(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2485
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofan »

het "lawaai" van de siamangs hore we zelfs niet...
Jij misschien niet maar er zijn zeker mensen in die straat die die zullen horen!


Compromis: ze bouwen die blinde muur en in ware Erik Van Vliet stijl schilderen er een "natuurgetrouw" achtergrond op, in dit geval dus een kopie van de lelijke gevels die er ooit stonden. Iedereen tevreden want op huizen kijken doe je liever dan op een blinde muur.
gebouwen is iets totaal anders dan een blinde muur van 10m..

sonicman

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door sonicman »

Wie zegt dat de Zoo niet iets moois heeft voorzien in haar plannen om de buurt tegemoet te komen? U wil blijkbaar niet het geduld opbrengen om dat af te wachten.
Jammer genoeg hebben ze al laten weten dat het om een blinde muur zal gaan tot max 10,5m hoogte
wat de plannen in de zoo zijn daar hebben we geen zicht op. Nog niet.

Stel dat de huidige situatie zou behouden blijven en de Zoo beslist om de Egyptische tempel diervrij te maken zodat de giraffen uit uw gezichtsveld verdwijnen en je alleen nog dagjesmensen ziet passeren?
Het gaat ons niet om de giraffen die we zien, oke supermooi uitzicht, maar het licht dat ons ontnomen gaat worden. Niemand staart graag op een blinde muur, ik denk niemand van jullie.
Komen er gebouwen, dat is nog iets heel anders dan een blinde muur en de huizen er op laten schilderen?? dan blijft het een muur...

sowieso PRO renovatie vd Zoo maar dat ze ook denken aan de buurtbewoners, een blinde muur is ook maar lelijk als je aan de giraffen staat en naar de huizen kijkt.

soit, we zien wel maar ik mag mijn frustraties als burger toch uiten niet :)

Mystique

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Mystique »

Discussie mag zeker, maar de discussie zou alleen mogen gaan over hoe de muur er gaat uit zien en niet of de muur er komt!

Je haalt voortdurend nieuwe, maar toch nietszeggende argumenten boven om je gelijk te bewijzen. Elk argument van jou wordt gecounterd en je staat nog klaar met lege argumenten.

1) Lichtval die ze ontnemen: huizen nemen ook licht weg (huizen zijn ook makkelijk 8a9 meter hoog), maar tegen huizen heb je geen probleem. Vreemd...
2) De blinde muur is maar lelijk vanaf de giraffen: deze muur heeft wel een functie voor de zoo, denk je nu echt dat ze enkel een muur zetten en niets meer?!

Twee argumenten die zo weer verworpen kunnen worden. Een buurt leefbaar maken begint in de buurt, misschien moet de buurt eens nadenken om hun huizen te renoveren que uitstraling, het zou al veel doen aan de leefbaarheid. Ideetje dat je zo mag hebben. ;)

Dus aub, denk twee keer na voor je met zwakke argumenten komt. De Zoo ligt al enkele jaren qua evolutie stil (vorig masterplan is niet doorgegaan door de buurt) door jullie, gebruik jullie gezond verstand!

sonicman

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door sonicman »

Gebouwen in de Zoo zoals een restaurant etc en stallen zijn geen 8m hoog .
ik spreek over gebouwen en geen huizen :-)

jou ideetje is al lang bij onze woning gebeurd maar je mag het gerust doorgeven.

Dus dan sluit ik mijn argumenten hier en laten we de discussie alleen doorgaan met de Zoo zelf, de buurtbewoners(die persoonlijk zijn uitgenodigd) en de Stad Antwerpen op 13/1

Nog een prettige avond iedereen.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2485
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofan »

we zien wel maar ik mag mijn frustraties als burger toch uiten niet :-)
Wat had je nu gedacht? "Ik ga eens als nieuweling op een dierentuinforum mijn gelijk proberen halen tegen de dierentuin." Niet dat wij hier alles a priori goed vinden wat er in de zoo gebeurt, iedereen heeft zijn eigen accenten en interesses, maar je kon toch op voorhand weten dat je hier in ferme tegenkanting zou krijgen. Als je steun zoekt zal je dat elders moeten doen vrees ik

En inderdaad, je argumenten zijn zoals Mystique al aanhaalde, magertjes en zelf vind ik ze getuigen van een egocentrisme ten top. Als iedereen zo zou denken zou er geen enkel bouwproject nog kans op slagen hebben. Wat denk je van de buurtbewoners van bijv het MAS en die hoge gebouwen die nu in hun buurt verschenen zijn? Of oorspronkelijk landelijk gebied waar nu industriezones zijn? Of ....

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2485
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofan »

Gebouwen in de Zoo zoals een restaurant etc en stallen zijn geen 8m hoog .
Hoe hoog denk je dat het rundergebouw is? Of het aquarium? Of de hoogte van de stallen van de takins?

sonicman

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door sonicman »

beste Zoofan, dat was helemaal mijn intentie om mijn gelijk proberen te halen, iedereen heeft zijn mening over bepaalde zaken.
Wijzelf zijn zot van de zoo, zowel die van Antwerpen als de andere parken in Belgie. Zelf in het buitenland is het een must bij elke Citytrip
Maar wij mogen toch ook uiten wanneer we met iets niet akkoord gaan?
Vrije meningsuiting is nog steeds een recht.

Ik denk dat de wereld er zeer vreemd zou uitzien als iedereen zomaar met alles akkoord zou gaan.
Ik hoop alleen dat er een mooi compromis uit de bus zal komen en ik denk dat uzelf dit ook graag zou hebben moest u in onze plaats zijn.

We zullen zien op 13/1/14

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

De Zoo is een gemeenschappelijk iets, waar via de belastingen en subsidies geld van ons allemaal heen vloeit. In het geval van de Zoo is dat gelukkig nog vaak goed besteed, en hebben we er ook iets voor terug. Toch kunnen we inderdaad niet allemaal persoonlijk onze ideeën projecteren op hetgeen de Zoo 'moet' doen. Nochtans doen veel mensen dat, en dat gaat heel wat verder dan enkel en alleen over de muur in deze kwestie. Denk maar aan de vele etteloze zaken die tot diverse droomtopics hebben geleid op het forum.

Maar tot zover klopt de discussie wel... Een instituut als de Zoo kan onmogelijk iedereen plezieren. Helaas... :beestt:
Mystique schreef:Je haalt voortdurend nieuwe, maar toch nietszeggende argumenten boven om je gelijk te bewijzen. Elk argument van jou wordt gecounterd en je staat nog klaar met lege argumenten.
Maar echt veel harde tegencommentaren (zonder de inhoudelijke tegencommentaar die er wel is afbreuk aan te doen) tegen de (welke iedereen van ver kon zien aankomen) kritiek op de blinde muur zie ik voorlopig ook nog niet. Gezien de karige informatie die we nu nog maar hebben, kan je ook niet veel zeggen op de kritieken, of op de muur zelf. Om dan te zeggen dat de kritiek zwak is? Of zelfs nietszeggend en zwak?

Het is zwak dat dergelijke termen de kritiek moeten stoppen. Daar iedereen dit eigenlijk kon zien aankomen, had men beter (indien mogelijk) nog korter op de bal gespeeld, en de buurt er in een eerder stadium bij betrokken. Nu wordt alles in de media (en op andere plaatsen) gestigmatiseerd, en krijg je echt kampen. Zonder dat het er voor sommige mensen echt toe doet, maar ze willen gewoon dat hun kamp wint. Iets wat helaas vaker en op meerdere plaatsen ontstaat trouwens, maar dat terzijde.

Als de kritiek echt zwak was, dan zou er geen probleem mogen zijn, en kan de Zoo deze muur er vrij snel bouwen. Indien men echt met een belachelijk excuus een dergelijk project kan tegenhouden, dan scheelt er iets met het systeem en de controle op dat systeem. En dan moet men haar pijlen eigenlijk richten op dat systeem.



Over de muur nog...

Een blinde muur of een huizenrij is nu eenmaal niet hetzelfde. Het tegenargument dat beide eenzelfde hoogte hebben, en dat je dergelijke zichten in een stad nooit kan uitsluiten zijn daarin wel zeer terecht. Maar momenteel spreken we nog niet van een gedecoreerde blinde muur, maar van een kale blinde muur. Want we spreken voor onze beurt, nog voor de plannen voor en achter de muur echt bekend zijn. Wie weet wordt het wel een prachtig kunstig staaltje werk, en wil iedereen zo een muur. Dat horen we later (na de 13de) vanzelf. Maar met de karige informatie die we hebben, zou ik toch ook voorzichtig negatief staan in deze hetze.

Een kale blinde en hoge muur neemt echter veel licht weg, en lijkt zelfs meer licht weg te stelen dan een huizenrij. Het komt ook de projectie van het (persoonlijke) onveiligheidsgevoel niet ten goede. Een huizenrij heeft dan al vlug meer charme's. Sowieso projecteert de Zoo zich als de tuin van het leven. Een groene oase in stad, een plek van rust. Naar mijn idee (je kan de stad vanwege het station of Alcatel toch nooit wegdenken) hoeft dat niet te betekenen dat de stad een ingesloten groene kloof hoort te zijn binnen de stadsmuren. Een iet-wat open zoo (ik denk aan de huidige vorm) met enkele kijkramen zorgt ervoor dat buurtbewoners meer betrokken zijn met 'hun' dierentuin...

Maar zoals ik al meermaals zei, veel hangt af van de plannen van de Zoo, welke we nu nog niet kennen. Wat komt er juist, en hoe hoog zullen die zaken in de tuin zijn? Het zijn veelbepalende factoren in dit verhaal. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2485
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door zoofan »

Vrije meningsuiting is nog steeds een recht.
Voor u een even groot recht als voor ons he. Dat betekent dat jij je zeg mag doen maar wij ook, wat we dus langs beide kanten doen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

Jelle schreef:Je woont in de binnenstad van Antwerpen, wat verwachtte je? Het is bijna hetzelfde als die vrouw in Amsterdam die zeurde over het gebrul van de zeeleeuwen. Kwestie is dat de Zoo er eerder was en je weet dat zulke plannen op tafel kunnen liggen.
Kritiek op een situatie die veranderd is nog altijd (gegrond of ongegrond) beter te begrijpen, dan op een situatie (dierentuingeluiden zijn er altijd, bijna ontegensprekelijk) die eigenlijk niet veranderd. De inhoud van de geluiden kan dan wel veranderen door de jaren, maar je blijft te maken hebben met geluid vanuit de dierentuin, dat is eigen aan een dierentuin. Als je naast een dierentuin gaat wonen die er reeds staat, heb je eigenlijk weinig recht van klagen op het geluid vanuit die dierentuin. De klacht uit Amsterdam is ook niet voor niets onterecht verklaard als ik het goed heb...


Dat de Zoo al lang in de stad zit klopt. De Zoo was op dat vlak dus eerst, en voor Sonicman op die locatie. Maar ook Sonicman zat eerder in dat huis dan dat de Zoo een hoge muur wilde bouwen. Wie eerst is, en wie rekening moet houden met wie is in dergelijke verhalen soms moeilijker dan je denkt. Sommige veranderingen zitten in de lijn van het algemeen te verwachten beeld, andere zaken niet. En nog andere zaken kan je gewoon nooit plannen of foutloos inschatten. Dat het stadszicht vanuit Sonicman zijn raam nog ooit zou veranderen was te verwachten, maar wat er in de plaats ging komen was koffiedik kijken vrees ik.

De muur waarvan hier sprake is, is van een grootorde dat ze niet zomaar snel-snel gezet (of gesloopt) zal worden. Dat men op dergelijke ingrijpende zaken iets op te merken heeft vind ik dan ook vrij normaal. Ik zou het ook doen indien mijn buurman dergelijke zaken zou doen. Desondanks het feit dat het ergens ook wel te verwachten is dat mijn buurman ooit iets bouwt of verbouwd...

Dit voorlopig gezegd zijnde zonder dat we het fijne van de zaak weten. En zonder de klacht gegrond of ongegrond te willen noemen... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Dbelgian »

Ik vind het een beetje kortzichtig dat je klaagt dat de zoo subsidies krijgt en de buurtbewoners niet, toen je er kwam wonen moet je rekening gehouden hebben met de mogelijkheid, in welke andere zoo heb je anders zo'n zicht vanuit een huis?
Valt een beetje in dezelfde categorie als aan de startbaan van Zaventem gaan wonen en dan klagen dat de vliegtuigen teveel lawaai maken. In deze discussie is het andersom, de buurtbewoners klagen dat er iets weg zou gaan.
Probeer een mooie muurschildering los te krijgen, dat fleurt de buurt toch ook op?

sonicman

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door sonicman »

dit hadden ze ons ook beloofd :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Kan deze discussie misschien verder afgesplitst worden? Kwestie van het hier bij puur bouwnieuws te houden? Wordt anders een beetje moeilijk om te volgen ...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Gorilla Gust »

ScaraMcDuck schreef:Kan deze discussie misschien verder afgesplitst worden? Kwestie van het hier bij puur bouwnieuws te houden? Wordt anders een beetje moeilijk om te volgen ...
Het wordt een stevige discussie, dat is waar. Zeker een terechte opmerking...

Maar zodra we deze uit het bouwtopic afsplitsen, komt eenzelfde discussie hier vrij snel terug. Zeker omdat we over enkele dagen (13-01 is niet meer veraf) reeds meer weten over deze zogenaamde muur. Dromen, ideeën en meningen sijpelen overal doorheen, zeker als het gaat over de bij ons allen geliefde Antwerpse Zoo. Jaar na jaar moet ik dat probleem (waar ik nog steeds geen sluitend en passend of bij iedereen geliefd antwoord op weet) helaas erkennen. Waar het hart van vol is... ;)

In principe zouden we nog kunnen stellen dat dit onder het masterplan valt, maar ook dat klopt niet volledig. En een topic in de trend van buurtbewoners vs Zoo wil ik toch ook liever niet in leven roepen. Ik hoop dat de discussie na een poosje even luwt in afwachting van meer feiten. Dan kan deze daarna snel hervallen in het weergeven van feiten en bouwupdate's indien mogelijk...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Mystique

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Mystique »

sonicman schreef:dit hadden ze ons ook beloofd :)

Afbeelding
Het enige wat hier in de werkelijke situatie ontbreekt, zijn de bloemen, meer niet :) Dit is ook logisch aangezien ze volop bezig zijn aan het aquarium en dit de enige mogelijke toegang is, maar je hebt gelijk als je zegt dat je dit gerealiseerd wil zien.

Persoonlijke vraag aan Sonicman: zou je er wel mee kunnen leven mocht deze blinde muur op dezelfde manier wordt ingekleed? Kunstrotsen of volledig een biologische muur met groen en bloemen tegen de zijkant? Dat het geen kale, blinde muur meer is, maar een iconische groene muur, met misschien hier en daar een speciale inkijk, in een verblijf, in de dierenkeuken, in de stallen, ...
Is het niet zinvoller om te zeggen 'ja, maar...' in plaats van 'neen'? :)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7647
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb 1 kleine opmerking, en dat is geen verwijt.

Wie was daar eerst? De zoo of de buurtbewoners zoals Sonicman. Het kan niet zijn dat bedrijven zoals de zoo, de luchthaven in Zaventem of de F16 kazerne in Kleine Brogel moeten sluiten of zich aanpassen aan mensen die daar net zijn komen wonen? Dat is de omgekeerde wereld.
Ik ben hier ook in een dorp komen wonen waar in de zomer en het najaar de tractors dag en nacht rijden! Dat stoort ook enorm,maar ik woon hier 10 jaar en die landbouwers zijn er allemaal minstens dubbel zo lang.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Mystique

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Mystique »

Onderstaande fragmenten van atv handelen over het buurtprotest tegen de "blinde" muur en een reactie van Dries Herpoelaert, in naam van de zoo.
In het fragment omtrent het buurtprotest wordt er gezegd dat de muur over de gehele lengte 10m hoog zou zijn en geen raampjes zou bevatten. De buurt heeft echter de plannen nog niet kunnen inkijken, wat dus bewijst dat de wildste verhalen reeds de ronde doen. Ik begrijp de ongerustheid, maar hopelijk komt er een constructieve samenwerking van, wat de zoo volgens het tweede fragment toch hoopt te bereiken. :) Misschien kan het uitzicht van de muur nog deels gewijzigd worden in samenspraak van met de buurt: iedereen tevreden dan. De zoo heeft haar muur en de buurt krijgt inspraak. ;)

Buurtprotest:
http://atv.be/nieuws/2014-01-09/buurtpr ... erpse-zoo/

Reactie van de zoo:
http://atv.be/nieuws/2014-01-09/zoo-wil ... tbewoners/

Tevens wordt er in het eerste fragment gesproken over gemeenschapsoverleg, vreemd dat dan enkel de buurt erbij betrokken wordt. Ik ben ook inwoner van de Antwerpse gemeenschap en ik heb vb. geen inspraak. Iets om over na te denken, niet? :s

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ScaraMcDuck »

Mystique schreef:Tevens wordt er in het eerste fragment gesproken over gemeenschapsoverleg, vreemd dat dan enkel de buurt erbij betrokken wordt. Ik ben ook inwoner van de Antwerpse gemeenschap en ik heb vb. geen inspraak. Iets om over na te denken, niet? :s
Dat wordt al snel een straatje zonder einde (of zonder muurtje?): wat dan met de abonnees? wat met alle bezoekers? wat met alle belastingbetalers in België die via subsidies betrokken zijn? ;)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door Apenarend »

Indien de zoo bouwt binnen de bouwvoorschiften vind ik niet eens dat er overleg moet zijn (het mag natuurlijk altijd). Indien er moet vanaf geweken worden, is een buurtoverleg en inspraak heel normaal: als je zelf bouwt en een afwijking wil, heb je ook toestemming van de buren nodig.

Abnormaal is de manier waarop dit actiecomité reeds proactief begint te gillen: ze kennen de plannen nog niet eens en ze beginnen al te protesten. Iemand komt hier op dit forum gillen dat er plannen zijn zonder overleg, terwijl er nu net overleg wordt georganiseerd. Wellicht zouden ze willen dat ze zelf bij het ontwikkelen van de plannen worden betrokken; Maar vooraleer er overleg kan gebeuren moet de zoo toch eerst zelf een plan ontwikkelen? Iedereen moet zijn plaats kennen, de zoo is de bouwheer, ik zie niet in waarom buurtbewoners zou moeten betrekken vanaf de eerste pennetrek.
Nu, indien je de samenstelling van dat buurtcomité bekijkt wordt veel duidelijk: een aantal mensen met een heel groot ego die er de laatste jaren de gewoonte van gemaakt hebben om alles te blokkeren, zelf niet de minste toegeving willen doen, maar wel dure 'oplossingen' eisen waar zij geen last van hebben en de ganse gemeenschap mag voor betalen. Ik hoop van harte dat ze niet dezelfde weg opgaan als in andere dossiers en gemeend naar een bevredigende oplossing willen zoeken die een echt compromis inhoudt (en niet eentje die zij voorstellen als compromis).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

ricky

Re: Bouwtopic Antwerpse Zoo (2014)

Bericht door ricky »

Apenarend schreef:Abnormaal is de manier waarop dit actiecomité reeds proactief begint te gillen: ze kennen de plannen nog niet eens en ze beginnen al te protesten.
Proactief is het niet, want de bouwaanvraag is al ingediend. En bij een bouwaanvraag heeft iedereen recht om bezwaren in te dienen. En aangezien de zoo in het verleden al plannen van een hoge blinde muur heeft getoond, vind ik het zeker niet abnormaal dat daar angst voor is.

Ik weet niet waarom je steeds de buurtbewoners moet beledigen. Heb jij graag een blinde muur van 10 meter hoog voor jou huis? Zo ja, geef dat dan effe door aan de overheid, dan kan voor je deur misschien een nieuwe gevangenis komen. Is natuurlijk geen dierentuin, maar toch ook van maatschappelijk belang.

Plaats reactie