(Creatief) Officieus Zoo Plan

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gorilla Gust »

In het 34ste jaargang van het Zoomagazine (nr 1 &2 uit 1968) staat het Plan du jardin Zoologie D' Anvers (société Royale) 1876. Zie ook voor een vlugge foto ervan: https://picasaweb.google.com/1179116957 ... 5792114098

Ik zal weldra eens proberen kijken naar het oudere materiaal (en het interbellum) uit mijn archief, maar ik geloof dat dit de oudste plattegrond was die ik in mijn persoonlijk archief heb kunnen vinden.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Die versie heb ik ook (zelfs in kleur), zelfs eentje dat nog ouder is uit 1861 van in het boek "Promenade au Jardin Zoologique d'Anvers" van Eugène Geens. De versie uit 1876 zou wel de oudste officiële moeten zijn, al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er in de archieven van de KMDA zelf nog een hoop interessant materiaal te vinden zou kunnen zijn op dat vlak. Al was het maar van delen van de tuin en/of specifieke gebouwen.

Concreet heb ik al versies van: 1861, 1876, 1898, 1908, 1910, 1911-1937, 1943, 1948, 1949, 1950, 1950-1951, 1951-1957, 1953-1954, 1955-1957, 1957, 1962, 1964, 1968, 1974, 1978, 1985, 1988, 1991, 1994, 2003, 2006, 2007, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 (de streepjes duiden uiteraard niet op een hele periode maar eerder op tot op heden onzekere dateringen)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

In een ZOO-magazine uit 1958 een vrij compleet overzicht gevonden van soorten (vis, reptielen en ongewervelden) in het toenmalige aquarium, inclusief wat nu net waar zat. Ideaal voor een plan van de situatie zoals ze toen was, lijkt me. In totaal kom ik uit op 141 soorten. In hetzelfde artikel wordt ook verwezen naar een inventarislijst uit 1958. Spijtig genoeg zit die er in mijn bundelingen van ZOO-magazines niet tussen, toevallig iemand die die lijst wel heeft?

Plan volgt later. (als ik uitgevist heb hoe de layout van de aquaria in het midden van de grote zaal én in het tropisch gedeelte toen was)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

... en na een plan van het begin van de 20e eeuw (tussen 1906 en 1909, het rundergebouw is volgens de gids nog een plan voor de nabije toekomst), ook nog de hand weten te leggen op een gids + plan van rond 1920 (voor 1922 en uiteraard na 1918)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Voor de geïnteresseerden, uit de inmiddels meer dan 100 jaar oude doos: een geillustreerde bezoekersgids met plan van ergens tussen 1906 en 1909:

https://drive.google.com/file/d/0B8n8rr ... sp=sharing

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gorilla Gust »

Gekende foto's (vaak gebruikt in ander drukwerk vanuit de Zoo rond die tijd), maar leuk om ze zo te kunnen zien! Deze versie van de plattegrond was mij alvast nog onbekend, bedankt om het te delen! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door zoofreak »

Inderdaad, schitterend!
Dank daarvoor.

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Morgen volgt een digitale versie van een fotogids en plan uit de jaren 20. De kaft en het plan waren toen zelfs al in kleur. De inhoud zelf is wel een pak minder, want het zijn maar wat monochrome foto's. In de versie ui 1906 wordt eigenlijk best wel een redelijk gedetailleerde opsomming van de collectie gemaakt.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Apenarend »

Het is prachtig, thx om te delen! Ik merk dat er sprake is van Tigre perse. Zou daarmee bedoeld werden de kaspische tijger? Ik wist niet dat ze die in de collectie hadden.

Ter zijde, maar waar vind je al deze items?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gorilla Gust »

Het verzamelkanaal delcampe.net heeft voor mij persoonlijk al vaak geleid tot dergelijke aankopen. Dat even terzijde. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:Het verzamelkanaal delcampe.net heeft voor mij persoonlijk al vaak geleid tot dergelijke aankopen. Dat even terzijde. ;)
Die ken ik inderdaad ook, al prachtige oude zoo posters gekocht. Worden het pronkstuk in mijn huis na de verbouwingen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

@Apenarend: Het zou me niet verbazen dat er ooit een koppel Kaspische tijgers in de zoo gezeten heeft. Er zijn nog wel meer uitgestorven soorten die ze ooit gehad hebben. Meer dan 100 jaar later is het echter geen sinecure om te achterhalen wat er op dat moment net bedoeld werd met een bepaalde naam. Een recenter voorbeeld daarvan zijn de Antwerpse giraffen (die nu in Planckendael zitten) ... tot voor kort hadden die de status van "hybrides", tot uit DNA onderzoek bleek dat alle Tsjaadgiraffes in gevangenschap eigenlijk Kordofangiraffes waren, met als gevolg dat de Antwerpse familie als puur beschouwd kon worden en met als resultaat de succesvolle kweekgroep in Planckendael nu.

Even terug naar de tijger-ondersoorten, tot op heden heb ik daar het volgende van kunnen verifiëren wat betreft "ooit in de collectie"
- (vanzelfsprekend) Siberische tijger (voor het eerst in 1904)
- Bengaalse tijger (ook nog niet zo lang geleden, ergens rond 1961 tot ...)
- Sumatraanse tijger (dat moet blijkbaar in 1993 geweest zijn)
- Javaanse tijger (in mei 1938 was er minstens eentje volgens ZOO, volgens een andere bron hadden ze ze voor het eerst in 1901)
- In 1936 arriveerde er ook een dier van de "Soenda" eilanden, vertaald naar hedendaagse indelingen was dat bijgevolg een Sumatraanse, Balinese of Javaanse tijger
- Tal van niet nader omschreven "tijgers", vooral in reeds lang vervlogen tijden ...

Op Delcampe is inderdaad regelmatig wel wat interessant materiaal te vinden.

... en bij deze de gids (+ plan) uit 1922:
https://drive.google.com/file/d/0B8n8rr ... sp=sharing

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Gorilla Gust »

Die laatste lag hier ook in de kast, maar ik was me tot op heden onbewust van de datum. Bedankt! ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Lydia »

ScaraMcDuck schreef:Voor de geïnteresseerden, uit de inmiddels meer dan 100 jaar oude doos: een geillustreerde bezoekersgids met plan van ergens tussen 1906 en 1909:

https://drive.google.com/file/d/0B8n8rr ... sp=sharing
Oh wauw!!! :love:
Bedankt voor het delen!!! :god:

Oh, nog één van 1922 ook! :bravo:
Echt prachtig!

elandantiloop

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door elandantiloop »

De link werkt niet (meer?) .

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Bij mij doen ze het beiden nog steeds. Je moet de bestanden wel downloaden vooraleer je ze kan bekijken, Google genereert helaas geen online previews voor grote pdf's.

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Lydia »

Bij mij wel. Je moet op 'downloaden' klikken.

Mystique

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door Mystique »

Leuk om in te kijken! :)

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Intussen ben ik begonnen met de digitalisatie (geen scans, wel de data zelf bruikbaar maken in bv. Excel) van de "Zoologische Inventaris 1968". Dertien van de dertig pagina's gedaan en de teller staat al op een kleine 550 soorten. :--

EDIT: Ik beschik zelf ook nog over een inventaris van 1973, maar weet dat er ook een versie uit 1958, 1963 en 1978 bestaat, toevallig iemand die die (digitaal, dwz. ingescand) heeft?

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: (Creatief) Officieus Zoo Plan

Bericht door ScaraMcDuck »

Even een tussendoortje: het originele mensapengebouw mét grachten rond de buitenterrassen en zónder de uitbreiding voor de jonge mensapen (waar nu de siamangs gehuisvest zijn)

Afbeelding
Antwerp Zoo Great Ape House (Anno 1959) by scara1984, on Flickr

Waar en wanneer mogelijk heb ik ook de individuele dieren opgenomen (op basis van de "inventaris" van het gebouw uit april 1959) De linkerfoto is bonobo (H)Annemieke, de rechterfoto is "de Gust" (toen hij nog een erg jong Gustje was).

Plaats reactie