(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door zoofreak »

Het klasseren van de Zoogebouwen heeft véél meer voor- dan nadelen.
Er zijn al tonnen overheidsgeld in herstellings- en restauratiewerken gepompt en daar genieten wij allen elke dag van.
Dat de Zoo vandaag één van de best bewaarde negentiende eeuwse romantische tuinen is, hebben we mede daaraan te danken. Als straks weer het historische vogelgebouw aan verbouwing toe is, kan de zoo weer langs de kassa passeren.
Wees gerust: voor de overblijvende 'probleemgevalletjes' zullen ze wel een constructieve oplossing vinden (zie gevelpartijen van Vriesland).
Elk van jullie zal wel voorbeelden uit andere tuinen kunnen noemen van pittoreske gebouwtjes die plaats moesten ruimen voor mottige prefabconstructies. Gelukkig blijft de Zoo daar grotendeels van gespaard.
Het is ook een beetje flauw om 'bouwen in verdiepen' als nieuw idee te lanceren.
Het was juist de zoo die baanbrekend was op dat gebied (inderdaad: reptielenhuis op het dak van het aquarium, maar ook het hele jubileumcomplex dat op inventieve wijze een maximum aan extra wandelweg creëerde op een minimum aan oppervlakte).

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6538
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door Apenarend »

Helemaal akkoord zoofreak. Ik vind alleen dat voor de zone tussen Moorse tempel en Vriesland misschien een iets minder rigide oplossing zou moeten gevonden worden. Het lijkt me vrijwel onmogelijk om met behoud van het neushoorngebouw op zijn huidige plaats in die hoek iets werkelijk baanbrekends te gaan bouwen, al dan niet in lagen. Indien het bij het behoud van de gevel kan blijven, is een creatieve oplossing niet alleen zeker te vinden, maar kan dit zeer goed het nieuwe moderne stuk mee doen aansluiten bij de prachtige oude tuin.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

harimau

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door harimau »

Als de zoo niet was geclasseerd geweest als beschermd monument, had deze niet meer bestaan.
De (privé)eigenaren hadden de bedoeling alles te verkopen, door te verlieslatend...en bouwgrond in het centrum was (en is) aardig wat geld waard!
Door samenwerking van enkele bestuursleden die voor het voortbestaan waren en de toenmalige directeur is heel de zoo geclasseerd én daardoor bestaat die nu nog...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7639
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

harimau schreef:Als de zoo niet was geclasseerd geweest als beschermd monument, had deze niet meer bestaan.
De (privé)eigenaren hadden de bedoeling alles te verkopen, door te verlieslatend...en bouwgrond in het centrum was (en is) aardig wat geld waard!
Door samenwerking van enkele bestuursleden die voor het voortbestaan waren en de toenmalige directeur is heel de zoo geclasseerd én daardoor bestaat die nu nog...
Daar ben ik het niet mee eens, door het rotslechte bestuur van de toemalige directie was het zo slecht gesteld met de KMDA. Dat ze toen bijna van de kaart waren is de fout van die jij nu de redder noemt.

En daar dragen ze nu nog steeds de gevolgen van, denk je nu echt dat de provincie en het stadsbestuur de zoo hadden doen failliet gaan??
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic Antwerpse Zoo (2010)

Bericht door black-star »

Limburg vooruit schreef: Maar dit gebouw gaan inbouwen zou wel heel stom zijn, dat ze het dan restaureren en het gebruiken voor kleinere dieren.
Wie zegt dat het gebouw niet meer gebruikt kan worden als die ingebouwd is?

De beste foto's die ik online kon vinden van de Maison winkel te Rotterdam:
Afbeelding
Afbeelding

Hoe oud toch Modern en functioneel kan blijven.
Zoals ik al eerder zei, laat het een slaapplaats worden van een antilope soort en de rest voor de giraffe. Die hebben immers toch de hoogte nodig van het gehele 'oude neushoorn' gebouw.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14919
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:denk je nu echt dat de provincie en het stadsbestuur de zoo hadden doen failliet gaan??
Ik weet niet wat Harimau er van denkt, maar ik acht het zeker en vast mogelijk. Als er veel geld te winnen valt met de verkoop van de gronden, en je kan er andere zaken neerzetten, die op hun beurt de kassa weer laten rinkelen. Dan is er veel mogelijk. Het economisch denken van de politiek staat vaak voorop op dierenwelzijn, of dierenliefde...

Er zijn her en der voorbeelden van dierentuinen die moeten sluiten. Niet elke gemeente wil, of kan zomaar bijspringen immers. Als je dan, via de klassering van monumenten, je Zoo kan redden. En deze uitbouwen tot een stadszoo die meer dan zomaar kan meetellen... Dan heb je toch een goede oplossing gevonden. Hoe de problemen er zijn gekomen laat ik nu even buiten de discussie staan. Als er zich problemen stellen, moeten ze immers eerst opgelost worden. Daarna kan je kijken hoe je ze voortaan voorkomt...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Blijkbaar zijn de verblijven achter de okapi's ook bedoeld voor de anoa's (volgens het zooplannetje toch).Er stonden vandaag trouwens heel veel planten achter de herashekken, te wachten om een plaatsje in het nieuwe perk.
Als dit zo is, dan kan men al nadenken over een idee voor het oude neushoorngebouw. Voor de rest kan men toch nog niets doen, aangezien alles een ketting reacties is. Men heeft bij de verhuis van de anoa's alleen maar een hoek vrij. De eerste verschuiving kan, naar mijn mening, pas plaats vinden als het olifantenverblijf in Plnckendael klaar is. Dan verhuizen de dybowskiherten uit de Zoo naar daar, waar door de zebra's en buffels op het, tegen dan uitgebreidde, hertenperk kunnen staan. Hierdoor kan men beginnen aan het nieuwe restaurant, waarbij de oude roofvogelvolière verplaatst wordt. Hierdoor komt de plaats recht tegenover het mensapengebouw vrij en kan men het oude restaurant platgooien. Hierdoor is er al een heel groot gedeelte dat vrij komt (van de hoek tot aan de kinderspeeltuin, waar men al kan bouwen en zo stelselmatig dierenverblijven kan omruilen. Dus conclusie: laat olifantenverblijf maar snel gebouwd zijn, zodat het masterplan in zijn voegen kan treden!
Laatst gewijzigd door vermillio op 26 nov 2010, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

harimau

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door harimau »

Ik geef alleen de feiten weer.
Er werd zoveel verteld over wel of geen wanbeheer??? Wie zal de echte waarheid daarover achterhalen? Dat speelt zich op een ander niveau af dan dat waarin wij leven...
Ook was er toen veel minder publieke belangstelling waardoor stad en provincie geen financieel belang hadden bij een zoo. Die was toen waarschijnlijk volledig in handen van privé-personen...en die doen met hun eigendom wat ze willen. Het ging helemaal niet over failliet gaan, maar over hun geld recupereren...En...miljonairs, die als hobby een dierentuin openhouden, hebben ook in gemeentebesturen een flinke (economische) brok in de pap....
Dus wel een geslaagde reddingsactie...anders hadden we nu naast het station weer een stapel betonnen blokkendozen gehad. In die tijd werd er niet gezeverd over groen hoor...dat is gelukkig veranderd.
Dus veel is geclasseerd en ik denk ook de hertenstallen waar de Dybowski's zitten. Deze zijn jaaaren geleden gerestaureerd en dat heeft meer geld en tijd gekost dan even afbreken en replica's in de plaats zetten.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6538
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

harimau schreef:Ik geef alleen de feiten weer.
Er werd zoveel verteld over wel of geen wanbeheer??? Wie zal de echte waarheid daarover achterhalen? Dat speelt zich op een ander niveau af dan dat waarin wij leven...
Ook was er toen veel minder publieke belangstelling waardoor stad en provincie geen financieel belang hadden bij een zoo. Die was toen waarschijnlijk volledig in handen van privé-personen...en die doen met hun eigendom wat ze willen. Het ging helemaal niet over failliet gaan, maar over hun geld recupereren...En...miljonairs, die als hobby een dierentuin openhouden, hebben ook in gemeentebesturen een flinke (economische) brok in de pap....
Dus wel een geslaagde reddingsactie...anders hadden we nu naast het station weer een stapel betonnen blokkendozen gehad. In die tijd werd er niet gezeverd over groen hoor...dat is gelukkig veranderd.
Dus veel is geclasseerd en ik denk ook de hertenstallen waar de Dybowski's zitten. Deze zijn jaaaren geleden gerestaureerd en dat heeft meer geld en tijd gekost dan even afbreken en replica's in de plaats zetten.
Das een beetje een bij de haren getrokken reactie evenals deze van gg hierboven. De zoo is vooreerst geen eigendom van miljonairs maar van een koninklijke maatschappij. Die gronden zijn overigens onverkoopbaar gezien hun speciale status in het ruimtelijk structuurplan; zelfs zonder zoo mogen ze niet zo maar verkaveld worden. Das al vele jaren zo. Wat wel niet over het hoofd mag worden gezien is het feit dat de diverse overheden te laat hebben beseft waaraan een zoo in de 21ste eeuw moet voldoen, en dat heeft - nog steeds - wel wat voeten in de aarde gehad. Vandaar wellicht dat de toenmalige beheerders in die tijd als enige uitweg de volledige klassering zagen. Dat mag nog steeds - zoals zoofreak hierboven - als een op dat moment briljante strategie worden beschouwd. Maar wellicht is het nu tijd voor een gedeeltelijke deklassering om de zoo aan de noden van de 21ste te laten voldoen. Maar dat er gevaar bestond dat de zoo zou verdwijnen, geloof ik nooit. Ik heb een aantal vrienden in Antwerpen, en voor hen is de zoologie een met de stad verbonden symbool.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

De Antwerpse Zoo is net zo'n symbool als Artis in Amsterdam en Diergaarde Blijdorp in Rotterdam zijn. Maar ook andere dierentuinen zijn eigenlijk niet meer weg te denken uit hun omgeving. Toch gebeurt het af en toe...

Is er eigenlijk nog iemand die een tekening van het Masterplan heeft? Ik meen dat op het oude forum eens een tekening voorbij kwam. Wellicht is er een nieuwere?

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Ik vind het inbouwen van het neushoorngebouw niet zo'n goed idee. Het heeft ook niet echt de uitstraling dat past binnen dergelijk concept. Wat wel kan volgens mij is de tempel gebruiken als nachtverblijf in een binnenverblijf van bijvoorbeeld de bavianen. Dan lijkt het alsof de apen de tempel hebben overgenomen (denk aan Jungle Book).

Qua Masterplan:
Ik weet wel waar je dergelijke tekeningen kan vinden, weet alleen niet hoe je ze online moet zetten. Wil de persoon die dit dan gaat doen, anders ook nummers op de tekening zetten? Dan kan je gemakkelijk aanduiden welke diersoort waar komt in het nieuwe gebouw.
Wat ik wel weet is dat de olifanten, giraffen, okapi's, zebras, kafferbuffels, chimpansees en gorrilas werden opgenomen in het project. Al deze diersoorten krijgen nieuwe buitenperken. Voor de chimpansees en gorillas denk ik zelfs nieuwe binnen- en buitenverblijven. Eindelijk! Deze prachtige dieren verdienen het om frisse lucht te kunnen inademen en niet achter glas te zitten.
Het Okapigebouw blijft volgens de recentste plannen bewaard, alleen krijgen de dieren een groter buitenperk dat tevens ook meer op hun natuurlijke habitat, regenwoud, lijkt.
Bij de olifanten en giraffen hoop ik op een concept zoals de Olmense zoo, twee aparte delen voor de grote diren, giraffen en olifanten, en dan een permeabele opheining voor kleine dieren. Deze leven immers in de natuur ook samen. Kijk naar de Afrikaanse savanne in Planckendael en Artis. Twee mooie verblijven. Dit moet in de Antwerpse Zoo ook realiseerbaar zijn.
De zebras en kafferbuffels verhuizen naar het hertenverblijf dat grote gemaakt is van oppervlakte. Terwijl de Egyptische tempel een musuem wordt. Het rundergebouw wordt dan een restaurant, waar de oude roofvogelvolière deel van uit maakt. Deze moet behouden worden. Deze laat perfect zijn aan mensen en kinderen hoe de zoo er vroeger uitzag en welke verblijven de dieren kregen.
Ik heb bij heel dit masterplan een paar bedenkingen. Er was eerst ook sprake van de leeuwen te betrekken in het masterplan, maar komen er nu andere diersoorten in de plaats, aangezien dat deze nu hun eigenperk krijgen? Een andere bedenkingen is dat ze in verdiepingen gaan bouwen. Dit is goed voor de apen, die dan ook in de hoogte kunnen, zoals ze in de natuur ook doen. Komen er in de gebouwen dan nog andere diersoorten die geen buitenverblijf hebben, zoals kleinere aapsoorten of andere diersoorten?

Qua andere verbouwingen:
doordat de leeuwen een nieuw perk krijgen, krijgen de andere katachtigen ook meer ruimte. Deze ruimte zal ingevuld worden door grotere verblijven. Wanneer deze gepland, zijn is niet geweten. Als men het slim speelt, dan gebruikt men de reeds beschikbare tekeningen in het park, als leidraad. Dat zijn verblijven met een volledig glazen wand, met tussen het glas en het verblijf een kleine beek voor de dieren. Als men er kubussen van maakt en een plat dak gebruikt dan komt er boven deze verblijven, momenteel openlucht, extra plaats vrij, die op zich ook een invulling kunnen krijgen, denk maar aan grotere roofvogelvolières, want ik hoop dat de volières van de uilen en veel andere roofvogels ook snel, in relatieve zin, worden verbouwd. Deze zijn nog van vroeger: baksteen met stalen tralies, zonder enige vorm van natuurlijke nabootsing. Dit moet volgens mij veranderen!

Voilà, ik heb mijn zeg gedaan. :p

Hippo

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Hippo »

vermillio schreef:Blijkbaar zijn de verblijven achter de okapi's ook bedoeld voor de anoa's (volgens het zooplannetje toch).
:,
Ik denk dat je hiermee een ouder plan bedoelt? Want dat was inderdaad een tijdje de bedoeling. Maar nu waarschijnlijk niet meer, mede doordat hun verblijf recent nog is uitgebreid.
vermillio schreef:Ik heb bij heel dit masterplan een paar bedenkingen. Er was eerst ook sprake van de leeuwen te betrekken in het masterplan, maar komen er nu andere diersoorten in de plaats, aangezien dat deze nu hun eigenperk krijgen?
Euh, de leeuwen worden nog steeds betrokken in het Masterplan. Het Masterplan gaat niet enkel over de uitbreiding, maar over de hele tuin.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14919
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Ik weet wel nog deze online staan op het picassa-album van brebart.be

Afbeelding
Maar ik moet wel zeggen dat deze tekeningen al vrij gedateerd waren. En zoals Hippo het al benaderde, eerder kaderen uit het winnende ontwerp. Een ontwerp dat daarna nog aan de werkelijkheid diende getoetst te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer oude plannen, foto's, en maquettes kan je terugvinden in het archief:
http://www.laafsekikkers.be/archief/viewtopic.php?t=129
Steeds weer onderweg enzo(o)!

harimau

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door harimau »

Apenarend schreef: Das een beetje een bij de haren getrokken reactie evenals deze van gg hierboven. De zoo is vooreerst geen eigendom van miljonairs maar van een koninklijke maatschappij.
Een koninklijke maatschappij is gewoon een vereniging waarvan de leden na X-aantal jaren van bestaan het bijvoegsel "koninklijk" kunnen aanvragen bij de staat. Het heeft dus niets met het koningshuis te maken...
En die leden zijn wel degelijk de grootindustriëlen waarover ik sprak, en die bezitten ook deze maatschappij...nog steeds, alhoewel ik vermoed dat nu stad en provincie er ook wel voor iets tussen zitten...
Ook weet ik wel dat dat nu niet meer zou kunnen maar ten tijde van de clasering van de zoo kon dat nog wel...er waren toen andere belangen in het spel.
Verder heb ik ook geen zin in een welles/nietes spelletje hier hoor. :doh: :aaaah: :bah
Ik vertel alleen wat ik me hierover herinner....

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

harimau schreef:
Apenarend schreef: Das een beetje een bij de haren getrokken reactie evenals deze van gg hierboven. De zoo is vooreerst geen eigendom van miljonairs maar van een koninklijke maatschappij.
Een koninklijke maatschappij is gewoon een vereniging waarvan de leden na X-aantal jaren van bestaan het bijvoegsel "koninklijk" kunnen aanvragen bij de staat. Het heeft dus niets met het koningshuis te maken...
En die leden zijn wel degelijk de grootindustriëlen waarover ik sprak, en die bezitten ook deze maatschappij...nog steeds, alhoewel ik vermoed dat nu stad en provincie er ook wel voor iets tussen zitten...
Ook weet ik wel dat dat nu niet meer zou kunnen maar ten tijde van de clasering van de zoo kon dat nog wel...er waren toen andere belangen in het spel.
Verder heb ik ook geen zin in een welles/nietes spelletje hier hoor. :doh: :aaaah: :bah
Ik vertel alleen wat ik me hierover herinner....
Terug naar de topic het masterplan

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Weet er iemand of je de maquettes van het nieuwe leeuwenverblijf en van het masterplan ergens kan bekijken? Ik heb gehoord dat de maquette van het leeuwenverblijf in een klasje in de zoo staat. Is dit ook het geval met die van het masterplan? En zijn deze te bezichtigen?

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Is er al geweten welke dieren er in de roofdierengallerij? De jaguars zouden verdwijnen heb ik in een ander topic gelezen. Dus dan blijven de siberische tijgers en de amoerpanters over. Gaan zij de volledige wand, van het oude leeuwenverblijf tot aan het verblijf van de siberische tijgers, die vernieuwd zal worden bewonen? Dan zijn dat mooie, grote (misschien iets te groot? Dus toch nog een derde grote katachtige) verblijven!

TWit894

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door TWit894 »

Ik dacht van wel ja, de tijgers en luipaarden krijgen de hele wand heb ik ooit ergens gelezen :D

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Komen er dan ook extra dieren bij? En zullen het twee verblijven zijn of meerdere verblijven met doorloopschachten?

TWit894

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door TWit894 »

Geen idee, ik denk dat de concrete plannen nog niet bekend gemaakt zijn ;)

Plaats reactie