Nieuwstopic De Zonnegloed

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2487
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door zoofan »

Ooit al een andere dierentuin weten communiceren over de dood van een baviaan?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Limburg vooruit »

zoofan schreef:
13 jul 2023, 07:06
Ooit al een andere dierentuin weten communiceren over de dood van een baviaan?
Ja, maar weinig.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
12 jul 2023, 19:02
Waar zijn die andere 3 bavianen dan heen, ze hadden er 6. En ik heb toch nooit iets gehoord over verhuis of overlijden.
Volgens ZTL kregen ze in 2014 vijf (2,3) dieren vanuit Stichting AAP. Even op hun Facebook gezocht, daar melden ze twee keer een overlijden van een groene baviaan.

Eén in 2021, zie hier: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3168264907.

En één eerder dit jaar, zie hier: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3168264907.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
13 jul 2023, 08:31
Limburg vooruit schreef:
12 jul 2023, 19:02
Waar zijn die andere 3 bavianen dan heen, ze hadden er 6. En ik heb toch nooit iets gehoord over verhuis of overlijden.
Volgens ZTL kregen ze in 2014 vijf (2,3) dieren vanuit Stichting AAP. Even op hun Facebook gezocht, daar melden ze twee keer een overlijden van een groene baviaan.

Eén in 2021, zie hier: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3168264907.

En één eerder dit jaar, zie hier: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3168264907.
Ah, ik dacht dat ze er 6 hadden. Dat is het gevaar van Facebook, niet iedereen wil dat.
Ik neem mijn woorden dus terug, ze melden het wel.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Gorilla Gust »

Geen zoo...maar een wel opvangcentrum?

Tijdens de ontvangst van de 'miauwkesaward' kreeg de Zonnegloed van verantwoordelijke minister Ben Weyts een pleidooi te horen voor nieuwe codex rond dierenwelzijn. In die codex zal er gewerkt worden rond een nieuwe regelgeving voor definitieve opvang van wilde, uitheemse dieren. Dit zou betekenen dat de Zonnegloed niet meer onder de wetgeving van een dierentuin valt maar een erkenning zou kunnen krijgen als opvangcentra.

Zie
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4602435467

Maar goed... dezelfde minister talmt ook met duidelijk kader voor het Boudewijnpark Seapark, en gaf hen totaal onverwacht plots een (mager) toekomstperspectief. ;)

Maar wat zouden voor de Zonnegloed de voordelen hierin kunnen zijn? Minder strenge regels?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Limburg vooruit »

Minder strenge regels (kijk naar het kotteke van de leeuwen in Pelt), meer subsidies en meer vrijheid om met personeel en vrijwilligers te werken.

Maar ik ben niet voor dit soort opvangen, er zijn dierenparken genoeg om (desnoods) verplicht x aantal soorten op te vangen.

Maar daar zijn ze ook weer tegen dit soort parken (opvangcentra), zolang Weyts minister blijft zullen er veel zaken zeer slecht gedaan worden
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
14 sep 2023, 20:56
Maar wat zouden voor de Zonnegloed de voordelen hierin kunnen zijn? Minder strenge regels?
Dat vraag ik me eigenlijk ook af. Als dit effectief zou inhouden dat de Zonnegloed aan minder strenge regels onderworpen zou zijn dan reguliere dierentuinen, zou dat voor dierenwelzijn juist een enorme downgrade zijn (als het over tijdelijke opvangplaatsen à la Opglabbeek gaat kan hier nog discussie over zijn, maar dat is juist niet wat de Zonnegloed doet). Of je het nu een dierentuin of een sanctuary noemt, het blijft een plaats waar exotische dieren permanent in gevangenschap worden gehouden. Waarom zouden er voor het houden van dezelfde diersoorten andere regels moeten gelden vanwege een verschil in de ideologie van de organisatie?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Gorilla Gust »

De overstromingen zorgen voor grote problemen in West Vlaanderen, ook bij de Zonnegloed. Daar zien we foto's op Facebook voorbijkomen van kniehoog water in het stukje van het park waar bv de bizons zitten. De dieren zijn wel in veiligheid momenteel op hoger gelegen stukken.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
16 nov 2023, 18:04
De overstromingen zorgen voor grote problemen in West Vlaanderen, ook bij de Zonnegloed. Daar zien we foto's op Facebook voorbijkomen van kniehoog water in het stukje van het park waar bv de bizons zitten. De dieren zijn wel in veiligheid momenteel op hoger gelegen stukken.
Intussen zie ik beelden van plateau's in de binnenverblijven van de beren om ze uit het water te houden, hoefdieren die in de gebouwen staan waar normaal de eettafels staan voor bezoekers, stallen die volledig onder water staan.

Is er dan werkelijk geen enkele tuin die die dieren voorlopig kan opvangen?? Olmen heeft bv. 10 binnenverblijven voor de beren, de stallen van de bizons staan leeg in Olmen.
Planckendael heeft achter de schermen meerdere boxen voor hoefdieren enzo.

Heb ook beelden gevonden

https://www.gva.be/cnt/dmf20231117_97863245

Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Boots »

Ik heb met ze te doen. Wat een vreselijke beelden. Ik las net dat een heilige ibis en afrikaanse oehoe het niet gered hebben. Verbaast mij enigzins dat het juist vogelsoorten zijn. Ik ben nooit in de Zonnegloed geweest, maar ik neem aan de vogels het toch juist hoger op kunnen zoeken?
Hoe dan ook respect voor hoe hard ze daar werken anders waren er zeker meer dieren omgekomen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Gorilla Gust »

Boots schreef:
19 nov 2023, 11:46
Ik heb met ze te doen. Wat een vreselijke beelden. Ik las net dat een heilige ibis en afrikaanse oehoe het niet gered hebben. Verbaast mij enigzins dat het juist vogelsoorten zijn. Ik ben nooit in de Zonnegloed geweest, maar ik neem aan de vogels het toch juist hoger op kunnen zoeken?
Hoe dan ook respect voor hoe hard ze daar werken anders waren er zeker meer dieren omgekomen.
Klopt, beide vogels hebben normaal hoge verblijven, minimaal drie meter hoogte. Ik neem aan dat de sterfte hier een onrechtstreeks gevolgd gaat zijn van het water.

Hier het bericht in kwestie nog:

We zijn ondertussen al een week verder nadat de eerste verblijven en weides zijn beginnen onderlopen met water. Een week met heel veel emoties, traantjes, slapeloze nachten en een klein bang hartje..
Ons team heeft zich de afgelopen dagen meer dan 100% gegeven. In sneltempo werden tijdelijke ´stallen´ gebouwd, de onthaalruimte werd omgetoverd naar verblijven voor dieren, stallen werden opgehoogd voor dieren die niet verhuisd konden worden. Zelf na de uren en in het donker deed iedereen verder om noodstallen te voorzien voor onze ezels. Ook bruine beer Uli werd geholpen door een verlaagd plateau te maken, aangezien zij niet op het verhoogde plateau durfde te klimmen. Uiteindelijk zijn alle roofvogels verplaatst, een deel kleine roofdieren, pony´s, ezels, schapen, mara´s, wallaby´s en nog meer. Ondanks al onze inspanningen om onze dieren veilig te stellen zijn we toch twee dieren verloren, een Afrikaanse oehoe en een Heilige ibis..

https://www.facebook.com/permalink.php? ... CO%2CP-y-R

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Gorilla Gust »

We kijken binnen bij de Zonnegloed. Intussen is een recordaantal dieren overgebracht naar nieuwe verblijven die snel in elkaar getimmerd zijn op plaatsen waar normaal enkel bezoekers komen. Een week geleden moesten de eerste dieren worden geëvacueerd, toen verschillende wandelpaden en de achterkant van het opvangcentrum blank stonden.

https://youtu.be/y4O1ICru5lQ?si=HybUiN12uBhQOL3P
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door seborga »

Limburg vooruit schreef:
18 nov 2023, 10:49
Is er dan werkelijk geen enkele tuin die die dieren voorlopig kan opvangen?? Olmen heeft bv. 10 binnenverblijven voor de beren, de stallen van de bizons staan leeg in Olmen.
Planckendael heeft achter de schermen meerdere boxen voor hoefdieren enzo.
Ik heb dezelfde bedenking gemaakt. Al hebben ze zichzelf wel in een aparte positie gezet door de afgelopen jaren, ook publiekelijk, te kennen hebben gegeven niets met de sector te maken willen hebben.

Ik denk dat De Zonnegloed zelf niet zo snel een andere dierentuin om hulp zou vragen. Vergeet niet dat ze het paradepaardje zijn van iedereen die anti-dierentuinen is. Als ze dan bij die stoute zoos om hulp gaan vragen verliezen ze heel wat steun bij hun achterban.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door Limburg vooruit »

seborga schreef:
07 dec 2023, 17:35
Limburg vooruit schreef:
18 nov 2023, 10:49
Is er dan werkelijk geen enkele tuin die die dieren voorlopig kan opvangen?? Olmen heeft bv. 10 binnenverblijven voor de beren, de stallen van de bizons staan leeg in Olmen.
Planckendael heeft achter de schermen meerdere boxen voor hoefdieren enzo.
Ik heb dezelfde bedenking gemaakt. Al hebben ze zichzelf wel in een aparte positie gezet door de afgelopen jaren, ook publiekelijk, te kennen hebben gegeven niets met de sector te maken willen hebben.

Ik denk dat De Zonnegloed zelf niet zo snel een andere dierentuin om hulp zou vragen. Vergeet niet dat ze het paradepaardje zijn van iedereen die anti-dierentuinen is. Als ze dan bij die stoute zoos om hulp gaan vragen verliezen ze heel wat steun bij hun achterban.
Ik ben van principe "nood breekt wet". Ik begrijp dat je ergens voor staat, maar in geval van nood moet je dat van u kunnen af zetten.
Zou hen ook in een iets positiever daglicht zetten, want het is gewoon een dierenpark zoals een ander vind ik. Maar dan 1 waar normaal geen jongen geboren worden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic De Zonnegloed

Bericht door seborga »

Limburg vooruit schreef:
07 dec 2023, 18:39
seborga schreef:
07 dec 2023, 17:35
Limburg vooruit schreef:
18 nov 2023, 10:49
Is er dan werkelijk geen enkele tuin die die dieren voorlopig kan opvangen?? Olmen heeft bv. 10 binnenverblijven voor de beren, de stallen van de bizons staan leeg in Olmen.
Planckendael heeft achter de schermen meerdere boxen voor hoefdieren enzo.
Ik heb dezelfde bedenking gemaakt. Al hebben ze zichzelf wel in een aparte positie gezet door de afgelopen jaren, ook publiekelijk, te kennen hebben gegeven niets met de sector te maken willen hebben.

Ik denk dat De Zonnegloed zelf niet zo snel een andere dierentuin om hulp zou vragen. Vergeet niet dat ze het paradepaardje zijn van iedereen die anti-dierentuinen is. Als ze dan bij die stoute zoos om hulp gaan vragen verliezen ze heel wat steun bij hun achterban.
Ik ben van principe "nood breekt wet". Ik begrijp dat je ergens voor staat, maar in geval van nood moet je dat van u kunnen af zetten.
Zou hen ook in een iets positiever daglicht zetten, want het is gewoon een dierenpark zoals een ander vind ik. Maar dan 1 waar normaal geen jongen geboren worden.
Ik ben ook in de eerste plaats pragmatisch ingesteld.

Ik vrees echter dat ze zelf deze keuze gemaakt hebben. En ik ben niet eens zeker of dat bij hen uit principe is. Ze zoeken al enkele jaren steun in specifieke kringen waaronder die van dierenrechtenorganisaties. Ook lobbyen ze voor een apart statuut voor sanctuaries want volgens de wetgeving zijn ze nog steeds een dierentuin. Volgens mij willen ze daarom zelf liever een harde lijn tussen zichzelf en (andere?) dierentuinen. Als je met Karel (de oprichter) praat of je volgt De Zonnegloed online merk dat ze zich echt wat afzetten van dierentuinen. Toenadering tot dierentuinen zou voor hen misschien als een afgang aanvoelen?

Concreet voor deze noodsituatie geloof ik dat er echt wel dierentuinen bereid zouden zijn om bewoners enkele weken op te vangen, als ze het maar gevraagd hadden.

Terwijl ik vorig jaar met de familie naar de Westhoek ben geweest en onder andere de Zonnegloed bezocht. De rest van de groep was er nog niet geweest en heeft niets speciaals met dierentuinen. Wel: voor hen was De Zonnegloed gewoon een dierenpark zoals alle andere. Het verschil zit in hem in de herkomst van de dieren en het antifokbeleid want het park zelf is gewoon een dertien-in-een-dozijn-zoo.

Plaats reactie