(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Dat zal de toekomst uitwijzen hé. Het is geen geheim dat ik vele keuzes in Antwerpen niet begrijp hé. Zoals het blijven vasthouden aan de olifanten en giraffen bv.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

ricky

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ricky »

Het buffelperk is duidelijk kleiner dan 2000m² en de voliere is niet veel groter. Is het geheel met restaurant en de perken samen niet iets van 8000 m² ?

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Bedankt sonicman, er nuttig, die plannen.

Ik leer weer twee dingen bij:
. aan de achterkant van het varkensgebouw verdwijnen alle volières en er ontstaan drie buitenperken: lepelhonden, wrattenzwijnen en het plan vermeldt stekelvarkens (kan al veranderd zijn, natuurlijk, maar ik vond slurfhondjes in het varkensgebouw toch ook een beetje vreemd...)
. op het plein voor het rundergebouw blijven die twee houten 'blokhutten' behouden; da's landschappelijk wel spijtig, maar ze zullen niet mogen slopen, zeker?

Voor de rest kloppen de verhoudingen van de twee savannes veel beter op de plattegrond. Ze zijn ongeveer even groot.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat de Zoo de inplanting van het giraffenveld zo heeft gekozen met het oog op het verdwijnen van de olifanten op termijn. Dat is gewoon slim en vooruitziend.

Ben wel benieuwd hoe ze de hertenperken gaan invullen.
Ze liggen recht in het gezichtsveld van de etende terrasjesmensen, dus er moet toch een beetje een 'aantrekkelijk' uitzicht ontstaan?

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Lydia »

@sonicman: Dat ziet er al een pak duidelijker uit!
Maar staat op dat plan het neushoorngebouw niet wat te veel naar rechts? :s

Je kan er in ieder geval duidelijk op zien dan de giraffen in de tempel blijven. :)
Dat oranje gedeelte moet het restaurant voorstellen vermoed ik?

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

Sonicman, lijkt het nu echt zo erg dan eerst werd aangenomen?

sonicman

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door sonicman »

Sonicman, lijkt het nu echt zo erg dan eerst werd aangenomen?
was aanwezig op het infomoment van de zoo voor de buurt
Het kon slechter maar het is geen verbetering tegenover nu...

maar meer ga ik daar niets over toewijden op dit forum aangezien jullie allemaal in het zelfde perspectief kijken ;)

ps. de olifanten zijn het pronkstukje van de zoo deze zullen ze niet snel laten gaan.

ik hou jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2483
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofan »

was aanwezig op het infomoment van de zoo voor de buurt
Het kon slechter maar het is geen verbetering tegenover nu...

maar meer ga ik daar niets over toewijden op dit forum aangezien jullie allemaal in het zelfde perspectief kijken ;)
Bedoel je misschien, want zo lees ik het: "ik ga daar niet over uitweiden omdat ik het toch niet zo slecht vind als ik eerst dacht en ik dat niet wil toegeven tegenover mijn buren of om geen verdeeldheid te creëren"?
Laatst gewijzigd door zoofan op 15 jan 2014, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

We hebben niet allemaal hetzelfde oogpunt hoor, ik vind dat het restaurant te futuristisch overkomt , zo hadden ze het bv beter gethematiseerd aangepakt, ik heb immers nog niet echt zo'n futuristisch gebouw op een savanne gezien...

Ik vraag me trouwens af of ze de prijs gedurende de werken gaan laten zakken omdat er in die periode toch minder te zien zal zijn...

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Bedoel je misschien, want zo lees ik het: "ik ga daar niet over uitweiden omdat ik het toch niet zo slecht vind als ik eerst dacht en ik dat niet wil toegeven tegenover mijn buren of om gene verdeeldheid te creëren"?

Ik denk dat het voor alle partijen goed is dat het overleg nu in alle rust en sereniteit wordt gevoerd.
De Ploeg heeft aangekondigd dat ze een bezwaarschrift zal indienen.
Daar zal momenteel wel aan worden gewerkt want het moet ten laatste zaterdag overhandigd worden.
Daarna kan opnieuw gesproken worden tussen de drie partijen: de Zoo, de bewoners en de stad Antwerpen.
Laten we die vervolgstappen rustig afwachten dan heeft het overlegmodel alle kansen.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

ik heb immers nog niet echt zo'n futuristisch gebouw op een savanne gezien...
Ik heb ook nog nooit een Egyptische tempel gezien in een savanne, of een Moorse tempel in een centraal-afrikaans woud ;) . De Zoo hoeft voor mij niet te streven naar een gethematiseerd immersieverblijf, want dat lukt toch niet. De Zoo heeft wel van in zijn begindagen gestreefd naar kwaliteitsvolle en als het even kon, vooruitstrevende architectuur van gerenommeerde architecten. Dat doen ze nu opnieuw.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

sonicman schreef:Het kon slechter maar het is geen verbetering tegenover nu...
U kon toch moeilijk verwachten toen u daar kwam wonen dat die zone gewoon wat zou opgefrist worden en verder niets meer? Of dat de zoo een groot openbaar park zou worden waar nooit meer iets in gebouwd mocht worden. Dat zou niet realistisch geweest zijn. Het is altijd de bedoeling geweest dat er langs de rand van de zoo opnieuw in de hoogte zou gewerkt worden omdat er nu eenmaal veel te weinig plaats is.

En ik wil wedden dat er binnen pakweg 15-20 jaar geen olifanten meer zijn in de zoo ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

sonicman

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door sonicman »

@ apenarend: Ik weet dat u een discussie probeert uit te lokken maar helaas moet u zich wenden tot de mooie verwoording van de heer/mevrouw zoofreak.

Ook als Antwerpenaar ben ik trots op mijnen hof en wil ik zeker niet dat deze verdwijnt.. Het beste is dat we tot een consensus komen waarbij alle partijen zich kunnen vinden, zo gaat dat nu eenmaal in een grootstad. ;)

Gebruikersavatar
iceskate
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 jan 2013, 21:53
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door iceskate »

Stel nu dat ze een nieuwe olifant brengen naar de zoo of één weghalen, hoe gaan ze dan moeten rijden met de vrachtwagens want die ene poort in de ploegstraat (tussen het nieuwe buffelgebouw en het lamagebouw) zal helemaal ingesloten worden?
Langs waar zouden de het dan beste rijden? Alé ik was juist proberen een route te bedenken in mijn hoofd ma weet het niet direct.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Ze wandelen met het dier tot op straat, doen ze in Pairi Daiza toch ook ;)
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

sonicman schreef:@ apenarend: Ik weet dat u een discussie probeert uit te lokken maar helaas moet u zich wenden tot de mooie verwoording van de heer/mevrouw zoofreak.

Ook als Antwerpenaar ben ik trots op mijnen hof en wil ik zeker niet dat deze verdwijnt.. Het beste is dat we tot een consensus komen waarbij alle partijen zich kunnen vinden, zo gaat dat nu eenmaal in een grootstad. ;)
Ai, en dat op een forum zeg, stel je voor ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14922
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

sonicman schreef:maar meer ga ik daar niets over toewijden op dit forum aangezien jullie allemaal in het zelfde perspectief kijken ;)
Apenarend schreef:Ai, en dat op een forum zeg, stel je voor ;)
Op zich was zeker niet iedereen hier unaniem over de hofmuur op het forum, de vele reacties in dit topic maken dat wel duidelijk. Het was wel een discussie met vooral voor- en tegenstanders, maar beide kanten van dat verhaal lieten zich toch horen leek me.

Een discussie tussen twee tegenoverstaande kanten van een verhaal moet ook kunnen op het forum, en eerdere moeilijke discussies (ik denk aan pakweg dolfinaria) bewijzen dat dat ook op een goede manier kan. :vriendjes:


In iedergeval kijk ik al uit naar verdere zaken hierover, bedankt om ons op de hoogte te houden! Ik ben blij dat we nog van je horen, want de plannen maken bepaalde zaken immers toch weer wat duidelijker. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

sonicman schreef:hier wat duidelijkheid...

*Plan 1*
*Plan 2*

binnenkort meer...
Hartelijk dank daarvoor, dat smoort gelukkig direct een heleboel nodeloze speculatie in de kiem :)

elandantiloop

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door elandantiloop »

Ik snap niet waarom men hier (enkelen toch zeker) persee die olifanten daar weg wil. Daar is niets mis met dat verblijf, er zitten verdorie maar 2 dieren in.
Mss dat, zoals apenarend zegt, binnen 15 jaar er geen olifanten meer in de zoo zullen zitten, maar dat is nog ENORM ver in de toekomst.

verder vraag ik me af of iedereen die rond de savanne gaat door het varkensgebouw moet wandelen om bij het rundergebouw uit te komen.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

Als ze daar de steppeslurfhondjes willen huisvesten en een kijk willen geven in het binnenhok van de Lepelhondjes dan moet dat gebouw idd opengesteld worden voor publiek en zullen dus de binnenhokken en volières aan de achterkant verdwijnen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7645
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Waarom ik die olifanten perse uit Antwerpen wil, heel eenvoudig. Dat verblijf is te klein, 1'200m² is te klein voor olifanten.
Ik ben nog niet in Pairi Daiza geweest sinds de nieuwe verblijven er zijn,maar momenteel voldoet (Pairi Daiza niet meegeteld dus) enkel het verblijf van Planckendael om olifanten te huisvesten. Het verblijf in Olmen zou meer dan 3'000m² zijn en vind ik ook vrij klein.

In mijn ogen zijn er ook maar 3 tuinen met olifanten die ruimte genoeg hebben om ze te houden. En dat zijn Pairi Daiza, Monde Sauvage en Planckendael. Antwerpen, Olmen en Bellewaerde zijn te klein om olifanten te houden.

Nu werk ik gelukkig voor deze parken niet bij de bevoegde instantie's.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie