(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

ricky schreef:Spijtig dat ze voor de giraffen en zebra's echt wel het wettelijke minimum nemen als oppervlakte voor hun verblijf.
Dat was mijn idee ook, konden ze beter 5'000 voor de buffels en 5'000 voor de giraffen/zebra's. Het perk in Olmen voor de giraffen is +/- 3'500m² en dus groter als dat in Antwerpen.

Waar komen de olifanten eigenlijk, dat is me niet helemaal duidelijk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
ricky schreef:Spijtig dat ze voor de giraffen en zebra's echt wel het wettelijke minimum nemen als oppervlakte voor hun verblijf.
Dat was mijn idee ook, konden ze beter 5'000 voor de buffels en 5'000 voor de giraffen/zebra's. Het perk in Olmen voor de giraffen is +/- 3'500m² en dus groter als dat in Antwerpen.

Waar komen de olifanten eigenlijk, dat is me niet helemaal duidelijk.
Zouden die niet gewoon blijven?
Ik vermoed dat de Egyptische tempel zijn functie als dierenverblijf behoudt. Het rundergebouw wordt dan een educatieve ruimte.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

De olifanten blijven gewoon waar ze zijn, in de tempel dus.
Dat wordt zowel op facebook als in GvA bevestigd.
Ik zie nog niet voor mij waar ze de zebra's gaan stallen?

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Vandaag in de papieren GvA, editie metropool, natuurlijk uitgebreide verslaggeving, zowel van de nieuwe plannen als van het buurtverzet ertegen.
Ze hebben het ook nog over de 'kleinere' projecten voor 2014 en daar stond eentje tussen waar ik zelf nog niets van wist:
op het dak van het Nijlpaardengebouw komen een paar uitkijkplatforms, van waaruit je een panoramisch zicht hebt over de moerasbiotoop, en een inkijk op hoogte in de moerasvogelvoliere.
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/ ... samen.aspx

Ik weet niet wat ik het leukst vind: het grote megageweld in zone Z, of dit soort bescheiden aanpassingen die de bestaande installaties wat meer diepgang geven.
Ik ben blij dat ik dit allemaal vanop de eerste rij mag meemaken :) .

Over de oude roofvogelvolieres is men niet helemaal duidelijk in het artikel.
Ze komen (snel) terug, langs de hofrand van de tuin, in de buurt van de Okapi's, aan de kant van de Vlaamse tuin en zullen worden bewoond door ara's. Ik kan het niet helemaal precies situeren op basis van die beschrijving, maar ben wel benieuwd.

Over het buurtprotest:
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/ ... nrust.aspx

Gebruikersavatar
iceskate
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 jan 2013, 21:53
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door iceskate »

wa zouden dan gaan doen met de struisvogels - zouden deze bij de vogels die in de buffel zone zullen verblijven meegerekend ?

Heb op fb gevraag in welke richting ze zouden uitbouwen voor de giraffen en zebra's maar nog geen antwoord

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

De Standaard toont een foto van de maquette vanuit een andere invalshoek.
Je kan beter zien wat de oppervlakteverhouding is tussen het buffelperk en het giraffenperk. Dat lijkt nogal mee te vallen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140113_00926765

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

iIk denk dat de struisvogels een van de vogelsoorten zal zijn die samen met de buffels zal staan (en de koningsglansspreeuwen).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Nu blijven die slurfbeesten toch in die tempel. Ik dacht dat in het akkoord met de provincie en het vlaams gewest stond dat de tempel diervrij moest worden.

Alles om die beesten toch maar te houden, ongelooflijk; Ik vrees dat die panda's in pairi Daiza een zeer slechte zaak gaan zijn voor de andere dieren in de andere dierentuinen. Die gaan er nu alles aan doen om alle dieren die de mensen willen zien ook te tonen. Ten koste van het dierenwelzijn.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Lydia »

Limburg vooruit schreef:Nu blijven die slurfbeesten toch in die tempel. Ik dacht dat in het akkoord met de provincie en het vlaams gewest stond dat de tempel diervrij moest worden.
Al een geluk! Waarom zou de egyptische tempel diervrij moeten worden? Er hebben altijd al olifanten gezeten dus ik vind dat dat zo moet blijven ook. Vind het wel jammer dat de giraffen er dan niet meer staan.
Dbelgian schreef:iIk denk dat de struisvogels een van de vogelsoorten zal zijn die samen met de buffels zal staan.
Goed! Want aan het neushoorngebouw zitten ze niet goed vind ik. Die paar struisvogelkes op zo'n groot oppervlak zie je bijna niet lopen. :blush:

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Lydia schreef:Al een geluk! Waarom zou de egyptische tempel diervrij moeten worden? Er hebben altijd al olifanten gezeten dus ik vind dat dat zo moet blijven ook. Vind het wel jammer dat de giraffen er dan niet meer staan.
Die redenatie is natuurlijk anderzijds ook een beetje scheef, want initieel zaten er ook tapirs, neushoorns, zebras, nijlpaarden en dromedarissen in de tempel ... dat was weliswaar straks 170 jaar geleden, maar toch, het verleden is uiteraard geen absolute voorwaarde voor het heden. De voornaamste reden die ik zelf zou zien om er geen olifanten meer in te houden: de zeer kleine binnenverblijven voor de dikhuiden.

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Lydia »

Ah, ze kunnen toch elke dag buiten. En het zijn jonge dieren dus nog niet zo heel groot. :p

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Er is geen loopstal in de Egyptische tempel, dat gebouw is misschien nog geschikt voor de pademalons, rode duikers, dikdiks,... ; Maar geen olifanten. Die kregen een nieuw binnen en buitenverblijf. Dit komt er nu niet dus de olifanten naar een andere dierentuin verhuizen.
Dierenwelzijn gaat voor op wat de mensen willen. Die stallen zijn nog kleiner dan die in Olmen, en die vind ik al vrij klein. Daar hebben de dieren trouwens 2 boxen per dier.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Lydia »

Ze kunnen misschien de stallen van de giraffen erbij nemen voor de olifanten?

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

De rol die de Egyptische tempel moet vervullen is inderdaad een beetje de achillespees van de nieuwe plannen.
Niet alleen blijven de olifanten daar wonen, de giraffen blijven ook in de tempel, en ik begin zelfs te vermoeden dat ze er de zebra's ook in willen.
Dat wordt wel heel krap...

Als ze toch (nog even?) olifanten willen houden kan het misschien een tijdelijke overbrugging zijn van de periode die nodig is totdat de rol van Chang in Planckendael wordt overgenomen door één van de jonge bullen? Mogelijk is de giraffensavanne in het nieuwe plan op deze manier gepositioneerd, zodat binnen afzienbare tijd de aansluitende olifantenvlakte er gewoon kan bijgetrokken worden, zonder weer opnieuw nieuwe stallen te moeten bouwen?

Los van dit alles ben ik wel blij dat de tempel een functie als dierenverblijf kan blijven vervullen.

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door seborga »

Lydia schreef:Goed! Want aan het neushoorngebouw zitten ze niet goed vind ik. Die paar struisvogelkes op zo'n groot oppervlak zie je bijna niet lopen. :blush:
Ja, want dat verblijf is echt gigantisch ... Je waant je bijna in de Beekse Bergen ... :p
Lydia schreef:Ze kunnen misschien de stallen van de giraffen erbij nemen voor de olifanten?
Niet als de giraffen blijven zitten ...

Gebruikersavatar
Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 jul 2012, 23:00
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: Gent

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Lydia »

:lala Hahaha, gigantisch is het inderdaad ook weer niet. Maar met maar een paar struisvogels lijkt het wel groot.

Nu kan ik even niet meer volgen? De giraffen blijven dus in de tempel? Ik dacht dat ze een nieuw onderkomen kregen op de savanne? En dan gaan ze er nog zebra's bijzetten!? :, Hoe gaan ze dat doen? :s

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Lydia schreef::lala Hahaha, gigantisch is het inderdaad ook weer niet. Maar met maar een paar struisvogels lijkt het wel groot.

Nu kan ik even niet meer volgen? De giraffen blijven dus in de tempel? Ik dacht dat ze een nieuw onderkomen kregen op de savanne? En dan gaan ze er nog zebra's bijzetten!? :, Hoe gaan ze dat doen? :s
De zebra's zouden eventueel in de stallen van de pademelons kunnen.

Alhoewel er op de maquette toch duidelijk een groot gebouw te zien is rechts van het voormalige neushoornverblijf. Maar wellicht is dat de buffelstal aangezien er in de aankondiging hiervan sprake is van nieuwbouw. Ik had mss ergens de zebra's eerder op de huidige hertevelden gestoken. Op 2000m² kan je toch geen echt grote groep giraffen én zebra's houden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door seborga »

Is die maquette ook voor het brede publiek te bezichtigen?

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofreak »

Is die maquette ook voor het brede publiek te bezichtigen?
Misschien krijgt ze een plaats in de inkomhal van het nieuwe dienstgebouw, aan het Astridplein? Daar staat ook de maquette van de nieuwe Elizabethzaal.

Gebruikersavatar
iceskate
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 jan 2013, 21:53
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door iceskate »

Als je zo kijkt naar de maquette in ander perspectief ( zie link)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140113_00926765

Dan kan je zien dat waar zo de anoa en pademelons deur zijn een klein gebied worden voor iets anders. Als ik het zo goed heb gezien tenminste.

En ik kan met niet echt het gebied van de giraffen met zebra's inbeelden van hoe en welk stuk nu gaat vergroten. Er staat geen afsluiting op de maquette.


En op de maquette die de zoo heeft gepost, zijn er aan het apengebouw 2 grote netten zouden deze dan voor in de toekomst mss voor de apen zijn of voor vogels?

Plaats reactie