(Creatief) Officieus Zoo Plan

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

De 3 delen van het Aquarium (nog wat aan de kleuren geprutst):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien er nog wat plaats over is, speel ik nog met het idee om op elk van de 3 pagina's een foto uit eigen collectie op te nemen van één van de soorten op die pagina :)

Jelle

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Jelle »

Echt top! Ik lees je plattegrondjes graag. Zou je het erg vinden als ik ze uitprintte, wel voor eigen gebruik natuurlijk, aangezien ik binnenkort naar de ZOO ga en ik geen leuke dieren wil missen.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Geen probleem, da's tenslotte waarvoor een plattegrond dient :)
Morgen een dagje verlof (dankzij de sympathieke mensen van de NMBS), dus daarnet maar even begonnen aan het volgende plattegrond: apengebouw + wintertuin.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Apengebouw en wintertuin gingen wat vlotter dan verwacht:

Afbeelding

Morgen de wintertuin nog wat aankleden, nummeren en tekst op zetten.

Theo

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Theo »

erg leuk gedaan, ik zie alleen een klein foutje, dat is dat nr. 35 ontbreekt op de plattegrond en de benummering dus iets achterloopt, damarazebra op perk van buffel etc.

@Gerald, persoonlijk vind ik de jaguars er beter bij zitten dan de tijgers, maar dat is misschien "geschmackssache".

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Whoops ... komt er van als je een aantal keer moet hernummeren :p

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Wintertuin aangevuld, extern verblijf van de witoorpenseelaapjes toegevoegd en initiële nummering (inclusief het wereldberoemde restaurant "Comme chez Singe", waar de apenmaaltijden bereid worden ;) )

Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6552
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Apenarend »

ScaraMcDuck schreef:Wintertuin aangevuld, extern verblijf van de witoorpenseelaapjes toegevoegd en initiële nummering (inclusief het wereldberoemde restaurant "Comme chez Singe", waar de apenmaaltijden bereid worden ;) )

Afbeelding
Fantastisch, echt :bravo:

Al denk ik dat bepaalde verhoudingen niet echt kloppen: kan me niet voorstellen dat het verblijf voor slingerapen groter is dan dat van de javaanse langoeren bv.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Apenarend schreef:Al denk ik dat bepaalde verhoudingen niet echt kloppen: kan me niet voorstellen dat het verblijf voor slingerapen groter is dan dat van de javaanse langoeren bv.
Toch wel hoor :) Kon het zelf eerst ook niet geloven, maar de indeling van de verblijven aan de rechterzijde heb ik rechtstreeks van het plan en die aan de linkerzijde heb ik letterlijk geverifieerd door ter plekke ramen te tellen, rekening houdende met de geleding van het gebouw.

Het enige dat op dit moment kan afwijken is de breedte / vorm van de dienstgang achteraan de verblijven, dat is zeer moeilijk in te schatten bij momenten. Ik verwacht op dit moment nog halvelings dat die eigenlijk evenwijdig moet lopen (vooral dan bij de slingerapen) met het bezoekersgedeelte, maar kan het niet verifiëren op dit moment.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Voila, weer eentje afgewerkt:

Afbeelding

Nu even een makkelijkere: de Egyptische tempel.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Afbeelding

Voila, weer eentje om van de lijst te schrappen.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Gerald »

Mooi gedaan weer. Ik begrijp dat je dus deels vanaf een plan werkt en deels door te kijken en te tellen (of meten) in de werkelijkheid?

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Grotendeels van satelietfoto's, ontwerpplannen uit het verleden waarop delen van de aanwezige architectuur te zien zijn en andere publiek beschikbare kaarten. Hier en daar wat interpretatie en daar waar de verschillende bronnen (geen enkel groot deftig, deftig plan beschikbaar, wel veel stukken en beetjes) elkaar lijken tegen te spreken: ter plekke gaan kijken hoe het nu echt ineen zit. Er met de meter gaan naaststaan is gelukkig nog nooit nodig geweest.

Voor een aantal interieurs heb ik redelijk gedetailleerd materiaal om mee te werken, bepaalde anderen (bv. Nocturama en het reptielenhuis) zijn volledig eigen inschattingen gebaseerd op onderlinge verhoudingen tussen de verblijven van de beestjes.

Ter illustratie: de Egyptische tempel, apengebouw, winterntuin en bv. het nog-te-realiseren vogelpaleis zijn vrij exact en bijgevolg zelfs qua maten vrij juist. Nocturama en het reptielenhuis gaan iets vrijer zijn op dat vlak, maar schematisch gezien wel even correct.

Voor de leek die gewoon wil weten wat nu net waar zit, zal het allemaal worst wezen, die weet het verschil vermoedelijk zelfs niet. :)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Gerald »

ScaraMcDuck schreef:Voor de leek die gewoon wil weten wat nu net waar zit, zal het allemaal worst wezen, die weet het verschil vermoedelijk zelfs niet. :)
Ha, ha, dat ken ik. Ik werk altijd op de vierkante pixel en dus zie ik zelf alle mogelijke fouten of tekortkomingen. Maar inderdaad een leek ziet dat echt niet. :D

Zelf werk ik trouwens ongeveer zoals jij dat doet. Veel research vooraf middels foto's, plannen en ter plaatse kijken. Gelukkig heb ik niet alleen een goed geheugen maar kan ook ter plaatse mijn eigen plattegrond reproduceren en zie dan vaak wat er niet klopt. Ook andersom kan ik thuis de gebouwen weer vrij goed voor de geest halen en heb dan vaak de foto's niet eens nodig...

vermillio

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door vermillio »

Wel één opmerking: bij de Egyptische tempel zeg je dat ze enkel Rotschildgiraffen hebben, terwijl er verschillende ondersoorten in Antwerpen worden gehouden. Telkens één van elke ondersoort. ;)

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Dbelgian »

scara, je weet het wellichtwel al maar op google earth, kan je terug gaan in de tijd, ik heb even een voorbeeldje, gefocused op het thar- en takinverblijf

Afbeelding
2004

Afbeelding
april 2007

Afbeelding
2009

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Dbelgian »

vroeger werd er 1 ras gehouden, tegenwoordig houden ze in de zoo enkel kruising-giraffen, een beetje de afdankertjes van de andere zoos, waar dan een foutje ingeslopen is zeg maar :-)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

vermillio schreef:Wel één opmerking: bij de Egyptische tempel zeg je dat ze enkel Rotschildgiraffen hebben, terwijl er verschillende ondersoorten in Antwerpen worden gehouden. Telkens één van elke ondersoort. ;)
Voor zover ik kon terugvinden zijn op z'n minst Dana en Sallagh Rotschildgiraffen. De logica daarachter: ze komen van Belfast Zoo en die beweren *enkel* Rotschildgiraffen te hebben. Van Clea en Buna kon ik niet direct wat terugvinden betreft (onder)soort en/of mogelijke kruising. (Iemand toevallig een idee?)

Se origine van de beestjes interesseert me eigenlijk ook wel, zeker van de "echte" individuen waarvan de namen vrij goed bekend zijn. 't Is hoe dan ook een kleine aanpassing. Belangrijkste is dat de basisvorm er is, nadien kan het nalezen / corrigeren beginnen.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Dbelgian schreef:scara, je weet het wellichtwel al maar op google earth, kan je terug gaan in de tijd, ik heb even een voorbeeldje, gefocused op het thar- en takinverblijf
Yup, bijzonder handig in twijfelgevallen. Ook de sateliet en "bird's eye" foto's van Bing kwamen goed van pas. Samen met topografische kaarten, een hele resem plannen van 1852 tot nu en een stapeltje voorstellen tot (inmiddels alweer afgedankte) masterplannen ... en uiteraard sporadisch de deelplannetjes die ze zelf publiceren op de site. (vb. Kalahari en zeehondenverblijf)

Gigantische legpuzzel, maar 't is een deel van de uitdaging.

Hippo

Re: Officieus Zoo Plan

Bericht door Hippo »

ScaraMcDuck schreef:
vermillio schreef:Wel één opmerking: bij de Egyptische tempel zeg je dat ze enkel Rotschildgiraffen hebben, terwijl er verschillende ondersoorten in Antwerpen worden gehouden. Telkens één van elke ondersoort. ;)
Voor zover ik kon terugvinden zijn op z'n minst Dana en Sallagh Rotschildgiraffen. De logica daarachter: ze komen van Belfast Zoo en die beweren *enkel* Rotschildgiraffen te hebben. Van Clea en Buna kon ik niet direct wat terugvinden betreft (onder)soort en/of mogelijke kruising. (Iemand toevallig een idee?)
Dana, Sallagh en Clea zijn Rothschildgiraffen. Buna is een Netgiraffe en dan is er nog één Masaigiraffe (waarvan de naam me even ontschiet).

Plaats reactie