(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

Het is natuurlijk een enorm project dus je kan niet verwachten dat alles tegelijk wordt aangepakt. En dus worden er keuzes gemaakt: dit eerst en dat later...

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door seborga »

Voor meer informatie: raadpleeg de website van GVA!

http://www.gva.be/blog/standpunt-antwer ... -land.aspx

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Een grote uitbreiding van het Nocturama zal het wel niet zijn, zoveel plaats hebben ze daar niet meer. Het enige dat mogelijk is, is dat ze de ingang van het aquaforum (met het onderwaterzicht) opsplitsen in twee gangen, met aan de ene kant het aquaforum met onderwaterzicht en aan de andere kant nog enkele kleine nachtverblijven (voor de kiwi bijvoorbeeld), de steunbalken staan er trouwens toch. Een andere mogelijkheid is dat ze de reeds beschikbare ruimte misschien anders gaan indelen waardoor er meer ruimte ontstaat.
zoofreak schreef:. aansluitend gaat ook Vriesland een tijdje dicht (voorjaar 2012, denk ik) voor opfrissing van de 'beach' en nieuwe educatie (van een nieuwe bewoner van het otterverblijf wordt niet gesproken, maar misschien houden ze dat nog even achter?)
. tenslotte start in 2012 nog de verbouwing van het rundergebouw; daar staat in een koddig zinnetje dat de zebras en buffels naar de huidige 'picknickweide' verhuizen, maar voordat er een storm speculaties losbarst: dat zal wel een slecht begrepen, vaag vermelde opmerking geweest zijn; ik zou even wachten op details :)

Op de langere termijn wordt inderdaad ook de moerasbiotoop genoemd, maar ook de mensapen.
Dit keer geen vogelgebouw of grote kattenverblijven, maar de lijst is gewoon té lang om allemaal te noemen in één interview.
Genoeg lekkers voor 2012 alleen al, medunkt
Vriesland mag van mij zeker wat opgefrist worden, zelfs wat uitgebreid worden. Momenteel loopt iedereen langs de trapjes, en bijna niemand langs het zacht hellende gedeelte. Als ze nu gewoon enkel dat zacht hellende pad behouden, zelfs een klein beetje uitbreiden, dan kunnen ze zowel het water als land gedeelte uitbreiden, wat beter is voor de pinguïns.
Wat de kaffers en zebras betreft, de Zoo meld zelf dat ze dicht bij de giraffen zullen zitten en waar is er dan een plaats die groot genoeg is, behalve daar? Of gaan de wrattenzwijnen en weg en gaan ze ze daar proppen? :p
Het moerasbiotoop komt dus toch weer aan de beurt. Als dit tegen 2020 is, dan is het huidige verblijf toch ook al meer dan 10 jaar oud. Dus dan kan een kleine aanpassing wel. Hippo laat ons hopen op een onderwaterzicht bij de hippos! :god:
Een zeer goede verandering is dat de mensapen een terras krijgen! Alleen ben ik benieuwd welke soort(en) mensapen de Zoo gaat huisvesten. Ik blijf echt stiekem hopen op oran-oetangs.
Ook de grote katten en vogelgebouw komen zeker aan de beurt, staat te lezen in het artikel op de site van de Zoo.
Dus één conclusie: we mogen reikhalzend uitkijken naar de komende jaren binnen de Zoo.
Ik heb één wens, en ik hoop dat de Zoo het leest, hopelijk is de Zoo bij haar 175-jarig bestaan geen bouwwerf. Alle andere jaren mag ze het zijn van mijn part, maar dat unieke jaar niet.

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

De plannen zouden ook rond de 70 miljoen euro kosten, terwijl het vroegere masterplan van de Zoo slechts 30 miljoen ging kosten. Dit is toch meer dan een verdubbeling van het te besteden bedrag en ik verwacht dus ook wat van de verschillende projecten.
Ik hoop ook dat ze de toekomstige verblijven in de Zoo een beetje op elkaar gaan afstemmen, zodat je geen kakofonie krijgt van verschillende stijlen. Zo heb je nu vb. het nieuwe leeuwenperk, het nieuwe zeehondenverblijf zal zeker bepaalde elementen bevatten waardoor deze verblijven op elkaar aansluiten. Hopelijk gaan ze dit met meer verblijven doen. Vb. een overgang creëren met de toekomstige kattenverblijven tussen het nieuwe leeuwenperk en het berenverblijf.

Pachyderm

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Pachyderm »

Wat mij ook opvalt in het artikel in GvA is de nadruk die directeur Dries Herpoelaert legt op virtuele marketing, interactiviteit via het internet. Dus een webshop, uitdieping Facebook en Twitter, en hopelijk ook mijn natte droom, namelijk webcams :D

elandantiloop

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door elandantiloop »

zoofreak schreef: tenslotte start in 2012 nog de verbouwing van het rundergebouw; daar staat in een koddig zinnetje dat de zebras en buffels naar de huidige 'picknickweide' verhuizen, maar voordat er een storm speculaties losbarst: dat zal wel een slecht begrepen, vaag vermelde opmerking geweest zijn; ik zou even wachten op details :)
vermillio schreef:Wat de kaffers en zebras betreft, de Zoo meld zelf dat ze dicht bij de giraffen zullen zitten en waar is er dan een plaats die groot genoeg is, behalve daar?
Het is dus duidelijk dat de kaffers en zebra's op het grasveld komen tussen het neushoorngebouw en het lamagebouw.
Het zou volgens mij zelfs niet zo raar zijn als de buffels het neushoorngebouw als binnenverblijf krijgen en de zebra's het lamagebouw. Dan kan het huidige terras terug een buitenverblijf worden en vervult het terug zijn oude functie.

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Voor de kaffers is jouw idee mogelijk, maar voor de zebras niet. Het plein voor het lamagebouw is te klein om de groep te huisvesten. Tevens moet er daar een doorgang blijven om de Zoo binnen te kunnen met vrachtwagens. Dus je gaat te veel dieren op een te kleine plaats steken, wat een onmogelijke zaak is.
Maar het is wel een goede denkoefening. ;)

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2783
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Boomkangoeroe »

tja we zullen het wss gauw gaan zien mijn denkpiste zou eerder zijn de zebra's te plaatsen waar nu de herten verblijven en de buffels mss idd op de neushoornweide?

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

Ik heb al eerder een pragmatische suggestie gedaan, die haalbaar is op korte termijn als tijdelijke oplossing:

. Dybowskiherten naar Planckendael
. rendieren naar Hertengebouw
. zebra's naar rendierenperk
. kaffers in het neushoorngebouw

Zo maak je het rundergebouw snel leeg, zonder soortenverlies (tenzij de anoas, die ik ook niet graag zie vertrekken...)

(en ik stoor mij nu even niet aan vage voorspellingen van de Zoo zelf, hé ;) )

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Is die weide naast het neushoorngebouw niet de locatie van een toekomstige bullengroep olifanten?

Ik dacht dat de kaffers op het huidige olifantenveld zouden komen en de zebra's op de hertenlocatie.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2783
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Boomkangoeroe »

Dat zou natuurlijk ook een goeie oplossing zijn wat Apenarend hier aanhaalt, al zullen ze dan wel erg veel werken moeten uitvoeren, want dan moet nu nog een olifantenonderkomen geplaatst worden in de hoek want de zoo zou zo vlug mogelijk weer terug twee bullen willen hebben in de antwerpse zoo. Maar mss heb je ook gelijk :) mocht de helf van het olifanten perk nu eens ingericht worden voor de buffels, dan zou er inderdaad ook kunnen worden gewerkt aan een nieuw olifantenperk deze zomer zonder dat er iemand last van zou hebben. En ik denk ook wel dat twee bullen genoeg hebben aan de helft van de huidige olifantenweide? Dan heb je immers zowel het neushoornperk als de aanpalende hoek vrij en kunnen ook de werken aan het runderengebouw van start gaan om het nieuwe restaurant te vormen. En ook de pinguins die nu nog aan het oude restaurant zitten zouden dan op termijn wss naar planckendael gaan... (hopelijk wordt dan wel in het vroege voorjaar(nu) begonnen met hun verblijf en het nieuwe flamingoverblijf in planckendael). ;)

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Ten eerste: het was vroeger het plan om de olifanten inderdaad in die hoek van het park te huisvesten. Architectenbureau Robbrecht en Daem heeft daarvoor een voorontwerp getekend, maar dat masterplan dateert al van 2007, en de kans dat het dit masterplan wordt is steeds kleiner aan het worden.
Ten tweede: de olifantenfamilie van de Zoo vertrekt binnenkort naar Planckendael, omdat het perk in de Zoo te klein is, en dan ga jij het perk met de helft verkleinen en er nog olifanten in houden, dit strookt niet met de visie van de dierentuin en van de wetgeving (Meer plaats, minder dieren).
Ten derde: de dybowskiherten zullen nog wel een tijdje in de Zoo blijven, aangezien ze enkel mannetjesherten naar Planckendael laten gaan, om hoogstwaarschijnlijk ooit bij de olifanten te zetten. Tevens zijn de hertenstallen te klein voor rendieren, maar doordat deze stallen beschermd zijn, mag je ze niet verbouwen.

Drie redenen waarom de bovenstaande redeneringen niet (geheel) kloppen.

Trouwens de Anoa's gaan terug naar Planckendael, men weet enkel nog niet wanneer.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Zelfs als dat masterplan van Robbrecht en Daem wordt verlaten (of aangepast) blijven er toch niet veel locaties voor een olifantenperk over dan daar in de hoek. Het neushoorngebouw staat jammer genoeg wel wat verloren tussen de moorse tempel en de oude vicunhaverblijven. Het had beter helemaal in de hoek gestaan zodat de volledige zone tot aan de Moorse tempel kon worden opgevuld met nieuwe verblijven.

Maar een stappenplan is idd nodig, ik verschiet enkel van het feit dat er al zo snel nieuwe olifanten zouden komen naar Antwerpen. Immers, het huidige perk leek me wel geschikt om de kaffers tijdelijk te huisvesten: lekker ruim, en stevig. De zebra's kunnen dan eventueel naar het rendierenpark (daar hebben er nog gezeten); de rendieren weg of naar de hertenverblijven. De dybowski's naar planckendael (de huidige mannen zitten daar ook al, dus er is daar reeds een apart perk voor hen). Zo komt de locatie rundergebouw vrij voor verbouwing. en hou je gelijkertijd ook de achterste zone vrij voor de opvulling van het masterplan.

Moeilijke oefening, ik zou eerst gaan voor verbouwing rundergebouw en vervolgesn de katten zodat het oude gedeelte van de tuin volledig op punt staat. De zone Moorse tempel - vicunha kan dan nadien volledig worden afsloten voor nieuwbouw zonder dat je daarvan veel last hebt elders in de tuin.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

Jij bent wel heel kordaat in je stellingen, hé, Vermilio
de dybowskiherten zullen nog wel een tijdje in de Zoo blijven, aangezien ze enkel mannetjesherten naar Planckendael laten gaan, om hoogstwaarschijnlijk ooit bij de olifanten te zetten
En waarom zou er geen kweekgroep bij de olifanten kunnen staan?
Tevens zijn de hertenstallen te klein voor rendieren
Bijlange niet. Kan perfect.

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Er is ooit gezegd, dit kan wel reeds veranderd zijn, dat ze alleen mannetjes bij de olifanten gingen zetten.

(Als het hier echter gaat over persoonlijke voorstellen, dan stel ik voor dat we verder praten in het toekomsttopic en dan kan ik je volledig volgen, nu geef ik enkel feitjes mee ;) )

De hertenstallen zijn best wel klein en de dybowskiherten en rendieren verschillen al qua grootte dus ik betwijfel of de rendieren wel in de hertenstallen kunnen en ze daar voldoende ruimte hebben.

Theo

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Theo »

Al hebben rendieren geen stallingen nodig.... Dus dat zou best moeten kunnen.

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Dat is da ook weer waar, maar ik denk dat dat een verplichting is :s

ricky

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door ricky »

Yep, minimumafmeting zijn:
Cervus nippon (2-5) - 200m² buiten en 4m² per dier binnen
Rangifer tarandus (2-5) - 500 m² buiten en 5m² per dier binnen

Het hangt er dan vanaf hoe groot de stallen zijn natuurlijk.

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Ik vrees zelfs dat het buitenperk niet groot genoeg is :s 500m² is wel heel groot!

Gebruikersavatar
zootrotter
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 462
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:26
Favoriete dierentuin: GaiaZOO, Apenheul
Contacteer:

Masterplan KMDA, ZOO van morgen 2020

Bericht door zootrotter »

Gisteren was er dus de lezing van Dries Herpoelaert in Het Paleis te Antwerpen.

Aangezien het beide kmda parken aangaat en meerdere jaren beslaat, heb ik hiervoor een nieuw topic aangemaakt.

Al het onderstaande moet in principe gebouwd/bereikt zijn tegen 2020.

Algemeen kmda
  • 50 % meer betalende dagbezoekers
  • Investering van ca 140 miljoen (50 % Elisabethzaal - 50 % parken)
  • Gemiddeld bezoekt iemand 4x in zijn leven de zoo (1x als kind - 1x met lief - 1x met kinderen - 1x met kleinkinderen) Dit moet omhoog
  • Zbo 2.0: vernieuwde abo's voor verschillende doelgroepen (bv. 50 plussers die enkel de zoo willen zoeken)
  • 20 % van alle omzet in de kmda komt uit horeca. Hier wil men de kwaliteit nog verhogen. Je moet 'goed' kunnen eten in de zoo
  • Nieuwe dieren in collectie ook bepalen adhv van bezoekerswaarde (was niet zo in het verleden). Dit zijn vooral grote zoogdieren, ook in de zoo (zeker geen ijsberen)

Zoo Antwerpen

Afbeelding
  • Zoo moet mooiste 19de eeuwse dierentuin van de wereld worden
  • Botanische structuur van ca 1904-1905 wordt zoveel mogelijk hersteld (lees mooie bloementapijten, originele ligging van wandelpaden.
  • Zoo wordt de komende jaren geen bouwwerf. Meeste grote werken bevinden zich aan de kant van de Ommeganckstraat (nrs 10-14)
  • Bouwwerken moeten een evenement op zich worden (zoals in Efteling met kijkgaten)
  • Bijna alle historische gebouwen worden gerenoveerd. Alle aanhangsels die de afgelopen decennia zijn bijgebouwd worden verwijderd (bv, bijgebouw aan Flamingorestaurant (nr 2)
  • Rundergebouw (nr 7) wordt toch geen restaurant. Voor dit rundergebouw stond blijkbaar ooit een volière (thv van bijgebouwde zebra- en buffelstallen). Op deze plaats wordt het restaurant gebouwd (gebouw wordt heel bescheiden, veel gebruik van glas). Buffels en zebra's verhuizen naar de buurt van het oude neushoorngebouw (nr 10). Enige concrete datum uit de presentatie: restaurant af tegen voorjaar 2014! In het rundergebouw komt tentoonstellingsruimte (blackbox) om eventueel de collectie van de kmda te laten zien.
  • Vroegere lamagebouw (nr 8a) wordt 'decor'
  • Beide mensapensoorten (siamangs niet vermeld) krijgen een ruim buitenperk (nr 12)
  • De grote katten (hierover krijgt hij blijkbaar wekelijks klachten van bezoekers) krijgen ook een nieuw onderkomen
Planckendael
Afbeelding
  • Er komt (zoals bij Disney) een 'Main Street' met toegangspoorten naar alle continenten (stippellijn)
  • Nieuwe verblijf flamingo's en humboltpinguins ook vermeld
  • Wolven en elanden in ongebruikt stuk tss Kasteel en Leuvensesteenweg (voorkeur voor witte wolven)
  • Bijgebouwen kasteel: alle logistieke diensten verdwijnen uit de tuin en hier komt een doe-dorp (geen verdere details)
  • Ook een nieuwe/vernieuwde ingang aan de Leuvense Vaart kwam ter sprake. Men bestudeerd een mogelijke 'transport hub' in het nieuwe station van Mechelen (om van daaruit via verschillende transportmogelijkheden tot in Pld te reizen via de vaart/jaagpad)
Dit is ongeveer alles dat ter sprake kwam. Niet alle projecten zijn aanghaald. Er zijn geen (bouw)plannen getoond. Niet veel nieuwe en concrete zaken dus, maar wel een aantal geruchten die zijn bevestigd.

Harimau en Mike kunnen nog aanvullen moest ik iets vergeten zijn ;)
Laatst gewijzigd door zootrotter op 24 apr 2012, 18:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto's op zootrotter.be.

Plaats reactie