Nieuwstopic Mont Mosan

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Mont Mosan

Bericht door Limburg vooruit »

Doet Antwerpen toch ook in hun show, of zijn ze daar mee gestopt?

Dat ze eens normaal doen, ik krijg het :grr van die organisatie's hé.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Mont Mosan

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
12 aug 2020, 17:17
Doet Antwerpen toch ook in hun show, of zijn ze daar mee gestopt?
Ik kan me niet herinneren dat ze dat de laatste jaren (toen de show er nog was) nog deden. Maar het is inderdaad iets dat wel meer gedaan wordt; Duisburg doet het met dolfijnen bv.
Renegade schreef:
12 aug 2020, 16:00
Ik loop niet hoog op met dierenrechtenorganisaties, maar in dit geval hebben ze volgens mij toch wel een punt dat dit praktijken uit een andere tijd zijn. Ik vind dit in ieder geval toch vrij onwenselijke praktijken, en je kunt dit ook niet verdedigen of verantwoorden uit het oogpunt van het tonen van handelingen die gebaseerd zijn op natuurlijk gedrag of nuttig zijn voor het verantwoord houden van de dieren. Qua veiligheid lijkt het mij ook niet ideaal om kleine kinderen in een zeeleeuwenbassin te zetten.
Hier ben ik het mee eens. Dergelijke shows zijn wat mij betreft best te verantwoorden, zolang ze zich focussen op het educatieve aspect en gedragsverrijking dan wel medische training voor de dieren. Ik betwijfel of dat bij het rondtrekken van een bootje met een kind van toepassing is.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Mont Mosan

Bericht door Gorilla Gust »

Het gehele show-verhaal ligt min of meer onder vuur met zeeleeuwen, echt verbazend vind ik deze dus kritiek niet. Als we kijken naar de Zoo van Antwerpen dan zien we dat de show daar na kritiek ook minder ludiek werd, en een meer educatief karakter moest krijgen... Op zich blijf je echter wel met het zelfde concept zitten, in hetzelfde bad. Dus of het veel veranderd?

Ik zou me in dat park eerst op andere zaken focussen echter. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Mont Mosan

Bericht door Gorilla Gust »

Het Waalse 'the Wolf Eyes association' welke al meermaals is veroordeeld wegens het uiten van valse beschuldigingen tegenover onder meer Pairi Daiza en Monde Sauvage, opende nu de strijd met Mont Mosan omtrent haar zeeleeuwenverblijf en demonstratie.

Men klaagt het blind worden van de dieren aan, door het gebruik van chloor. Dit kon echter nog niet worden vastgesteld. Ook reageerde de bevoegde Minister van Dierenwelzijn reeds dat zeeleeuwenshow en het verblijf binnen de regels vallen momenteel.

https://www.brusselstimes.com/254592/mo ... buse-claim
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Mont Mosan

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
23 jul 2022, 12:47
Het Waalse 'the Wolf Eyes association' welke al meermaals is veroordeeld wegens het uiten van valse beschuldigingen tegenover onder meer Pairi Daiza en Monde Sauvage, opende nu de strijd met Mont Mosan omtrent haar zeeleeuwenverblijf en demonstratie.

Men klaagt het blind worden van de dieren aan, door het gebruik van chloor. Dit kon echter nog niet worden vastgesteld. Ook reageerde de bevoegde Minister van Dierenwelzijn reeds dat zeeleeuwenshow en het verblijf binnen de regels vallen momenteel.

https://www.brusselstimes.com/254592/mo ... buse-claim
Je kunt veel zeggen over radicale organisaties met een agenda zoals Wolf Eyes, en ik ga me niet uitspreken over het al dan niet gebruiken van chloor, maar laten we wel wezen, de aangehaalde praktijken zoals zeeleeuwen kinderen in bootjes laten trekken en mensen toelaten om nauw contact te hebben met zeeleeuwen zijn toch niet meer van deze tijd, en zijn in heel wat dierenparken al afgeschaft.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Mont Mosan

Bericht door Apenarend »

Renegade schreef:
24 jul 2022, 19:36
Gorilla Gust schreef:
23 jul 2022, 12:47
Het Waalse 'the Wolf Eyes association' welke al meermaals is veroordeeld wegens het uiten van valse beschuldigingen tegenover onder meer Pairi Daiza en Monde Sauvage, opende nu de strijd met Mont Mosan omtrent haar zeeleeuwenverblijf en demonstratie.

Men klaagt het blind worden van de dieren aan, door het gebruik van chloor. Dit kon echter nog niet worden vastgesteld. Ook reageerde de bevoegde Minister van Dierenwelzijn reeds dat zeeleeuwenshow en het verblijf binnen de regels vallen momenteel.

https://www.brusselstimes.com/254592/mo ... buse-claim
Je kunt veel zeggen over radicale organisaties met een agenda zoals Wolf Eyes, en ik ga me niet uitspreken over het al dan niet gebruiken van chloor, maar laten we wel wezen, de aangehaalde praktijken zoals zeeleeuwen kinderen in bootjes laten trekken en mensen toelaten om nauw contact te hebben met zeeleeuwen zijn toch niet meer van deze tijd, en zijn in heel wat dierenparken al afgeschaft.
Indien waar, helemaal met je eens.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Mont Mosan

Bericht door Gorilla Gust »

De klacht rond de bootjes is toch de eerdere klacht, waarna de show werd aangepast?

Nu gaat het veelal om het chloor en dat het publiek een zeeleeuw kan aanraken (ik vermoed tijdens een fotomoment, of de spreekwoordelijke kus van de zeeleeuw).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Mont Mosan

Bericht door Gorilla Gust »

De vele klachten door J.M. Stasse (Wolf Eyes vzw) aan onder meer het adres van Mont Mosan, worden weerlegd... door een medestaander en kritische bezoeker van dierentuinen. We lezen mee met François Hascher van de dierenrechtenorganisatie Aide Aux Animaux - Belgique, welke op diverse punten, in diverse parken, de uitspraken van de misnoegde ex-werknemer van Monde Sauvage in een ander daglicht plaatsen.

Tijdens een onaangekondigd bezoek met rondleiding achter de schermen konden vrijwel de meeste kritische punten weerlegd worden. Het meest frappante was het geheel ontbreken van Chloorwaarden. Waar Wolf Eyes een klacht heeft neergelegd die het tegendeel beweerd. Het park heeft wél een blinde zeeleeuw, doch was dit dier reeds blind in zijn vorige dierentuin, het Franse Zoo de Beauval.

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 6303105074
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie