(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7651
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Het is natuurlijk maar een gedacht hé, maar als ze wisten dat de buurt er tegen ging zijn. Waarom hebben ze dan niet eerst met de buurt gepraat en geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met hun ideeën.

Niet dat ik de buurt goed praat hé, tenslotte was de zoo daar ruim voor hen en wisten ze dat de zoo daar ging verbouwen?
Anders moet de zoo aan de straatkant een reconstructie bouwen van die krotten en daarachter hun nieuwe plannen. Iedereen tevreden, de zoo heeft op 1 muur na haar zin en de buurt heeft haar verkrotte marginaal uitzicht terug. Iedereen tevreden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6551
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:Het is natuurlijk maar een gedacht hé, maar als ze wisten dat de buurt er tegen ging zijn. Waarom hebben ze dan niet eerst met de buurt gepraat en geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met hun ideeën.

Niet dat ik de buurt goed praat hé, perslot was de zoo daar ruim voor hen en wisten ze dat de zoo daar ging verbouwen?
Anders moet de zoo aan de straatkant een reconstructie bouwen van die krotten en daarachter hun nieuwe plannen. Iedereen tevrede, de zoo heeft op 1 muur na haar zin en de buurt heeft haar verkrotte marginaal uitzicht terug. Iedereen tevrede.
Je moet eens proberen om tientallen mensen allemaal tevreden te stellen: ze hebben naast gemeenschappelijke standpunten ook allemaal hun aparte eisen; als je daar moet op ingaan heb je op het einde helemaal niets meer. Ik heb daar de nodige ervaringen in de verenigingen waar ik actief ben, als je iedereen zijn zin geeft, kom je nergens. Je moet proberen om een voorstel te doen dat de grootste gemene deler tussen alle verzuchtingen omvat. Ik denk dat de zoo dat gedaan heeft want haar voorstel heeft natuurlijk reeds rekening gehouden met alle stedenbouwkundige eisen die de overheid haar stelt (anders zou hun architect zijn werk niet naar behoren gedaan hebben), evenals met alle andere eisen waaraan zij moet beantwoorden (geklasseerde tuin, gebouwen, uitzicht), etc.
We zullen afwachten wat er in het bezwaarschrift staat maar als het werkelijk om een uitgebreid bezwaar gaat... nogmaals, in de bouwaanvraag zal al niets gestaan hebben wat indruist tegen stedenbouw. En die stedenbouwkundige vereisten houden nu eenmaal ook al rekening met de omgeving.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

om het met de woorden van Bill Cosby te zeggen
Bill Cosby schreef:"I don't know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody."
"Ik ken het geheim van succes niet, maar het geheim van falen is proberen om iedereen tevreden te stellen."

-edit-
Even de site van overkoepelende buurtgroep meedelen
http://www.antwerpencentraal.be/kievit/ ... grond.html
Daarin kan je de bezorgdheden lezen bij vorige vorderingen in de buurt.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

Dbelgian schreef:-edit-
Even de site van overkoepelende buurtgroep meedelen
http://www.antwerpencentraal.be/kievit/ ... grond.html
Daarin kan je de bezorgdheden lezen bij vorige vorderingen in de buurt.
Hetgeen Robelco van het Kievietplein wil maken is effectief wel minder aantrekkelijk dan wat ze zelf voorstellen op hun site. Zelfs indien ik het rekening hou met de iets minder aantrekkelijke presentatievorm van het plan Robelco. Weliswaar wat gedateerd... Maar het geeft wel aan wat de buurt wel leefbaar vind... Losstaand van een muur. ;)

http://www.antwerpencentraal.be/kievit/ ... 800bis.jpg
http://www.antwerpencentraal.be/kievit/ ... foto7.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

de zoo heeft op 1 muur na haar zin en de buurt heeft haar verkrotte marginaal uitzicht terug. Iedereen tevreden.
Probeer alsjeblieft een beetje genuanceerd te blijven, LV.

Ik ben de eerste om de Zoo te verdedigen, maar de buurt waar we het over hebben probeert met man en macht uit een dal te kruipen, en dat verdient ieders respect.
Dat de Ommeganckstraat aan die kant 'verkrot' was, is in grote mate de bewuste strategie geweest van de Zoo, die systematisch huizen opkocht en ze vervolgens leeg liet staan. Niet de mooiste strategie, natuurlijk. Het woord 'marginaal' zal ik nooit in de mond nemen. Pas als er iemand mij kan uitleggen wat 'normaal' is, zal ik een vaag idee beginnen krijgen van wat 'marginaal' is. Het geldt in elk geval niet voor een buurt die de moed heeft om te vechten voor vooruitgang.

Ik hoop dat het verstand zegeviert over de emoties. Met goede wil van beide kanten, is heel veel mogelijk. Laat ons inmiddels niet polariseren door ongepaste taal te gebruiken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7651
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

zoofreak schreef:Ik ben de eerste om de Zoo te verdedigen
Geen probleem, ik heb ook zo'n park wat bij mij iets meer mag dan de rest.
zoofreak schreef:maar de buurt waar we het over hebben probeert met man en macht uit een dal te kruipen, en dat verdient ieders respect.
Ik denk dat je beter kan stellen dat heel Antwerpen uit een diep dal probeert te kruipen. Ik kom er (gelukkig) niet vaak meer,maar als ik er kom bloed mijn Antwerps hart enorm!
zoofreak schreef:Dat de Ommeganckstraat aan die kant 'verkrot' was, is in grote mate de bewuste strategie geweest van de Zoo, die systematisch huizen opkocht en ze vervolgens leeg liet staan.
Dit is deels waar, maar dan ging die strategie van de zoo toch al minstens 20 jaar mee, heb nooit anders geweten dan dat de buurt daar verkrot was. Iets doen verkrotten doe je niet op 1 jaar hé.
zoofreak schreef:Het woord 'marginaal' zal ik nooit in de mond nemen.
Ik durf dat woord spijtig genoeg wel in de mond nemen, en zeker niet alleen voor Antwerpen. Zelfs hier in limburg komt dat woord regelmatig over mijn en vele andere hun lippen.
zoofreak schreef:Pas als er iemand mij kan uitleggen wat 'normaal' is
Normaal is bv. ramen wassen, gordijnen wassen, onkruid tussen de straatstenen uithalen,... Dat is normaal, en als ik in de buurt van het station en omliggende straten rij zie ik dat niet. Daar hangen gordijnen die bijna zwart zien, en dan haal ik het m woord wel boven. Dat heeft niets meer met hygiëne te maken hé.
zoofreak schreef:Met goede wil van beide kanten, is heel veel mogelijk.
Is er goede wil van 2 kanten? En dan bedoel ik echt de 2 kanten!
zoofreak schreef:Laat ons inmiddels niet polariseren door ongepaste taal te gebruiken.
Ik zal het m woord voorlopig niet meer gebruiken, maar ik blijf achter mijn standpunt staan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

L_V, Antwerps hart?
En laten we hopen dat de echte antwerpenaars niet het pad van hun illustere burgervader volgen en laten zien dat we wel in staat zijn om compromissen te sluiten :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7651
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Dbelgian schreef:L_V, Antwerps hart?
Dacht dat het wel algemeen bekend was dat ik een Antwerpenaar ben die naar Limburg is gevlucht wegens de drukte in de stad. Heb (gelukkig) nooit in de stad gewoond,maar de omliggende deelgemeentes en gemeentes moeten al niet meer onderdoen vind ik.

Maar ik volg het nieuws uit Antwerpen nog wel,en vind persoonlijk dat de nieuwe Antwerpe burgervader en zijn bestuur het niet slecht doen. Zonder mijn politieke kleur te bekennen (die heb ik namelijk niet) kan je niet ontkennen dat een burgemeester in 1 jaar niet kan rechtzetten wat de vorige bestuurskleur in 80 jaar hebben :grr . Wat dus wel duidelijk is, is dat ik nooit op sp.a heb gestemd, daar die in mijn ogen onbekwaam zijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Voor wie de inhoud van het bezwaarschrift in meer detail wil kennen:
https://www.facebook.com/Turnhoutsebaan ... 5115004362

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6551
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

zoofreak schreef:Voor wie de inhoud van het bezwaarschrift in meer detail wil kennen:
https://www.facebook.com/Turnhoutsebaan ... 5115004362
Thx om te delen.

Als je die Bouwcode heel strikt interpreteert moet de zoo verdwijnen, of slechts als veredelde kinderboerderij behouden.

Ik hoor trouwens van veel mensen dat Antwerpen over een heel strenge Bouwcode beschikt, tot wanhoop van velen die willen verbouwen. Heb ook vrienden met soms absurde beperkingen (bv. bestaande kamer zonder ramen mag niet gerenoveerd worden via een (ondoorzichtbare) koepel)).

Toch is het grootste deel van het bezwaar puur gebaseerd op nogal emotionele redenen: de langste muur, uitzicht, gevoel van onveiligheid (ik kan nochtans persoonlijk getuigen dat het gevoel van onveiligheid er ook al jaren was toen die huizen er nog stonden en bewoond werden) etc. Benieuwd hoe de architecten dit gaan oplossen en in welke mate dat de buurtbewoners enige welwillendheid aan de dag gaan leggen.

Beetje jammer dat het stadsbestuur al niet lang een RUP heeft ontwikkeld waardoor de ganse zone van de zoo geen woonfunctie meer krijgt maar het historisch karakter van de zoo volledig kan worden ingevuld.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2487
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofan »

Hoe staat het er nu mee want ik las dat het gisteren voorkwam in de gemeenteraad maar ik heb er niets over gevonden vandaag?

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Er is in de gemeenteraad niet bepaald iets spraakmakend over gezegd. Dezelfde bezorgheden die al via diverse kanalen geuit werden, werden nog eens opgelijst met als reactie dat er nog een resem overleg moet volgen.

Een "politiek" getinte opmerking vond ik wel de stelling dat het nu maar eens gedaan moest zijn met dergelijke "sluipende dossiervorming". Enigszins naief en kortzichtig naar mijn gevoel aangezien de (her)invulling van de zone in kwestie straks al erg lang aansleept, net omwille van het feit dat er zoveel betrokken partijen zijn. Veinzen dat men verbaasd is dat er plannen gemaakt worden, kan ik niet serieus nemen.

Alle verslaggeving over het onderwerp via GvA:

Joris Giebens (Groen) heeft een interpellatie over de uitbreidingsplannen van de Antwerpse Zoo. "Dat alles speelt zich af aan de kant van de Ommeganckstraat-Provinciestraat-Ploegstraat. Als het wordt uitgevoerd zoals de plannen nu zijn, wordt het nogal donker in die straten. Er komen dan tien meter hoge muren over de ganse lengte van de Ommeganckstraat. De buurt vreest daar ook voor en verzet zich."door Gazet van Antwerpen 27 januari 22:19

Giebens: "De vraag is hoe er in zulke stedenbouwkundige ontwikkelingen wordt omgegaan met de betrokkenheid van de buurt. Moet de buurt niet eerder betrokken worden in zulke dossiers? Schepen Van de Velde had eerder gezegd dat hij daar volmondig mee eens is."door Gazet van Antwerpen 27 januari 22:20

Giebens: "Maar met deze plannen dreigt deze buurt nog meer een achterbuurt te worden. Vindt dit college dat er voldoende participatie met de buurt is geweest en wenst het college de plannen te herbekijken in samenspraak met de Zoo en de buurt?"door Gazet van Antwerpen 27 januari 22:22

Toon Wassenberg (sp.a) sluit hier bij aan. "Die lange muur is niet wat we in deze stad willen. Hoe zorgen we er als stad voor dat we als participant worden gezien door de Vlaamse overheid? Als stad moeten we de boodschap geven aan Vlaanderen dat we bedenkingen hebben bij dit plannen. We moeten streven naar openheid van de Zoo. Wat wil u als stad doen ten aanzien van de Vlaamse overheid?"door Gazet van Antwerpen 27 januari 22:24

Schepen Kennis van Toerisme (N-VA): "De Zoo heeft deze bouwaanvraag ingediend volgens de wettelijke vereisten en die moet dan ook behandeld worden volgens het decreet terzake. De stad heeft intussen kennis genomen van de plannen van de Zoo en zal daarover later overleg hebben met de Zoo en ook de bewoners daarbij betrekken. We gaan bekijken hoe we de twee inzichten dichter bij elkaar kunnen krijgen. We gaan ook kijken naar de adviezen van de stedenbouwkundig ambtenaar."door Gazet van Antwerpen 27 januari 22:28

Giebens: "Het moet gedaan zijn met sluipende dossiervorming in grote dossiers, zo zei schepen Van de Velde het eerder, en dit is zo'n sluipend dossier waar eerder had moeten opgetreden worden. Dit is een té belangrijk dossier voor de buurt."door Gazet van Antwerpen 27 januari 22:29

Giebens: "Ik hoop dat u woord houdt en dat er een dialoog komt tussen de buurt en de Zoo die een goede uikomst kan hebben voor beide partijen."door Gazet van Antwerpen 27 januari 22:30


zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

In de papieren versie van GvA staat ook nog dat Kennis (schepen van Toerisme)heeft gezegd dat het college uiterlijk 28 maart een beslissing neemt.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

De facebookpagina van de 'Zoo Niet' groep:
https://www.facebook.com/zooniet
Op het gefotoshopte paginabeeld geven ze wel een heel eigen invulling aan 'de muur' ;) .

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6551
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Grappig, men is al in zijn gat gebeten omdat ze de achterkant genoemd worden... Ik zie nog steeds geen enkel gefundeerd argument en evenmin een voorstel tot oplossing dat redelijk is.

Die fotoshop... en dan zo reacties lokken, tja, natuurlijk dat geen mens een dergelijke muur mooi vindt, zo kan je veel likes aanlokken. Zou een muur met ramen en deuren dan veel verschil maken? Dat moet dan wellicht op te lossen vallen.

Het besloten karakter van de zoo dat door de directeur wordt genoemd is toch niet meer dan normaal? Alsof de zoo een open ruimte moet worden waar alle lawaai en vuiligheid van de stad tot in het middelste punt moet komen. De zoo zou net moeten fungeren als een besloten oase voor wie (met zijn abo) regelmatig de stadsdrukte wil ontvluchten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7651
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:Grappig, men is al in zijn gat gebeten omdat ze de achterkant genoemd worden... Ik zie nog steeds geen enkel gefundeerd argument en evenmin een voorstel tot oplossing dat redelijk is.

Die fotoshop... en dan zo reacties lokken, tja, natuurlijk dat geen mens een dergelijke muur mooi vindt, zo kan je veel likes aanlokken. Zou een muur met ramen en deuren dan veel verschil maken? Dat moet dan wellicht op te lossen vallen.

Het besloten karakter van de zoo dat door de directeur wordt genoemd is toch niet meer dan normaal? Alsof de zoo een open ruimte moet worden waar alle lawaai en vuiligheid van de stad tot in het middelste punt moet komen. De zoo zou net moeten fungeren als een besloten oase voor wie (met zijn abo) regelmatig de stadsdrukte wil ontvluchten.
I like!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

zoofreak schreef:De facebookpagina van de 'Zoo Niet' groep:
https://www.facebook.com/zooniet
Op het gefotoshopte paginabeeld geven ze wel een heel eigen invulling aan 'de muur' ;) .
En omdat er in deze tijd altijd wel taloze facebookpagina opduiken over één thema, is er ook schijnbaar een aangemaakt welke 'voor' de vernieuwing van de Zoo pleit. ZooVernieuwend: https://www.facebook.com/pages/ZOO-Vernieuwend/

Desondanks de vele links naar de rechtstreekse site van de Antwerpse Zoo durf ik toch te stellen dat ook deze pagina slechts een fanpagina is. Ongewild wakkert dit eveneens de media-aandacht rondom het thema aan... Waardoor ik me afvroeg hoe men vanuit de KMDA nu kijkt naar het verloop van de communicatie rondom deze muur. Zeker nu (vooral door het Panda-incident) de communicatie vanuit de KMDA wat kritischer bekeken diende te worden, aldus de directeur in een recent ATV-interview.


Voor de liefhebbers ook nog een filmpje van de laatste gemeenteraad, waarin de ondertussen beruchte muur zoals we reeds lazen ter sprake kwam:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PqndMLeKQpk[/youtube]

Groen maakt zich zorgen over de bouwplannen van de Zoo. Als de plannen uitgevoerd worden zoals de Zoo het wilt, zal er een blinde muur van 600 m lang en 6 à 10m hoog komen in de Ommeganck- en de Ploegstraat.Groen vindt dat hier niet aan sluipende besluitvorming mag gedaan worden, dat de stad haar rol moet spelen en dat de buurtbewoners moeten betrokken worden bij dergelijke grote projecten. "Het zou gepast zijn dat in dergelijke grote dossiers buurtbewoners betrokken worden.", aldus Joris Giebens

De interpellatie en de concrete vragen van Groen kan je ook hier nalezen:
http://www.groenantwerpen.be/groen-aan- ... rt-bij-de-

Via: https://www.youtube.com/watch?v=PqndMLeKQpk

Steeds weer onderweg enzo(o)!

girafon

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door girafon »

Fijn, zo blijkt Groen vooral geen groene credentials te hebben. Je mond(t) vol hebben over dierenwelzijn, maar als het puntje bij paaltje komt prietpraat, het alleen nog over een hoog muurke! Awel, waar keken de buurtbewoners vroeger op… een achterbuurt!

sonicman

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door sonicman »

Fijn, zo blijkt Groen vooral geen groene credentials te hebben. Je mond(t) vol hebben over dierenwelzijn, maar als het puntje bij paaltje komt prietpraat, het alleen nog over een hoog muurke! Awel, waar keken de buurtbewoners vroeger op… een achterbuurt!
@girafon het moest uw buurt maar is zijn! De zoo maakt er een achterbuurt van!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

Maar sonicman, je moet naar een compromis toewerken, niet zomaar alles slecht vinden en blokkeren, stel ze werken aan de straatkant een restaurant à la Paon Royale in, zouden jullie dan nog vinden dat de zoo er een achterbuurt van maakt?

Plaats reactie