(Creatief) Officieus Zoo Plan

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Voorzijde
Afbeelding
(klikken voor de grotere versie)

Achterzijde
Afbeelding
(klikken voor de grotere versie)

Datering:
  • Paasmaandag 10 april wordt vermeld, bijgevolg kan het bijna enkel gaan om 10 april 1950.
  • Na begin april 1950, want in dromedarissenpaviljoen wordt melding gemaakt van witte neushoorns.
Conclusie:
Meer datering is niet nodig wegens de vermelding van 10 april. Het gaat vermoedelijk om een speciale "gelegenheidsuitgave".

Opmerking:
Vermoedelijk moest één en ander vrij snel gaan, want er zijn toch een aantal fouten en/of anomalieën op te merken:
  • In de legende wordt de Atlantische zeekoee wel vermeld, maar op het plan is nr. 20a nergens terug te vinden.
  • Het antilopengebouw (nr. 43) is nog steeds aanwezig - wat niet meer zo was - maar in de legende heeft men het wel over moeflons voor dat nummer. Aangezien het gebouw intern (en gedeeltelijk extern) echt compleet verwoest was, is dit onmogelijk. Bij de afbraak en herinrichting van dat stukje tuin, werd op grofweg dezelfde plaats wel een tijdelijk perk voor moeflons voorzien.
Voor referentiedoeleinden bijgevolg niet het meest ideale plan zonder de nodige context.

1950

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gerald »

Voor Artis kan ik gebruik maken van het - ook online te raadplegen - Stadsarchief Amsterdam alwaar het grootste deel van het Artis-archief is ondergebracht. Bestaat zoiets ook voor Zoo Antwerpen?

Mijn oudste plan van 1839 heb ik kunnen maken n.a.v. een plan uit dat jaar in het genoemde archief.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Het (volledige archief) van de KMDA is ook opgenomen in het stadsarchief (Felixarchief) van Antwerpen. Spijtig genoeg is daar tot op heden nauwelijks iets in digitale vorm van te raadplegen. Op dat vlak is het qua digitalisering van archieven vaak toch maar een redelijke trieste "bedoening" hier. Er zijn uiteraard uitzonderingen, zeker op gebied van beeldmateriaal is er wel wat te vinden via bv. Europeana én de beeldbank van de ZOO zelf. Ook voor antieke boeken omtrent de "natuurgeschiedenis" en diverse dierentuinen is er online wel al wat te vinden.

Maar voor het feitelijke KMDA archief, moet je spijtig genoeg nog steeds het echte papier in duiken. Een groot aantal gegevens over de zoologische verzameling van voor 1945 ging spijtig genoeg verloren in de tweede wereldoorlog. Een dierentuin met archief vlak bij één van de grootste stations van België ... je kan het vervolg wel raden. In één van de magazines / publicaties die ik de afgelopen maanden las, werd daar dieper op ingegaan, de details ontgaan me op dit moment.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gerald »

Altijd jammer als een archief met uniek materiaal verloren gaat.

Het Stadsarchief Amsterdam digitaliseert ook op verzoek, zo worden de meest populaire stukken eerst gedaan. Want waar moet je anders beginnen en het voorkomt dat je eerst een hele berg archiefstukken digitaal beschikbaar stelt waar niet of nauwelijks om gevraagd wordt.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Dat lijkt me een zeer pragmatische en zinvolle manier van werken. Zo is het ook voor de archiefmedewerkers in kwestie niet "zinloos" digitaliseren, want er is wel degelijk iemand in geinteresseerd (uiteraard is het nooit zinloos, maar je begrijpt ongetwijfeld wel wat ik bedoel).

Gelukkig weet ik zo ook nog wel even wat te doen :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gorilla Gust »

Ben je hier iets mee? Een plattegrond welke gedateerd staat op 1943. Ik meende nog ergens een oudere te hebben, maar mijn uitpuilende archief is dringend toe aan een overzichtelijker systeem. ;)

Afbeelding
Uit De Antwerpsche Dierentuin door Frederijk Clijmans & W. Van den Bergh (dienst propaganda en toerisme Antwerpen, 1943). De plattegrond maakt rechtsboven ook melding van het jaartal 1943
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Zeer interessant ... weet ik meteen in welke volgorde alle percelen aangekocht werden. Dat helpt enorm om historische gaten op te vullen.

Zelf kwam ik onlangs nog ergens eentje tegen dat van ergens tussen 1911 en 1936 moet zijn. Ik heb het verder nog niet te veel in detail kunnen bekijken (en dateren) en spijtig genoeg is de kwaliteit van de foto niet al te goed.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gerald »

Deze heb ik ook. Als het GG niet lukt om een betere scan te maken dan wil ik het wel eens proberen. ;)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Hartelijk dank allebei voor de geboden hulp !

Klein tussendoortje: in de 2e jaargang van het ZOO magazine staat een reeks artikels én een schema van de roofvogelvolières van Servais. In de artikels zelf wordt dan meer informatie gegeven over de afzonderlijke soorten en nog belangrijker welke soort nu net in welke kooi zit.

Het grondplan op zich was dus vrij snel gerealiseerd. In de 2 zijvleugels zijn er echter 2 verdiepingen voor de soorten. Op de schets in het magazine wordt dat ongracieus opgelost met een vermelding "boven" en "onder". Dat leek me toch ook op een andere manier te kunnen ...

Een aantal uurtjes opzoek- en tekenwerk later, krijg je dan dit. Uiteraard niet tot op de millimeter perfect, maar wel een leuke impressie.

Afbeelding
Antwerp Zoo Bird of Prey Aviary by scara1984, on Flickr

Eigenlijk zou ik in de achtergrond ook nog het stuk van het middendeel kunnen toevoegen dat boven de zijvleugel uitsteekt, maar overdrijven moet natuurlijk ook niet :p

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

... en uiteindelijk ziet dat er dan allemaal zo uit (als we dus toch maar wat overdrijven ;) )

Grondplan
Afbeelding

Linkerzijde
Afbeelding

Rechterzijde
Afbeelding

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door zoofreak »

Ach, hoe goed herinner ik mij die kleine, zijdelingse 'kottekes', waarin roofvogels en uilen opeen getast zaten als waren het konijnen. Vandaag onvoorstelbaar, maar het behoorde toen tot de geijkte manier van presenteren...

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Buiten de indeling, stond er in de magazines in kwestie ook het aantal dieren: het waren er minstens 76 ... je snapt bijna niet dat men ze er allemaal ingeduwd kreeg. Er zitten wel wat kleinere soorten bij ook, maar ter illustratie zaten in de groten middenkooi op dat moment:
  • 4 jonge roofvogels
  • 2 monniksgieren
  • 2 steenarenden
  • 4 vale gieren
Zoals je al zegt:
zoofreak schreef:Vandaag onvoorstelbaar, maar het behoorde toen tot de geijkte manier van presenteren...
Ik hoop toch echt dat het klopt dat het gebouw een nieuwe plaats krijgt in de tuin. Voor een aantal kleinere soorten moet het toch echt nog wel in te richten zijn, al helemaal indien een ietwat flexibelere opstelling van de buitenkooien en een nieuw binnenverblijf (indien nodig) tot de opties zouden behoren.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Voor de geinteresseerden een linkje naar een nieuwe PDF met daarin het volledige overzicht van juli 2012 tot en met november 2013 (enkel het aquarium kan nog een update gebruiken)

https://drive.google.com/file/d/0B8n8rr ... sp=sharing

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gorilla Gust »

Een lijvig document, maar ook wel een zeer gegeerd document. Prachtig werk, ik ben blij dat je dit beschikbaar stelt. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef:Een lijvig document, maar ook wel een zeer gegeerd document. Prachtig werk, ik ben blij dat je dit beschikbaar stelt. :)
Inderdaad! :bravo:

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Intussen een hele reeks verbeteringen en aanpassingen toegevoegd op basis van m'n Excel-soortenlijst. (af en toe vergeet een mens blijkbaar wel al eens iets aan te passen)

Nieuwe versie: https://drive.google.com/file/d/0B8n8rr ... sp=sharing

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gorilla Gust »

Ik val in herhaling... Maar wederom bedankt, zulke documenten zijn werkelijk een schat aan informatie! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

We doen ons best :) ... en met de schat aan informatie die ik nog heb liggen, is er nog wel enige decennia werk voor een zo compleet mogelijk historisch overzicht. Bovendien heb ik halvelings het idee opgevat om van een reeks gebouwen, in de mate van het mogelijke, getekende versies te maken in de stijl van de bezetting van het roofvogelgebouw in 1936 (p.84-85 in de pdf).

Veel zal afhangen van het gebouw zelf en de beschikbaarheid van voldoende referentiemateriaal, maar het is het proberen waard. Voor de gebouwen die er nog steeds staan zou het sowieso mogelijk moeten zijn ... met voldoende tijd en geduld.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Boomkangoeroe »

Veel succes alvast :bengeltje: :bravo:

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Onlangs nog een plan van 1908 op de kop kunnen tikken, waarmee er weer een gaatje in de continuiteit gedicht is. Is er iemand onder jullie op de hoogte van bestaande plannen uit het interbellum? (m.a.w. de periode tussen WO I en II)

Er zou er minstens eentje moeten bestaan van rond 1920 (waarover ik uberhaupt niet beschik), maar verder weet ik van niks. Is er iemand onder jullie die voor die periode wel materiaal in huis heeft?

Plaats reactie