(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door seborga »

girafon schreef:Ik heb liever een uitgebreider deel Europa hier (bruine beer en wolven)!
De wolven komen sowieso terug, dit keer in het Europees gedeelte.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door Gorilla Gust »

Zolang we niets vanuit de KMDA zelf horen zullen we het dromen beperken tot het dromentopic, dan kunnen hier de toekomstplannen staan. Dus voor al jullie persoonlijke dromen (bv van bruine beren tot wolven) kunnen jullie elders terecht: viewtopic.php?f=110&t=39
Steeds weer onderweg enzo(o)!

girafon

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door girafon »

Limburg vooruit schreef:
girafon schreef:Ik heb liever een uitgebreider deel Europa hier (bruine beer en wolven)!
Bruine beren hebben ze overal in België. Enkel Pairi Daiza heeft ze niet van de grotere tuinen. Ijsberen zie je enkel in Monde Sauvage, dus is het geen slechte zet. Maar ook ik zie liever een andere soort verschijnen in Planckendael, Ijsberen leven in een poolgebied, en dat heeft Planckendael niet.
Er zijn genoeg Europese bruine beerondersoorten die een fokprogramma zouden rechtvaardigen.
(dat Alertis-Rhenen dat niet doet is nog geen reden om het niet te doen).

Afijn, ik vermag te hopen dat de Przewalskis er ook op vooruit gaan.

Gaan die wisenten nu definitief de tuin uit? Zou jammer zijn omdat juist nu met veel inspanningen wordt gepoogd wisenten in diverse Europese landen terug te zetten en met meer beleid dan voorheen (dankzij Large Herbivore Initiative).

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door seborga »

Er is niets gezegd over een nieuw wisentverblijf, dus ik ga er vanuit dat de dieren effectief uit de collectie gaan. Ik vind dat ook jammer, ik zie niet graag soorten verdwijnen, maar het is ergens wel te begrijpen: vijftig meter verderop zitten Amerikaanse bizons en welke modale bezoeker ziet het verschil (al kan je dat met wat educatie oplossen). Al kan de combinatie anoa - witstaathert (of waren het witLIPherten, ik onthoud het nooit) ook wel interessant zijn.

Ik heb er vandaag nog eens over nagedacht en ik vind het wel zeer toevallig dat twee forumgangers exact hetzelfde gerucht (ijsberen in PLD) opvangen op enkele dagen tijd. Ofwel is dat één, wel zeer praatgrage en fanatieke bezoeker met fantasie, ofwel staat dat gerucht op een of ander forum of andere sociale media?

TWit894

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door TWit894 »

Op ander forum wordt gezegd dat Planckendael addaxen gaat ontvangen, en dat ze ipv de elandantilopen komen.

TWit894

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door TWit894 »

Hoe zit het eigenlijk met die kapgibbons voor Planckendael? Komen die nu echt of toch weer niet?

Gebruikersavatar
ScaraMcDuck
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1065
Lid geworden op: 08 sep 2012, 23:19
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Locatie: The Wild

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door ScaraMcDuck »

TWit894 schreef:Op ander forum wordt gezegd dat Planckendael addaxen gaat ontvangen, en dat ze ipv de elandantilopen komen.
Dat is inderdaad het plan. Ze komen in principe in 2014 in de stallen naast de grévy zebra's (met als logisch gevolg dat er een doorgang komt van die stallen naar de savanne) en zullen de de elandantilopen gaan vervangen (in die zin dat de aanwezige elandantilopen van hun oude dag kunnen genieten, maar niet meer vervangen zullen worden)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door Gerald »

TWit894 schreef:Hoe zit het eigenlijk met die kapgibbons voor Planckendael? Komen die nu echt of toch weer niet?
Zwartkoplar??? Hylobates pileatus...

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2788
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door Boomkangoeroe »

Zoals ze nog bezig zijn aan de inrichting van het binnenverblijf vrees ik pas tegen het begin van het nieuwe seizoen deze zomer.... Na het olifantenverblijf lijkt alles nu wel weer wat stil te staan maar alleen kan men zo verder want teveel investeringen in te weinig tijd zou ook erg risicovol zijn zeker in deze tijden van crisis. Maar nu vind ik toch ook wel dat het wel erg lang duurt net zoals die volières aan het visayazwijnen verblijf er bijna een jaar echt verloederd bijlagen, dit zal dan ook wel geen leuke invloed hebben gebracht op sommige van de bezoekers die dit maar een stukje verloederd park vonden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door Gorilla Gust »

Boomkangoeroe Mike schreef:Zoals ze nog bezig zijn aan de inrichting van het binnenverblijf vrees ik pas tegen het begin van het nieuwe seizoen deze zomer.... Na het olifantenverblijf lijkt alles nu wel weer wat stil te staan maar alleen kan men zo verder want teveel investeringen in te weinig tijd zou ook erg risicovol zijn zeker in deze tijden van crisis. Maar nu vind ik toch ook wel dat het wel erg lang duurt net zoals die volières aan het visayazwijnen verblijf er bijna een jaar echt verloederd bijlagen, dit zal dan ook wel geen leuke invloed hebben gebracht op sommige van de bezoekers die dit maar een stukje verloederd park vonden.
Vergeet niet dat het flamingo en pinguïnverblijf ondertussen ook al zo goed als voltooid is, maar nog niet voor de bezoekers open is gesteld. Dus erg stil zit men er niet bepaald naar mijn idee, zeker niet na de enorme investering die men deed voor de olifanten. Voor het bedrag dat men daar moest investeren kunnen sommige andere parken hun gehele park overhoop gooien. :sssst:

De lange duurtijd van sommige projecten (zoals dat van het oude everzwijnenperk) valt trouwens ook alleen de vaak herhalende bezoekers op, mensen zoals ons. Echte dagjesmensen pur sang zullen hier niet over vallen denk ik, die onthouden enkel het nieuwe olifantenperk. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2788
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door Boomkangoeroe »

Ja dat klopt Gust en zelf ga ik ook vaak naar Pairi Daiza en daar verandert alles wel supersnel maar och ja zij zijn ook nog aan het opbouwen hé. Planckendael moet steeds verbouwen en opbouwen terwijl ze in pairi daiza steeds kunnen beginnen met een schone lei.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
Boomkangoeroe Mike schreef:Zoals ze nog bezig zijn aan de inrichting van het binnenverblijf vrees ik pas tegen het begin van het nieuwe seizoen deze zomer.... Na het olifantenverblijf lijkt alles nu wel weer wat stil te staan maar alleen kan men zo verder want teveel investeringen in te weinig tijd zou ook erg risicovol zijn zeker in deze tijden van crisis. Maar nu vind ik toch ook wel dat het wel erg lang duurt net zoals die volières aan het visayazwijnen verblijf er bijna een jaar echt verloederd bijlagen, dit zal dan ook wel geen leuke invloed hebben gebracht op sommige van de bezoekers die dit maar een stukje verloederd park vonden.
Vergeet niet dat het flamingo en pinguïnverblijf ondertussen ook al zo goed als voltooid is, maar nog niet voor de bezoekers open is gesteld. Dus erg stil zit men er niet bepaald naar mijn idee, zeker niet na de enorme investering die men deed voor de olifanten. Voor het bedrag dat men daar moest investeren kunnen sommige andere parken hun gehele park overhoop gooien. :sssst:

De lange duurtijd van sommige projecten (zoals dat van het oude everzwijnenperk) valt trouwens ook alleen de vaak herhalende bezoekers op, mensen zoals ons. Echte dagjesmensen pur sang zullen hier niet over vallen denk ik, die onthouden enkel het nieuwe olifantenperk. ;)
²
Over het investeringsritme in PL valt niet te klagen de laatste jaren: jachtluipaarden, giraffen, gierenvolière, olifanten, visaya, nieuwe volières, gibbons, straks pinguin/flamingo... dat alles in pakweg 5 jaar?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door seborga »

... Serre, savanne, kinderboerderij, Aziatische inkleding, otters, wandelen door de bomen ...


Ik vraag me nu trouwens ook af wat de gevolgen voor Planckendael zijn nu er zo geschoven wordt met de anoa van Antwerpen. In het masterplan kwamen ze toch duidelijk aan bod ...
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 10 jun 2013, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post uit PLD-topic samengevoegd

elandantiloop

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door elandantiloop »

Welk masterplan? Heeft de de KMDA een masterplan dan?

Dat is het eerste dat ik daar van hoor. Waarschijnlijk refereer je naar ideeën die je al eens hebt gehoord omtrent het Aziëdeel in planckendael?

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door seborga »

Ik refereer naar de ideeën die de KMDA zelf heeft voorgesteld bij monde van directeur Herpoelaert ter gelegenheid van Zoo 2020 ;) (Dat dus ook over Planckendael gaat :) )

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door Apenarend »

Ik ben nu de tijdschriften 1995-2002 aan het doornemen, daar wordt voortdurend verwezen naar 'het masterplan' bij elke baksteen die ze verlegd hebben in die periode. :)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door zoofreak »

Er is nu toch wel degelijk een masterplan, hoor, en dat is meer dan gebakken lucht.
Al was het maar omdat de kmda een beheersovereenkomst van 5 jaar (of 6?) afsluit met de Vlaamse regering. Daarin moet redelijk precies omschreven staan waar al dat geld naartoe gaat. Alle bouw- en renovatieplannen (en dus ook de collectieplanning) worden daar voortdurend op afgetoetst.
Het klopt natuurlijk wel dat plannen wel eens wijzigen en aangepast worden aan de veranderende context (gelukkig maar), maar zowel voor de Zoo als Planckendael als Elizabethzaal liggen de grote lijnen vast tot 2020.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2788
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Toekomstplannen KMDA

Bericht door Boomkangoeroe »

seborga schreef:Ik refereer naar de ideeën die de KMDA zelf heeft voorgesteld bij monde van directeur Herpoelaert ter gelegenheid van Zoo 2020 ;) (Dat dus ook over Planckendael gaat :) )
Afbeelding
Afbeelding

Maar zo zie je maar bv bij deze plannen die aan ons werden voorgesteld er al heel wat aan het veranderen is. Zo wordt de zone 10 en 8 in de Antwerpse Zoo ook gerenoveerd terwijl dit niet op de lezing zelf werd vermeld. Volgens mijzelf is het nu wel de prioriteit om eerst het restaurant en deels de speeltuin aan te leggen. Later kan zo ook de omkadering naar de egyptische tempel toe vervolledigd worden (giraffen en struisvogels wss op een savanne samen met...) en na 2015 de zone van de apen en de rest van de speelzone. Maar nogmaals dit is men eigen mening (om misinterpretaties te vermijden :lala ).

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2788
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Masterplan KMDA, ZOO van morgen 2020

Bericht door Boomkangoeroe »

zootrotter schreef:Enige concrete datum uit de presentatie: restaurant af tegen voorjaar 2014!
Hmmm ik denk dat dit alweer een flop wordt en er tegen het voorjaar niks aan veranderd :doh:
Ik heb zo een beetje de indruk dat ze met de kmda echt spelen met de mensen hun voeten. Ik hoop alvast dat ze nu in planckendael niet hetzelfde spelletje zullen spelen. Laat ze nu maar ook eens uit hun holletje komen zoals ze wel bewezen hebben met hun leeuwen project die echt wel een topper was, ben benieuwd of ze dit nog meer kunnen doen? :koffie:

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: KMDA Masterplan-topic

Bericht door zoofreak »

ik denk dat dit alweer een flop wordt en er tegen het voorjaar niks aan veranderd
Er zijn inmiddels nogal wat onverwachte, zeer ingrijpende feiten, die toen niet gekend waren.
Veruit het belangrijkste is de onmogelijkheid om het Rundergebouw om te bouwen tot restaurant. Dat is een lelijke streep door de rekening en noopte de Zoo tot het hertekenen van een groot stuk van de hele uitbreidingszone. Daar gaat natuurlijk tijd inzitten.
Inmiddels is toch al een consortium aangewezen van ELD architecten, Origin architecture, Studio Farris en Fondu Landscape architects.
Feel free om wat te surfen op hun websites, maar je gaat er niet veel info op vinden, behalve dat de opdracht is toegekend in maart 2013.
Dat is amper een half jaar geleden, dus ik schat dat ze dit najaar de plannen inleveren, doorpraten en finaliseren, en dat er voorjaar 2014 ten vroegste een schop de grond in gaat.
(dat er zoveel partijen bij betrokken zijn geeft een idee van de complexiteit van het project: het combineert nieuwbouw, tuinarchitectuur en restauratie know-how).

Plaats reactie