KMDA vs Pairi Daiza?

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Hippo

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Hippo »

TWit894 schreef:Is Pairi Daiza nu ook niet de grootste attractie van België? Dacht dat de zoo dat altijd was.
Inderdaad, zij zijn nu de grootste attractie van België. Maar ik weet niet wat de Plopsa-parken afgelopen jaar gedaan hebben?

Hoe dan ook, de KMDA blijft wel de grootste speler op de attractie-markt in België met +/- 1,7 miljoen bezoekers afgelopen jaar (tweemaal de 800.000 voor de ZOO en Planckendael plus ik schat 100.000 voor het Serpentarium, maar daar hoor je nooit iets over).

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

Dat zullen we dit jaar wel ontdekken. Maar iedereen heeft in 2009 reeds Kai-Mook (Antwerpen) gezien, of men binnen dit landje nogmaals zo een massa op de been kan brengen voor één dier lijkt nu nog maar de vraag. Voor de doorsnee toerist is daar immers weinig verschil in.

Naar mijn idee bezoeken ze grosso modo maar één dierentuin per jaar. Het is nu vooral de vraag welke dierentuin deze keer de mensen kan overtuigen. En welke tuinen echt voldoende herhalingswaarde kunnen aanbieden...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

TWit894

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door TWit894 »

Er wordt ook niet elke dag een olifant geboren in ons landje, het Kai-Mook effect bestaat nog steeds hoor. Dat is nog niet uitgewerkt, voor kleine kinderen is elke olifant in België "Kai-Mook". Als er dan weer zo'n schattig babyolifantje geboren wordt, met ook een namenwedstrijd en live te volgen bevalling, dan kan het goed zijn dat daar weer een massa mensen op af gaat. We zijn dan ook 4 jaar verder, er zijn weer een hele hoop kleine Belgjes die nog nooit een babyolifant zagen en een hoop nieuwe ouders die als ongeïnteresseerde tieners niet naar Kai-Mook zijn gaan kijken. We zullen zien wat de tijd brengt maar ik hoop toch stiekem op dat miljoen ;)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

zie maar naar de toeloop op de kleine Koala :)

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Ik blijf vinden dat een tuin van het kaliber van de Zoo het aan zichzelf verplicht is om te streven naar een miljoen bezoekers, zo egaal mogelijk gespreid over het jaar.
De uitleg van Hippo over de bezoekerstypes (jonge gezinnen) aan Planckendael klopt volledig, maar Antwerpen boort een ander publiek aan. In de slipstream van de citymarketing moet een internationaal publiek aangesproken worden dat komt voor de dieren, de architectuur en de historiek. Iemand die een paar dagen in Antwerpen (of Vlaanderen tout court) verblijft, moet een bezoek aan de Zoo automatisch in zijn lijstje van bezienswaardigheden hebben staan. Door meer met reisagentschappen en touroperators ed samen te werken, moet je nieuwe markten kunnen aanboren. Er is wel degelijk een toekomst voor de stadsdierentuin, maar dan moet je vooral niet willen in competitie gaan met tuinen type Pairi Daizi.
Artis bewijst trouwens dat een stadstuin zijn plaats heeft in een land dat vergeven is van de kwaliteitsvolle concurrenten.

(ander onderwerp: de prijsstijgingen zijn een héél slechte beslissing)

TWit894

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door TWit894 »

Dbelgian schreef:zie maar naar de toeloop op de kleine Koala :)
Een koala is dan ook niks in vergelijking met een olifant ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:zie maar naar de toeloop op de kleine Koala :)
Er gaan volgens mij toch echt geen 10.000 mensen extra komen kijken naar een kleine koala. Als daar een toestroom voor waar te nemen zal zijn, is die (afgaand op de vorige koala-geboorten) eerder tijdelijk en bescheiden. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

ik weet nog hoe de toeloop was toen de koala's even in Antwerpen zaten, misschien is dat een oplossing voor Antwerpen, zo nu en dan gastgezin spelen voor de iets minder toegankelijke diersoorten. (al zal die "huur" ook niet gratis zijn)

Hippo

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Hippo »

Dbelgian schreef:misschien is dat een oplossing voor Antwerpen, zo nu en dan gastgezin spelen voor de iets minder toegankelijke diersoorten. (al zal die "huur" ook niet gratis zijn)
Dat kan een oplossing zijn. Maar de "minder toegankelijke diersoorten" zijn zoals de beschrijving het al aangeeft heel moeilijk te krijgen. Ze zijn ook op 1 hand geteld. Buiten reuzenpanda's, koala's (die nu in Planckendael zitten), dolfijnen, walrussen, ... zijn er geen die ook bezoekers trekken. Die grote dieren zijn trouwens plaatsgewijs al niet haalbaar voor Antwerpen.

Want een vogelbekdier is heel speciaal maar daar komt geen extra mens voor kijken omdat dat geen iconisch dier is. Net als de kiwi, mocht die beter zichtbaar zijn, geen extra mens zal trekken. Het is leuk voor ons, maar niet voor de globale aardbewoner.
De neusapen hebben ook niet de volkstoeloop naar Apenheul gegeven.

En dan zwijg ik nog over de moeilijkheden die er zijn om aan die diersoorten aan te geraken, papierwerk, kosten, ... Ik weet niet of het dat waard is.

TWit894

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door TWit894 »

Denk eerlijk gezegd dat enkel reuzenpanda's echt een massa volk lokken, andere dieren zijn of niet zo interessant of hebben ze al (olifanten, mensapen, giraffen) :)

Harm

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Harm »

Gorilla Gust schreef: Stadsdierentuinen hebben het sowieso moeilijk als ik kijk naar de voorlopige cijfers die we kennen. Uit ons verzameltopic blijkt immers dat zowel Artis als Antwerpen een neerwaartse trent kennen waar de andere tuinen redelijk stand kunnen houden of zelfs groeien.
Artis heeft de afgelopen 5 jaar een heel stabiel bezoekersaantal. Altijd rond de 1,1/1,2 miljoen bezoekers.
TWit894 schreef:Er wordt ook niet elke dag een olifant geboren in ons landje, het Kai-Mook effect bestaat nog steeds hoor. Dat is nog niet uitgewerkt, voor kleine kinderen is elke olifant in België "Kai-Mook". Als er dan weer zo'n schattig babyolifantje geboren wordt, met ook een namenwedstrijd en live te volgen bevalling, dan kan het goed zijn dat daar weer een massa mensen op af gaat. We zijn dan ook 4 jaar verder, er zijn weer een hele hoop kleine Belgjes die nog nooit een babyolifant zagen en een hoop nieuwe ouders die als ongeïnteresseerde tieners niet naar Kai-Mook zijn gaan kijken. We zullen zien wat de tijd brengt maar ik hoop toch stiekem op dat miljoen ;)
Helemaal mee eens!
zoofreak schreef:Ik blijf vinden dat een tuin van het kaliber van de Zoo het aan zichzelf verplicht is om te streven naar een miljoen bezoekers, zo egaal mogelijk gespreid over het jaar.
De uitleg van Hippo over de bezoekerstypes (jonge gezinnen) aan Planckendael klopt volledig, maar Antwerpen boort een ander publiek aan. In de slipstream van de citymarketing moet een internationaal publiek aangesproken worden dat komt voor de dieren, de architectuur en de historiek. Iemand die een paar dagen in Antwerpen (of Vlaanderen tout court) verblijft, moet een bezoek aan de Zoo automatisch in zijn lijstje van bezienswaardigheden hebben staan. Door meer met reisagentschappen en touroperators ed samen te werken, moet je nieuwe markten kunnen aanboren. Er is wel degelijk een toekomst voor de stadsdierentuin, maar dan moet je vooral niet willen in competitie gaan met tuinen type Pairi Daizi.
Artis bewijst trouwens dat een stadstuin zijn plaats heeft in een land dat vergeven is van de kwaliteitsvolle concurrenten.
Ieder land heeft wel een mooie stadstuin, met een bepaalde sfeer voor zijn bevolking. Ik denk niet dat toeristen naar een dierentuin gaan. Het aantal toeristen dat Artis bezoekt valt heel erg tegen, daarom adverteren ze nu op Schiphol.

De concurrentiestrijd is tussen Pairi Daiza en de KMDA is in België nu echt losgebarsten.
Ik vind het wel zorgelijk dat een nieuw olifantenverblijf van 24 miljoen maar 8% extra bezoekers trekt. Je krijgt immers niet ieder jaar 24 miljoen beschikbaar, wat kan de KMDA nog doen om extra bezoekers te trekken?

TWit894

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door TWit894 »

Olifantenbaby's, en zo snel mogelijk :p Verder had Pld met zo'n bedrag beter in één klap ook nog wat anders neergepoot ;) Mogelijkheden voor Pld zijn nog gorilla's ofzo, Antwerpen moet heel straf uit de hoek komen om terug op pijl te geraken.

Hippo

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Hippo »

Harm schreef:De concurrentiestrijd is tussen Pairi Daiza en de KMDA is in België nu echt losgebarsten.
Ik vind het wel zorgelijk dat een nieuw olifantenverblijf van 24 miljoen maar 8% extra bezoekers trekt. Je krijgt immers niet ieder jaar 24 miljoen beschikbaar, wat kan de KMDA nog doen om extra bezoekers te trekken?
Laten we het maar op €12,5 miljoen houden? ;)
Maar je hebt ergens wel gelijk dat er veel gebeurt en de resultaten toch niet volledig als gehoopt zijn.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2792
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Boomkangoeroe »

Harm schreef: Ieder land heeft wel een mooie stadstuin, met een bepaalde sfeer voor zijn bevolking. Ik denk niet dat toeristen naar een dierentuin gaan. Het aantal toeristen dat Artis bezoekt valt heel erg tegen, daarom adverteren ze nu op Schiphol.
Ook deze stelling klopt ten zeerste maar ergens zou de zoo daar ook gebruik moeten van kunnen maken net door zen kleine oppervlakte is het toch makelijk te combineren met een citytrip(in 2u ben je rond). Ook voor de consument is dit aantrekelijk, een oase in de stad met toch een rijke cultuur door de vele mooie monumenten en geclaseerde gebouwen die de zoo rijk is ideaal om te combineren met een stadsbezoek. Zo kan de zoo bv een soort van arrangement aanbieden de zoo met bv een drankje op de grote markt en nog gratis enkele musea bv?
Harm schreef:De concurrentiestrijd is tussen Pairi Daiza en de KMDA is in België nu echt losgebarsten.Ik vind het wel zorgelijk dat een nieuw olifantenverblijf van 24 miljoen maar 8% extra bezoekers trekt. Je krijgt immers niet ieder jaar 24 miljoen beschikbaar, wat kan de KMDA nog doen om extra bezoekers te trekken?
En maar best ook dit laat de parken dan ook het beste uit zichzelf te geven en elkaar proberen te overtreffen. Wat erg goed nieuws is voor de consument die een erg kwalitatief park te zien krijgt, die bovendien ook economisch erg sterk ligt.

Harm

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Harm »

Hippo schreef: Laten we het maar op €12,5 miljoen houden? ;)
Maar je hebt ergens wel gelijk dat er veel gebeurt en de resultaten toch niet volledig als gehoopt zijn.
Foutje van mij, een beetje veel getallen gezien het afgelopen uur ;)
Boomkangoeroe Mike schreef:
En maar best ook dit laat de parken dan ook het beste uit zichzelf te geven en elkaar proberen te overtreffen. Wat erg goed nieuws is voor de consument die een erg kwalitatief park te zien krijgt, die bovendien ook economisch erg sterk ligt.
Helemaal mee eens!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Dbelgian »

De KMDA zou de Blauwe Vinvis weer van onder het stof kunnen halen, als ze die nog hebben tenminste.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door seborga »

Zouden er nog mensen naar een dierentuin gaan voor een skelet? In het museum voor natuurwetenschappen in Brussel hangt er al jaren zo'n skelet, denk je dat er daar al extra bezoekers voor gehad hebben?

Jelle

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Jelle »

24 miljoen voor dat olifantenverblijf? DierenPark Amersfoort zet voor 2,6 miljoen een mooier olifantenverblijf neer, vind ik. (behalve de zwembaden en de grote dan)

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2792
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Boomkangoeroe »

tja en waar kunnen ze dat skelet dan hangen in het aquarium mss?

Hippo

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Hippo »

Jelle schreef:24 miljoen voor dat olifantenverblijf? DierenPark Amersfoort zet voor 2,6 miljoen een mooier olifantenverblijf neer, vind ik. (behalve de zwembaden en de grote dan)
Zie posten hierboven: €12,5 miljoen i.p.v. €24 miljoen. ;)
Tja, de kosten zullen wel ergens naartoe zijn gegaan. Duurder apparatuur, duurder binnen- en buitenverblijf, andere omstandigheden bij het bouwen (moerasgebied), ...

Plaats reactie