KMDA vs Pairi Daiza?

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Ardennenfan

KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Ardennenfan »

Uit het bezoekersaantallen topic: viewtopic.php?p=33701#p33701
vermillio schreef:De zoo van antwerpen heeft 838000 bezoekers mogen ontvangen in 2012, en planckendael 810000.

http://www.planckendael.be/?page=news&nid=1424&lang=NL

Amai, dan is Pairi Daiza de grootste dit jaar! Op 6 maanden tijd halen ze 100 000 bezoekers meer! :D

Edit GG: En als we hier even over doordromen komen we wellicht achter enkele interessante ideeën om de bezoekersaantallen van de KMDA terug op te kunnen krikken...
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 31 dec 2014, 14:50, 5 keer totaal gewijzigd.

Hippo

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Hippo »

Ik had precies toch wat meer naar de ZOO moeten gaan in 2012 ;) .
Toch wel een historisch moment: voor het eerst in 169 jaar is de ZOO van Antwerpen niet meer de grootste van België.
Kan je het geloven?
Dat alle kritiek nu ook maar naar de nieuwe grootste gaat ;) .
De zomers lijken goed geweest te zijn, maar de seizoenen daarvoor en daarachter toch niet zo goed...

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze daar blij mee zijn.
Ik in elk geval niet.
De stijging van Planckendael tgv het olifantenproject vind ik tegenvallen en de daling voor de Zoo is groter dan ik had verwacht.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

Dat komt wel terug als alles weer in de plooi valt, als ze de heropening van het vogelpaleis en aquarium goed aanpakken en een degelijke PR (daarom niet dure) achter steken, kan het die verloren bezoekersaantallen terug aantrekken.

Geert

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Geert »

Bovendien heeft Pairi een aantal jaren een grote uitbreiding achter elkaar gedaan. Lijkt me logisch dat daarvan ook weer een aantal bezoekers terugkeren om de zoo weer te zien ipv Pairi, mede omdat Pairi dit jaar ook niets groots opent. ;)

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Ik zou de Zoo nog veel meer profileren als een 'all-weather' tuin.
Altijd dat gezeur over het weer en de vele regen, bewijzen dat het publiek nog steeds niet beseft dat in Antwerpen 90% van de dieren gewoon altijd zichtbaar is. De Zoo zou daar juist in positieve zin moeten van kunnen profiteren want de concurrenten (de kust en de pretparken) vallen op die dagen pas écht in het water. Misschien moeten ze gratis paraplu's uitdelen aan de ingang ;) .

Maar dan moet je natuurlijk niet (zoals nu het geval is) twee hoofdgebouwen sluiten in volle wintertijd...Dat maakt het dit voorjaar niet echt aantrekkelijk om de volle prijs te betalen...

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

Ze worden na het toeristische seizoen gesloten, zodat ze in het toeristische seizoen weer open zouden zijn. Wat dan toch beter is dan het in volle seizoen te sluiten tot het seizoen afgelopen is denk ik dan. :)

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door black-star »

Hippo schreef:Ik had precies toch wat meer naar de ZOO moeten gaan in 2012 ;) .
In 2011 ook blijkbaar ;) .
De bezoekerscijfers zijn behoorlijk bijgedraaid van 2011, van 1.030.000 naar 980.500.
Planckendael zat er niet ver af, 750.000 naar 748.000 in 2011.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Dbelgian schreef:Ze worden na het toeristische seizoen gesloten, zodat ze in het toeristische seizoen weer open zouden zijn. Wat dan toch beter is dan het in volle seizoen te sluiten tot het seizoen afgelopen is denk ik dan. :)

Ik vind dat niet logisch.
In het toeristische zomerseizoen kan je maximaal inzetten op de buitenattracties en stoort het minder als een gebouw dicht is.
In de winter kan je juist uitpakken met de binnenattracties en die troef maximaal uitspelen.
Er bestaat geen ideale oplossing, maar je moet je mogelijkheden optimaal benutten, denk ik.
Ze staan nog voor vele jaren van verbouwingen, en er kan nog beter gepland en georganiseerd worden om de storing te minimaliseren.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

als mensen in de zomer in de zoo lopen en er zijn verschillende dingen dicht gaan ze zeggen "het is daar een grote werf, daar gaan we niet snel meer" zo'n mensen terug overtuigen is moeilijker dan mensen die zowiezo al op een regenachtige dag komen.

Geert

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Geert »

Dat is juist onzin, ik denk juist dat als je de balans tussen nieuwe werken en dingen open hebben goed hebt de gasten eerder terugkomen. Dit omdat ze denken, oh ja er werd weer wat nieuws gebouwd laten we kijken wat daarvan gekomen is. Dat verklaart in mijn ogen ook het succes van Pairi.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Boomkangoeroe »

ik ben het eens met Dbelgian :cool (voor ne keer toch :p ), ik vind namelijk ook dat men in het hoogseizoen alles moet open hebben in de tuin. Indien mogelijk ook de overdekte attracties, en ergens gebeurt dit ook wel hé ze hebben bv ook gewacht het aquarium te sluiten tot op het einde van de kerstvakantie. Dit vind ik dus persoonlijk de meest logische keuze zeker als je dan ziet hoeveel mensen er maar komen in de winter, maar ook niet alle werken gebeuren in de winter hé (denk dat ze er mss nog te weinig gebruik van maken). Neem nu bv de werken naar het nieuwe zebraperk en de moerastuin zijn ook nog niet echt begonnen. Wat mij ook erg stoort is dat je als bezoeker nooit betrokken bent bij de werken, nochtans beloofde Dries ons in de laatste zoo-lezing nog de bezoeker overal bij de werken te betrekken, maar gebeurt dit? Euh.... neen dus! :doh:

Afbeelding

Bij de moerastuin noch bij het aquarium noch bij het vogelgebouw, wordt er gecomuniceert naar de bezoeker toe, wat in andere parken toch wel vaker gebeurt.... een gemiste kans zo lijkt mij. Ik denk soms zelfs frustrerend naar sommige mensen toe die eigenlijk speciaal dat bepaalde asspect op hun verlanglijstje staan hebben en dan constateren dat het dicht is.

AfbeeldingAfbeelding
Zoals hier bv in rotterdam bij de aankondiging van het vlinderpavilioen (hier zijn een aantal plannen tentoon gesteld in de grote rivierahal, zodat de bezoeker dit bouwproces ook een meerwaarde geeft en de bezoeker wel ergens doet verlangen om het eindresultaat te zien.

AfbeeldingAfbeelding
Of door middel van kleinere informatie bordjes bij de verblijven die verbouwd worden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

zoofreak schreef:Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze daar blij mee zijn.
Ik in elk geval niet.
De stijging van Planckendael tgv het olifantenproject vind ik tegenvallen en de daling voor de Zoo is groter dan ik had verwacht.
Stadsdierentuinen hebben het sowieso moeilijk als ik kijk naar de voorlopige cijfers die we kennen. Uit ons verzameltopic blijkt immers dat zowel Artis als Antwerpen een neerwaartse trent kennen waar de andere tuinen redelijk stand kunnen houden of zelfs groeien.

Ik ben benieuwd of met het Kai-mook effect van 2009 nog te boven gaat komen in Antwerpen. De tijdelijke forse toename aan bezoekers bracht immers daarna ook een daling van de cijfers die voorlopig nog niet gestopt is. En die in het dierentuinlandschap dat we nu kennen ook niet zomaar terug in een grote winst is om te zetten. Voor dergelijke 'bewegingen' hangt er nu eigenlijk veel van de verdere evoluties bij Pairi Daiza af. Maar dat ontdekken we dit jaar weer vanzelf natuurlijk.
  • 2007: 1.100.000 (voorheen stabiel flirtend met 1.000.000)
  • 2008: 1.050.000 -50.000
  • 2009: 1.335.000 +285.000
  • 2010: 1.000.000 -335.000
  • 2011: 980.500 -19.500
  • 2012: 838.000 -142.500
Ter illustratie.... Als we kijken naar Planckendael hebben we dit in het recente verleden gehad:
  • 2007: 850.000 (voorheen gestaag groeiend boven 600.000)
  • 2008: 870.000 +20.000
  • 2009: 840.000 -30.000
  • 2010: 760.000 -80.000
  • 2011: 748.000 -12.000
  • 2012: 810.000 +62.000
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

De mensen eisen tegenwoordig bijna spectaculaire veranderingen of nieuwe verblijven, zoiets kan je niet blijvan volhouden, je moet de oude verblijvan ook heropfleuren, het aquarium is een van de oudste gebouwen in de zoo, er zijn grote veranderingen gebeurd een 14 jaar terug maar dat had dan vooral betrekking op de inhoud van de bakken en er werd een comfortvloerbedekking gelegd.
In 2008 was het 100 jaar geleden dat de zoo een aquarium opgericht had, 2 jaar later werd de huidige zaal met ingang in de grote rots gemaakt (gebaseerd op een onderwater grot in J. verne's 20 000 mijlen onder de zee).
Het marmer dat de zaal bekleedt zit er dus al in van 1911, het heeft dus al een gezegende leeftijd.

samenvatting van
bron1
en bron2

Hippo

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Hippo »

zoofreak schreef:De stijging van Planckendael tgv het olifantenproject vind ik tegenvallen
Vergeet niet dat de olifanten maar een half jaar van het totaal uitmaken. Een eerste volledig jaar met olifanten begint pas nu voor Planckendael.
Als het de eerste 6 maanden van het jaar barslecht was qua bezoekersaantallen, kunnen 2 zomermaanden dat niet goed maken. De zomermaanden toonden wel aan dat ze daar heel goed gescoord hebben.

Over de daling in Antwerpen: ze gaan soieso nooit meer tegen het miljoen aan kunnen schuren. Een stabiel aantal van 900.000 lijkt me ideaal voor de tuin. De 1,3 miljoen van 2009 was een ware ramp om erdoor te geraken.
Maar de 838.000 van nu is inderdaad te weinig.
Veel kunnen ze volgens mij ook niet meer goedmaken.
Tot 15 jaar geleden ging iedereen van heel Vlaanderen en een deel van Wallonië naar "de ZOO".
Ook toen haalden ze maar 1.000.000 of iets meer.

Sindsdien heeft Olmen zich sterk opgewerkt en zijn dat weer 200.000 potentiële bezoekers uit Limburg minder.
Planckendael zit aan zo'n 400.000 bezoekers meer, uit de provincies Antwerpen en Vlaams Brabant (maar deze zijn onrechtstreeks natuurlijk ook goed voor Antwerpen, gezien beide in elkaar verweven zijn).

De sterkste opkomer de laatste jaren is natuurlijk Pairi Daiza. Zij halen alle potentiële Waalse bezoekers (samen met Monde Sauvage) weg en een groot deel van West-Vlaanderen.
En dat zijn bezoekers die je niet zomaar terug kan winnen.

De mensen hebben nu Pairi Daiza en Planckendael leren kennen. Vooral voor jonge gezinnen zijn die parken aangenamer om te bezoeken. Die tellen zwaarder door in het aantal bezoekers. Dat zijn vaak gezinnen van 4 à 5 personen met dan vaak nog eens een bevriend gezin dat meegaat.

In Antwerpen zie je zo'n uitgebreide gezinnen veel minder. Daar is het meer modern en stadser: één-ouder gezinnen van 1 papa OF mama met 1 kindje, twee bejaarde dames die aan het mijmeren zijn hoe het er in hun tijd uitzag, een jong koppel en mensen die snel eens even alleen komen zien voor ze weer naar huis gaan. Antwerpen heeft volgens mij nog de meeste vaste bezoekers maar die zijn vaker alleen.
Dus wel goed dat de abonnementen blijven stijgen.

Maar ik geef je wel gelijk dat ze meer op hun "all weather"-karakter moeten inzetten naar het grote publiek toe.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

De Mechelse Babyboom zal ook wel iets met de cijfers te maken hebben :)

elandantiloop

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door elandantiloop »

Ik durf eerlijk gezegd te betwijfelen of een geboorte mensen snel gaat overtuigen om een dierentuin te bezoeken als ze dit eerst niet van plan waren. Behalve als het over een olifant of een dolfijn of zoiets gaat mss.

Zijn er concrete cijfers die aantonen dat er inderdaad meer bezoekers zijn na de geboorte van een welbepaald dier? (en dan bedoel ik niet een olifant)

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Boomkangoeroe »

Nee ik denk ook dat die geboortes eerder op vrij kleine termijn spreken. De meeste mensen denken eerder waar kunnen we
a) waar krijgen voor ons geld? .... => Veel dieren, mooie omgeving :bravo:
b)waar kunnen we dan ook een volledige dag verblijven? .... => Groot park en veel speelruimte voor de kids :cool

TWit894

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door TWit894 »

Is Pairi Daiza nu ook niet de grootste attractie van België? Dacht dat de zoo dat altijd was.

TWit894

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door TWit894 »

Geert schreef:Bovendien heeft Pairi een aantal jaren een grote uitbreiding achter elkaar gedaan. Lijkt me logisch dat daarvan ook weer een aantal bezoekers terugkeren om de zoo weer te zien ipv Pairi, mede omdat Pairi dit jaar ook niets groots opent. ;)
Vergeet niet dat ze in Pairi Daiza een olifantje verwachten, als dat er staat binnen een paar maanden, dan vrees ik voor de zoo en Pld dat Pairi Daiza haar cijfers nog groter zullen worden volgend jaar, dat miljoen hebben ze in een wip binnen! :party:

Plaats reactie