KMDA vs Pairi Daiza?

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

PairiDaizaFan schreef:Maar we zijn er helaas nog niet als je de masaale reacties op de forums bekijkt : Vlaanderen (pro Zoo) Wallonië (pro Pairi Daiza) !
Er zijn in Vlaanderen genoeg mensen die desondanks deze 'oorlog' toch ook (of zelfs enkel) voor Pairi Daiza overhebben als ik zo rondkijk in mijn omgeving.

De berichtgeving over de subside maakt bij veel fanatieke fans weliswaar een tunnelvisie (men valt 'hun' park aan, dus de andere is per definitie slecht) los, maar vergeet niet dat er ook veel dierentuinfans zijn die niet via een forum hun mening per direct delen. Soms moet je dingen los van elkaar durven te beoordelen... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door ScaraMcDuck »

PairiDaizaFan schreef:Eric Domb was het kotsbeu van die maanden aanslepende critici over de aankomst door de panda's met als hoogpunten : - de verontwaarding door de Zoo bij de aankondiging
- de beschuldigen door de Antwerpse directeur dat PD bergen schulden zou hebben.
- de "Dewever Comic Show"
Los van het feit dat ik me heel goed kan inbeelden dat de man dergelijke dingen, terecht, heel onaangenaam vind, blijkt uit interviews en andere recente artikels toch wel dat de panda-rel mogelijk eerder een gevolg is van de subsidie-rel dan andersom. In één van de artikels werd namelijk als datum al midden 2012 vermeld voor de eerste opstootjes over "illegale" subsidies, lang voordat er ook maar sprake was van zwart-witte teddyberen en alle spijtige zaken die daar op gevolgd zijn.

... en ja hoor ... de sympathie is gelukkig helemaal nog niet aan de taalgrens verbonden (ik huiver al bij de gedachte). Tenzij er ineens hopen Vlamingen en Nederlanders voor de lol Frans beginnen spreken in de Antwerpse ZOO.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

In de zoo spreek je wat je wilt, vandaag trouwens best veel Frans gehoord.
Maar als je het aanhoudende gezeur van politici beu bent, dan is het eigenlijk niet terecht dat je je pijlen richt op een instituut dat zich altijd a-politiek heeft opgesteld (en die toegaf geen dossier binnengebracht te hebben bij de Chinezen (wat ook een soort van Excuses aanbieden is)).

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:In de zoo spreek je wat je wilt, vandaag trouwens best veel Frans gehoord.
Maar als je het aanhoudende gezeur van politici beu bent, dan is het eigenlijk niet terecht dat je je pijlen richt op een instituut dat zich altijd a-politiek heeft opgesteld (en die toegaf geen dossier binnengebracht te hebben bij de Chinezen (wat ook een soort van Excuses aanbieden is)).
Ten eerste. Excuses komen in principe altijd achteraf, en dus ook min of meer te laat. Goed gemeend of niet.

Voor de rest wordt in de subsidie-rel niet de KMDA op zichzelf veroordeeld in de discussie, maar wel de geldstroom. Alsook de manier van communicatie van de klachten op deze geldstroom. Een rel of ruzie heeft altijd twee kampen. Maar zowel een particulier als een bedrijf of een vzw pakt aan wat die krijgt, dat is eigenlijk vrij normaal. Zeker indien het om een gewone 'witte' geldstroom gaat. Maar het gaat hier dus niet om de ontvanger van dat geld zover ik de discussie hier inschat...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

Maar hij is wel bereid om de KMDA failliet te laten gaan (als hij het echt zou kunnen halen).

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

Vandaag in de WeekendPlus bijlage van de Gazet van Antwerpen een uitdieping van het artikel van afgelopen woensdag. Alsook een reactie vanuit Olmen hierover. En eveneens voorzien van veel cijfermateriaal, weer een lees en kooptip dus. ;)

Afbeelding


En wat lezen we vandaag het Het Laatste Nieuws?

Pairi Daiza-oprichter: "Ik ben kandidaat om Antwerpen en Planckendael over te nemen"
Aldus Het Laatste Nieuws, zie: http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/artic ... emen.dhtml

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

Dan zou hij de prijzen van Pairi daiza kunnen drukken, wat meer bezoekers naar Pairi daiza zal lokken maar dan weten we de echte intentie dus van z'n eisen...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:Dan zou hij de prijzen van Pairi daiza kunnen drukken, wat meer bezoekers naar Pairi daiza zal lokken maar dan weten we de echte intentie dus van z'n eisen...
En dat is volgens jouw?

De KMDA overkopen en uitbaten? De KMDA ten voordele van Pairi Daiza failliet laten gaan? Of Pairi Daiza duidelijk op nummer één zetten in België? Want ik ben even niet mee met wat je juist wil zeggen nu...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

De KMDA overnemen. :)
Of minstens een voet aan grond krijgen binnen de kmda.

Ik denk trouwens dat 60-70% van de bezoekers aan PLD vandaag Franstalig waren.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:Ik denk trouwens dat 60-70% van de bezoekers aan PLD vandaag Franstalig waren.
Sorry, maar dat heeft weinig te maken met de 'strijd' tussen beide dierentuinen. Dat is in dit seizoen wel vaker te merken naar mijn ervaring. Er is een welbepaalde grote dierentuin in het Franstalige landsdeel dat nog steeds haar poorten moet openen... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofan »

Er was een speciale dag voor een franstalige organisatie waarvan ik de naam niet meer weet maar ze begon met pays...

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Dierentuinen zijn een 'hot item', alle weekend kranten staan er vol van.
Dat ik dat nog mag meemaken :) .

In GvA 4 volle bladzijden (GG had het er al over) voornamelijk over de kwestie: is er in Vlaanderen plaats voor drie grote dierentuinen en een handvol kleinere, en een vergelijking met de Nederlandse markt.
In De Morgen 2 volledige bladzijden over de Zoo van Kopenhagen en hun 'euthanasiepolitiek'. Ze stuurden een reporter ter plaatse en Chris Dusauchoit neemt (terecht) de verdediging op van hun aanpak. Voor wie nog twijfelde: Kopenhagen staat recht in de schoenen en wordt vooral verguisd buiten de grenzen van Denemarken. Dat zegt meer over ons dan over hen.
Maar veruit het interessantst: De Standaard plaatst een interview van 3.5 bladzijden met Eric Domb van PD. Voor wie nog twijfelt aan het effect van de clownerie van Bart De Wever op dit dossier (olie op het vuur zoals ik al eerder zei): lees dit artikel.
Mijn knipselmap kreunt, maar al die aandacht voor onze hobby is wel boeiend natuurlijk.
(het is trouwens overduidelijk: voor zoonieuws heet van de naald moet je op Laafsekikkers zijn ;) )

Babiroessa
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mar 2014, 18:06
Favoriete dierentuin: Geen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Babiroessa »

Ik ben een nieuw lid op dit forum. Ik volg het al jaren en heb nooit de behoefte gehad mij te mengen in de discussies. Maar deze discussie over de subsidies voor de KMDA lijkt me vaak met niet de juiste argumenten te worden gevoerd. Ik wil daarom correcte informatie leveren, want mij lijkt Domb toch wel een aantal zaken op één hoop te gooien, zonder een correcte interpretatie van de cijfers. Daarom deze tekst die bewijst dat dit probleem al lang speelt en dat de KMDA wel heeft gereageerd op deze aantijgingen. Daarnaast blijkt duidelijk dat ze uit de inkomsten van de toegangstickets moeten putten voor het wetenschappelijk onderzoek. Kan de KMDA winstgevend worden uitgebaat door hem? Natuurlijk, dat lijkt me iedereen te kunnen. Schaf de hele wetenschappelijke werking af, concentreer je op populaire diersoorten, minder op bedreigde soorten, en dat zal een gigantische besparing opleveren.

Trouwens, de vergelijking met de zoo van Wenen, zoals hij aanhaalt in Het laatste Nieuws, lijkt me ook mank te lopen. Deze dierentuin is 17 ha (de helft groter dan zoo Antwerpen), de stad telt ca. 1.7 miljoen inwoners en is een van de top toeristische bestemmingen in Europa (vandaar 2.2 miljoen bezoekers vorig jaar). Bovendien dreigde deze dierentuin zelfs te moeten sluiten en is het park gered door Wolfgang Schüssel, de latere kanselier van Oostenrijk. En nieuwe bedrijfseenheid is opgericht in 1991 die helemaal eigendom is van de Oostenrijkse straat en deze kreeg 15 miljoen euro van diezelfde staat.

Hieronder de discussie in het Vlaams parlement. Die spreekt voor zich.

Handelingen Plenaire Vergadering van 26 maart 2014
Actuele vraag van de heer Joris Van Hauthem tot de heer Geert Bourgeois, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, over de eis van de topman van Pairi Daiza om de Vlaamse subsidies aan de zoo van Antwerpen en dierenpark Planckendael stop te zetten en de dreiging met gerechtelijke stappen indien dit niet gebeurt

De voorzitter:

De heer Van Hauthem heeft het woord.
De heer Joris Van Hauthem:

Voorzitter, minister, dames en heren, die CEO van Pairi Daiza is een beetje een vreemde man, vind ik. Hij zegt dat de subsidies aan de zoo van Antwerpen en Planckendael – laten we het voor het gemak de zoo noemen – illegaal zijn en moeten verdwijnen. Dat is oneerlijke concurrentie volgens hem. Ik neem aan dat de man ervan uitgaat dat zijn bedrijf, een beursgenoteerd bedrijf, door die zogezegde illegale subsidies die u aan de zoo verstrekt, schade zou lijden.

Nu, dat het niet goed gaat tussen de zoo en Pairi Daiza, is al langer bekend. Dat heeft ook te maken met de pandahistorie.

Minister, u verklaarde gisteren waaruit die subsidies bestaan, wat investeringssteun is en wat de werkingskosten zijn, en hoe die gerechtvaardigd worden. Er is een wetenschappelijk luik, een luik natuurbehoud, een educatief programma en dergelijke. U zei op het einde dat u toch maar eens, voorzichtigheidshalve, juridisch advies zou inwinnen. Moet ik daaruit besluiten dat u niet helemaal zeker bent dat er met de steun niets aan de hand is? U geeft die steun aan de zoo, wat ons betreft, terecht. Daar bestaat geen politieke discussie over.
De voorzitter:

Minister Bourgeois heeft het woord.
Minister Geert Bourgeois:

Voorzitter, collega’s, de dreiging met een klacht van Pairi Daiza is voor de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA) een beetje het monster van Loch Ness. Bijna twee jaar geleden heeft CEO Domb voor het eerst gedreigd met een klacht. Hij heeft dat gedaan in juni en in november 2012.

Wat ik gisteren niet wist of vergeten was, is dat de KMDA toen een advocaat ingeschakeld heeft. De KMDA had een memorandum gekregen van het advocatenkantoor van Pairi Daiza en dan zelf een advocatenkantoor in de arm genomen. Dat laatste heeft brandhout gemaakt van het memorandum van Pairi Daiza. Dat werd op 3 januari 2013 bezorgd aan Pairi Daiza. Dat is meer dan een jaar geleden, daar kwam nooit een antwoord op, geen weerlegging. Nu plots zegt Domb in de media dat hij met een klacht komt na de verkiezingen, als we de subsidies niet stopzetten.

Ik heb daar gisteren op gereageerd. Als hij beweert dat het in strijd is met de Europese regels, zullen we dat laten onderzoeken. Ik heb ondertussen het memorandum van de advocaten van de KMDA. Dat komt heel sterk en overtuigend over. Ze zeggen dat er geen sprake is van de invoering van de tussenstaatse handel. De KMDA is met een missie van algemeen belang belast. Dat is al dertig jaar het geval op basis van het decreet-Poma van 1985 dat voorzag in een vaste subsidie voor werking en investeringen. Sinds 2002 koppelen we daaraan engagementen via de samenwerkingsovereenkomst. Die slaan op wetenschappelijk onderzoek en het behoud van bedreigde diersoorten in de zoo, maar ook in de regenwouden van Afrika en Brazilië. De zoo heeft ook een opdracht met betrekking tot de bewaring van dat prachtige erfgoed en met betrekking tot natuurbehoud. De zoo is stamboekhouder van bedreigde diersoorten, beheert de Zegge in Geel en heeft inzake educatie een zeer belangrijke opdracht.

Andere zoo’s krijgen ook die steun. Dat gebeurt in Amsterdam met Artis, dat gebeurt in de zoo van Berlijn. We voelen ons heel zeker van ons stuk met dat juridisch advies. Er zijn wel geen precedenten, maar dat advies sterkt mij in de overtuiging dat ik geen bijkomend advies moet vragen.
De heer Joris Van Hauthem:

Minister, ik dank u voor uw antwoord. Blijft natuurlijk gewoon de vraag wat die man bezielt om te dreigen met iets waarvan blijkt dat hij er toch geen enkele kans mee zou maken.

Ik heb wel nog een bedenking. Ik vond het niet zo verstandig van u om te zeggen dat u ook al jarenlang een onderzoek vraagt naar, bijvoorbeeld, de subsidiëring van de luchthaven van Charleroi, met Ryanair en zo. Dat zat toch in de berichtgeving. Ik zou daarmee oppassen, want als men dat lanceert, dan zou dat impliceren dat er bij wat we zelf doen ten aanzien van de zoo, eventueel ook vragen kunnen worden gesteld. Quod non. U hebt dat hier ook gezegd. Rest natuurlijk de politieke vraag wat de CEO van dat dierenpark bezielt om zo uit de hoek te komen, in plaats van zich te richten tot zijn eigen overheid en daar misschien op een creatieve manier enige steun te gaan vragen.
De voorzitter:

De heer De Meulemeester heeft het woord.
De heer Marnic De Meulemeester:

Voorzitter, een maand geleden hebben we met de commissie Toerisme een werkbezoek gebracht aan de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA), aan de zoo. Onze commissie heeft vastgesteld dat dit een verrijkend werkbezoek is geweest. We hebben zelf gezien dat daar enorm veel investeringen worden gepland, dat daar enorm veel aan het veranderen is, ook met de Koningin Elisabethzaal, die momenteel in opbouw is, waarmee een bedrag van 55 miljoen euro is gemoeid. Het lijkt me inderdaad noodzakelijk dat dergelijke investeringen in erfgoed worden ondersteund door de Vlaamse overheid.

Minister, we begrijpen natuurlijk dat u veiligheidshalve juridisch advies hebt gevraagd, maar hebt u er los daarvan momenteel een zicht op in welke mate de uitspraken van Pairi Daiza ook maar enige waarheid kunnen bevatten? In het andere geval wil ik toch wel vragen dat de Vlaamse Regering een krachtig signaal zou geven, dat u daar zeer krachtig op zou reageren.
De voorzitter:

De heer Meremans heeft het woord.
De heer Marius Meremans:

Voorzitter, ik heb samen met de achtbare voorzitter van de commissie een werkbezoek gebracht aan de zoo van Antwerpen. We zijn daar allemaal opnieuw buitengeraakt: dat is ook al belangrijk. Ik heb me alleszins ook aan dit geërgerd. We hebben daar ook gezien hoe de KMDA omgaat met haar erfgoed, met haar maatschappelijke functie, met haar wetenschappelijke functie, hoe deze zoo met andere dierentuinen in de wereld in contact staat. Daarom begrijp ik samen met de heer Van Hauthem ook niet goed wat deze persoon eigenlijk heeft bezield. Dat ergert me: de Vlaamse overheid heeft geen lessen te leren uit het zuiden. Ook ik zou willen vragen dat er een krachtig signaal zou worden gegeven, maar ik zou toch ook willen vragen dat de partijen ook via hun federale vertegenwoordigers duidelijk zouden stellen wat kan en wat niet kan.
De voorzitter:

Mevrouw Brouwers heeft het woord.
Mevrouw Karin Brouwers:

Ik ben ook zeer verrast door die aanval van de CEO van Pairi Daiza. Bij het werkbezoek hebben we immers inderdaad kunnen vaststellen dat onze grootste Vlaamse toeristische attractie op een fantastische manier wordt bestuurd door vrijwilligers. Het gaat hier om een van de oudste dierentuinen ter wereld. Er is een beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid, die hen verplicht om onder andere aan wetenschappelijk onderzoek te doen, aan educatie, aan sociaal toerisme enzovoort. Er is gebleken dat ook uit de commerciële tarieven van hun tickets moet worden geput om dat wetenschappelijk onderzoek te doen. Dat is daar toch gezegd. Die aanval klopt dus zelfs niet helemaal. Bovendien was ik ook onder de indruk van wat men daar aan het bouwen is, die Koningin Elisabethzaal, die bouwput, wat daar gaat gebeuren. We hebben al die plannen kunnen inzien. Natuurlijk gaan daar veel subsidies heen. Destijds hebben grote infrastructurele Vlaamse projecten zoals het Concertgebouw Brugge en De Bijloke in Gent, ook heel veel middelen van Vlaanderen gekregen. Het lijkt me evident dat zoiets groots als de Koningin Elisabethzaal die ook krijgt.

Minister, er is ook sprake van een belangrijk deel onroerend erfgoed, met het andere deel van de zaal en bepaalde aspecten van de zoo. Hoeveel procent van wat Vlaanderen geeft, komt eigenlijk uit de pot van Onroerend Erfgoed? Dat bleek immers niet duidelijk uit de persartikels.
Minister Geert Bourgeois:

Voorzitter, dames en heren, wat die man bezielt, moet u hem vragen, dat weet ik niet. Ik stel alleen vast dat dit niet nieuw is, dat hij hier regelmatig op terugkomt. Ik heb u de voorgeschiedenis geschetst.

Ik heb het advies voor me liggen van de advocaten die zijn aangesteld door de KMDA. Ik lees kort het laatste punt voor: “De conclusie op basis van het voorgaande: vormt de financiële tegemoetkoming die de KMDA ontvangt van de Vlaamse Regering voor de uitoefening van de missies, opdrachten en engagementen waarmee ze krachtens de beheersovereenkomst is belast, geen staatssteun en is ze niet onderworpen aan de aanmeldingsplicht op basis van artikel 107 van het verdrag van de Unie.”

Dames en heren, ik heb u de vier opdrachten geschetst. Er wordt over gewaakt in de samenwerkingsovereenkomst dat het geld dat gegeven wordt, ook besteed wordt aan de opdrachten, aan wetenschappelijk onderzoek, aan erfgoed, aan natuurbehoud en dergelijke meer. Er wordt vijfjaarlijks een overeenkomst gesloten. Vooraleer de Vlaamse Regering een nieuwe overeenkomst sluit, komt er een audit van de voorbije vijf jaar en wordt er gerapporteerd. Dat is de vorige twee keer uitbesteed aan het West-Vlaams Economisch Studiebureau. Op basis van die audit wordt de nieuwe overeenkomst gesloten.

Mevrouw Brouwers, voor de huidige periode heb ik voor de investeringen 3,8 miljoen euro. Daar zit geen onderverdeling in. Wat betreft onroerend erfgoed was dat in de voorbije periode 2006-2011 voor monumentenzorg 900.000 euro. Heel de zoo is beschermd. Het is een landschap. Alle gebouwen zijn monumenten. U hebt de gebouwen bezocht, ze zijn prachtig: de marmeren zaal, de wintertuin, de Moorse tempel, de Indische tempel. Het is erfgoed. Het is natuurlijk geen pretpark dat ook dieren heeft, het is een toeristische attractie van topniveau met monumenten. Voor die monumenten wordt enorm veel zorg gedragen. De combinatie van de dierentuin met het erfgoed wordt bewaard. Het is een van de elementen die de zoo attractief maakt.

Het verwondert me nog meer dat opmerkingen worden gemaakt over de centen die we geven aan de Elisabethzaal. Ik heb er meer dan 50 miljoen euro voor uitgetrokken in de vorige regeerperiode. Het is de thuisbasis van deFilharmonie. Die zaal wordt omgebouwd tot een topzaal. De akoestiek is top om er concerten te geven, maar de zaal is ook multifunctioneel en wordt ook een congreszaal. Het heeft dus absoluut niets te maken met de uitbating op zich van de zoo. De zaal moet ter beschikking worden gesteld van deFilharmonie, tegen kostprijs overigens. Alle landen, alle staten, alle deelstaten ondersteunen hun top culturele instellingen. Ik begrijp dit dus nog minder. Ik heb nochtans duidelijk gemaakt dat in die 97 miljoen euro toevallig een eenmalige zware subsidie zit voor de Elisabethzaal.

Dames en heren, ik begrijp de klacht dus niet. Aan de hand van het advies staan we sterk. We blijven de maatschappelijke plicht hebben om de vier functies te blijven ondersteunen. Ik herhaal dat er wetenschappelijk werk is gebeurd, niet alleen in de zoo, maar ook in de regenwouden in Afrika en in Brazilië. Er gebeurt heel veel educatief werk. Er komen elk jaar tienduizenden kinderen uit het basisonderwijs en het secundair onderwijs. Er is een belangrijke opdracht inzake kweekprogramma’s en bescherming van bedreigde diersoorten. En er is niet het minst het prachtige erfgoed dat er moet worden bewaard door de KMDA.
De heer Joris Van Hauthem:

Voorzitter, minister, ik denk dat we wat dit betreft op beide oren mogen slapen. Er rest nog de vraag wat de CEO van Pairi Daiza bezielt om dit te doen.

Mijnheer Meremans, voor één keer – en misschien tot uw groot ongenoegen – zit de federale overheid hier niet tussen. U zegt dat we een signaal moeten sturen naar de federale overheid, maar ik zou niet weten welk. Ik vraag me iets af. Als u dan toch zo geobsedeerd bent ten aanzien van de federale overheid waarmee u niets te maken wilt hebben, waarom wilt u er dan vanaf 26 mei vanaf dag één in zitten? (Applaus bij het Vlaams Belang)
De voorzitter:

De actuele vraag is afgehandeld.

Uit: http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/ ... ?id=919225


zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Bedankt, Babiroessa, met dat soort interventies mag je wat mij betreft nog vaak komen :) .
Maar je citaten bevestigen natuurlijk wat hier al eerder (zij het niet zo gestructureerd) aan bod is gekomen.

Blijft dus de vraag: wat bezielt die man?
Het interview in De standaard maakt dat grotendeels duidelijk: Domb is (terecht natuurlijk) heel fier op wat hij, grotendeels op eigen kracht met PD heeft gerealiseerd. Hij reageert (ook terecht)gepikeerd als daar foute berichtgeving over ontstaat. Maar het effect van zijn verklaringen en acties tegen de subsidies van de kmda, blijken wel onverwacht te zijn.
De timing is slecht, maar een journalist van L'Echo zou de studie opgerakeld hebben en hem er vragen over gesteld. Zo is de mediabal aan het rollen gekomen op het 'slechtst denkbare moment' (citaat Domb). Hij heeft emotioneel gereageerd omdat 'de vernedering door Bart De Wever tijdens de nacht van de Vlaamse televisiesterren nog zwaar op mijn maag lag' (citaat Domb).
Intussen is hij 'heel bang dat de Vlamingen niet meer naar PD willen komen. We gaan moeilijke tijden tegemoet. Er zal in de komende jaren minder Nederlands te horen zijn in PD' (citaat Domb).

Babiroessa
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mar 2014, 18:06
Favoriete dierentuin: Geen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Babiroessa »

Ik begrijp ook zijn emotionele reactie op het hele politieke circus, waarbij de kritieken niet altijd blijk gaven van kennis van zaken. Ik vind ook dat deze hele zaak niets communautairs heeft. Maar mij lijkt hij nu de KMDA te viseren, die wel onhandig, en misschien weinig sportief heeft gereageerd op de toewijzing van de panda's. Maar ik vind niet dat de KMDA deze reactie heeft verdiend.
Laatst gewijzigd door Babiroessa op 30 mar 2014, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Ik begrijp ook zijn emotionele reactie op het hele politieke circus, waarbij de kritieken niet altijd blijk gaven van kennis van zaken. Ik vind ook dat deze hele zaak niets communautairs heeft. Maar mij lijkt hij nu de KMDA te viseren, die wel onhandig, en misschien weinig sportief hebben gereageerd op de toewijzing van de panda's. Maar ik vind niet dat de KMDA deze reactie heeft verdiend.
Voor alle duidelijkheid: ben ik het volledig mee eens.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Apenarend »

Prachtig Babiroessa, meer van dit soort uiterst nuttige constructieve bijdragen.

Wat Eric Domb precies wil, weet enkel en alleen hijzelf. Hij lijkt me wel aan te sluiten bij de Angelsaksische (in hoofdzaak Amerikaanse) opvatting dat de vrije markt ook moet spelen in bv culturele sector: geen door de overheid maar door privé mecenassen gesteunde musea (musea uitgebreid te beschouwen, dus ook dierentuinen). Zou hij dat echter ook in de culturele sector durven verkondigen, hij moet dan wel consequent zijn. Geen subsidies meer voor aankoop kunst, onderhoud gebouwen, betaling personeel. Wie zou daar in Europa mee akkoord gaan?

Wat ik wel weet is dat Eric Domb in geen velden of wegen over genoeg kapitaal beschikt om het patrimonium van de KMDA over te nemen. Dit los van het feit dat dit nogal moeilijk is aangezien het gaat om een koninklijke maatschappij.

Het hoeft niets communautairs te zijn maar dat wordt het wel indien hij bij zijn eis blijft.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

girafon

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door girafon »

Apenarend schreef:Prachtig Babiroessa, meer van dit soort uiterst nuttige constructieve bijdragen.

Wat Eric Domb precies wil, weet enkel en alleen hijzelf. Hij lijkt me wel aan te sluiten bij de Angelsaksische (in hoofdzaak Amerikaanse) opvatting dat de vrije markt ook moet spelen in bv culturele sector: geen door de overheid maar door privé mecenassen gesteunde musea (musea uitgebreid te beschouwen, dus ook dierentuinen). Zou hij dat echter ook in de culturele sector durven verkondigen, hij moet dan wel consequent zijn. Geen subsidies meer voor aankoop kunst, onderhoud gebouwen, betaling personeel. Wie zou daar in Europa mee akkoord gaan?

Wat ik wel weet is dat Eric Domb in geen velden of wegen over genoeg kapitaal beschikt om het patrimonium van de KMDA over te nemen. Dit los van het feit dat dit nogal moeilijk is aangezien het gaat om een koninklijke maatschappij.

Het hoeft niets communautairs te zijn maar dat wordt het wel indien hij bij zijn eis blijft.
Ik begrijp de frustratie bij PD over een aantal zaken. Maar zoals dank aan Babiroessa interventies dat in het Vlaamse parlement de vraag-antwoorden aantonen dat deze geschiedenis de pandarel predateert en dat deze discussie al in 2012 speelde en de KMDA daarin toen zelf het initiatief heeft genomen.

In economische termen zou een overname door PD van de KMDA worden gezien als een vijandige (denk maar aan een aantal venture capitalists die een onderneming overnemen en strippen). Ik geloof niet in een filosofie dat een beweerderlijk privaat initiatief goed geëquipeerd is om zowel educatief verantwoord, wetenschappelijk-kwalitatief onderzoek en ook nog een verantwoorde dierhouding realiseert. In deze is in mijn optiek bovendien KMDA PD mijlen ver vooruit. Dat PD commercieel uitbaat en KMDA via subsidies bijt elkaar echt niet en het argument van valse concurrentie … KMDA heeft geen winstoogmerk, terwijl PD een beursgenoteerde is met aandeelhouders … en dus winstoogmerk nastreeft.

Ik stoor mij wel aan de mein dein discussie in dezen en vind het laatste handelen van PD ook zeer oncollegiaal en ondoordacht, niet alleen in Belgische, maar ook in Europese termen. PD riskeert veel meer hooi op de vork te nemen dan het kan eten … en de EAZA zal hier toch ook het een en ander van vinden. Valt onder hun Ethics Commission.

En een taalstrijd is dit dispuut al helemaal niet, ook al wil de NV-A en misschien wat andere groeperingen dat wel zo graag zien. Ik schat ons in dat wij daar allen gewoon boven staan.

Nog immer en voor alle duidelijkheid: ik waardeer zowel KMDA met haar 3 instellingen als PD als waardevolle dierentuinen in België!

Vreemd inderdaad dat er geen Belgische Vereen van Dierentuinen is (klopt toch …)?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

zoofreak schreef:Intussen is hij 'heel bang dat de Vlamingen niet meer naar PD willen komen. We gaan moeilijke tijden tegemoet. Er zal in de komende jaren minder Nederlands te horen zijn in PD' (citaat Domb).
Ik ben daar inderdaad wel zeer benieuwd naar, al zal het door de komst van de panda's gissen blijven in hoeverre dat effect meetbaar is denk ik. Een stijging zit er sowieso wel aan te komen... Ook na het heroprakelen en openbaar uitspelen van dit subsidie-conflict.
girafon schreef: Vreemd inderdaad dat er geen Belgische Vereen van Dierentuinen is (klopt toch …)?
Klopt. Je hebt enkel de KMDA die bestaat uit meerdere (drie) dierentuinen, maar daarbuiten is er geen Belgische dierentuinvereniging.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Als ik me niet vergis zegt Domb nergens dat hij de KMDA wil 'overnemen'.
Hij beweert enkel dat hij de KMDA winstgevend zou kunnen 'leiden' zonder een euro belastinggeld. Hij spreekt dus zeer voorwaardelijk.

Plaats reactie