Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

Tragedie oké maar ze moeten ook maar eens een investering doen hé mocht het verblijf voorzien zijn van stroomdraden zou de impact wss uitgebleven zijn.
Een wolf is nu eenmaal een jager en als hij een prooi kan bemachtigen legt hij ook een voedselvoorraad aan dat is ook puur natuur.

Gebruikersavatar
VicVincke
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 jun 2022, 08:05
Favoriete dierentuin: zoo planckendael

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door VicVincke »

Weet er toeval iemand waar in Antwerpen dit had of moet komen? ziet er best wel mooi uit
https://www.artstation.com/artwork/q91yeR
https://www.artstation.com/artwork/68J6NW

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Gewoon in dromenland? Het mag wel zeer duidelijk zijn dat dit niet verwezenlijkt zal worden binnen de congreszaal van de Zoo, zoals in de beschrijving.
Voor het jubileum-complex had dit ook wel fraai geweest, maar ook daar kennen we momenteel totaal andere plannen.

Misschien is het eventjes een concept geweest voor de Zoo, maar mooie tekeningen zijn het sowieso!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Papegaai »

Vlaamse dierentuinen zullen zich vanaf 2029 aan veel strengere regels moeten houden als ze nog bepaalde dieren willen houden. Zoogdieren moeten allemaal een groter en beter verblijf krijgen. Dat heeft Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) besloten. De huidige normen dateren van 1999 en voldoen niet aan de noden van dieren. "We kunnen de natuur niet nabootsen", zegt dierenarts Tim Bouts, lid van de Dierentuincommissie. "Maar het is belangrijk dat we de behoeften een beetje tegemoetkomen."
Wat is jullie mening over het verstrengen van de normen?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Papegaai schreef:
17 aug 2022, 09:19
Vlaamse dierentuinen zullen zich vanaf 2029 aan veel strengere regels moeten houden als ze nog bepaalde dieren willen houden. Zoogdieren moeten allemaal een groter en beter verblijf krijgen. Dat heeft Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) besloten. De huidige normen dateren van 1999 en voldoen niet aan de noden van dieren. "We kunnen de natuur niet nabootsen", zegt dierenarts Tim Bouts, lid van de Dierentuincommissie. "Maar het is belangrijk dat we de behoeften een beetje tegemoetkomen."
Wat is jullie mening over het verstrengen van de normen?
Die lezen we elders reeds :)
viewtopic.php?p=106287#p106287
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door ZooMan »

Ik bracht vorige week een bezoek aan Le Petit Parc, een dierenparkje dat hier raar genoeg nog niet is voorbijgekomen, al moet ik zeggen dat ik er tot vorige week ook nog nooit van gehoord had, en daarom doet het me denken of er hier al andere Laafsekikkers-leden geweest zijn :s ?
Zoals de naam al suggereert is dit een zeer klein park, zowel qua oppervlakte als qua dierencollectie. Het grootste gedeelte van het parkje bestaat uit vijvers, maar aan de oevers daarvan liggen verschillende dierenverblijven voor dieren als wolven, lynxen, mangoesten, stinkdieren, penseelaapjes, een collectie hoefdieren bestaande uit een ezel, een pony en alpaca's en een mooie collectie roofvogels, hoofdzakelijk bestaande uit uilen, aangevuld met een beperktere collectie kraanvogels en fazantachtigen. Het kleinste dier van het park waren eekhoorns, terwijl de grootste soort een enkele kameel was. Het park heeft nog heel wat ongebruikte ruimte, dus deze collectie kan nog ongetwijfeld verder groeien.
Sommige verblijven zijn zeer goed, zoals die van de wolven en hoefdieren, maar de meeste verblijven zijn maar van gemiddelde kwaliteit en grootte, en sommige verblijven, zoals die van de lynx, waren zelfs te klein. De slechtste verblijven waren ongetwijfeld die van de roofvogels, welke nog slechter waren dan de vroegere (tot 2013 in gebruikte geweeste) roofvogelvolières van Zoo Antwerpen. Er werd echter volop gewerkt aan nieuwe, bijna voltooide volières, die volgens een parkmedewerker voor de uilen (en waarschijnlijk dus ook de torenvalk, de enige roofvogel van het park die geen uil is) zullen dienen. Ook elders in het park werd gewerkt aan nieuwe verblijven, terwijl andere leeg stonden, dus er staat ongetwijfeld verandering op til voor de slechtst gehuisveste diersoorten.
Het park, gelegen in Ben-Ahin, een deelgemeente van Hoei, is niet erg groot (ik bracht er slechts 1 uur door) en kan dus geen daguitstap vormen, maar eventueel wel in combinatie met het nabijgelegen Mont Mosan of misschien wel Le Monde Sauvage.
Mijn algemeen besluit: een klein maar fijn park dat zeker nog veel potentieel heeft en er hard gewerkt wordt om een bekendere dierentuin te worden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Klinkt interessant genoeg om toch eens in de gaten te houden, bedankt voor het onder de aandacht te brengen. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door jackdw »

Ben er vanmiddag langs geweest, voor mij maar 50 km ... ik geef een klein verslagje van wat ik er van vond.

Het is een rechthoekig langgerekt perceel, met een kleine parking, waar een weggetje doorloopt met aan het einde een restaurant waar je je 3 euro inkom betaalt en ook iets kan eten en drinken, eenvoudig maar netjes. Je kan enkel cash betalen!

Vanuit de parking links 3 alpaca's en verder een bejaarde kameel.
Een verblijf met een stelletje kraanvogels.

Aan het einde enkele afgeleefde volières met wat uilen, cochin's krielen en fazanten. Een donker rond gebouwtje huisvest witoor oeistiti's maar die sliepen waarschijnlijk, verder netjes!

Bij het restaurant een klein verzorgd speeltuintje en een aangenaam terrasje aan het water.
Verderdoor een grote vijver en palen en gaas dat nog op de rol zit.

Als je dan terug naar de ingang wandelt kom je een groot rond eekhoornverblijf tegen met een rode, een donkerbruine en een zwarte-witstaart eekhoorn.
Daarna een voliere met jufferkranen.

Verder enkele helaas donkere verblijven met stinkdieren, vosmangoesten een lynx en tegen de straat aan een groot veblijf met wolven waarvan er maar 1 zich van ver liet zien.
Vlak naast de ingang werd er hard gewerkt aan nieuwe ruime volières die zulen dienen om de afgeleefde vogelverblijven te vervangen. Dat zag er erg goed uit!

Niet de moeite om er speciaal naar toe te rijden maar een mooie stop waar je iets eenvoudigs warm kan eten en ff terrassen, onderweg naar een volgende tuin ... :D

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door ZooMan »

Goed dat het park meteen aanslaat :p , hopelijk dat dit het park naar wat meer bekendheid helpt.
Ik heb onlangs dit park (en enkele andere parken) laten toevoegen aan Zootierliste. Ik voegde inmiddels al een deel van de collectie toe, maar aangezien ik niet genoeg foto's van de informatiebordjes maakte ben ik niet zeker welke soorten er nu juist werden gehouden of tot welke (onder)soort een dier behoorde (de complexe onderverdeling van Zootierliste maakt dit zeer lastig voor sommige diersoorten), en dat er amper iets over het park te vinden valt helpt natuurlijk ook niet mee. Hopelijk dat anderen hier wat meer aan kunnen toevoegen, al is dit wel een beetje de essentie van Zootierliste lijkt me ;) .

yarocoor
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mei 2022, 14:51
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door yarocoor »

Heyy iedereen
Is er eigenlijk al eens iemand in het Kakelend kippenmuseum in Diksmuide geweest? Ze normen zichzelf een alternatieve kinderboerderij, inkom kost blijkbaar 6 euro.
Volgens foto's op Google zouden ze ook enkele dierentuin dieren hebben. Voorbeelden volgens Google zijn wallabys, prairiehondjes, mara's, stekelvarkens, struisvogels, ibissen, enkele roofvogels en een dromedaris.
Ik vroeg me af of dit klopt en iemand al eens op deze plaats geweest is.
Groetjes

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Zoozot »

yarocoor schreef:
23 sep 2022, 13:06
Heyy iedereen
Is er eigenlijk al eens iemand in het Kakelend kippenmuseum in Diksmuide geweest? Ze normen zichzelf een alternatieve kinderboerderij, inkom kost blijkbaar 6 euro.
Volgens foto's op Google zouden ze ook enkele dierentuin dieren hebben. Voorbeelden volgens Google zijn wallabys, prairiehondjes, mara's, stekelvarkens, struisvogels, ibissen, enkele roofvogels en een dromedaris.
Ik vroeg me af of dit klopt en iemand al eens op deze plaats geweest is.
Groetjes
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het lijkt me toch eerder een (uitgebreide) kinderboerderij dan een dierentuin. Voor zover ik kan zien hebben ze geen dierentuinvergunning, maar de exotische dieren die ze houden zijn volgens mij allemaal soorten die in België legaal gehouden mogen worden als huisdier.

Ik zie op hun Facebookpagina wel dingetjes voorbij komen over een zezel (ezel/zebra-hybride) die ze zouden hebben (gehad?), maar ik kan er verder weinig over terugvinden.

yarocoor
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mei 2022, 14:51
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door yarocoor »

Zoozot schreef:
23 sep 2022, 14:51
yarocoor schreef:
23 sep 2022, 13:06
Heyy iedereen
Is er eigenlijk al eens iemand in het Kakelend kippenmuseum in Diksmuide geweest? Ze normen zichzelf een alternatieve kinderboerderij, inkom kost blijkbaar 6 euro.
Volgens foto's op Google zouden ze ook enkele dierentuin dieren hebben. Voorbeelden volgens Google zijn wallabys, prairiehondjes, mara's, stekelvarkens, struisvogels, ibissen, enkele roofvogels en een dromedaris.
Ik vroeg me af of dit klopt en iemand al eens op deze plaats geweest is.
Groetjes
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het lijkt me toch eerder een (uitgebreide) kinderboerderij dan een dierentuin. Voor zover ik kan zien hebben ze geen dierentuinvergunning, maar de exotische dieren die ze houden zijn volgens mij allemaal soorten die in België legaal gehouden mogen worden als huisdier.

Ik zie op hun Facebookpagina wel dingetjes voorbij komen over een zezel (ezel/zebra-hybride) die ze zouden hebben (gehad?), maar ik kan er verder weinig over terugvinden.
Ja ik vind er ook zeer weinig over terug, daarmee dat ik graag wat meer informatie zou hebben. Want ik ken de positieflijst wel en een beetje rond de wetgeving en op de positieflijst staan naar mijn weten geen dromedarissen en stekelvarkens. Het lijkt me wel een interessante plaats om eens langs te gaan.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

ZooMan schreef:
31 aug 2022, 20:00
Goed dat het park meteen aanslaat :p , hopelijk dat dit het park naar wat meer bekendheid helpt.
Check... ook wij gingen kijken vandaag in Le Petit Parc. Op zich een leuke korte stop, maar dat is het dan ook wel. Voor drie euro verwacht je geen wonderen. Faire prijs voor een half uurtje. ;)

Ik kreeg de indruk dat het vogellaantje bij de witoorpenseelaapjes binnenkort verdwijnt, nieuwe volières staan klaar nabij de lynxen/ wolven. Ook rondom de eendenvijver was men nog bezig met afrastering.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

yarocoor schreef:
23 sep 2022, 13:06
Heyy iedereen
Is er eigenlijk al eens iemand in het Kakelend kippenmuseum in Diksmuide geweest? Ze normen zichzelf een alternatieve kinderboerderij, inkom kost blijkbaar 6 euro.
Volgens foto's op Google zouden ze ook enkele dierentuin dieren hebben. Voorbeelden volgens Google zijn wallabys, prairiehondjes, mara's, stekelvarkens, struisvogels, ibissen, enkele roofvogels en een dromedaris.
Ik vroeg me af of dit klopt en iemand al eens op deze plaats geweest is.
Groetjes
Yup ik ben daar geweest. Heel veel hoefdieren. Ook genoeg ander gespuis qua zoogdieren en roofvogels in allemaal zelf in elkaar gezette hekwerken. Het ziet er niet uit. Verder zijn er zoals de naam zegt veel kippen. Niet alleen levende, toen ik er was ook genoeg dode kippen in de grote hokken gezien. Verder zit er een pannekoekenboerderij bij.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Nieuwsartikel over het project met Siberische kraanvogels in het Cracids Breeding And Conservation Center te Zutendaal (technisch gezien geen dierentuin, maar waarschijnlijk wel interessant om hier te vermelden):

Zeldzame Siberische kraanvogel vertrekt vanuit Zutendaal naar Iran om te paren met eenzame soortgenoot: "Omid is al 15 jaar lang alleen"

Roya, een Siberische kraanvogel die opgroeide in Zutendaal, vertrekt vanavond vanuit de Limburgse gemeente naar Teheran. Het doel is om haar ter plaatse te koppelen aan Omid: de laatste kraanvogel die nog elk jaar van Iran naar Siberië migreert. "Voor het voortbestaan van de soort is dit een grote stap", vertelt Geer Scheres van het Zutendaalse kweekcentrum.

Wat te doen wanneer een populatie van een aantal duizend kraanvogels een belangrijke migratieroute dreigt te verliezen? Redden wat te redden valt, vond het kweek- en studiecentrum CBCC (Cracids Breeding And Conservation Center) in Zutendaal. Ze staan daarom hun kraanvogel Roya af. Die vliegt vanavond – met het vliegtuig, niet zelf – naar Iran. Daar wacht Omid, een mannelijke kraanvogel, op haar komst.

Volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/24 ... l-naar-ir/


Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door JvG »

Zoozot schreef:
24 jan 2023, 21:56
Nieuwsartikel over het project met Siberische kraanvogels in het Cracids Breeding And Conservation Center te Zutendaal (technisch gezien geen dierentuin, maar waarschijnlijk wel interessant om hier te vermelden):

Zeldzame Siberische kraanvogel vertrekt vanuit Zutendaal naar Iran om te paren met eenzame soortgenoot: "Omid is al 15 jaar lang alleen"

Roya, een Siberische kraanvogel die opgroeide in Zutendaal, vertrekt vanavond vanuit de Limburgse gemeente naar Teheran. Het doel is om haar ter plaatse te koppelen aan Omid: de laatste kraanvogel die nog elk jaar van Iran naar Siberië migreert. "Voor het voortbestaan van de soort is dit een grote stap", vertelt Geer Scheres van het Zutendaalse kweekcentrum.

Wat te doen wanneer een populatie van een aantal duizend kraanvogels een belangrijke migratieroute dreigt te verliezen? Redden wat te redden valt, vond het kweek- en studiecentrum CBCC (Cracids Breeding And Conservation Center) in Zutendaal. Ze staan daarom hun kraanvogel Roya af. Die vliegt vanavond – met het vliegtuig, niet zelf – naar Iran. Daar wacht Omid, een mannelijke kraanvogel, op haar komst.

Volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/24 ... l-naar-ir/

De dingen die je kan doen als dierenpark/houder van dieren en die een groot verschil kan maken hoor je eigenlijk ook te doen. Niet alleen ex-situ maar juist ook in-situ. Hopelijk gaat alles volgens plan en dan deze subpopulatie gered worden

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Raf »

Voorop gesteld vind ik het mooi dat ze een poging wagen om de soort voor dit gebied te behouden. Hoe gaat dat echter praktisch werken. Als alleen hun jongen deze migratie route aangeleerd krijgen, dan is de kans op inteelt toch heel groot? Of gaan andere exemplaren vanzelf meedoen met de migratie naar de Kaspische zee?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Jarne »

Raf schreef:
25 jan 2023, 03:11
Voorop gesteld vind ik het mooi dat ze een poging wagen om de soort voor dit gebied te behouden. Hoe gaat dat echter praktisch werken. Als alleen hun jongen deze migratie route aangeleerd krijgen, dan is de kans op inteelt toch heel groot? Of gaan andere exemplaren vanzelf meedoen met de migratie naar de Kaspische zee?
Als zij met hem mee migreert naar Siberië, en dan jongen krijgt, dan kunnen ze altijd nog extra exemplaren uitzetten. Navolging door andere exemplaren van nature zal het hem niet worden vrees ik, de populatie die overwintert in China broedt veel Oostelijker.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

L'Animalium, Parc et art animalier door Frank Pé. Ongeveer drie jaar geleden starte de befaamde kunstenaar een inzameling om zijn 'droom dierentuin' te kunnen verwezenlijken nabij Namen. Hij was niet aan zijn proefstuk toe, tekende reeds de Zoo-reeks, en werkte ook achter de schermen in Pairi Daiza voor een plattegrond en enkele toekomstschetsen.

De fase met de haalbaarheidsstudie is opgestart, doch is het een traject dat vele jaren zal duren. Goed omringd door onder meer Fox-Consulting, het consultantcy bedrijf achter Jonas Livet (wereldrecordhouder aantal bezochte dierentuinen, stichter Les Zoos dans le Monde) is hij begonnen aan de plannen voor 'Zoo des Roches', een dierentuin in Art-Noveaustijl in de Ardennen nabij Namen. Een plek waar kunst en dieren in elkaar zouden overvloeien.

De huidige status van het proces is niet bekend. Maar tijdens de 'delà la Bête' expo (gratis te bezoeken tot 19-02-2023) in het Grand Curtius van Luik krijgen we een inkijk op droomdierentuin van Frank Pé. Jullie kijken eveneens vol bewondering mee toe?

https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... %2CO%2CP-R
https://nl.ulule.com/lanimalium/
http://www.fox-zooconsulting.com/en/references/ref0031
https://frankpe.com/accueil/actualites/ ... 0c8438cd43
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

Iemand al in Flamingo farm te Roeselare geweest? Dit park staat sinds enkele dagen op zootierliste, ik had er nog nooit van gehoord. Hebben ze een dierentuinvergunning?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie