(Creatief) Officieus Zoo Plan

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door zoofreak »

Tja 'niet meer bestaan' is een relatief begrip.
Zowel het konijnen- als het wallabieverblijf zijn onbewoond, maar bij de konijnen staan de hekken nog recht terwijl bij de wallabies de omheining verwijderd is. Ik verwacht dat in de loop van de komende weken het hele terrein zal ontruimd worden. Het is momenteel afgesloten voor het publiek.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Owkido, dat is dus net het soort informatie dat ik nodig had / heb :)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Intussen zijn alle updates doorgevoerd en zijn de contouren van de (accuratere) detailplannen geherintegreerd in het overzichtsplan. Nog allemaal aans nakijken (op onder andere typfouten en placeholders), maar ik heb de indruk dat ik dicht bij een afgewerkte versie zit, toch wat betreft de stand van zaken in juli 2012. Enige uitzondering daarop is het kangoeroegebouw, dat is de stand van zaken in september 2012.

De plannen zijn terug te vinden op Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Dbelgian »

'k Ben benieuwd of ge uw plan van't vogelpaleis drastisch zult moeten aanpassen of niet. :p

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6549
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Apenarend »

In elk geval een topwerk ScaraMcDuck, mijn :god:
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2788
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Boomkangoeroe »

SCHITTEREND gemaakt hoor!!! :god: :bravo: :bravo: :bravo: :god:

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Thanks !

Nu kan het incrementeel aanpassen eindelijk beginnen ... en met de verbouwingen in Hippotopia en de werf in de "uitbreidingszone", wordt het nog wel leuk qua echte aanpassingen ook.

Als ik dan ergens tussendoor nog wat tijd heb, hoop ik ook bovenop de actuele kaarten een aantal historische varianten te kunnen realiseren. Er is op dat vlak wel wat bronmateriaal beschikbaar gelukkig en het helpt natuurlijk dat sommige gebouwen en (tuin)perken er ook wel al even zijn. Het zal dan nooit zo accuraat kunnen zijn als de hedendaagse varianten, maar het zou wel zeer leuk zijn om zo op basis van een uniform formaat het geheel te kunnen zien evolueren. Voor bv. de Egyptische tempel moet zelfs de feitenlijke indeling historisch gezien af en toe haalbaar zijn.

Spannend !

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Bij deze de voorlopige versie van januari 2013:

Afbeelding
Antwerp Zoo Overview Map by scara1984, on Flickr

Dat betekent bijgevolg ook alle tussenliggende veranderingen ook in kaart gebracht werden. Alles samen goed voor zo'n 15-tal extra kaarten.

Juli 2012:
  • Algemeen
  • Apengebouw + Wintertuin
  • Aquarium (3 delen)
  • Egyptische tempel
  • Mensapengebouw
  • Nocturama
  • Reptielenhuis (3 delen)
  • Rotondevolière
  • Tropische volières + zwijnenstallen
  • Vogelpaleis (3 delen)
  • Vriesland
Augustus 2012:
  • Algemeen
  • Apengebouw + Wintertuin
September 2012:
  • Algemeen
  • Apengebouw + Wintertuin
  • Kangoeroegebouw
  • Mensapengebouw
  • Vogelpaleis (gesloten wegens renovatiewerken)
Oktober 2012:
  • Apengebouw + Wintertuin
  • Nocturama
November 2012:
  • Algemeen
  • Apengebouw + Wintertuin
December 2012:
  • Algemeen
  • Nocturama
Januari 2013:
  • Algemeen
  • Aquarium (gesloten wegens renovatiewerken)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Wat betreft de historische varianten heb ik intussen al vrij veel referentiemateriaal kunnen verzamelen voor plannen voor de volgende jaren:
  • 1861 (met de daarbij horende - zeer uitgebreide - gids)
  • 1876
  • "eind 19e-begin 20e eeuw" (uit de bibliotheek van UGent, valt wel te dateren door gebouwen en beestjes te vergelijken met andere bronnen)
  • 1910
  • 1943
  • 1968
  • 1974
  • 1991 (?)
  • 1994
  • 2009

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Via via ben ik aan een halve schat informatie weten te raken waaronder een hele resem ZOO-plannen (inclusief de versie van 2006 dis net van de originele plannen van de architecten lijkt te komen én ook alle details van alle gebouwen bevat, zeer interessant om mijn inschattingen af te toetsen aan de architecturale werkelijkheid) en alle ZOO magazines van 1935 tot en met 1985. Dat wordt nog leuk de komende maanden en jaren :D

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2788
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Boomkangoeroe »

Veel succes alvast, wij genieten er alvast van!
Heb je zelf nog nooit aan de gedachte gedacht om eens alles mooi samen te bundelen en eens te overhandigen aan de Dienst Communicatie van de Zoo, om jezelf zo eens voor te stellen. Misschien kan dat later dan ook wel het nieuwe zooplan worden? Ik zou het je alvast eens aanraden en het een kans geven?

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Wie weet komt dat er ooit nog wel eens van, maar vooraleer het zover is, heb ik nog wel wat werk. Met alle info die ik nu ter beschikking heb over de evolutie van de tuin sinds de jaren 30 zal ik in de eerste plaats heel veel gegevens mogen gaan indexeren wat betreft bouwwerken en veranderingen in de dierencollectie. Daaraan koppel ik dan de "oude" versies van de plannen en aangezien prentjes niet het volledige verhaal vertellen, komt er ooit waarschijnlijk ook nog wel eens een uitgebreide tekst over de geschiedenis van de tuin. Tot slot hoort er dan bij elk van de soorten die op de plannen voorkomt ook nog eens een informatiefiche. Daarvoor kan ik gelukkig wel terugvallen op een aantal van de betere websites die op dat vlak beschikbaar is.

Het plan op zich is denk ik niet commercieel genoeg voor rechtstreeks gebruik. Het zou uiteraard wel kunnen - er zijn genoeg tuinen die een gelijkaardig plan hebben - maar het is een compleet andere stijl dan diegene die de KMDA al sinds minstens de jaren 90 hanteert voor haar plannen. Enige uitzondering die ik daarop heb tot nog toe is de periode 2003 - 2006 waarin men gewoon het echte grondplan wat ingekleurd heeft.

Maar ik sluit niks uit eenmaal er een resultaat is waar ik zelf redelijk tevreden van ben. :)

EDIT: Ik heb trouwens ook de hele beeldbank van de zoo op hardeschijf staan. Was een hels werkje, maar daar zitten echt prachtige dingen tussen.

elandantiloop

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door elandantiloop »

Amai, als ik alleen al denk aan al het werk dat je hebt verricht en nog moet verrichten krijg ik bijna een toeval. :aaaah:

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Een greep uit de dingen die ik al tegenkwam tot nog toe bij een eerste doorbladering:
  • Massa's documentatie over het jubileumcomplex
  • Originele plannen mensapengebouw
  • Plannen oude roofvogelvolières
  • Lijst van mensapen met leeftijden en gewicht (jaren 60)
  • Lijst van giraffen met lengte en ouders (jaren 50-60)
  • Lijst van vicuna's (jaren 70)
  • Lijst van dolfijnen (jaren 70)
  • Zoologische inventaris 1968 & 1973 (wat een waanzinnig hoog aantal soorten, ver boven de 1000 :-- )
  • Botanische inventaris 1968 & 1973
  • Jaarverslag 1973-1974, 1974-1975, 1975-1976,1977-1978, 1978-1979
  • Kroniek okapi's tot eind 1970
  • Groot plan uit 1861 & 1876

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Nog wat aan het plan zitten prutsen: aan de hand van referentiemateriaal het wallaby-perk in de uitbreidingszone nog wat verbeterd en los daarvan het rundergebouw met aangrenzende perken (zebra's en buffels) onder handen genomen. Daar zaten namelijk nog wel wat inaccuraatheden in.

Afbeelding
Antwerp Zoo Overview Map by scara1984, on Flickr

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Situatie maart 2012 so far:

Afbeelding

Febuari 2013:
  • Algemeen
  • Kangoeroegebouw
  • Reptielenhuis
  • Rotondevolière
  • Tropische volières
  • Vogelpaleis
Maart 2013:
  • Algemeen

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Kleine update:

Maart 2013:
  • Algemeen
  • Nocturama (verbouwde verblijven voor jaguars en amoerluipaarden in de achtergrond)
  • Reptielenhuis (dankzij de meldingen van Dbelgian)
Voor degenen die het interesseert bij deze een linkje naar de PDF met daarin alle 47 (historische) kaarten tot op heden. Om vergelijken makkelijker te maken staan ze per locatie historisch gerankschikt. In je PDF browser (waarschijnlijk Adobe Reader) kan je via de bladwijzers makkelijk naar de kaart springen die je wil zien. Naamgeving van de bladwijzers is gebeurd volgens jaar, maand en locatie.

https://docs.google.com/file/d/0B8n8rrW ... sp=sharing

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Een accuraat grondplan van Nocturama weten te pakken te krijgen, dus die wordt kortelings even geupdate. :)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Even een tussentijdse update:
  • Hippotopia en het gebied rond "Het Stokstaartje" moeten nog wat geactualiseerd worden, maar dat zal moeten wachten tot ik even rustig ter plekke kan gaan schetsen / waarnemen, het is niet de bedoeling er zo maar een spreekwoordelijke "slag naar te slagen".
  • Los van de ZOO heb ik ook even de (voor het publiek zichtbare) soorten in Planckendael geïnventariseerd. Daarbij ga ik toch nog wel even een beroep doen op jullie om nog één en ander recht te trekken. Een aantal soorten ontbreekt nog als ik vergelijk met Zootierliste (maar die site lijkt me ook niet altijd hoegenaamd accuraat) of ik ben er in geslaagd die gewoon voor bij te lopen. Aanvullingen zullen daarbij dus welkom zijn. Ik ben nog niet direct zeker of ik hier in de (nabije) toekomst ook een plan van wil gaan maken. Door recentere ontwikkelingen zoals de olifantentempel en het pinguinverblijf heb ik van een groot deel van het park al vrij accurate gegevens qua indeling ... we zien wel.
  • Interessanter is de analyse van het boek Promenade au jardin zoologique d'Anvers van Eugène Geens uit 1861. In de eerste plaats heb ik de daarin vermelde soorten geinventariseerd (en dan enkel diegenen die men als aanwezig in de collectie vermeld) en op dit moment ben ik aan het bekijken hoe die inmiddels meer dan 150 jaar oude soortenlijst vertaald kan worden naar iets hedendaags. Een aanzienlijke uitdaging aangezien het veelal gebruikte referentiewerk voor het boek Le règne animal distribué d'après son organisation,pour servir de base à l'histoire naturelle des animaux, et d'introduction à l'anatomie comparée,par Georges Cuvier in zijn Engelse vertaling maar liefst meer dan 10.000 pagina's telt. Gelukkig mét index. Daarbij komt nog de crossreference met de beknoptere Franstalige uitgave en dan voor zover mogelijk aanvullen met de hedendaagse soortnamen van de beestjes in kwestie ... of in sommige gevallen een familie van soorten of foute indeling tout-court. (vb. de "felis tigris" ofte "tigre royal" zonder ondersoorten of de zwarte panter die halvelings als afzonderlijke soort wordt opgenomen). Gelukkig geeft het boek wel een bijzonder visuele omschrijving van de indeling van de tuin én zijn er nog steeds een aantal overeenkomende referentiepunten voor een ZOO-plan anno 1861, nl. de roofvogelvolière, Egyptische tempel en de (plaats van de) kiosk. Uitermate boeiend !
  • De lijst van zoogdieren in de collectie van 1843 tot 1960 en de datum waarop ze voor het eerst in de collectie verschijnen wordt gedigitaliseerd ... en ook daar is weer enig opzoekwerk nodig om de latijnse namen volgens de juiste taxonomie trachten te vertalen naar courante Nederlandse, Duitse, Franse en Engelse namen ... en mogelijk zelfs de hedendaagse latijnse naam op te nemen
Werk genoeg ... en dan ben ik nog niet begonnen met de andere zoologische inventarissen en/of plannen die ik ter beschikking heb. Sowieso allemaal bijzonder leerrijk. Voor 1861 kom ik op dit moment aan een 250-tal soorten en in het boek zelf wordt al gesteld dat er nog wel wat soorten ontbreken.

Plaats reactie