(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
08 nov 2022, 13:48
Papegaai schreef:
08 nov 2022, 13:32
Apenarend schreef:
07 nov 2022, 18:21
Apenarend schreef:
10 feb 2022, 12:52
Europa
Als je het huidige neushoornperk zou behouden (maar met puntlipneushoorns in combinatie met cheeta), lijkt me er nog maar weinig plaats over voor twee grote Europese bewoners (wolven & wisenten). Verder vind ik het idee voor zangvogels en kleine zoogdieren wel leuk, enkel weet ik niet goed waar je die zou bouwen als je ook nog de Europa doorloopvolière en het huidige dassenverblijf wilt behouden.
Europa hou ik op zijn originele plaats, naast het kasteel. Dat werd een beetje naar voren getrokken toen ze nieuwe ingang hebben gemaakt en er een centrale laan moest komen waarop alle continenten zouden aansluiten. De wisenten en wolven steek ik dan in het beboste gedeelte naast het kasteel. Enkele volières voor zangvogels en/of kleine roofdieren kunnen daar ook nog geplaatst worden.
Ik zou het Europa thema zeker niet verplaatsen, wel de personeelsfaciliteiten wat al daadwerkelijke plannen en zo het Europa thema uitbreiden. Ik vrees dat het bebost gebied naast het kasteel vrij krap wordt moest je hier zowel wolven als bizons willen zetten. Beide soorten hebben voldoende ruime verblijven nodig en dat zie ik niet gebeuren in dat kleine bosje. En zeker niet als je er dan ook nog wat kleinere inheemse dieren wilt (ik neem aan dat je deze dan op de plek van de huidige dassen- en wasbeerverblijven wilt?)
Dat bosje is op geopunt toch ongeveer 10.000m². Wel vind ik het niet ideaal gelegen omwille van de drukke steenweg. Deze laatste verschuift in mijn dromentopic evenwel naar het uiteinde van de grote parking en loopt dan in een boog rond de parking heen.

Uitbreiding van Europa hoeft voor mij zeker niet, daarvoor zijn er voldoende wildparken die aan de slag kunnen gaan. Eigenlijk hoeven de wolven ook niet voor mij, een nat bos met elanden of wisenten volstaat wat mij betreft. En de doorwandelvolière voor de walrappen + enkele kleine volières voor zoogdieren en vogels, en een dassenperk. Meer zou ik er niet van maken.
Een niet onlogische optie zou ook kunnen zijn dat men het neushoornperk na de verplaatsing van de Indische neushoorns bij Europa trekt en daar dan ruimte maakt voor het 'groot wild' (wisent/eland), terwijl men dan in het bosje naast het kasteel plaats overhoudt voor wolven en een paar kleinere inheemse zoogdieren (vos, das, bever, otter etc.). Op zich denk ik dat het Europese gedeelte dan wel genoeg aantrekkingspolen voor de beschikbare ruimte heeft.

Een idee dat ik zelf nog heb, is het inrichten van het koetshuis (voormalig apengebouw/snuffelshop) tot een soort terrariumgebouw met Europese reptielen, amfibieën en vissen. Denk een beetje richting het Limburghuis van Gaiazoo of de huidige inrichting van de Grote Rots in Vincennes. Dat zou het Europese gedeelte in in mijn ogen redelijk 'compleet' maken en het zou ook de huidige lacune in Planckendaels dierencollectie wat betreft niet-vogels/zoogdieren een beetje kunnen opvullen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
08 nov 2022, 14:22
Apenarend schreef:
08 nov 2022, 13:48
Papegaai schreef:
08 nov 2022, 13:32
Apenarend schreef:
07 nov 2022, 18:21
Apenarend schreef:
10 feb 2022, 12:52
Europa
Als je het huidige neushoornperk zou behouden (maar met puntlipneushoorns in combinatie met cheeta), lijkt me er nog maar weinig plaats over voor twee grote Europese bewoners (wolven & wisenten). Verder vind ik het idee voor zangvogels en kleine zoogdieren wel leuk, enkel weet ik niet goed waar je die zou bouwen als je ook nog de Europa doorloopvolière en het huidige dassenverblijf wilt behouden.
Europa hou ik op zijn originele plaats, naast het kasteel. Dat werd een beetje naar voren getrokken toen ze nieuwe ingang hebben gemaakt en er een centrale laan moest komen waarop alle continenten zouden aansluiten. De wisenten en wolven steek ik dan in het beboste gedeelte naast het kasteel. Enkele volières voor zangvogels en/of kleine roofdieren kunnen daar ook nog geplaatst worden.
Ik zou het Europa thema zeker niet verplaatsen, wel de personeelsfaciliteiten wat al daadwerkelijke plannen en zo het Europa thema uitbreiden. Ik vrees dat het bebost gebied naast het kasteel vrij krap wordt moest je hier zowel wolven als bizons willen zetten. Beide soorten hebben voldoende ruime verblijven nodig en dat zie ik niet gebeuren in dat kleine bosje. En zeker niet als je er dan ook nog wat kleinere inheemse dieren wilt (ik neem aan dat je deze dan op de plek van de huidige dassen- en wasbeerverblijven wilt?)
Dat bosje is op geopunt toch ongeveer 10.000m². Wel vind ik het niet ideaal gelegen omwille van de drukke steenweg. Deze laatste verschuift in mijn dromentopic evenwel naar het uiteinde van de grote parking en loopt dan in een boog rond de parking heen.

Uitbreiding van Europa hoeft voor mij zeker niet, daarvoor zijn er voldoende wildparken die aan de slag kunnen gaan. Eigenlijk hoeven de wolven ook niet voor mij, een nat bos met elanden of wisenten volstaat wat mij betreft. En de doorwandelvolière voor de walrappen + enkele kleine volières voor zoogdieren en vogels, en een dassenperk. Meer zou ik er niet van maken.
Een niet onlogische optie zou ook kunnen zijn dat men het neushoornperk na de verplaatsing van de Indische neushoorns bij Europa trekt en daar dan ruimte maakt voor het 'groot wild' (wisent/eland), terwijl men dan in het bosje naast het kasteel plaats overhoudt voor wolven en een paar kleinere inheemse zoogdieren (vos, das, bever, otter etc.). Op zich denk ik dat het Europese gedeelte dan wel genoeg aantrekkingspolen voor de beschikbare ruimte heeft.

Een idee dat ik zelf nog heb, is het inrichten van het koetshuis (voormalig apengebouw/snuffelshop) tot een soort terrariumgebouw met Europese reptielen, amfibieën en vissen. Denk een beetje richting het Limburghuis van Gaiazoo of de huidige inrichting van de Grote Rots in Vincennes. Dat zou het Europese gedeelte in in mijn ogen redelijk 'compleet' maken en het zou ook de huidige lacune in Planckendaels dierencollectie wat betreft niet-vogels/zoogdieren een beetje kunnen opvullen.
Dat zou zeker mijn voorkeur niet wegdragen. Ik vind immers dat een grote zoo zich niet al te veel moet bezig houden met soorten die perfect kunnen opgevangen worden in wildparken. Bovendien verliest PL dan zijn neushoorns, terwijl het toch een A-soort is.

Koetshuis: zeer leuk idee. Ik heb tijdens mijn voorbije dierentuinreis in heel veel Duitse zoos uitstekende kleine (buiten)verblijven gezien voor lokale reptielen. Nadeel: je ziet ze zelden in zo'n openlucht terrarium.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
08 nov 2022, 17:55
Zoozot schreef:
08 nov 2022, 14:22
Een niet onlogische optie zou ook kunnen zijn dat men het neushoornperk na de verplaatsing van de Indische neushoorns bij Europa trekt en daar dan ruimte maakt voor het 'groot wild' (wisent/eland), terwijl men dan in het bosje naast het kasteel plaats overhoudt voor wolven en een paar kleinere inheemse zoogdieren (vos, das, bever, otter etc.). Op zich denk ik dat het Europese gedeelte dan wel genoeg aantrekkingspolen voor de beschikbare ruimte heeft.

Een idee dat ik zelf nog heb, is het inrichten van het koetshuis (voormalig apengebouw/snuffelshop) tot een soort terrariumgebouw met Europese reptielen, amfibieën en vissen. Denk een beetje richting het Limburghuis van Gaiazoo of de huidige inrichting van de Grote Rots in Vincennes. Dat zou het Europese gedeelte in in mijn ogen redelijk 'compleet' maken en het zou ook de huidige lacune in Planckendaels dierencollectie wat betreft niet-vogels/zoogdieren een beetje kunnen opvullen.
Dat zou zeker mijn voorkeur niet wegdragen. Ik vind immers dat een grote zoo zich niet al te veel moet bezig houden met soorten die perfect kunnen opgevangen worden in wildparken. Bovendien verliest PL dan zijn neushoorns, terwijl het toch een A-soort is.

Koetshuis: zeer leuk idee. Ik heb tijdens mijn voorbije dierentuinreis in heel veel Duitse zoos uitstekende kleine (buiten)verblijven gezien voor lokale reptielen. Nadeel: je ziet ze zelden in zo'n openlucht terrarium.
Ik zou het natuurlijk wel alleen maar doen in combinatie met dat bestaande gerucht dat de neushoorns intern zouden verhuizen naar de huidige locatie van de kamelen en wisenten. De Indische neushoorns weg uit Planckendael? Ik moet er niet aan denken ;)

Verder begrijp ik wel wat je bedoelt met die inheemse fauna. Het is inderdaad iets dat doorgaans meer past bij wildparken dan bij grotere dierentuinen, maar Planckendael vind ik toch een beetje een uitzondering op de regel. Deels door de nog altijd vrij natuurlijke uitstraling van het park, deels ook omdat aandacht voor de inheemse natuur toch altijd één van de stokpaardjes van Planckendael is geweest. Vroeger misschien meer dan nu, maar je ziet er toch nog altijd sporen van (o.a. ooievaars en nieuwe vogelkijkhutten in Europadeel).

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
08 nov 2022, 19:02
Apenarend schreef:
08 nov 2022, 17:55
Zoozot schreef:
08 nov 2022, 14:22
Een niet onlogische optie zou ook kunnen zijn dat men het neushoornperk na de verplaatsing van de Indische neushoorns bij Europa trekt en daar dan ruimte maakt voor het 'groot wild' (wisent/eland), terwijl men dan in het bosje naast het kasteel plaats overhoudt voor wolven en een paar kleinere inheemse zoogdieren (vos, das, bever, otter etc.). Op zich denk ik dat het Europese gedeelte dan wel genoeg aantrekkingspolen voor de beschikbare ruimte heeft.

Een idee dat ik zelf nog heb, is het inrichten van het koetshuis (voormalig apengebouw/snuffelshop) tot een soort terrariumgebouw met Europese reptielen, amfibieën en vissen. Denk een beetje richting het Limburghuis van Gaiazoo of de huidige inrichting van de Grote Rots in Vincennes. Dat zou het Europese gedeelte in in mijn ogen redelijk 'compleet' maken en het zou ook de huidige lacune in Planckendaels dierencollectie wat betreft niet-vogels/zoogdieren een beetje kunnen opvullen.
Dat zou zeker mijn voorkeur niet wegdragen. Ik vind immers dat een grote zoo zich niet al te veel moet bezig houden met soorten die perfect kunnen opgevangen worden in wildparken. Bovendien verliest PL dan zijn neushoorns, terwijl het toch een A-soort is.

Koetshuis: zeer leuk idee. Ik heb tijdens mijn voorbije dierentuinreis in heel veel Duitse zoos uitstekende kleine (buiten)verblijven gezien voor lokale reptielen. Nadeel: je ziet ze zelden in zo'n openlucht terrarium.
Ik zou het natuurlijk wel alleen maar doen in combinatie met dat bestaande gerucht dat de neushoorns intern zouden verhuizen naar de huidige locatie van de kamelen en wisenten. De Indische neushoorns weg uit Planckendael? Ik moet er niet aan denken ;)

Verder begrijp ik wel wat je bedoelt met die inheemse fauna. Het is inderdaad iets dat doorgaans meer past bij wildparken dan bij grotere dierentuinen, maar Planckendael vind ik toch een beetje een uitzondering op de regel. Deels door de nog altijd vrij natuurlijke uitstraling van het park, deels ook omdat aandacht voor de inheemse natuur toch altijd één van de stokpaardjes van Planckendael is geweest. Vroeger misschien meer dan nu, maar je ziet er toch nog altijd sporen van (o.a. ooievaars en nieuwe vogelkijkhutten in Europadeel).
Je hebt gelijk hoor, ik zou enkel niet mikken op de grote fauna, die zie ik bv. liever in Han. Maar de kleine dieren zijn even interessant: reptielen, kikkers, salamanders, inheemse vissen, zangvogels, spechten, marters, dassen, hazel- en eikelmuizen, etc. vind ik heel bijzonder en je ziet ze eigenlijk nergens. En de ooievaar is natuurlijk een prima ambassadeur.

Verhuis neushoorns, daar had ik even niet bij stilgestaan. Die blijven dan inderdaad in PL.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Papegaai »

Naar mijn mening en met het samenvoegen van bovenstaande ideeën denk ik dat de mooiste versie van het Europa thema als volgt is:


Met de veronderstelling dat de Indische neushoorns naar het Azië thema gaan, komt op dit perk leeg te staan. Hier verhuizen de wisenten dan naar toe, in combinatie met wilde zwijnen. Op die manier komen er twee wat grotere dieren naar het Europa thema, wat dan weer toch wat publiek trekt.

Het idee om in het Koetshuis / Klein-Apenhuis meer te focussen op het klein leven uit onze streken vind ik bijzonder interessant. Wel moet daarvoor de huidige personeelsfaciliteiten verhuizen richting Vennecourt, momenteel wordt het gebouw nog gebruikt. In dit gebouw zie ik dan graag kleine zoogdieren (type rode eekhoorn, eikelmuis, korenwolf, ... ), reptielen, kikkers en inheemse vissen. Een groot aquarium met snoeken lijkt me hier erg gaaf!

Door de verhuis van personeelsfaciliteiten komt een groot stuk ruimte vrij, wat ik dan ook zou bijvoegen aan het Europa thema. Hier bouwen we dan een heus wolvenbos wat meteen een nieuwe A-soort is, wat het Europa deel echt wel meer publiciteit zal geven. Eventueel kan dit nog in combinatie met 2 à 3 bruine beren.

De huidige hoek met volière, dassen- en konijnenverblijf laat ik hoe het is, dat is naar mijn mening nog steeds best netjes.

Mijn eigen droom om op de pelikanenvijver gewone zeehonden te huisvesten laat ik liever niet varen. Ik denk dat dit echt een mooie, attractieve soort is voor hier. Het zou zelfs in combinatie kunnen met pelikanen. Wel zal de vijver aangepast moeten worden met een zoutwaterbad en dergelijke.

Tot slot zie ik graag op de picknickweide / het grasperk tegenover het huidige neushoornverblijf een mooie, authentieke kinderboerderij verrijzen met bouwstijl van zo'n 100 jaar geleden en een heleboel levend erfgoed-rassen. De huidige kinderboerderij is naar mijn mening vergane glorie en mag dan weg.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door zoofan »

Enkele kleine dromen die ze in Planckendael zouden mogen realiseren van mij:

Meer invulling bij de giraffen. Nu lopen er enkel giraffen en mhorr gazellen (en parelhoenen).

Meer invulling bij de guanaco's en capibara's. Een Zuid Amerikaanse kleine kattensoort of een perk voor brilberen dat je dan kan bekijken van aan de miereneters maar ook van aan de wigwams van de bizons. En als dat niet mogelijk is wegens bijvoorbeeld te duur dan kan een goedkopere invulling metZuid Amerikaanse tapirs. Die hebben geen super ingenieus verblijf nodig en zijn gemakkelijk te vinden.

Een buitenverblijf voor de boomkangoeroe. Mits enige inventiviteit kan er een verbinding gemaakt worden tussen het binnenverblijf en de grote wilg die daarnaast staat. En die wilg kan zodanig gesnoeid worden dat de boomkangoeroe slechts in een beperkt deel er van kan komen. Maar dan kan dat dier toch ook eens van de buitenlucht genieten.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Gorilla Gust »

Vooral die opmerking van de tapir is wel een inkoppertje wanneer ze meelezen hier... attractief en zeer eenvoudig! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Apenarend »

zoofan schreef:
03 mei 2023, 17:19
Enkele kleine dromen die ze in Planckendael zouden mogen realiseren van mij:

Meer invulling bij de giraffen. Nu lopen er enkel giraffen en mhorr gazellen (en parelhoenen).

Meer invulling bij de guanaco's en capibara's. Een Zuid Amerikaanse kleine kattensoort of een perk voor brilberen dat je dan kan bekijken van aan de miereneters maar ook van aan de wigwams van de bizons. En als dat niet mogelijk is wegens bijvoorbeeld te duur dan kan een goedkopere invulling metZuid Amerikaanse tapirs. Die hebben geen super ingenieus verblijf nodig en zijn gemakkelijk te vinden.

Een buitenverblijf voor de boomkangoeroe. Mits enige inventiviteit kan er een verbinding gemaakt worden tussen het binnenverblijf en de grote wilg die daarnaast staat. En die wilg kan zodanig gesnoeid worden dat de boomkangoeroe slechts in een beperkt deel er van kan komen. Maar dan kan dat dier toch ook eens van de buitenlucht genieten.
Zijn de Hartman bergzebra's dan al weer weg bij de giraffen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door zoofan »

Er was er nog maar een over maar die is ook weg. Ook het bordje van de bergzebra's is weg.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Apenarend »

zoofan schreef:
03 mei 2023, 18:32
Er was er nog maar een over maar die is ook weg. Ook het bordje van de bergzebra's is weg.
Hoe bizar. Toch vreemd dat de addaxen dan persé naar het grévy perk moeten?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door zoofan »

Vind ik ook vreemd. Mijn vermoeden is dat ze willen zien of die combi lukt om dan eindelijk een verbinding te maken tussen het perk van de giraffen en dat van de zebra's.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Papegaai »

Dat het Klein-Apenhuis in ZOO Antwerpen geen lange toekomst in huidige vorm meer kan hebben staat vast. Hoe de toekomst er uit zal zien blijft voor mij onduidelijk, wat mij zelf tot nadenken heeft gebracht. Hier mijn visie over een (fictieve) versie van het dierenhuis.

Ik denk dat het fijn zou zijn ook in de nieuwe invulling van het gebouw nog steeds kleine primaten een belangrijke rol te laten spelen. Daarom koos ik voor een alternatief idee op de klassieke tropenhal. Mijn idee is dan om één groot primatenverblijf te behouden met toegang tot beide buitenverblijven.

De andere verblijven in het gebouw worden opgebroken (de ramen er uit), net zoals we kennen bij de mensapen een beetje verderop bij de Okapi-serre. Ik zou de verschillende vroegere kleien apenverblijven dan tropisch beplanten en een variëteit aan tropische dieren loslaten in het gebouw. De verschillende vroegere verblijven worden dan verbonden door tropische vegetatie, touwen, touwbruggen, … De bezoeker zal dan nog steeds de bestaande route in het gebouw afleggen maar dan met een meer tropische beleving, wat weer mooi past in het verlengde van de Wintertuin met tropische vlinders.

Over de eigenlijke invulling twijfelde ik initieel over twee opties. Ergens lijkt het me mooi om het Centraal-Afrikaanse regenwoud te illustreren met mandrils of drills als hoofdsoort in het aparte grote verblijf met toegang tot de buitenverblijven, misschien zelfs in combinatie met colobussen. Los in het gebouw kunnen we dan een doorloop met meerkatten realiseren. Deze optie leek mij vooral uit geschiedkundig standpunt mooi om zo juiste educatie te bieden over het koloniale verleden van België maar ook welke invloeden dit had voor de ZOO.
Een tweede optie die qua kleine primatensoorten meer biedt was dan weer om het Amazone-regenwoud te representeren in dit gemoderniseerde apenhuis met een doorloop met loslopende witgezichtsaki’s, doodshoofdaapjes, klauwaapjes, … Ik dacht ook aan tamandua’s, luiaarden en/of leguanen, gezien ik met name deze twee eerste soorten enorm mis in de collectie. In het grotere verblijf met toegang tot buitenverblijven dacht ik dan aan mandrils, maar ook reuzenotters zouden hier niet misstaan ondanks de focus op primaten. In beide gevallen zouden misschien enkele vogels nog losgelaten kunnen worden, hoewel dit toch steeds een risico blijft.

Laat gerust weten wat jullie vinden van dit idee? Welke invulling (Afrikaans- of Zuid-Amerikaans regenwoud) jullie het interessantst lijkt? En wat jullie visie is over dit gebouw.

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door FotoWilliam »

Hele interessante ideeën voor dit verblijf wat inderdaad echt gedateerd is! De invulling met het Afrikaanse thema lijkt me het interessants, ten eerste omdat dat vrijwel nooit gedaan wordt, maar meestal gekozen wordt voor het Zuid-Amerikaanse thema. En ten tweede grijpt het inderdaad mooi terug op de geschiedenis van de Zoo met de vele soorten uit Centraal-Afrika.
Wel ben ik benieuwd of het met meerkatten gaat lukken in een losloopverblijf in deze toch betrekkelijk lage binnenruimte. De kans op ongewenste interactie met bezoekers lijkt me dan erg aanwezig. Maar het idee is zeker heel erg interessant!
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Limburg vooruit »

Lijkt me een leuk idee, maar weeral Congo?
Het ligt natuurlijk in het verlengde van de okapi's en gorilla's. Maar dan heb je natuurlijk wel 1/2 zoo Afrika.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
17 sep 2023, 08:33
Lijkt me een leuk idee, maar weeral Congo?
Het ligt natuurlijk in het verlengde van de okapi's en gorilla's. Maar dan heb je natuurlijk wel 1/2 zoo Afrika.
Gelet op de historie van ons land in Congo en Antwerpen als aanvoerland voor producten, ook dieren, uit dat continent, vind ik dat persoonlijk niet erg.
Wel vrees ik dat de bovenstaande plannen niet haalbaar zijn omdat alle genoemde Afrikaanse primaten over buitenperken moeten beschikken, en dat is met de genoemde soorten en de beschikbare oppervlakte (max 4200 m²) zeer moeilijk: het zou eigenlijk betekenen dat je het binnenverblijf moet zetten daar waar nu de huizen staan, zodat de buitenperken groot genoeg kunnen worden. Wil je 2 buitenperken dan zullen die lang en smal zijn aangezien ze geprangd zitten tussen de wintertuin en de melkerij. Ook voor een groot gemeenschapsverblijf voor meerdere soorten zal je toch ook een afzonderingsverblijf moeten voorzien. Misschien kan dat dan op het dak, voor primaten lijkt me dat niet onmogelijk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Zoozot »

Ik was altijd voorstander van een Zuid-Amerikaanse invulling voor het kleinapengebouw. Enerzijds omdat Afrika al voor een groot deel vertegenwoordigd is in de Zoo, maar ook vanwege de projecten die de KMDA doet in Brazilië ivm. de goudkopleeuwaapjes. Ik zou dan de slingerapen behouden als enige 'grotere' soort voor de bestaande buitenperken, en dan binnen een soort regenwoud creëren met ruimte voor verschillende soorten klauwaapjes en kleine zoogdieren (luiaards, gordeldieren, tamandoea's etc.), deels loslopend en deels in verblijven. Voor de soorten waarvoor wettelijk een buitenverblijf verplicht is, kunnen kleine buitenkooien gecreëerd worden op het dak.

De focus op Congo zou ik dan voornamelijk laten afspelen in het gebied rond de okapi's en het mensapengebouw, waar ik dan nog wel graag minstens één meerkattensoort zou toevoegen.

Ik weet overigens niet in hoeverre dit soort plannen nog actueel zullen zijn. Volgens de laatst geopenbaarde plannen van het jubileumcomplex verhuizen de slingerapen en klauwapen naar daar. En er spelen nu ook weer geruchten om de resterende uilenkopmeerkatten naar de gorilla's te verhuizen, dus hoe de toekomst van het kleinapengebouw er in werkelijkheid zal uitzien is me een groot vraagteken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
17 sep 2023, 12:25
Ik was altijd voorstander van een Zuid-Amerikaanse invulling voor het kleinapengebouw. Enerzijds omdat Afrika al voor een groot deel vertegenwoordigd is in de Zoo, maar ook vanwege de projecten die de KMDA doet in Brazilië ivm. de goudkopleeuwaapjes. Ik zou dan de slingerapen behouden als enige 'grotere' soort voor de bestaande buitenperken, en dan binnen een soort regenwoud creëren met ruimte voor verschillende soorten klauwaapjes en kleine zoogdieren (luiaards, gordeldieren, tamandoea's etc.), deels loslopend en deels in verblijven. Voor de soorten waarvoor wettelijk een buitenverblijf verplicht is, kunnen kleine buitenkooien gecreëerd worden op het dak.
Ik ben eigenlijk meer voor dit idee, en de link met Brazilië is nog zo gek niet.
Er zijn vogels en zoogdieren zat die je in zo'n hal kan zetten. Maar dan liefst ook een nachtgedeelte.
Zoozot schreef:
17 sep 2023, 12:25
De focus op Congo zou ik dan voornamelijk laten afspelen in het gebied rond de okapi's en het mensapengebouw, waar ik dan nog wel graag minstens één meerkattensoort zou toevoegen.
Is een net over de huidige okapiverblijven een optie, ze hebben 3 buitenverblijven dacht ik, dus kan je de uilkopmeerkatten in 1, toerako's in 1 en in 1 iets anders.
Zoozot schreef:
17 sep 2023, 12:25
Ik weet overigens niet in hoeverre dit soort plannen nog actueel zullen zijn. Volgens de laatst geopenbaarde plannen van het jubileumcomplex verhuizen de slingerapen en klauwapen naar daar. En er spelen nu ook weer geruchten om de resterende uilenkopmeerkatten naar de gorilla's te verhuizen, dus hoe de toekomst van het kleinapengebouw er in werkelijkheid zal uitzien is me een groot vraagteken.
Het mensapengebouw in zijn huidige context blijft niet bestaan. Zelfs de nieuwe verblijven vind ik naar de kleine kant.
Er was eerst sprake dat de chimpansee's gingen verhuizen voor een tweede groep gorilla's. Ik ben blij dat ze van dit idee af gestapt zijn, maar om dat direct een kweekgroep te willen is er weer over.

Zet die 2de groep gorilla's in Planckendael, daar is er plaats voor.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door seborga »

Limburg vooruit schreef:
17 sep 2023, 12:34
Zet die 2de groep gorilla's in Planckendael, daar is er plaats voor.
Het blijft een hardnekkig cliché dat er in Muizen onbeperkte ruimte is maar Planckendael heeft door de sterke groei van de voorbije twintig jaar al even het stadium bereikt waarbij voor elk nieuw project iets anders moet worden opgeofferd.

Bovendien zijn er onder de huidige bewoners aan de Barebeek ook enkele dieren die op een verbeterde accommodatie wachten en dat heeft uiteraard voorrang op nieuwe, extra soorten.

Als er nieuwe dieren aan boord zouden komen, moet er de afweging worden gemaakt of deze nieuwe dieren in de eerste plaats fatsoenlijk kunnen worden gehuisvest maar evengoed of ze een aanwinst zijn ten opzichte van de huidige collectie. Wat gorilla's betreft is het antwoord op deze vragen in mijn ogen telkens neen. Als er in Planckendael al kostbare ruimte wordt aangeboord voor mensapen zal dat voor de bonobo's zijn zodat de groep ook buiten opgesplitst kan worden. Een nieuwbouw voor gorilla's is niet aan de orde. Bovendien heeft het grote publiek ook geen behoefte aan een vierde mensaap in Mechelen, bovenop de 6 andere primaten in het park. Als er al een grotere soort naar Planckendael komt zal dat uit een andere diergroep zijn en wellicht ook geen Afrikaanse soort.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Dbelgian »

seborga schreef:
28 sep 2023, 15:17
Limburg vooruit schreef:
17 sep 2023, 12:34
Zet die 2de groep gorilla's in Planckendael, daar is er plaats voor.
Het blijft een hardnekkig cliché dat er in Muizen onbeperkte ruimte is maar Planckendael heeft door de sterke groei van de voorbije twintig jaar al even het stadium bereikt waarbij voor elk nieuw project iets anders moet worden opgeofferd.

Bovendien zijn er onder de huidige bewoners aan de Barebeek ook enkele dieren die op een verbeterde accommodatie wachten en dat heeft uiteraard voorrang op nieuwe, extra soorten.

Als er nieuwe dieren aan boord zouden komen, moet er de afweging worden gemaakt of deze nieuwe dieren in de eerste plaats fatsoenlijk kunnen worden gehuisvest maar evengoed of ze een aanwinst zijn ten opzichte van de huidige collectie. Wat gorilla's betreft is het antwoord op deze vragen in mijn ogen telkens neen. Als er in Planckendael al kostbare ruimte wordt aangeboord voor mensapen zal dat voor de bonobo's zijn zodat de groep ook buiten opgesplitst kan worden. Een nieuwbouw voor gorilla's is niet aan de orde. Bovendien heeft het grote publiek ook geen behoefte aan een vierde mensaap in Mechelen, bovenop de 6 andere primaten in het park. Als er al een grotere soort naar Planckendael komt zal dat uit een andere diergroep zijn en wellicht ook geen Afrikaanse soort.
de voorlaatste keer dat ik er naartoe ging, had ik de bus gemist, dan maar te voet, langs de vaart, aan de hoek muizenvaart-planckendaelstraat, hingen aanvragen van stedebouw,
"stedenbouwkundige handelingen (oa bouwen van nieuwe stallen)"

VisArend
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mei 2023, 21:47
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door VisArend »

Uitbreiding van het park, misschien? Al lijkt het me dan eerder het achter de schermen gedeelte, al ken ik de ruimtelijke indeling niet bijster goed.

Ik vraag me al langer af of het gedeelte van de Aziatische leeuwen ooit vernieuwd zou worden. Wat mij betreft zitten ze daar wel goed op hun veldje, maar zo ken ik het al meer dan vijftien jaar (weet niet wanneer het verblijf opgeleverd werd). Een paar vernieuwingen zouden wat mij betreft welkom zijn. Al begrijp ik dat er momenteel belangrijkere projecten lopen.

Ik hoop dat het pampagedeelte in de nabije toekomst weer een wat waardigere invulling zal krijgen. De combi guanaco-capibara is alvast een goede start. Nu nog een tapir en wat nandoes erbij en het is compleet :party:

Plaats reactie