevoerd met een klein lopend bandje. Er hangt een geel plakkaat betreffend de vergunning voor het aanpassen van het jubileumcomplex. Tevens wordt er blijkbaar ook nog gewerkt aan het verblijf van de bongo's. De hele zoo staat vol met containers en zwaar materieel, ik word er helemaal warm van. :D

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » februari 3, 2020, 14:25

De verbouwing van het Varkensgebouw wordt wel héél grondig aangepakt.
Het dak is er volledig af.
En de voorbouw aan de kant van de vroegere pauwenvolières gaat volledig tegen de vlakte.
Blijft al bij al niet veel van over...

In het reptielengebouw wordt gewerkt aan de binnenschrijnwerkerij van het verblijf van de klapborstschildpadden.

In het kleinapengebouw zijn de vier laatste penseelaapjesverblijven versmolten tot twee door het weghalen van twee tussenmuren. Het bezetselwerk wordt afgewerkt. Ik vermoed een eerder secce afwerking met een groen verflaagje zoals we in het tweede verblijf van de franje-apen zien.

Dwars door het grote gazon aan de roofkattenverblijven wordt een brede houten wandelvlonder aangelegd die eindigt bij een horecapuntje vlak voor het leeuwenperk. Het lijkt erop dat men het publiek daaroverheen gaat leiden en de geijkte wandelweg misschien achter een werfmuur verdwijnt? Aan het aquaforum werden de torenhoge doeken met grote foto's weggehaald. De eerste tekenen van het opstarten van de werf?

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » februari 6, 2020, 17:38

Vandaag een bezoekje gebracht aan de Zoo. Er vinden momenteel behoorlijk wat werkzaamheden plaats.

- Blijkbaar vinden er verbouwingen plaats aan de bongostal. De bongo's zijn hierdoor tijdelijk verhuisd naar Planckendael.

- De houten vlonder op de leeuwengazon is inmiddels volledig af en bewandelbaar. Aan het vroegere wandelpad voor het jubileumcomplex werd vandaag een houten schutting gebouwd om de werken visueel af te schermen. Ook zijn vandaag de decoratieve panelen op het aquaforum, die inmiddels alweer enkele jaren verborgen zaten achter de doeken met foto's, verwijderd.

- Verder werd er vandaag gewerkt aan de gevel van de gevel van de wintertuin. In het kleine apengebouw zijn zoals Zoofreak al vermoedde de nieuwe klauwaapjesverblijven voorzien van een groene verflaag en lijken deze binnen niet al te lange tijd te kunnen worden ingericht.

- Daarnaast zijn er momenteel ook in het reptielengebouw uitgebreide werkzaamheden aan de gang. Het gebouw is vooralsnog wel te
bezoeken, maar de hal is afgesloten vanaf de neushoornleguanen tot en met het doorloopverblijf en tenminste een deel van de terraria daar zijn leeggehaald. Bij de waterschildpadden werden vandaag de ruiten verwijderd om te worden vervangen door nieuwe.

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » februari 6, 2020, 20:23

Er wordt een hoge schutting opgetrokken rond het jubileumcomplex, en er is een nieuw wandelpad en horecapunt opgetrokken op het grasveld waar vroeger de roofvogelshows waren. Laat me weten als er behoefte is aan foto's.

TommyLeuven
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door TommyLeuven » februari 6, 2020, 20:45

ja wat foto s zou inderdaad kei leuk zijn

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » februari 7, 2020, 12:34

Elwing schreef:
februari 6, 2020, 20:23
Er wordt een hoge schutting opgetrokken rond het jubileumcomplex, en er is een nieuw wandelpad en horecapunt opgetrokken op het grasveld waar vroeger de roofvogelshows waren. Laat me weten als er behoefte is aan foto's.
Is daar niet altijd behoefte aan? ;) :battere:

TommyLeuven
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door TommyLeuven » maart 2, 2020, 10:25

is er al bouwactiviteit aan het jubileeuwmcomplex?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 2, 2020, 12:30

Ik zag voornamelijk foto's waarbij er een schutting was neergezet, zodat het wandelpad voor de oude tijgerverblijven 'achter de schermen' kwam. Maar echt grote werken zijn er verder nog niet zichtbaar meen ik.

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » april 11, 2020, 15:55

Vanuit het nieuwe Zoomagazine enkele opvallende ontwikkelingen ivm. het nieuwe neushoornverblijf:
- Blijkbaar komt er geen onderdoorgang meer tussen het giraffen- en neushoornverblijf, de verbinding tussen beide verblijven wordt gerealiseerd achter het varkensgebouw.
- De helling in het giraffenperk die oorspronkelijk bedoeld was voor de onderdoorgang wordt een waterpartij.
- De zebra's krijgen hun stallen terug in het rundergebouw, net als de niet verder gespecifieerde antilopen. In de tempel komen dan op hun beurt struisvogels.
- Tegen het varkensgebouw (aan de kant van de vroegere volières) komt blijkbaar een verblijf voor 4 dikdiks.
- Over de oorspronkelijk aangekondigde babiroessa's wordt met geen woord meer gesproken, maar er wordt wel vermeld dat er op termijn 'varkens' zullen komen bij het varkensgebouw.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » april 12, 2020, 12:38

Hier een schets die online werd gezet bij Zoo-inside:
https://www.facebook.com/zooinsidepodca ... &__tn__=-R

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » april 12, 2020, 13:04

Gorilla Gust schreef:
april 12, 2020, 12:38
Hier een schets die online werd gezet bij Zoo-inside:
https://www.facebook.com/zooinsidepodca ... &__tn__=-R
Die ruimte tussen beide bizonstallen had gewoon moeten betrokken worden bij het neushoornperk, toch gewoon weer zonde.

Die waterpartij juich ik wel toe, kan iets mooi worden en past bij het savannethema.

De doorgang is natuurlijk niets meer dan een schutssluis tussen twee perken.

Ik zie wel niet meer in waar de babiroessa's zouden kunnen komen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » april 15, 2020, 18:39

Struisvogels!!! :D

Plaats reactie