(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Ik denk dat het idee slechts deels door de zoo is bedacht en dat het voor een groot deel opgelegd is door andere instantie, ik denk dan aan de stad antwerpen, de vlaamse regering, buurtbewoners,... Uiteraard zal de zoo hieraan willen voldoen, want het inwilligen van enkele eisen zal wel extra geld opleveren voor de verbouwingen van andere delen van de zoo...
Een verblijf op die plek denk ik niet dat echt aantrekkelijk is.. Maar welke soort stel je dan voor, als jij de directeru zou zijn? Tevens is het zo dat de kiosk in de wegstaat en dat deze niet mag afgebroken worden, wegens beschermd monument... Dus vindt maar eens een oplossing... Ik bedoelde met doorkijkruiten in de omheining die het park van de publieke ruimte scheidt... Maar zal eens een schts proberen te tekenen, want ik denk dat je me verkeerd begrijpt... ;)
Waarom zouden er trouwens meer mensen komen als die toch niet naar de zoo komen? Niet omdat er horeca is ofzo eh, of men zou hier verandering in willen brengen... Maar denk niet dat dat het geval is...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Het plein voor de Zoo is deels eigendom van de NMBS meen ik, of ze hebben in iedergeval er iets over te zeggen. De discussie over de kunst-Botha olifanten van een paar jaar terug leerde ons dat alvast. Dus helaas zie ik ze niets "voor" de zoo plaatsen.

Toch blijft het inderdaad jammer dat men "in de Zoo" gaat, op zich kon je het huidige ingangsgebied ook heropfrissen, zonder zover terug te keren in de dierentuin zelf. Want zoals apenarend aangeeft, er zal toch een effectieve (visuele) barrière moeten komen. Alvast door de kassa's, portier, controle, en om de terrasbezoekers toch niet verder te laten komen dan op dat terras. Een doorkijkruit lijkt dan wel handig, en niet echt een barrière. Maar het komt toch nog steeds een beetje over als een barrière.

Maar goed, we hebben op zich nog niet echt iets gezien hierover. Nog geen echte maquette of schets, bouwplannen. Dus er kan nog veel gebeuren (veranderen) aan de versie die wij hebben, tegen dat het af is. We kunnen hopen... :google:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Maar is er iets mis met dergelijke barrières (= doorkijkramen)? Het is een win-winsituatie: de bezoekrs van de zoo hebben een openbeeld naar de ingang toe en hebben geen lawaaihinder (want die ramen houden ook lawaai tegen), en de gewone voorbijganger heeft ook geniet van de zoo.. Waarom denk je anders dat ze in het masterplan, en nu ookal in de muur aan de achterzijde, doorkijkgaten hebben gemaakt? Tevens vraag ik me af wat jullie er anders zouden maken... Een dierenverblijf? Waardan? En welke dieren? Zie daar niet meteen iets komen als de ingang op de huidige plek blijft, dus het zou toch niet gebruikt worden...
Momenteel is de situatie als volgt: je betaalt en je komt op een grote plek waar groepen kunnen verzamelen... Als ze het concept nu eens omdraaien: de groepen verzamelen op de open plek voor de ingang... Ook daar kunnen de ingehuurde gidsen al staan om samen met de (school/bedrijfs/...)groepen duidelijke afspraken te maken over de zoo... Lijkt me een beter idee...
En ik zeg het laat de voorbijgangers ook genieten van een diersoort of diersoorten die je door dergelijke doorkijkruiten kan zijn (ik denk hierbij aan de goudkopleeuwaapjes of een papegaaiensoort), zoals nu al met het administratief punt van de zoo is... Daar kunnen de mensen kijken naar luipaardgekko's en chicliden (ik denk van malawi)... Op zich geen indrukwekkende soorten, maar toch het verhoogd de aangenaamheid en de sfeer bij de zoo... Tevens is dit het plan in het masterplan, dat voorbijgangers inkijk hebben in de dierenkeuken, dierenstallen, zlefs in enkele verblijven... Je hoeft geen plek te verliezen door de ingang zo ver in de zoo te plaatsen: laat een verblijf in die publieke ruimte uitlopen... Bezwaren? De dieren hebben er geen last van... Door bijvoorbeeld dubbelglas zorg je ervoor dat ookal kloppen kinderen op de ruiten, veel minder last hebben van lawaai... Door enkel ruiten te gebruiken en geen kooi voorkom je dat voorbijgangers etensresten of snoep aan de dieren kunnen geven...
Volgens mij moet dit haalbaar zijn, maar dit is uiteraard mijn idee... :)

harimau

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door harimau »

Het glazen 'ticket-house" op de wapper voor het Rubenshuis vind 'k persoonlijk een kluns...het vrije zicht op het Rubenshuis is gewoon onmogelijk...en dat zou op het Astridplein ook zo overkomen...kijk maar naar de lelijke toegangen naar de metro die het vrije zicht belemmeren.
Stel je voor dat we nog een "glazen-hok" op het plein plaatsen??
De ruimte voor en rond de kiosk is nu ook niet in gebruik als dierenverblijf en door die een openbaar karakter te geven kunnen ze ook de horeca uitbreiden, op die manier inkomsten vergaren, en ook iedereen laten genieten van de mooie oude museumgebouwen en een link naar de dierentuin vormen.
De idee is niet nieuw...ook in Artis komt er binnenin een openbaar plein, eens de restauratie voltooid van de museumgebouwen, tussen de huidige ingang en de flamingo-serre, langs de kant van die gebouwen...en daar zelfs een 2de doorgang naar de straat...
De dienstingang aan de Carnotstraat komt er om vrachtwagens van het Astridplein te weren en de Elisabeth-zaal lang hier te bevoorraden...

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

harimau schreef:De ruimte voor en rond de kiosk is nu ook niet in gebruik als dierenverblijf en door die een openbaar karakter te geven kunnen ze ook de horeca uitbreiden, op die manier inkomsten vergaren, en ook iedereen laten genieten van de mooie oude museumgebouwen en een link naar de dierentuin vormen.
Dan moet er al horeca gevormd worden op dat plein, terwijl de KMDA om de hoek al een horeca zaak (Paon Royal) heeft... Denk dus niet dat de KMDA nog een horecazaak zal openen in deze openbare zone... Zou op zich geen probleem zijn, als ze de zone waar de horeca komt goed vastleggen door bijvoorbeeld wanden te zetten tot waar het terras kan komen... Dit mag tevens niet de helft van het plein in beslag nemen, max. een derde als een vierde al niet genoeg is...
Er zit maar één ding op: afwachten...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

vermillio schreef:Tevens vraag ik me af wat jullie er anders zouden maken... Een dierenverblijf? Waardan? En welke dieren? Zie daar niet meteen iets komen als de ingang op de huidige plek blijft, dus het zou toch niet gebruikt worden...
In de winterversie van de Zoo zien we goede voorbeelden, de rendieren en de sneeuwuilen. Die laatste zitten dan zelfs mooier als dat ze de rest van het jaar zitten. Zelfs gewoon de goudkopleeuwaapjes in de kiosk zou al mooi zijn. :)

Verder betwijfel ik nog steeds enorm of je meer toevallige passanten de Zoo binnen krijgt hierdoor. Mensen die niet echt in de Zoo moeten wezen, blijven toch min of meer geneigd buiten de poort te staan denk ik. Op zich heb je vanaf het Astridplein immers niet een groot ver zicht naar de Zoo toe. Dus of het aanlokkelijk is om achter die (weliswaar open) poort een terrasje te gaan doen? Het zal eerder iets voor de abonnees worden lijkt me.

Het geheel is dus eerder iets wat volgens mij veel kost, maar niet echt dé verandering zal zijn voor de Zoo qua inkomsten. Ik ben er echter niet fel tegen gekant echter. Maar ik zie er niet echt het nut van in. Maar goed, we zullen moeten wachten op de eerste zichtbare zaken hiervan...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Gorilla Gust schreef:In de winterversie van de Zoo zien we goede voorbeelden, de rendieren en de sneeuwuilen. Die laatste zitten dan zelfs mooier als dat ze de rest van het jaar zitten. Zelfs gewoon de goudkopleeuwaapjes in de kiosk zou al mooi zijn. :)
Maar het verblijf van de rendieren is niet echt een hoogvlieger tijdens de winterperiode... Tevens blijf je zitten met inderdaad de kiosk... Deze moet blijven staan wegens beschermd monument... Dus echt een dierenverblijf rond de kiosk is geen optie... Enkel in de kiosk zie ik nog dieren komen... Zoals bijvoorbeeld de goudkopleeuwaapjes of een vogelsoort... Maar dit verblijf kan toch buiten de zoo gelegen zijn? Om de sfeer te verbeteren rond de zoo? Of een ander verblijf laten lopen in het publieke terrein... Neem nu bijvoorbeeld het verblijf van de goudkopleeuwaapjes in de wintertuin... In plaats die naast het gebouw te zetten, naast de ingang naar het apengebouw, zet het verblijf voor het gebouw... Dat is volgens de voorlopige plannen van Robrecht en Daem openbaar terrein...

Heb net op de site van Robrecht en Daem gekeken... En daar bleek trouwens ook dat de makers een grote glazen wand over heel de lengte van de publieke zone... Zo scheidt je de publieke zone van de zoo af, houdt je geluid tegen en zorg je voor zo'n min mogelijke barrière...

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

Als je al een terras wilt maken doe dat dan op het Astridplein. Ik kan mij niet voorstellen dat de NMBS daar iets tegen heeft (voor zover zij daar dan iets over te roepen hebben).

Wanneer ik op een plein loop op zoek naar een etablisement met terras dan kijk je toch eerst naar de bekende tafels, stoelen en parasols voor een cafe-restaurant. Zoals GG al aangaf zou een terras binnen de poorten van de Zoo niet opvallen. Een passant die vanaf de overkant het Astridplein oploopt zal daarom niet zo snel een dergelijk terras opmerken, laat staan bezoeken en als hij het al opmerkt dan kan al snel de twijfel toeslaan of dat terras wel openbaar toegankelijk is. Het staat immers toch achter een paar poortgebouwtjes. Zet je dat terras echter op het plein voor Paon Royal dan zal dat ongetwijfeld meer publiek trekken.

Wil men toch vasthouden aan dit onzalig idee dan stel ik voor om een afscheiding terras/zoo te maken middels een dierenverblijf, bijvoorbeeld met wat apen erin. Bezoekers van het terras krijgen zo een vleugje dierentuin mee en wellicht kopen ze een kaartje. Al denk ik dat de Zoo over bezoekers niets te klagen heeft dus die paar extra gasten die je hiermee trekt...

En bezoekers die reeds binnen zijn zullen die bij het naar huis gaan eerst nog even een pintje gaan pakken op zo´n terras?

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Ik denk dat iedereen de mening deelt dat als er daadwerkelijk een goede reden is dat de ingang gerust nar binnen de zoo mag verhuizen... Is dit een goed en mooi ingewerkt terrasje zonder dat het plein 1 groot terras is, dan kan dit... Voor zowel de gewone mensen als voor de bezoekers kan dit een meerwaarde zijn, voor de redenen die jij aanhaalde... Ook de vormgeving vind ik wel goed...
Ook de reden om groepen voor de ingang te laten verzamelen is een goed punt... Nu is het zo dat na de ingang de groepen verzamelen, en groepen betekent lawaai en aangezien ze reeds binnen zijn, is het lawaai in de zoo... Wanneer deze groepen voor de ingang verzamelen en kennis maken met hun gids, dan kunnen er duidelijke afspraken gemaakt worden voor dat ze de zoo binnengaan...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

Als ik als toevallige passant op het binnenplein van de zoo kom. En ik drink daar iets, ook al zou ik zin krijgen om eens in de zoo te gaan zien. Met zo'n toegangsgelden gaat geen enkelle mens dat doen.

Ik denk dat je ze er eerder sneller door doet vertrekken.

Hoe langer de zoo bestaat hoe absurder hun vissie wordt. Ze moeten dringend eens gaan zien wat ze willen met hun plaats, daarna moeten ze pas kijken wat het publiek wil, die komen blijkbaar toch.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Het kan natuurlijk een andersom effect hebben eh... Doordat er nieuwe inkomsten komen, in de zin van misschien extra horeca zou de KMDA zijn prijzen kunnen verlagen... Als ze een bepaald bedrag per jaar moeten binnenhalen, en ze krijgen er extra inkomsten bij, waarvan iedereen gebruik van kan maken, dan kunnen de prijzen voor de inkom eventueel dalen...

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

Is de NMBS eigenaar van het Astridplein?

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door black-star »

vermillio schreef: in de zin van misschien extra horeca zou de KMDA zijn prijzen kunnen verlagen....
Horeca genoeg in de Zoo, dus die prijzen gaan echt niet zakken.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Gerald schreef:Is de NMBS eigenaar van het Astridplein?
Toch alvast wel van het stukje voor het station en de Zoo zover ik het weet. Misschien herinner je de toenmalige discussie over de Botha (houten kunst) olifanten nog?


Mededeling: De regelmatig terugkerende discussie over de subsidies van de KMDA heeft een apart topic gekregen vanaf heden.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 24 jan 2011, 17:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Mededeling
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

black-star schreef:
vermillio schreef: in de zin van misschien extra horeca zou de KMDA zijn prijzen kunnen verlagen....
Horeca genoeg in de Zoo, dus die prijzen gaan echt niet zakken.
Ja in de zoo... Ik heb het over horeca waar je niet eerst inkom voor moet betalen...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Je hebt de Paon Royal... In de zomer hebben ze toch ook een terras voor de deur liggen op het Astridplein meende ik. En volgens mij zullen ook zij het terras "beheren" dat weldra in het ingangsgebeid van de Zoo zal komen te liggen. Dat is op zich nu toch het meest logische.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Ik heb trouwens nooit gezegd dat daar horeca MOET komen eh ;)

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door black-star »

Die prijzen gaan echt niet zakken, ook niet als je extra inkomsten hebt van een buiten het park gelegen inkomstenbron.

Als er winst wordt gemaakt zal dit eerder uitgegeven worden aan vernieuwingen en restauraties van het restaurant.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

vermillio schreef:Ik heb trouwens nooit gezegd dat daar horeca MOET komen eh ;)
Dat begrijp ik. Maar op zich is het geheel enkel zinvol, als er ook horeca komt op dat gebied. Dieren op de rand van de dierentuin brengen (met inkijk) is misschien wel een leuk idee, maar dat alleen levert niet echt dé meerwaarde op die je verwacht bij een dergelijke masterplan. Het heeft voor mij toch geen meerwaarde. Dat had het voor mij wel kunnen hebben, mocht je de dieren en inkijk brengen tot waar we nu de effectieve ingang hebben.

Want op zich is het misschien handig en interessant dat groepen zich kunnen verzamelen op een dieper ingangsgebied. Maar op zich gebeurd dat nu ook niet al te storend op het kleine pleintje dat er al is,of op het Astridplein zelf nog. En vlak achter de kassa waar we al een vrij groot plein kennen (bij de kiosk dus) kan dat ook nog perfect. En dat gebeurd ook vaak. Er is niet echt een plaatsgebrek voor dergelijke zaken op de meeste dagen. (Paasmaandagen niet meegeteld dus. ;) )

Extra winsten geven meestal eerder extra investeringen als resultaat. De entreeprijs verlagen is misschien leuk voor de bezoekers, maar het geeft ook een ander signaal. De meeste parken die dat permanent doen (buiten een tijdelijke actie om) draaien meestal immers niet al te goed.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Maar als je groepen achter de ingang laat verzamelen dan verandert de situatie niet en blijft ze zoals het nu is, dus ook geen dierenverblijven... Vind dat ook geen mooie plek voor een dierenverblijf...
De inkijk zei ik omdat men reeds het idee heeft (en dit is de bedoeling!) dat in de ommeganckstraat inkijkramen inkijk biedt in de zoo, in de dierenkeuken, in de verblijven... Waarom zou men dat in de ommeganckstraat wel belangrijk vinden en aan de ingang niet? Vandaar mij idee...
De reden waarom de ingang ook naar achter wordt verplaatsen is om de zoo en het stad in elkaar te laten overvloeien... Door in dat open gedeelte een soort van 'parkje' in te richten, omgeven door een glazen muur die inkijk geeft in de zoo, bekomt men dit idee en vormen de stad en de zoo meer een geheel dan nu het geval is...

Plaats reactie