Nieuwstopic Bellewaerde

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door JvG »

Ik vraag me af waarom ze alleen Maya bij Nestor introduceerde. Tenminste Numa wordt nog nergens genoemd. Bij soorten waar introducties vaak moeilijk/verkeerd lopen zou ik juist 2 vrouwtjes die elkaar kennen samen laten met een man. Dan zal hij zijn aandacht moeten verdelen en kunnen ze elkaar helpen. Iets wat bijvoorbeeld destijds in Burgers Zoo gebeurde bij de introductie van een man.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Limburg vooruit »

Ik geef niet rechtstreeks het park de schuld. Ze hebben ervaring zat en zoals G.G. aanhaalt loopt het wel vaker mis.
Maar 2 dagen kennismaking is in mijn ogen veel te weinig. Je kan dit nooit uitsluiten hoor.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
14 mar 2024, 18:40
Het persmoment met hun kennismaking is last-minute niet doorgegaan... wellicht mede door de verhoudingen tussen de leeuwen. Het park heeft ook gewoon pech, want ze hebben wel de nodige ervaring.

Maar met leeuwen loopt het vaker mis, denk maar aan Wildlands recent qua man, of enkele jaren terug Dukat in Amersfoort die ook zijn 'tanden' in een discussie wist te zetten.
Als het bij deze soort vaker misloopt, vind ik de opmerking van Limburg vooruit wel steek houden. 2 dagen lijkt mij uitzonderlijk kort, wetende dat hij ook nog in een nieuw verblijf zit dat hij amper kent. Maar goed, ik ken er te weinig van om hier veel over te kunnen schrijven.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door MennoPebesma »

Naar wat ik begreep konden de dieren sinds ze aankwamen (2 weken geleden) al via tralies elkaar zien/ruiken. Dinsdag zijn Nestor en Maya voor het eerst samen in het buitenverblijf geweest, hierbij ging alles goed. Op woensdag was Nestor opnieuw geïnteresseerd in Maya door de tralies. Daarom besloot men om ze opnieuw samen in het buitenverblijf te laten. Ook deze keer ging het in eerste instantie goed. Plots, zonder enig aanwijsbare oorzaak, sloeg Nestor volledig om en heeft Maya aangevallen. Ze was op slag dood.

Informatie uit Facebookgroep 'Fans Zoo van Antwerpen'. Info komt direct vanuit Bellewaerde zelf.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Gorilla Gust »

MennoPebesma schreef:
14 mar 2024, 20:05
Naar wat ik begreep konden de dieren sinds ze aankwamen (2 weken geleden) al via tralies elkaar zien/ruiken. Dinsdag zijn Nestor en Maya voor het eerst samen in het buitenverblijf geweest, hierbij ging alles goed. Op woensdag was Nestor opnieuw geïnteresseerd in Maya door de tralies. Daarom besloot men om ze opnieuw samen in het buitenverblijf te laten. Ook deze keer ging het in eerste instantie goed. Plots, zonder enig aanwijsbare oorzaak, sloeg Nestor volledig om en heeft Maya aangevallen. Ze was op slag dood.

Informatie uit Facebookgroep 'Fans Zoo van Antwerpen'. Info komt direct vanuit Bellewaerde zelf.
Is ook zo in het plaatselijke journaal verteld geweest door oa de dierenarts van Bellewaerde.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Dbelgian »

als je ziet hoelang Tasa en Kira afgezonderd hebben gezeten van Nestor, hebben ze dit veel te snel willen doen (om goede plaatjes te hebben met pasen?) [beste stuurlui staan aan wal, I know]

Numa is jonger en kleiner dan Maya, daarom hebben ze de eerste introductie alleen met Maya willen doen, die was al groter en zou haar mannetje kunnen staan.

Rhino84
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2024, 06:08
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin, Singapore Zoo

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Rhino84 »

Aangaande de leeuwenmanintroductie in Bellewaerde sluit ik me bij de hiervoor gegeven commentaren volledig aan. Dbelgian slaat de spijker goed op den kop. Een leeuwenintroductie gaat vaak maanden over heen voordat de dynamiek en rangorde echt vast staat en de groep zich harmonieus gedraagd.

Dat het ook andersom kan zijn bewijst de ervaring in het Amsterdamse dierentuin waar de introductie van een nieuwe man over langere tijd gespreid was. Ook daarbij kwam het na introductie nog regelmatig tot strubbelingen, alhoewel het grote verschil was dat het hier jonge nieuwe nog net niet meer puberende man (immigrant) en oudere ervaren vrouwen (vaste rangorde) betrof.

In Bellewaerde is dit juist andersom: Een oudere ervaren man als immigrant met veel jongere vrouwen die als aan elkaar verwante dames al een rangorde hadden. Waarom het dan toch ineens vanuit de man Nestor tot een directe aanval kwam is onduidelijk ..., misschien komt hier nog wat over naar buiten.


Overigens begrijp ik uit alle historische perspectieven dat Nestor een zuivere West Afrikaanse leeuwenman zou zijn. Kan iemand mij de verwantschap van Nestor tot zijn ouders en verdere voorouders (alsook ander aan Nestor direct verwante dieren) verduidelijken?

Alvast dank hiervoor!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Zoozot »

Uit de artikelen en interviews die de afgelopen dagen in de media verschenen zijn, krijg ik toch niet de indruk dat men bij Bellewaerde overhaast te werk zou zijn gegaan; integendeel zelfs. Ze zijn in de communicatie met de pers redelijk open geweest, en ik zie geen reden om aan hun intenties of expertise te twijfelen.

Een vergelijking met leeuwenintroducties in andere dierentuinen durf ik niet maken omdat er bij elk geval te veel andere factoren meespelen, maar ik leid toch vooral af dat de keuze om Nestor en Maya zo snel al bij elkaar te zetten wel degelijk een weloverwogen beslissing was, die helaas volledig verkeerd is uitgedraaid. Bepaalde facetten van het gedrag van een individuele leeuw vallen immers niet te verklaren of te voorspellen, waardoor een risico op dit soort incidenten wellicht nooit volledig te vermijden valt.

Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk om bepaalde zaken nu toch in twijfel te gaan trekken, maar wetende dat het zicht vanop de zijlijn beperkt is, zou ik toch voorzichtig zijn met de conclusie dat de de introductie simpelweg te snel is verlopen en dat dit de primaire oorzaak is waarom het fout is gelopen. De verschillende overwegingen die bij zo'n introductieproces te maken zijn, zijn waarschijnlijk complexer dan dat.
Rhino84 schreef:
16 mar 2024, 08:15
Overigens begrijp ik uit alle historische perspectieven dat Nestor een zuivere West Afrikaanse leeuwenman zou zijn. Kan iemand mij de verwantschap van Nestor tot zijn ouders en verdere voorouders (alsook ander aan Nestor direct verwante dieren) verduidelijken?
De exacte details ken ik niet en ik weet niet of die ook ergens openbaar te vinden zijn, maar het zou zo zijn dat Nestor van vaderskant afstamt van een lijn leeuwen die over meerdere generaties in de Zoo van Antwerpen de dienst uitmaakten (en waarvan de oorsprong dus waarschijnlijk goed te traceren valt), terwijl zijn moeder effectief een wilde oorsprong had.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Dbelgian »

nestor is zoon van victor en Maouli, Victor komt uit het geslacht van Antwerpen, Maouli was nog wildvang, Gerard was de vader van Victor, meer weet ik er niet van :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Apenarend »

Er zat natuurlijk wel wat druk op, aangezien Bellewaerde had aangekondigd dat de dieren eind maart zeker samen zichtbaar zouden zijn. Dit is de start van de Paasvakantie, een belangrijke periode voor dierentuinen en pretparken.

Ik weet niet wat de guidelines vertellen over introducties: staat daar bv. een minimumperiode in waarbij de dieren niet lijfelijk met elkaar kunnen omgaan, zelfs al zijn de signalen bij contact op afstand (zien, ruiken, horen) alleen maar positief? Of is dit louter op aanvoelen van de verzorgers, waarbij men een aantal stappen in een bepaalde volgorde moeten uitvoeren, zonder dat er voor elke stap een minimumduur geldt?

Persoonlijk vind ik Bellewaerde omwille van nog een andere reden een risico factor: indien ik het goed begrijp rijdt er nog steeds een bezoekerstreintje doorheen het perk. Ook dat is voor een territoriaal dier dat dit niet gewoon is, een risico.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Dbelgian »

Apenarend schreef:
16 mar 2024, 15:02
...Persoonlijk vind ik Bellewaerde omwille van nog een andere reden een risico factor: indien ik het goed begrijp rijdt er nog steeds een bezoekerstreintje doorheen het perk. Ook dat is voor een territoriaal dier dat dit niet gewoon is, een risico.
naar wat ik gehoord heb, rijden ze 's morgens met het treintje leeg het verblijf in, reageren de dieren er slecht op? Dan staat het de rest van de dag stil. Reageren de dieren er niet op? Dan mogen de bezoekers plaatsnemen de hele dag

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door MennoPebesma »

Rhino84 schreef:
16 mar 2024, 08:15
Overigens begrijp ik uit alle historische perspectieven dat Nestor een zuivere West Afrikaanse leeuwenman zou zijn. Kan iemand mij de verwantschap van Nestor tot zijn ouders en verdere voorouders (alsook ander aan Nestor direct verwante dieren) verduidelijken?
Na wat zoekwerk op dierentuinforums en facebookgroepen kom ik hierop:

1,0 Nestor (29-08-2012, Zoo Antwerpen) (Viktor x Maouli)

1,0 Viktor (??-04-1994, Zoo Antwerpen) (Gérard x Eveline)
0,1 Maouli (??-??-1999, Wild)

1,0 Gérard (??-??-????, Zoo Antwerpen) (Dirk x ?)
0,1 Eveline (??-??-????, ?) (? x ?)

Gebruikersavatar
nathalie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2023, 11:25
Favoriete dierentuin: Chester, Hamerton

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door nathalie »

Ik krijg hierdoor ook al echt bang met de sneeuwluipaarden in Chester.
We hebben al een paar series over verscheidene zoo's gezien, waar zulk onderwerp bij grote katten voorkwam, en telkens ik mij de vraag stelde 'waren die niet wat snel samen?'
Soms kan je 2 huiskatten ook niet na 3 dagen bij mekaar zetten.

Al zijn er wel succes verhalen natuurlijk.
In Dudley Zoo ging het ook best snel toen de nieuwe mannelijke leeuw erbij kwam, en nu enkele maanden verder gelukkig nog alles goed.

Rhino84
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2024, 06:08
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin, Singapore Zoo

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Rhino84 »

@nathalie: re Chester. Je moet geen appels en peren met elkaar vergelijken. Sneeuwluipaarden (solitair) zijn geen leeuwen (sociaal - groep).
Bovendien hebben sneeuwluipaarden ook een ander temperament, ook de mannen.

Gebruikersavatar
nathalie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2023, 11:25
Favoriete dierentuin: Chester, Hamerton

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door nathalie »

Rhino84 schreef:
17 mar 2024, 04:47
@nathalie: re Chester. Je moet geen appels en peren met elkaar vergelijken. Sneeuwluipaarden (solitair) zijn geen leeuwen (sociaal - groep).
Bovendien hebben sneeuwluipaarden ook een ander temperament, ook de mannen.
Excuseer dat ik niet zo'n super kenner ben gelijk sommige dat wel zijn op forums.

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jan 2022, 12:26
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door GANESHA »

Wat mij verschrikkelijk stoort, buiten de blunder (althans volgens mij) van Bellewaerde om pas aangekomen leeuwen, al na 2 (?) weken samen te zetten.
(Was er in Antwerpen al geen probleem tussen Nestor en een aangekomen vrouwtje, dat ze hebben moeten doorsturen ? Dat moeten ze toch geweten hebben.)
Is het feit, dat de coordinator een waardevol dier voor het kweekprogramma van de Zoo (waar hij nog perfect voor nageslag had kunnen zorgen) naar een pretpark sturen waar dat treintje gans de dag door hun verblijf tuurt. Wil je toch leeuwen, zet et dan animatronics !

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Limburg vooruit »

GANESHA schreef:
17 mar 2024, 13:14
Wat mij verschrikkelijk stoort, buiten de blunder (althans volgens mij) van Bellewaerde om pas aangekomen leeuwen, al na 2 (?) weken samen te zetten.
(Was er in Antwerpen al geen probleem tussen Nestor en een aangekomen vrouwtje, dat ze hebben moeten doorsturen ? Dat moeten ze toch geweten hebben.)
Is het feit, dat de coordinator een waardevol dier voor het kweekprogramma van de Zoo (waar hij nog perfect voor nageslag had kunnen zorgen) naar een pretpark sturen waar dat treintje gans de dag door hun verblijf tuurt. Wil je toch leeuwen, zet et dan animatronics !
Ik ben een beetje van hetzelfde idee
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Gorilla Gust »

Bellewaerde blikt terug op het voorval waarbij leeuw Nestor, uit Zoo Antwerpen, zijn nieuwe partner doodbeet eerder deze maand.

Ze waren er uitgerust aan begonnen. Want er moest dan wel gepaard worden: niks daarvan zou overhaast gebeuren en dus had Bellewaerde ervoor gekozen om de leeuwen eerst te laten wennen aan hun nieuwe thuis.

Feit is: Nestor gaf Maya twee kloppen en beet z’n tanden vast in haar hals. De dierenarts en de verzorgers wisten meteen hoe laat het was. Het was het soort greep ‘meant to kill’. Zoals een jager z’n prooi grijpt.

Er is nog vanalles geprobeerd. Maïsbolletjes afvuren. Water spuiten. Maar Nestor wilde van geen wijken weten, Maya moest en zou tussen zijn kaken sterven. Het verdovingsgeweer, om Nestor uit te schakelen, was dan al geen optie meer. Maya was niet meer te redden, en reeds dodelijk verwond.

De dierenarts neemt ons stap voor stap mee in het relaas op hln+ via
https://www.hln.be/ieper/hoe-het-leeuwe ... acb5e5f35/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3840
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door Laafsekikker »

Sterk bedreigde Rothschildgiraf geboren in Bellewaerde Park
Heugelijk nieuws vanuit Bellewaerde Park. Gisterenavond omstreeks 21.10 uur is het giraffenkalfje geboren. De bevalling is vlot verlopen en zowel de moeder als het jong stellen het goed. De geboorte is belangrijk voor het Europese kweekprogramma waar Bellewaerde Park actief aan deelneemt.

Een vlotte bevalling
Na een dracht van ongeveer 15 maanden, werd het kalf van Rothschildgiraffen Dumisani en Safiya gisterenavond op 1 april geboren. Een ludieke datum, maar het is zeker geen grap. Het jong is een mannetje van 58,3 kg en 175 cm hoog.

Om 18.00 uur kwamen de pootjes al piepen en drie uur later was het zover. De geboorte, die gebeurt terwijl de moeder rechtop staat, is vlot en op natuurlijke wijze verlopen. Ook giraf Kamala (de zus van Safiya) en giraf Zuri hebben de bevalling van dichtbij meegevolgd. Voor Zuri is een bevalling niet onbekend, want dat heeft ze in haar vorig verblijf al van dichtbij gezien. Zuri ging tijdens de bevalling naar Safiya om aan haar uier te zuigen. Een aanmoedigend gebaar wat haar tijdens de bevalling tot rust bracht.

Eens het girafje geboren was, werden de andere giraffen uiteindelijk naar hun stal verplaatst zodat moeder Safiya in alle rust kan kennismaken met haar jong. Beide stellen het zeer goed. Giraf Safiya geeft haar jong af en toe likjes en toont een beschermende houding. Ook Safiya en Kamala werden in Bellewaerde Park geboren. Safiya werd met de fles opgevoed, wat de kans verhoogde dat ze zelf haar jong niet ging zogen. Verrassend genoeg toonde ze toch haar moederinstinct en merken de dierenverzorgers dat het stierkalf vlotjes bij de moeder drinkt. “Een hoopvol teken”, aldus Pieter Vercruysse hoofddierenverzorger.

Europees kweekprogramma
Er leven slechts 1.400 rotschildgiraffen in het wild en 429 in dierentuinen (die lid zijn van EAZA), wat hen een zeldzame soort maakt. Vandaar dat de geboorte bevorderend is voor het Europees kweekprogramma van EAZA, waar Bellewaerde Park actief aan deelneemt. In totaal heeft Bellewaerde Park nu een kweekgroep van vijf giraffen: Dumisani (4,5 jaar), Kamala (3 jaar), Zuri (3 jaar), Safiya (4,5 jaar) en het kersverse kalfje.
Abonnees van Bellewaerde Park mogen de naam kiezen
Het mannelijk girafje heeft nog geen naam. De abonnees van Bellewaerde Park mogen een voorstel doen voor de naam van de nieuwe giraf. De dierenverzorgers zullen uit alle inzendingen een keuze maken en de uiteindelijke naam beslissen. Er is slechts één regel: het moet een Afrikaanse naam zijn aangezien de dieren in Bellewaerde Park altijd vernoemd worden naar hun oorsprongsgebied. De winnaar van de gekozen naam mag het jong achter de schermen bewonderen.

Vernieuwd giraffenverblijf
Vorig jaar werd het giraffenverblijf volledig vernieuwd en uitgebreid, waardoor er genoeg ruimte is voor een grote kudde giraffen. Het buitenverblijf werd vergroot en de binnenstallen werden volledig vernieuwd met onder andere een zandstal (uniek in België) wat bevorderend is voor het slaapgedrag en de hoefconditie van de giraf. Het kalf is door het venster van de stal al meteen zichtbaar voor de bezoekers. Als het weer en de omstandigheden het toelaten zal hij binnenkort de Savanne ontdekken.


yarocoor
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 mei 2022, 14:51
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Bellewaerde

Bericht door yarocoor »

Hey, ik vroeg me af of iemand een lijstje heeft met hoeveel dieren van elke soort er nog aanwezig zijn in bellewaerde? Alvast bedankt!

Plaats reactie