Bouwtopic Planckendael

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Bouwtopic Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » september 24, 2016, 15:42

kenai schreef:Ik zou niet weten wat er, gezien het continent - steun aan rode duivels - duivelsstaart ipv leeuwenstaart - verblijf - anders zou komen :)
Het is inderdaad overduidelijk dat er duivels komen, maar ik bedoel maar dat dit niet letterlijk bevestigd is. Toen ik om bevestiging vroeg, kreeg ik als antwoord: "Dit kunnen we jammer genoeg nog niet bevestigen, maar je komt het snel te weten." Aangezien er niet gewoon nee gezegd wordt, weet je al genoeg...

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 15, 2016, 20:23

En omdat Seborga niet genoeg kreeg van de bouwontwikkelingen in Planckendael, kregen we ook nog deze twee foto's door van de boomhut:

Afbeelding

Afbeelding
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 18, 2016, 19:44

Een update dankzij de foto's van Boomkangoeroe...

Afbeelding
Een foto van de bouwwerken in de Amerikaanse zone

Afbeelding

Afbeelding
Wat ook opviel was dat er tweee monniksgieren (zie ook elders, dit werd al aangehaald in het combinatietopic zonet) huizen in de grote volière waar onder andere de goudfazant zit aan het Aziatische restaurant.

Afbeelding
De grote verscheidenheid aan gele kwikstaarten in het park (toch een zevental werden gespot door hem) wilde hij ook delen met ons. ;)

Afbeelding
De pinguïns hebben vriendjes...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dé veelbesproken (boshondjes) boomhut.

Afbeelding
In het verblijf van de mannelijke miereneter waren alle glazen verwijder. Wellicht omwille van deze snoeiwerken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij de zuidamerikaanse roofvogels zijn nu twee verblijven gecreëerd. Het oude rode ibisverblijf is voor de woestijnbuizerd en de kalkoen gier. Het andere voor de kuifcaracara en kalkoengier.

Afbeelding
En er zijn grijsrugtrompetvogels bijgevoegd
Steeds weer onderweg enzo(o)!

aaronwwf
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door aaronwwf » oktober 18, 2016, 20:19

Die grijsrugtrompetvogels komen uit Antwerpen omdat ze daar een oropendola hadden gedood.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » oktober 19, 2016, 00:35

Wat is het plan met het boshondenverblijf en waar moet ik die boomhut situeren? Gaat deze als nieuw uitkijkpunt dienen ?

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Bericht door Rafiaan » oktober 24, 2016, 16:59

Er wordt momenteel gewerkt aan het antilopengebouw, met name de bongokant. Ik denk niet dat het een nieuw project zal worden, eerder een opfrissing. Er hangen bordjes dat de algazellen en bongo's tijdelijk soms te zien zijn bij de duingazellen. Ik zag gisteren enkel de Arabische oryxen in hun verblijf en de algazellen in het seperatieverblijf achter de duingazellen.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » oktober 24, 2016, 17:12

Doen ze niet opvallend veel opfrissingswerken voor de winter, in Antwerpen en PL, of is dat maar een indruk van mij?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Buidelwolf
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Buidelwolf » oktober 25, 2016, 13:14

Zijn ze van plan om bij de bevers nog iets bij te zetten? Zijn linten afgespannen voor uitbreiding/ gebouw?

Die trompetvogels zijn trouwens andere als Antwerpen hoor! Dat zijn niet degene van bij de oropendola.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » november 19, 2016, 18:02

Bij de bevers bouwen ze momenteel een binnenverblijf voor de kaalkoppen.

Buidelwolf
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Buidelwolf » november 19, 2016, 18:57

Voor de kaalkoppen? Een winterharde soort?

Zou er niet eerder een minder geworden EU soort bij komen die in de winter enige verwarming vraagt? Hop of scharrelaar of dergelijke?

Al vind ik de volière totaal niet geschikt daar voor, die mag dringend eens worden aangepakt. Maken ze beter 1 grote volière van met het oude vossenperk als 'schilletje' de Das daar niet meer zit.

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Rafiaan » februari 27, 2017, 14:37

Achter het verblijf voor de pekari's zijn nu drie gelijkende zwarte volières verrezen. Ik denk niet dat dit een nieuw project voor de bezoekers wordt, of het zou ter vervanging zijn van de huidige volières bij de inkom van Amerika. Ik denk eerder dat het (kweek)volières voor achter de schermen worden.

Buidelwolf
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Buidelwolf » februari 27, 2017, 15:19

Rafiaan schreef:Achter het verblijf voor de pekari's zijn nu drie gelijkende zwarte volières verrezen. Ik denk niet dat dit een nieuw project voor de bezoekers wordt, of het zou ter vervanging zijn van de huidige volières bij de inkom van Amerika. Ik denk eerder dat het (kweek)volières voor achter de schermen worden.
Dit is al enkele keren gemeld, zijn 3 van de 6 toekomstige roofvogel rennen achter de schermen. Komt hier links van ook nog een verwarmd Kweekcentrum voor exoten blijkbaar en er zou nog een grote hal komen links van die zes roofvogel rennen voor kweek en onderzoek.

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe » maart 16, 2017, 23:47

tijd voor wat nieuw bouwnieuws uit planckendael, jammer genoeg zonder echte nieuwe projecten want men verwacht toch wel veel volk voor de olifanten, jammer dat er geen nieuwigheden komen behalve de schitterende tasmaanse duivels (ze zijn zelfs knuffelbaar).

Afbeelding

Afbeelding

Wat meer wandelruimte was een grote troef geweest ik vrees dan ook voor een overbevolking het komende seizoen...
Laatst gewijzigd door Boomkangoeroe op maart 17, 2017, 00:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe » maart 16, 2017, 23:54

De nieuwe vogelkooien in de quarantaine ruimte achter de schermen beginnen al mooi vorm te krijgen.

Afbeelding

Hopelijk wordt er na deze vermodernisering van de ruimte achter de schermen opnieuw wer gemaakt van iets nieuws in het park zelf en worden ook eens al die monniksgieren eens ergens geplaatst want overal kom je deze opnieuw tegen (zuidamerika voliere's, nabij de aziatische serre, in de huidige quarentaine en in de europese voliere (hier horen ze wel zeker thuis) ook in de zoo kom je ze al op twee plaatsen tegen...) :doh:

Het Wapiti restaurant krijgt een opknapbeurt

Afbeelding

Het nieuwe uilenverblijf in de uilenvliegvoliere lijkt af te zijn hier zijn enkele schuilplaatsen voorzien die zowel voor de uilen als voor de heremietibissen zullen dienen.

Afbeelding

Het huisje die ze aan het maken waren in het oceanie gedeelte zal dienen voor de emoe's.
Hopelijk legt men ook hiernaast eens wat deftigs aan om de vuile hoek die het nu is wat te maskeren samen met een modernere uitstraling voor de Kasuarissen zou dit gebied toch eens toe zijn aan een kleine facelift... Net zoals de sterk verwilderde hoek nabij de koala's.
:s

Afbeelding

Fijn om te zien is ook een nieuwe vorm van enrichment bij de leeuwen. :bravo:

Afbeelding

De struisvogels huizen ook nog steeds met twee exemplaren achter de schermen.

Het hoogteparcours in Azië was ook gesloten hier vervangde men de houten wandelpaden bovenop de constructie.

En verder blijven alle doorloopverblijven gesloten omwille van de vogelgriep, ook de maki's waren gesloten wat hiervoor de reden was werd nergens vermeld.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » maart 18, 2017, 11:00

En verder blijven alle doorloopverblijven gesloten omwille van de vogelgriep, ook de maki's waren gesloten wat hiervoor de reden was werd nergens vermeld.
Zijn de doorloopvolières ondertussen nog niet open? Antwerpen berichtte gisteren dat de Savanne en de Moeras volière terug geopend werden, maar vanuit Planckendael blijft het stil.
Er is een Ringstaartmaki geboren in Planckendael, dat is waarschijnlijk de reden dat het verblijf gesloten was.

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Rafiaan » maart 18, 2017, 13:33

Dan is de geboorte toch al even geleden. Toen ik er was eind februari was het verblijf ook al gesloten, de maki's waren toen uiteraard binnen.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » maart 18, 2017, 13:35

Rafiaan schreef:Dan is de geboorte toch al even geleden. Toen ik er was eind februari was het verblijf ook al gesloten, de maki's waren toen uiteraard binnen.
Wanneer de Maki's binnen zitten, lijkt het mij vrij logisch dat het verblijf gesloten is.

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Rafiaan » maart 18, 2017, 13:38

Nee, want het binnenverblijf is zichtbaar, maar enkel als je ook effectief in het verblijf loopt. In oktober zaten de maki's ook al binnen, maar toen kon je het verblijf nog betreden om het binnenverblijf en de secretarisvogels te bekijken.

Buidelwolf
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Buidelwolf » maart 18, 2017, 15:29

Enkel in het hoogseizoen, woensdagen en weekenden zijn er stuwards aanwezig. Het is enkel als deze stuwards er zijn, dat dit doorloopvolieres toegankelijk is als de dieren buiten zitten. Als ze binnen zitten is het ook toegankelijk.

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Rafiaan » maart 29, 2017, 13:38

In Planckendael werd er gisteren gewerkt aan het buitenverblijf van de stekelvarkens. De muur is aangepast en volgt nu de nieuwe stijl van het verblijf van de zebramangoesten. Het volgt wel in de trend van de samenhang binnen de continenten, waar al een tijd aan wordt gewerkt, bijvoorbeeld met de vaste routes per continent.
De zone van de Tasmaanse duivels is verder afgewerkt. In het kale stuk tegenover het verblijf is aangeplant en het huis heeft een meer Australische aankleding gekregen (bv. deurknop in de vorm van een boemerang). Ook zijn er nu vensterbanken (met bloempotten met narcissen erop), minstens één van de twee kan worden betreden door op een boomstam te klimmen. Ik zag één dier het doen.

Plaats reactie