(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

vermillio schreef: De inkijk zei ik omdat men reeds het idee heeft (en dit is de bedoeling!) dat in de ommeganckstraat inkijkramen inkijk biedt in de zoo, in de dierenkeuken, in de verblijven... Waarom zou men dat in de ommeganckstraat wel belangrijk vinden en aan de ingang niet? ..
Naar mijn idee? Omdat je langs de Ommeganckstraat minder merkt dat je voorbij de Zoo liep. Aan de voorzijde is dit maar al te duidelijk. Door dit aan de achterzijde ook te accentueren, bekom je inderdaad zoals jij het zegt, een grotere harmonie tussen de stad en de Zoo zelf.

Maar ik denk dat we nu elkaars standpunten over het ingangsgebied aardig kennen, ook al liggen ze wat uit elkaar. Het is nu aan de Zoo om buiten de concepttekeningen ook met echte realisaties of plannen naar buiten te komen, op zich is een concepttekening immers nog voor verandering vatbaar. Bij de voorstelling van het concept op zich (eind 2007, O'dierbaar Antwerpen met ZOOASE lezing) droomde de architect immers ook nog van een grote bibliotheek, neushoorns. Het was toen al duidelijk dat er een aantal dingen nog diende bijgeschaafd te worden. En dat is ook gebeurd toen. Maar in hoeverre er werd bijgeschaafd? Voor ons voorlopig nog een vraag...

:Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Je hebt gelijk, het beste wat we kunnen doen is gewoon afwachten en zien... We kunnen er toch niets aan veranderen en de wegen van de KMDA zijn ondoorgrondelijk... Soms in goede zin, soms in minder goede zin...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Voor sommigen is een visuele barrière dus geen barrière omdat je er kan doorkijken? :doh:

Ik denk aan een muur van doorkijkramen vanaf de huidige ingang tot de nieuwe, en ben van mening dat dat uitermate storend zal zijn. Ik vind het zicht dat je nu hebt vanuit de tuin richting kiosk en het mooie historische hoofdgebouw eigenlijk heel mooi en klassiek en het zou me uitermate storen mocht je daar moderns ala doorkijkramen moeten zien. Het enige wat mogelijk zal worden is een niet-storende barrière in de vorm van een laag hekwerk, ingebed in plantsoenen, waterloopje, bloemperken, etc. Het uitzicht van de tuin is immers ook beschermd, je kan er niet om het even wat neerplanten.

Wat het Astridplein betreft: het plein is al foeilelijk op zich, een mooie moderne constructie zou daar niet mistaan. Wat de eigendomsstructuur betreft, daar heb ik niet echt zicht op, maar het lijkt me sterk dat de nmbs eigenaar zou zijn van gans het plein.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Apenarend schreef:Ik denk aan een muur van doorkijkramen vanaf de huidige ingang tot de nieuwe, en ben van mening dat dat uitermate storend zal zijn. Ik vind het zicht dat je nu hebt vanuit de tuin richting kiosk en het mooie historische hoofdgebouw eigenlijk heel mooi en klassiek en het zou me uitermate storen mocht je daar moderns ala doorkijkramen moeten zien. Het enige wat mogelijk zal worden is een niet-storende barrière in de vorm van een laag hekwerk, ingebed in plantsoenen, waterloopje, bloemperken, etc. Het uitzicht van de tuin is immers ook beschermd, je kan er niet om het even wat neerplanten.

Wat het Astridplein betreft: het plein is al foeilelijk op zich, een mooie moderne constructie zou daar niet mistaan. Wat de eigendomsstructuur betreft, daar heb ik niet echt zicht op, maar het lijkt me sterk dat de nmbs eigenaar zou zijn van gans het plein.
Op u twee opmerkingen:
Doorkijkramen: als er een volledig glazen wand komt, zoals op de reeds verschenen tekeningen van Robrecht en daem heb je geen visuele barières... Dus die opmerking wordt ontkracht... Als het een wand met enkele doorkijkramen wordt, dan kan ik u nog ergens volgen, maar een volledig glazen wand geeft zo min mogelijk storend zicht, het zorgt dat het 1 geheel is en toch van elkaar gescheiden is...
Astridplein: het hele plein is misschien niet van de nmbs, maar wel het stuk voor het centraal station en de ingang van de zoo en het heeft geen zin om een ticketcorner te maken voor de zoo helemaal aan de andere kant van het astridplein... Tevens moet jij mij eens zeggen wat je er anders zou maken... Veel kan er niet komen hoor... Zoveel plaats verkrijg je niet door de ingang te laten waar hij nu is (want veel naar voor gaat niet, zelfs als er een ticketcorner is op het astridplein moeten deze ticketjes ergens ontwaard worden en dat vraagt ook een gebouw met een wand en doorgangpoortjes), dus een verblijf voor grote dieren zal het niet worden... Blijft over kleine dieren en die worden allemaal in het masterplan in combinaties gezet met grotere soorten (ook op plaats te besparen!)...

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door black-star »

Weet je wat het met ramen is..., die beslaan.
Dan heb je zeker nog de gehele ochtend een barrière.

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Maar tegen 10uur a 11uur is da opgelost eh...

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door black-star »

Maar vind je dat dan een mooi aangezicht?

Mensen die om 10 uur het park komen bezoeken zien als eerste een beslagen raam, dat werkt niet echt positief op je humeur.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

vermillio schreef: Doorkijkramen: als er een volledig glazen wand komt, zoals op de reeds verschenen tekeningen van Robrecht en daem heb je geen visuele barières... Dus die opmerking wordt ontkracht... Als het een wand met enkele doorkijkramen wordt, dan kan ik u nog ergens volgen, maar een volledig glazen wand geeft zo min mogelijk storend zicht, het zorgt dat het 1 geheel is en toch van elkaar gescheiden is...
black-star schreef:Weet je wat het met ramen is..., die beslaan.
Dan heb je zeker nog de gehele ochtend een barrière.
Kijk naar bijvoorbeeld Amersfoort in de winteropenstelling. Daar heb je diverse ramen die tot een groot stuk in de namiddag nog beslaan zijn, of waar de doorkijk sterk verminderd is. Sommige ramen bij de dierenverblijven hebben hier in de winter al last van. Een muur van ramen heeft dit zo mogelijk bijna direct in de winter. Daarnaast moet er al kleine visuele extra op een lange muur met vensters komen. Ik vrees dat er anders vrij vlug vogels tegen vliegen/ kleven... En dat kan allesbehalve de bedoeling.

Daarnaast, het zijn concepttekeningen. Ik denk dat zover wij het nu weten en zien, vooral de barrière tussen de dierentuin en het ingangsgebied een feit is op die tekeningen. Hoe ze dat exact gaan doen durf ik toch nog niet te zeggen. Apenarend geeft ook al een mooie opmerking, in hoeverre tast een grote muur van ramen het monumentale zicht van de Zoo aan? Drie 'visuele' assen zijn een feit (zie assen op de foto), hoe het exact bij het ingangsgebied zit weet ik niet.

En wat zouden we (ik dan) anders plaatsen daar? Goudkopleeuwaapjes in de kiosk! ;) :zaag:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoorro

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoorro »

En waar moeten de fanfares dan spelen op zondagmorgen in de zomer.....of kunnen die goudkopleeuwaapjes met een viool overweg?

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Je gaat mij niet vertellen dat er geen oplossing is tegen het beslaan van die ruiten... Ik denk dan bijvoorbeeld aan dubbelglas... Dit gaat het beslaan van ramen tegen (misschien niet helemaal, maar toch voor een deel)...

Wat het idee van de goudkopleeuwaapjes betreft, vind ik super, maar dat kan nu ook al eh... Ik kwam opeens op een idee rond de kiosk: stel die bevindt zich buiten park en het open gebied tussen de grote poort en de ticketcorner is een kuierplek geworden (dus geen horeca! Ik ben door jullie verandert van visie: geen horeca op da plein! Was even vergeten dat de Paon Royal ook een terras heeft etc. :D) dan kunnen er in de kiosk muzikanten spelen... Niet altijd, maar zo 2 keer per maand ofzo... In het weekend ik denk dat dat wel het sfeervolle element dat elke voorbijganger kan smaken... Als de tuin en het stad toch in elkaar moeten vloeien, dan lijkt deze oplossing mij wel iets hebben...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Ik herhaal nogmaals: omdat je er kan doorkijken vinden sommigen van jullie het geen visuele barrière. Ik probeer mij dat voor te stellen en kan het niet snappen. Ik zie voorlopig enkel iets lelijks ala die doorkijkgeluidsschermen die je soms langs autosnelwegen in NL ziet staan. Zelfs al wordt dat een designvariant voor in de zoo, die ramen staan niet op zichzelf recht maar hebben palen nodig. Overigens, raamwerk en eeuwenoude bomen... lijkt me niet de beste combinatie voor een ononderbroken muur van glaswerk. Het zal dus wel iets anders worden.
Om het even welke afsluiting (die er moet komen om de redenen welke GG hier al hoger heeft uiteengezet) zal storend werken, volledig in glas of niet, dat doet er begot toch niet toe? De enige mogelijkheid blijft een lage afsluiting (in glas of wat anders zal mij een zorg zijn), ingebed in plantsoenen die voldoende breed zijn zodat niemand het in zijn hoofd krijgt de toegang te omzeilen.
Ik blijf erbij , dat plein voor het hoofdgebouw, met het bordes, die mooie oude bomen, etc. het is een uitzicht dat het negentiende eeuwse karakter van de zoo recht doet; het is een beetje verwaarloosd nu en jammer van die kiosk maar mits enige inventiviteit kan je er wel iets mee aanvangen.
Zonder horeca is die openbare toegang nutteloos; je ziet van hier waarom men dat wil: wanneer de zoo nu sluit, stroomt iedereen naar buiten en wordt er niets meer verdiend. Zeker in de winter zit de Paon toch een beetje verscholen voor veel mensen. In het nieuwe systeem blijft dat deel langer open en zorgt het voor horecainkomsten, zeker in de zomer kan je daar 's avonds ook wel wat mee aanvangen, het is alleszins een gezelliger terras dan het uitzicht op het Astridplein.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Ik heb ook liever een lage wand hoor, de enige reden dat ik sprak over een hoge wand, die zo weinig mogelijk op een muur lijkt (dus door middel van glas), was omdat sommigen zeiden dat er teveel lawaaihinder zou zijn... Met een lage omheining weer je uiteraard die geluidsoverlast niet, met een hogere wand is dit al meer mogelijk...
Maar uiteraard ben ik ook pro een lage muur... Niets doet het stad en de zoo zoveel in elkaar vloeien als geen omheining maar dit is helaas niet mogelijk... Of toch? Ben in jou trend aan het denken eh: als je nu inplaats van een omheining simpelweg over de gehele lengte een lange bank met daarachter een haag of een mooi aangelegd grachtje zet? Zou dit niet effectief zijn tegen mensen die zomaar de zoo binnen willen?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

zoorro schreef:En waar moeten de fanfares dan spelen op zondagmorgen in de zomer.....of kunnen die goudkopleeuwaapjes met een viool overweg?
Nee, dat kunnen ze helaas niet. ;)

Een randvraagje op je opmerking echter. Spelen er vaak fanfares op de zomerse dagen? Het is al even geleden dat ik er nog één heb gezien in de zomer, al ben ik er niet zo vaak meer te vinden. Op zich "leek" het me alsof de Zoo zelf ook andere plannen had met die kiosk. Als ik terugdenk aan die kikker-fontein-spel die er lang gestaan heeft toch. :s



@ Vermillio: Bijna elke vorm van barrière kan... Maar of het handig en mooi is? ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Gorilla Gust schreef:
zoorro schreef:En waar moeten de fanfares dan spelen op zondagmorgen in de zomer.....of kunnen die goudkopleeuwaapjes met een viool overweg?
Nee, dat kunnen ze helaas niet. ;)

Een randvraagje op je opmerking echter. Spelen er vaak fanfares op de zomerse dagen? Het is al even geleden dat ik er nog één heb gezien in de zomer, al ben ik er niet zo vaak meer te vinden. Op zich "leek" het me alsof de Zoo zelf ook andere plannen had met die kiosk. Als ik terugdenk aan die kikker-fontein-spel die er lang gestaan heeft toch. :s
Ik ben ook pro om kleine evenementen te organiseren in de kiosk... Dat geeft die oudere melancholische sfeer, een muziekgroepje dat aan het spelen is in de kiosk op een zomerse dag...

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

Die kiosk (in Nederland noemen wij zoiets gewoon een muziektent) zal ook wel monument zijn?

Het is wel weer iets van vroeger, toen een zoo meer was dan alleen maar een tuin. Zie ook de geschiedenis van de dierentuinen van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door black-star »

Kiosk is in Nederland ook wel Paviljoen ;)
Bij Kiosk moet ik altijd aan die kleine gebouwtjes denken waar je (in bijv. Amerika) een krant kan kopen of waar je informatie kan inwinnen (in bijv. Artis)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

black-star schreef:Kiosk is in Nederland ook wel Paviljoen ;)
Bij Kiosk moet ik altijd aan die kleine gebouwtjes denken waar je (in bijv. Amerika) een krant kan kopen of waar je informatie kan inwinnen (in bijv. Artis)
Klopt. Volgens Wolters Handwoordenboek: "houten huisje waar dagbladen, ook bloemen en sigaren enz. worden verkocht."

Toen ik jullie hier zo bezig hoorde over de "kiosk" moest ik dus inderdaad denken aan zo'n verkoophuisje. Pas later drong het tot mij door dat daar die muziektent mee bedoeld werd. Want een fanfare in een Nederlandse kiosk wordt wel wat druk... ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Als ik even mag 'zeuren'... Voor zover jullie wikipedia als bron goedkeuren toch. ;)

Een kiosk is inderdaad een vrijstaand kleiner gebouw zoals een winkel, maar de term wordt ook gebruikt voor zaken zoals in de Zoo het geval is. Een open ronde muziektent dus.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiosk
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:Als ik even mag 'zeuren'... Voor zover jullie wikipedia als bron goedkeuren toch. ;)

Een kiosk is inderdaad een vrijstaand kleiner gebouw zoals een winkel, maar de term wordt ook gebruikt voor zaken zoals in de Zoo het geval is. Een open ronde muziektent dus.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiosk
Voor zover je het zeuren noemt doe je maar hoor.

Ik had net het zelfde willen plaatsen. Een kiosk is hier in vlaanderen eerder een open muziektent dan een klein winkeltje. Daarvoor moet je eerder in Nederland zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door black-star »

vermillio schreef:Je gaat mij niet vertellen dat er geen oplossing is tegen het beslaan van die ruiten... Ik denk dan bijvoorbeeld aan dubbelglas... Dit gaat het beslaan van ramen tegen (misschien niet helemaal, maar toch voor een deel)...
Heden ochtend gemaakt om 11 uur te PLD.
Afbeelding
Zie jij de jachtluipaard erachter lopen?

Er bestaat hiervoor geen middeltje om ze ijsvrij te houden.
Tegen het beslaan moet je zeepsop gebruiken, is ook niet echt milieuvriendelijk mijns inziens.
Dubbele beglazing is vreselijk duur en het gaat hoe lang mee?
één barstje en het zijn twee gewone ramen achter elkaar, heb je nog meer ellende.

Plaats reactie