(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Django

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Django »

Ik ben ook wel benieuwd. :,

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Apenarend »

Jammer dat ik het pas nu weet, ik had anders wel geweest (aangezien ik toch via Antwerpen passeerde vandaag).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door zoofreak »

Niemand geweest??

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Dbelgian »

Sonicman misschien maar ik denk dat die weggejaagd zal zijn van het forum, wat in geen enkel geval goed te praten valt!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Gorilla Gust »

zoofreak schreef:Niemand geweest??
Ik denk dat wat laat ontdekt is door ons om nog echt vlot verspreid te raken... Maar wellicht horen we daar wel berichten over doorsijpelen (op de facebookpagina van ZooNiet bijvoorbeeld) de komende dagen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door zoofreak »

Via ZOOVernieuwend (facebook) is nu een verslag te vinden van de infoavond omtrent het Masterplan:

Check it out!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Boomkangoeroe »

Even heel kort samenvatten, wat gebeurt er met de zoo?
De zoo wil in de komende jaren fors komen te investeren naar 2018 dan bestaat de zoo ook 175 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden.

Nu wil men de zoo komen uit te bouwen met als referentie het jaar 1910 wanneer de zoo op haar mooiste was (zo ook de beste economische tijd). Al gauw kwam daar verandering in met de komst van WO I en WO II.

De krachtlijnen voor het masterplan 2020:
Deze bestaan uit:

• De historische continuïteit waarborgen door het beheer van het tuin –en bomenpatrimonium.
• Het ontwerp moet 1 samenhangend en leesbaar geheel zijn naar voorbeeld van de tuin in 1910
• Evenwicht tussen steeds strengere wordende normen inzake dieren -en monumentenzorg



De verbouwingen die eraan komen zouden gebeuren in fasen , met name in 4 fasen:

Fase 1:
Dit wordt de grootste fase en ook de meest concrete fase, deze zal ook in een sneltempo moeten worden uitgevoerd. Hopelijk krijgt men door dit overhaaste werken dan ook geen vele bouwfouten. Dit project zou dan ook al grotendeels moeten opgeleverd worden in de zomer 2015 terwijl er nu pas in september 2014 aan begonnen wordt. Voor deze fase zal dan ook al meteen 20 miljoen uitgereikt worden, dit maakt dit dan ook meteen de duurste fase.
Fase 2:
(nu nog het okapigebied en mensapen en kleine panda's enzo.) zou de oerwoudzone worden. Hier zou ook gekenen worden of een ruimte zou kunnen voorzien worden om de okapi en de congopauw samen te tonen en om ook in de winter de bezoekers een zicht te geven op de okapi (binnen in serre). Verder zou ook gekeken worden om de gorilla’s en de chimps van een buitenverblijf te voorzien. Men weet wel nog niet zeker of men ook de siamangs hierbij zou kunnen betrekken (liefst wel natuurlijk). Men zou in de voormalige roofvogelverblijven Ara’s willen huisvesten.
Fase 3:
Inkomzone van de zoo
Rond het flamingo dat er nu staat, die er later ook nog komt te staan als ingang of shop of..., zou men ook alle bijgebouwen afbreken om dit oude gebouw terug te accentueren en ook om meer plaats te scheppen rond het gebouw (vb zijde brilberen)
Fase 4:
Grote katten en jubileumcomplex.

Hier zien jullie alvast eens de plannen van de zoo hoe deze eruit moet komen te zien tegen 2020

Afbeelding


Recenter nieuws:

Het aquarium zou moeten klaar zijn in juli 2014 ten laatste september
Met de nijlpaarden bovenaanzichtroute en de zwartvoetpinguins zou men nu al in mei klaar moeten zijn.
Met de doodshoofdaapjes bij de brilberen wordt gedacht aan juli.



Maar lees zeker ook nog eens het topic: hier voor uitgebreidere info en nog heel wat meer informatie.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door zoofreak »

Ik ben vooral getroffen door de zeer strakke timing die men op het masterplan kleeft.
Daar waar er steeds sprak was van een plan '2020', wordt dat nu vooruitgeschoven naar 2018, voor de - zeer goede en terechte - reden dat in dat jaar een 175jarig jubileum wordt gevierd.
Dat heeft toch wat interessante implicaties.
Met betrekking tot de zone Z:
. dat in 2015 heel de zone Z zal klaar zijn is een mooie ambitie maar ik vrees niet realistisch; men zal alles op alles zetten om alvast de dierenverblijven te finaliseren, zodat aan de klant met recht en rede een 'savanne' kan gepresenteerd worden;
. als die redenering klopt dan zullen de eerste bouwwerken die worden aangevat de restauratie van het Neushoorngebouw en de Egyptische tempel zijn en de bouw van de nieuwe runderstallen; omdat het Lamagebouw en het varkensgebouw als het ware de 'contouren' van de savanne bepalen, moet dat in één beweging meegenomen worden;
. het nieuwe restaurant is veruit de grootste nieuwe constructie in dit project; het neemt een soort sleutelpositie in door de aansluiting met zowel de savanne als het oerwoudgebied; het is bovendien een 'eyecatcher' en een complexe constructie, omdat er heel wat logistieke en servicevereisten aan vastzitten; voeg daar aan toe de aanpassingen die uit het buurtoverleg zijn voortgevloeid, en je begrijpt dat volledige oplevering tegen seizoen 2015 een beetje utopisch is; het lijkt er meer op dat bij de openstelling van de 'savanne' het restaurant slechts gedeeltelijk (maar zeker in ruwbouw) zal klaar zijn;
. ook de 'Zoo-academy' in het rundergebouw is in zekere zin ondergeschikt aan de nieuwe dierenverblijven; de Kaffers en de Bergzebra's kunne pas verhuizen als de nieuwe stallen klaar zijn, dus de verbouwing van dit (immense) gebouw start ten vroegste ergens in 2015; hopelijk heeft men daar een mooie som geld voor opzijgezet, zodat de focus van de kmda op educatie eens flink in de kijker kan gezet worden;
. zone Z is nog volop aan het evolueren; de eerder getoonde ontwerpen voor het restaurant zijn al voorbijgestreefd en met name het Varkensgebouw lijkt nog alle kanten uit te kunnen...

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door zoofreak »

Het verwondert me verder dat de 'oerwoudzone' de volgende in het rijtje is.
Ik was ervan overtuigd dat men eerst de inkomzone zou aanpakken, omdat die moet aansluiten met de opening van het nieuwe congrescentrum. Maar dit alternatief is natuurlijk een veel spannender schema.
Meer nog dan bij zone Z zijn er hier nog veel vragen:
. zal men er in slagen om een geloofwaardige invulling te geven aan verblijven voor chimpansees én gorillas? Het lijkt er meer op dat men in de communicatie nog niet al te expliciet wil zijn over de collectieplanning. Ik vermoed dat men met dit masterplan bouwt aan grote, toekomstgerichte infrastructuur, met verblijven die met niet al teveel moeite modulair kunnen samengesmolten worden. Ook zal er in een beginfase plaats zijn voor Chimps en Gorillas, iedereen weet dat de Zoo op termijn moet evolueren naar één mensaap, net zoals mijns inziens de nieuwe savanne een 'prelude' is op een olifantloze Zoo, waarbij de Tempel op termijn alleen giraffen en zebra's zal huisvesten. Overigens is die aanpak gewoon slim: nu al anticiperen op evoluties die misschien nog 10 jaar in de toekomst liggen.
. de idee om Okapis en Congopauwen in één project te presenteren klinkt supergoed en zou de Zoo een uniek aanbod opleveren, volledig in lijn met hun historiek; laat ons hopen dat dit verder geraakt dan de tekentafel!
. het zou betekenen dat het vroegere 'kangoeroegebouw' weer een andere bestemming kan krijgen; het moet gezegd: qua 'beleving' is dit helaas geen schot in de roos...

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door zoofan »

de idee om Okapis en Congopauwen in één project te presenteren klinkt supergoed en zou de Zoo een uniek aanbod opleveren, volledig in lijn met hun historiek; laat ons hopen dat dit verder geraakt dan de tekentafel!
Die twee combineren zou ook betekenen dat de okapi's in een overkapt verblijf gehouden gaat worden en dat opent mogelijkheden voor nog meer diersoorten die er bij kunnen komen.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door zoofreak »

Het jubileumcomplex staat als laatste op het lijstje.
Dat begrijp ik volkomen, je moet prioriteiten stellen.
Hopelijk voor de grote katten is het geld niet op tegen dat we 2017 hebben bereikt...
Dit heeft implicaties op de collectieplanning:
. jammer dat ze wasberen houden op een terras dat nog vier jaar moet wachten op verbouwing; ze hadden met mantelbavianen heel die die tijd lang keihard kunnen scoren op die locatie (maar, mea culpa, ik besef dat dit een stokpaardje is van mij waar ik niet moet blijven over zeuren ;) );
. het betekent ook dat de kattenkooien er nog even in hun huidige vorm blijven staan; mijns inziens kan er maar beter alvast gestart worden met de kwekerij van Amurpanters; als in het jaguarverblijf een kweekvrouwtje komt is dat perfect mogelijk.

Conclusie: hou de camera's in de aanslag want de komende vijf jaren worden ongemeen boeiend!
Los van de detailkritiek is dit een fantastisch vooruitzicht :bravo:

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA Masterplan-topic

Bericht door Gorilla Gust »

zoofreak schreef:
Conclusie: hou de camera's in de aanslag want de komende vijf jaren worden ongemeen boeiend!
Los van de detailkritiek is dit een fantastisch vooruitzicht :bravo:
Daarom heb ik het aparte 'Savanne, Zone Z' topic ook samengevoegd met dit KMDA masterplan-topic.

Gezien het scherpe bouwschema en de vele extra plannen liep de discussie over de verschillende onderdelen toch onvermijdelijk door elkaar. Je kan niet één in zone iets doen zonder ook de rest te bespreken/ te beïnvloeden. Net zozeer als dat je beide tuinen bespreekt wanneer men een diersoort van de ene tuin naar de andere brengt.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA Masterplan-topic

Bericht door ScaraMcDuck »

Wat een prachtnieuws allemaal, ik word er zowaar een beetje emotioneel van ;-)
  • Niet veel groot nieuws over Zone Z, maar wat ik extra lees over renovatie van de Egyptische tempel doet plezier.
  • Anderzijds maak ik me wel wat ongerust over wat ik daar lees over het varkensgebouw. Ik hoop dat toch op zijn minst het uitzicht grotendeels bewaard zal worden, het is tenslotte ook een van de oudste gebouwen in de hele tuin.
  • Dus daarna eerst een "oerwoudbiotoop", de plannen bevallen me alleszins ten zeerste.
  • Op het plan lijken de okapi's wel wat aan plaats in te boeten, maar dat kan uiteraard bedriegen.
  • Arasoorten in (delen van de) oude roofvogelvolières lijkt me een heel goede keuze.
  • Benieuws wat we in het oude kangoeroegebouw zouden kunnen gaan bewonderen als hun bewoners ooit bij de okapi's zouden eindigen.
  • Buitenverblijven voor de mensapen én kweken met de gorilla's ==> :party:
    Als ik het plan zie, vraag ik me echter af hoe ik het me moet visualiseren, wetende hoe de binnenverblijven nu liggen en waar je op het plan één van de grote buitenverblijven ziet ... en uiteraard zonder het hele beschermde gebouw overhoop te halen.
  • De op dit moment geplande wijzigingen aan de inkomzone kan ik zeer smaken.
  • De flamingo's krijgen een veel grotere vijver én het inkomplein zelf wordt mooi door groen omzoomd, waardoor je ook de tuin zelf als het ware wat afsplitst
  • De brilbeerperken worden volledig samengevoegd, of de trap lijkt alleszins toch te verdwijnen met wat herinrichting als gevolg ... prima evolutie wat mij betreft.
  • Tegelijk zie ik precies ook een uitbreiding van de (buiten)volière waarin op dit moment de ara's en hokko's zitten: super!
  • Dat het Lodewijk XVI paviljoen zijn origineel uitzicht terugkrijgt, kan ik enkel toejuichen.
  • Spijtig dat het jubileumcomplex zelf als laatste aan de beurt komt, maar ik snap anderzijds ook wel dat dit mogelijk de meest complexe werf zal zijn.
  • Wat ik op het plan zie, is echter helemaal niet mis ... het verblijf van de Siberische tijgers zal echt wel gigantisch worden vergelijken met hun huidige verblijf.
  • Tijgers Yessie en Kharlan zullen het binnen de huidige planning niet meer te lijken gaan meemaken ... maar anderzijds is het ook een manier om op het moment dat ze beide niet meer zijn ongestoord aan de werken te kunnen beginnen.
  • Als amoerluipaard Jarolim zijn goede genen alle eer aan doet maakt hij wel nog kans om het ooit allemaal te zien ... en wetende hoe men het op dit moment ziet is het nog zo gek niet bekeken. Zodra de tijgers wegvallen kan je dat verblijf volledig gaan herinrichten voor de amoerluipaarden. Aangezien de jaguars en wasberen sowieso niet blijven op die plaats, heb je nadien die hele zijde vrij voor de werken aan het tijgerperk ...
  • Het verblijf voor de amoerluipaarden lijkt in verhouding wel klein, anderzijds vermoed ik dat een andere inkleding en gebrek aan een gigantische gracht met water al veel kunnen goedmaken.
  • Begrijpelijk dat men over die verre toekomst nog niet meer kan of wil zeggen dan algemene intenties. Plannen kunnen of moeten soms zo snel en veel veranderen ...
Wat het uiteindelijk ooit allemaal zal worden is nog afwachten, maar de visie vind ik alleszins al goed zitten. Tijd om de aftelklok naar 2020 te starten.

Bedankt aan allen die bijdroegen aan het wel erg gedetailleerde verslag!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: KMDA Masterplan-topic

Bericht door Apenarend »

Wat is de betekenis van die zwarte gebieden op het vertoonde kaartje hierboven? Het lijkt of er voor het rundergebouw twee verblijven behouden worden.

De oerwoudzone vind ik voorlopig tegenvallen.Ik hou niet meteen van al die al bij al kleine verblijfjes rond de Moorse tempel.

Struikelblok blijft de inplanting van die roofvogelkooien, ze passen nergens. Jammer dat ze niet naar Bokrijk kunnen, of als blikvanger op het Adstridplein.

Het worden inderdaad bijzonder interessante jaren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Zoo Antwerpen, Zone Z (Antwerpse Savanne)

Bericht door Apenarend »

zoofreak schreef:Het jubileumcomplex staat als laatste op het lijstje.
Dat begrijp ik volkomen, je moet prioriteiten stellen.
Hopelijk voor de grote katten is het geld niet op tegen dat we 2017 hebben bereikt...
Dit heeft implicaties op de collectieplanning:
. jammer dat ze wasberen houden op een terras dat nog vier jaar moet wachten op verbouwing; ze hadden met mantelbavianen heel die die tijd lang keihard kunnen scoren op die locatie (maar, mea culpa, ik besef dat dit een stokpaardje is van mij waar ik niet moet blijven over zeuren ;) );
. het betekent ook dat de kattenkooien er nog even in hun huidige vorm blijven staan; mijns inziens kan er maar beter alvast gestart worden met de kwekerij van Amurpanters; als in het jaguarverblijf een kweekvrouwtje komt is dat perfect mogelijk.

Conclusie: hou de camera's in de aanslag want de komende vijf jaren worden ongemeen boeiend!
Los van de detailkritiek is dit een fantastisch vooruitzicht :bravo:
Het zou me verwonderen moest het wasberenperk gedurende gans deze boeiende periode dezelfde invulling krijgen. Ik zie wel wat mogelijkheden om bepaalde soorten uit de bouwzone hier onder te brengen. De een na de ander naargelang de werken vorderen.

Maar je mantelbavianen voorstel blijf ik een toppertje vinden hoor. Weet alleen niet of het binnenin mogelijk is.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: KMDA Masterplan-topic

Bericht door Boomkangoeroe »

Apenarend schreef:Wat is de betekenis van die zwarte gebieden op het vertoonde kaartje hierboven? Het lijkt of er voor het rundergebouw twee verblijven behouden worden.
Misschien een groot speelplein met een loopbrug ertussen een soort van advontuurlijk speelfort ofzo?

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4216
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: KMDA Masterplan-topic

Bericht door Dbelgian »

het volgende haal ik van dit nieuwsartikel op de site van de zoo http://www.zooantwerpen.be/nl/nieuws/be ... we-savanne

Interactieve expositieruimte

Het Rundergebouw is één van onze mooiste decorgebouwen. Het zal dan ook met zorg gerestaureerd worden en onze ZOOacademy krijgt hier een plaats. De ZOOacademy is het kenniscentrum van de ZOO, waarin de ZOO zich op wetenschappelijk gebied nog verder zal uitbouwen, ook op internationaal vlak. Het gebouw zal fungeren als interactieve expositieruimte. Het plein ervoor wordt een gezellige ontmoetingsplaats met talrijke zitbanken. De huidige zebra- en buffelperken krijgen een spelinvulling. Zowel -6 jarigen, als +6 jarigen kunnen zich elk in hun eigen deel van de speeltuin uitleven. De natuur wordt als inspiratiebron gebruikt en geïntegreerd in de speelomgeving: rennen over glooiingen in het terrein, spelen met water, springen over rotsblokken, zich verstoppen achter struiken. Dit levendige plein krijgt nog een fastfoodpunt en toiletten.


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA Masterplan-topic

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef: Struikelblok blijft de inplanting van die roofvogelkooien, ze passen nergens. Jammer dat ze niet naar Bokrijk kunnen, of als blikvanger op het Adstridplein.
Gezien Bokrijk ook de jaren '60 actief uitbeeld sinds enkele jaren, en wel open staat voor 'vernieuwing' (voor zover dat woord bij Bokrijk past) is dat op zich een idee waar wel een draagvlak voor zou kunnen zijn. Ik vermoed dat de Zoo vooral zelf haar roofvogelkooien wil/moet houden?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: KMDA Masterplan-topic

Bericht door ScaraMcDuck »

Ik zie de link niet meteen tussen de 60s en het oude roofvogelgebouw (dat dateert van rond 1855). Zelf zie ik ze ook liever niet verdwijnen ...

Gezien het feit dat men, volgens het plan, ook de linkervleugel in ere wil herstellen (Zou die echt al zo lang op zolder liggen stof vatten?), is het best een omvrangrijk gebouw dat je niet zomaar eender waar kwijt kan. niet voor niks dat het origineel tegen de buitenrand van de tuin stond. Afwachten wat het uiteindelijk gaat worden ...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: KMDA Masterplan-topic

Bericht door Gorilla Gust »

ScaraMcDuck schreef:Ik zie de link niet meteen tussen de 60s en het oude roofvogelgebouw (dat dateert van rond 1855). Zelf zie ik ze ook liever niet verdwijnen ...
Het gaat me eerder om de vaststelling dat ze open staan voor vernieuwing, en niet noodzakelijk in de oude boerderijen wensen te blijven hangen. Dat even terzijde... Want het heeft verder (helaas) weinig te maken met het masterplan.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie