KMDA vs Pairi Daiza?

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

PairiDaizaFan schreef:zo is iedereen (PD en KMDA) tevreden (zo dat niet met opzet gedaan zijn ?)
Nee hoor. 30% van de stemmen werd bepaald door de vakjury, 70% van de stemmen door het publiek. Samengeteld gaf dat deze keer (voor het eerst trouwens) een ex-aequo. Daar er nog geen regels waren opgesteld over welk park in dat geval de enige winnaar zou moeten worden... kreeg de Belgische tak van deze prijs twee winnaars. In totaal kreeg Pairi Daiza vier prijzen, en de KMDA kreeg voor elk park (Planckendael en de Antwerpse Zoo) één prijs.

Over deze prijzen, en de andere (dierentuin)winnaars kan je op onze facebookpagina al meer lezen, en straks ook wat uitgebreider op het forum. ;)

https://www.facebook.com/laafsekikkers
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door ScaraMcDuck »

Hoeveel meer bewijs heb je nog nodig dat beide parken / organisaties algemeen genomen door hun bezoekers erg geapprecieerd worden?

Als daardoor ook maar een paar kleine pagadders gemotiveerd of geinspireerd worden om daar in het latere leven wat rond te gaan doen, dan was het dat meer dan waard. Kijk maar naar het kaliber van onder andere David Attenborough en Jane Goodall. De dierentuinen van hun jeugd waren nog serieus andere koek dan waar we tegenwoordig mee verwend worden en werkten toch al zo inspirerend.

Dat maakt me hoopvol voor wat tuinen zoals Planckendael en Pairi Daiza minstens de komende 80 jaar teweeg kunnen brengen ...

Gebruikersavatar
PairiDaizaFan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 504
Lid geworden op: 04 mei 2012, 10:47
Favoriete dierentuin: PairiDaiza

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door PairiDaizaFan »

Het feit is dat PD, nu ze reuzepanda's hebben niet bij de pakken zal blijven zitten, ze zijn al volop bezig met hun toekomstige plannen en kijken al uit naar de volgende jaren, de zoo en de andere zullen zich ook constant moeten aanpassen om de kloof niet verder te zien uitgroeien..
Pairi Daiza heeft op 7 maanden al meer bezoekers dan de KMDA op één jaar !

Theo

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Theo »

@PDFan, een beetje meer respect voor de KMDA mag wel in jouw posts... PD heeft gewoon op alle vlakken meer mogelijkheden dat weet iedereen hier ook dondersgoed. En denk je niet dat de KMDA niet allemaal plannen heeft klaarliggen...

Ik snap niet waarom ze niet wat meer leren samenwerken die 2, de goede contacten tussen bijv. Dierenpark Emmen en Burgers Zoo in een groot deel van de vorige eeuw hebben hen ook geen windeieren gelegd....

De markt zou in Belgie groot genoeg moeten zijn voor 3 grote tuinen, als er in NL al 5 tuinen zijn die minimaal 1 miljoen bezoekers halen...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Limburg vooruit »

Theo schreef:@PDFan, een beetje meer respect voor de KMDA mag wel in jouw posts... PD heeft gewoon op alle vlakken meer mogelijkheden dat weet iedereen hier ook dondersgoed. En denk je niet dat de KMDA niet allemaal plannen heeft klaarliggen...

Ik snap niet waarom ze niet wat meer leren samenwerken die 2, de goede contacten tussen bijv. Dierenpark Emmen en Burgers Zoo in een groot deel van de vorige eeuw hebben hen ook geen windeieren gelegd....

De markt zou in Belgie groot genoeg moeten zijn voor 3 grote tuinen, als er in NL al 5 tuinen zijn die minimaal 1 miljoen bezoekers halen...
Euhm, niemand houd de KMDA tegen om gelijkaardige dingen te doen. Ze hebben samen evenveel oppervlakte dan Pairi daiza. Alleen zit er bij Pairi daiza een directeur/eigenaar die durf heeft en niet enkele naar de cijfertjes kijkt zoals die van de KMDA.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door ScaraMcDuck »

*zucht* ... daar gaan we weer. De straffe uitspraken vloeien weer rijkelijk ...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:Euhm, niemand houd de KMDA tegen om gelijkaardige dingen te doen. Ze hebben samen evenveel oppervlakte dan Pairi daiza. Alleen zit er bij Pairi daiza een directeur/eigenaar die durf heeft en niet enkele naar de cijfertjes kijkt zoals die van de KMDA.
De eerlijkheid gebied ons wel om ook rekening te houden met de oorsprong van het geld. Met belastingsgeld/ subsidies kan je niet zomaar om het even wat doen. Als het om je eigen middelen, of private gelden gaat, dan is er gewoon meer (en wellicht ook sneller) mogelijk als je de juiste wegen kent...

Maar voor de rest is er maar weinig verschil meer tussen pakweg de Antwerpse Zoo of Pairi Daiza, beiden laten een klein leger aan Chinezen overwinteren bij hun dierentuin... :p ;)



Alle gekheid op een stokje, ze zijn allen goed bezig lijkt me. Pairi Daiza ontwikkeld zich in een zeer snel tempo, en weet ons keer op keer te verbazen met nieuwe diersoorten. Al bij al heeft ook de KMDA mooie plannen, en met het vernieuwde (niet helemaal mijn smaak) Zuid-Amerikaanse deel in Planckendael bewezen ze reeds dat ze ook wel iets weten te verwezenlijken.

De enige jammere tendens die ik lijk waar te nemen is dat de KMDA-tuinen eerst naar Pairi Daiza kijken, en dan pas naar zichzelf. Het pad van Pairi Daiza mag dan wel een succes zijn op dit moment, maar het eigen karakter van de KMDA tuinen hoeft zich daarom nog niet om te plooien naar diezelfde weg. Men zegt uiteraard dat dit niet het geval, of omgekeerd eerder het geval is, maar toch blijf ik met dat gevoel zitten. Nochtans weten karaktervolle tuinen zich ook wel op hun eigen manier te handhaven in deze dagattractiemarkt....
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6505
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
Theo schreef:@PDFan, een beetje meer respect voor de KMDA mag wel in jouw posts... PD heeft gewoon op alle vlakken meer mogelijkheden dat weet iedereen hier ook dondersgoed. En denk je niet dat de KMDA niet allemaal plannen heeft klaarliggen...

Ik snap niet waarom ze niet wat meer leren samenwerken die 2, de goede contacten tussen bijv. Dierenpark Emmen en Burgers Zoo in een groot deel van de vorige eeuw hebben hen ook geen windeieren gelegd....

De markt zou in Belgie groot genoeg moeten zijn voor 3 grote tuinen, als er in NL al 5 tuinen zijn die minimaal 1 miljoen bezoekers halen...
Euhm, niemand houd de KMDA tegen om gelijkaardige dingen te doen. Ze hebben samen evenveel oppervlakte dan Pairi daiza. Alleen zit er bij Pairi daiza een directeur/eigenaar die durf heeft en niet enkele naar de cijfertjes kijkt zoals die van de KMDA.

Men moet toch ook wel over de nodige financiële middelen beschikken. En absoluut vermijden dat men opnieuw in een schuldscenario terecht komt. In dat opzicht kan ik de voorzichtigheid in Antwerpen zeer goed begrijpen.

Er tussen PD en KMDA natuurlijk wel grote verschillen die het onderscheid in slagkracht verklaren:
- financieringsmodel:
- structuur: bij PD beslist 1 man omzeggens alles
- historisch patrimonium : de impact hiervan lijkt me groter in Antwerpen: meer gebouwen, zeer beperkte oppervlakte, zeer grote impact op omgeving bij aanpassingen/nieuwbouw
- 2 locaties versus 1
etc.

Ik denk idd dat er zeker ruimte is voor 3-4 grote tuinen in België, zeker omdat we door de centrale ligging van ons land toch snel kunnen rekenen op een aantal bezoekers uit het buitenland.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door zoofreak »

Tjongejonge, wat gaan sommigen hier weer kort door de bocht...

Niet alles dat in Pairi Daiza wordt gedaan is in Brugelette bedacht. Ze hebben zich evengoed laten inspireren door anderen en - guess what - daar is niets mis mee. Een waardevol idee respectvol kopiëren is gewoon verstandig.

Uiteraard heerst er een gezonde competitie tussen de kmda en PD, en ik ben maar wat blij dat we in Antwerpen een directeur hebben die dat correct inschat en daar op inspeelt. De ideeën over dieren houden en tonen evolueren voortdurend en de Zoo slaagt er wonderwel in om mee te evolueren. Wie kan daar iets op tegen hebben? Wij als zoobezoekers worden er alleen maar beter van.

Iemand die beweert dat de Zoo alleen reactief handelt, is van slechte wil. Alle plannen zijn juist gebaseerd op de eigenheid en hét onderscheidend vermogen van de Zoo: zijn historisch patrimonium. Iedereen die Dries Herpoelaert daarover heeft bezig gehoord, kan zien hoe overtuigd hij is dat je vanuit je eigen kracht moet denken.

Dus ja, er is zeker plaats voor 3 dierentuinen in België, zelfs voor meer. Getuige daarvan de goede prestatie van de Zoo dit jaar, ondanks de panda's.
Tot spijt van wie het benijdt?

Een beetje nuance in het discours is volgens mij wel op zijn plaats.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA vs Pairi Daiza?

Bericht door ScaraMcDuck »

:bravo: :bravo: :bravo:

Plaats reactie