Bouwtopic Pairi Daiza

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Bouwtopic Pairi Daiza

Bericht door Apenarend » oktober 9, 2019, 17:23

Gorilla Gust schreef:
september 27, 2019, 10:06
iceskate schreef:
september 26, 2019, 18:06
Heb vernomen van mijn baas dat Pairi Daiza aan het denken is om een pretpark te bouwen naast het park.
Als dit 100% waar is weet ik niet maar het kan mss wel kloppen en zeker met Coucke
Gezien de houding van Domb tegenover achtbanen (zoals Wildlands) in dierentuinen... acht ik die kans maar héél klein. Gaat het niet over het mogelijke subtropische zwembad ze willen integreren bij de tropische hal die men op de huidige parking wilt plaatsen?
Een pretpark naast de zoo is een wereld van verschil tegenover achtbanen in of langs de zoo. Dat hotelcomplex moet renderen en dat kan alleen maar bij meerdaagse verblijfsduur. Een midweekje met 2 dagen PD-zoo, 2 dagen PD-pretpark en 1 dagje kasteel Beloeil, waarom ook niet?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » december 15, 2019, 18:03

Ik kreeg online heel wat vragen omtrent de huidige staat van zaken in Terre du Froid na ons bezoek van gisteren. Daar bewegende beelden steeds meer zeggen dan statische foto's... kunnen we jullie nu ook naar onze video verwijzen. Veel (kijk)plezier!

(geluid is zoals vanouds op eigen risico ;) )
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 4, 2020, 20:19

Ook op één van de laatste dagen van de eerste winteropenstelling in Pairi Daiza namen we een kijkje bij de werf van Terre du Froid en de verbouwingen op het huidige olifanten-reservaat. Jullie kijken mee met ons naar deze bouwupdate?

https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... &__tn__=-R

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Boomkangoeroe » mei 11, 2020, 18:59

Op de facebook pagina van Pairi Daiza deelde men vandaag enkele nieuwe foto's van het heraangelegde Oceanisch gedeelte van het park.
Hier werden deze winter een groot deel van de boomvarens gerooid en verplaatst naar de Oasis serre van het park.
Zo werd het gedeelte opnieuw heraangelegd waar de kangoeroe's vrij tussen het publiek rondlopen om de dieren wat meer ruimte te geven.

In het nieuwe heraangelegde oceanisch gedeelte van Pairi Daiza vind je grijze en rode reuzenkangoeroes, maar ook moeraswallabies, die er in harmonie zullen samenleven met ook brilpelikanen. In aparte, vernieuwde verblijven vind je er trouwens ook casuarissen, emoe's, blauwvleugelkookaburra's en wombats. Maar je vind er ook nog langsnuit­potoroe's mierenegels en de koala's in een ander al bestaand gedeelte naast de kea's en tal van vogelsoorten en wie weet wel nog nieuwe verassingen...

Tot slot post ik nog enkele foto's die nu ook te zien zijn op de facebookpagina van Pairi Daiza.

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

kdockx
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door kdockx » mei 11, 2020, 19:22

Op de foto's vind ik het zeer geslaagd!

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe » mei 12, 2020, 15:44

ja inderdaad het toont een erg open landschap maar we zien ook nog een ruim gedeelte nog niet mss wachten ook ginds nog enkele verassingen...

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 12, 2020, 15:55

Wat een collectie, en dan werden de duivels nog niet vermeld.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » mei 12, 2020, 19:07

Apenarend schreef:
mei 12, 2020, 15:55
Klopt, samen met Hamerton hebben ze de mooiste collectie zoogdieren uit Australië.

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe » mei 12, 2020, 21:19

Shame on me :doh:

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 13, 2020, 10:58

Limburg vooruit schreef:
mei 12, 2020, 19:07
Apenarend schreef:
mei 12, 2020, 15:55
Klopt, samen met Hamerton hebben ze de mooiste collectie zoogdieren uit Australië.
Even gaan kijken op ZTL, dat is inderdaad een indrukwekkende collectie (en niet alleen wat buideldieren betreft), wist ik niet.
Extinction is forever!

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe » mei 19, 2020, 02:04

Bij de opening van het park wordt het ook eens tijd voor een update van dit topic :D
Wat me wel sterk is opgevallen is dat veel "afgewerkte" gebieden toch nog dingen missen maar daar speelt ook zeker de huidige coronacrisis een duidelijke rol in maar éénmaal alles af is wordt het vast alweer een prachtig geheel.

Ik begin alvast met een kleine virtuele wandeling door het nieuwe Terre du froid.
Wanneer je van The last frontier komt ben je verplicht hierdoor te stappen, eerst kom je uit bij het Canadese wolven verblijf maar hier is op zich nog niks aan veranderd maar aan de wasberen was men een heuvel aan het oprichten met speciale gesteenten die hier terug werden gevonden, mineralen zijn dan ook naast de verzameling aan planten en dieren ook in tal van vormen in alle gedeelten van het park te vinden en ook hier legt men terug een dergelijk gedeelte aan.

Afbeelding

Wanneer je dan je tocht langs de wasberen verder zet en je vroeger kon uitkijken over de bizonruimte zal je hier in de toekomst voornamelijk ook olifanten te zien krijgen want ook hier krijgen de Aziatische olifanten meer ruimte. De bizons huizen wel nog in het perk maar dan uiterst rechts. Waar de spoorweg loopt doormidden de verblijven heen wordt er een soort van tunnel constructie gemaakt.
Afbeelding
deze toevoeging krijgt eenzelfde uiterlijk als het huidige perk van de olifanten die aan de andere kant van de muur ligt in "The Kingdom of Ganesha" zoals onderstaande foto's illustreren ook hier wordt nog aan gewerkt en huizen nog geen dieren.
Afbeelding
Afbeelding

Maar laat ons niet verder afdwalen .... dus vervoegen we terug onze tocht in La terre du froid.

Afbeelding

Waar vroeger de kariboes huisden (die nu verhuist zijn naast de Siberische tijgers) is er nu een erg mooi aantrekkelijk perk gemaakt naar mijn mening zullen hier Wapitiherten hun intrek nemen.

Afbeelding
Aan de linkerzijde ziet u nog het tijgerverblijf die verder werd aangekleed met de nodige beplanting.

Wanneer je dan langs het tijgerverblijf wandelt en het eerste hotel kom je terecht bij de ingang van een grotten complex (prachtig gemaakt) van hieruit heb je dan ook via een kijkraam zicht op het tijgerverblijf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat verder in de grot komen we ook voorbij aan een kleinere ijsgrot die bestemd is voor de ijsberen zodat zij zich hier kunnen terug trekken wanneer het buiten voor hen te warm wordt.

Afbeelding

Vervolgens kom je dan uit bij een drietal kijkramen die je een mooi zicht geven op de walrussen onderwater, de walrussen zelf beschikken over twee verblijven om ze te kunnen scheiden momenteel zijn er twee aanwezig in het park.

Afbeelding

Op de bodem van het walrussen verblijf zijn enkele "kooien" voorzien ter enrichment van de dieren waar ze lekkers kunnen in vinden.

Een beetje verder in de gang kom je terecht in een imposante ruimte waar je dan nog eens zicht hebt op links het verblijf van de ijsberen en rechts bij de walrussen, tussenin wordt ook nog denk ik een tentoonstelling geplaats maar deze was nog in opbouw.

Afbeelding

Nog wat verder door het gangencomplex komen we dan weer in een educatieve ruimte die je meeneemt in de opwarming van de aarde en wat voor gevolgen hieraan gekoppeld kunnen worden, een erg mooi project naar kinderen toe, erg educatief en mooi weergegeven via videofilmpjes en allerlei animaties.
Bovendien is dit een van de eerste erg educatieve ruimtes van dit park die zo een uniek stukje vormen, graag meer van dat want dit ontbreekt echter nog een beetje in dit prachtige park!

Afbeelding

Afbeelding

Als we onze weg vervolgen naar buiten toe komen we eerst nog aan het eerste ijsberenverblijf toe, hier was er echter nog niemand ingetrokken.

Afbeelding

Dan komen we voorbij aan twee walrussenverblijven het rechter heel wat kleiner dan het linker maar zolang er geen jongen zijn of het mannetje niet moet worden gescheiden van de vrouwtjes krijgen de dieren beschikking van beide verblijven. Nu huizen er een stier en een koe maar later komen er nog enkele walrussen bij (of bij aanvang werd dit toch zo gepland)
Afbeelding

Wanneer we naar de linkerzijde kijken zien we ook door een glazen ruit al het verblijf van de ijsberen.
Afbeelding

Afbeelding
Dit is dan weer een stuk van het mooie grote ijsberenverblijf, wel jammer dat de kijkruimte voor het publiek kleiner wordt gehouden en vooral het hotel hier een prominente rol komt in te spelen.

Maar deze zomer komt ook nog een pinguinverblijf aan te sluiten op het grottencomplex samen met een ijsbar, wie weet krijgen we ook zo nog enkele inzichten bij de ijsberen, dit zou wel mooi zijn.

Hmmm en dan jumpen we nog eens door naar het Australische continent the Southern Cape

Ook dit stuk werd deze winter verbouwd om de dieren meer ruimte te geven je komt er nog steeds binnen via de voliere (waarnaast nog een soort voliere wordt opgebouwd (denk ik)?)
Afbeelding

De kangoeroe ruimte is wel erg ruim geworden, de pelikanen huizen nu op hun eigen stukje strand. Wat wel jammer is zijn de netten die de vogels verhinderen om weg te vliegen want deze verhinderen wel deels het mooie uitzicht.
Afbeelding

Dit is nu de ruimte die de kangoeroes erbij kregen en voor mij wel een erg grote meerwaarde voor de dieren maar ik wandelde vroeger wel erg graag door het unieke varenbos, jammer genoeg is die mooie sfeer wel een beetje zoek.

Afbeelding

Op het einde tegenover de tasmaanse duivels lijken later ook nog de wombats gehuisvest te worden, hopelijk ook met nog een ander diersoort zoals enkele wallaby's, want wombats zie je vaak nooit buiten. Dit verblijf is wel nog in aanbouw en ik hoop ook op een groendak dit zou hier van een grote meerwaarde zijn want nu ziet het er erg kunstmatig uit maar ik denk wel dat dit nog de bedoeling wordt... dit wordt alvast het binnen verblijf. de wombats zaten alvast vandaag nog op hun huidige stek in The Kingdom of Ganesha.
Afbeelding

Naast de kea's namen nu ook twee blauwvleugelkookaburra's hun intrek.
Afbeelding

De grote Kathedraalvoliere werd mooi opnieuw ingericht ik vond het alvast een geslaagd resultaat maar men had ook nieuwe bewoners aangekondigd maar deze zaten er bij mijn weten nog niet in (toch geen nieuwe soorten).
Afbeelding

Bij de nieuwe gebouwen waar de toekomstige ingang van het park gepland staat is er al wat leven zo trok hier de Pairi Daiza Foundation in met een nieuw kweekcentrum voor bedreigde vogelsoorten, via grote kijkruiten kun je hier kijken in een nursery met oa jonge sakervalken, kerkuilen en grijze arendbuizerden. Maar ook in een voedselkeuken een lab/onderzoeksruimte enkele kantoren en nog enkele plaatsen die een bestemming moeten krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

In het aquarium vond ook een kleine verbouwing plaats en werd er een nursery gebouwd, hier kweekt men jonge vissen maar ook enkele koralen.
Afbeelding

Aan het nieuwe gedeelte van vorig jaar "The last frontier" was men vooraan ook bezig met een kraan tegenover de elanden en achter de steenarenden.
Men kuiste hier de beplanting op misschien voor een volgend project wie weet nu de vliegvoliere niet mocht doorgaan aan de hotelzijde kan deze mss hierheen verhuizen... enfin toekomstdromen... en zo blijven we uitzien naar morgen :D

Afbeelding

Oef en zo zit men kleine samenvatting er eindelijk op kortom Pairi Daiza blijft een must 2 see dierentuin dus zeker aan te raden! Mooie nieuwe projecten en nu maar enkel hopen op betere tijden zodat we snel nog van deze coronatijden vanaf zijn! :bravo:

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » mei 19, 2020, 04:48

In één woord: overweldigend!

Bedankt voor het prachtige verslag!

rick04
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo Mulhouse

Bericht door rick04 » mei 19, 2020, 08:04

Gaaf, bedankt!

Welke soorten zitten er nu dan allemaal in de kathedraalvolière?
Altijd aan het genieten van hoe mooi de natuur geschapen is.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » mei 19, 2020, 10:40

Wauw, tof verslag Mike! Dankjewel hiervoor!

Als het allemaal weer mag wordt het voor mij echt eens tijd om naar Pairi Daiza af te reizen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 19, 2020, 12:40

Fraaie en forse bijdrage, bedankt! :)

Plaats reactie