(Masterplan) Masterplannen KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

De precieze reden waarom men eigenlijk geen dieren meer mag huisvesten in de Egyptische tempel is mij ook onbekend, maar het zal wel van boven af komen en vb. te maken hebben met subsidies of dergelijke.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gorilla Gust »

Het gaat om een politiek verzoek uit de latere jaren '90. Men zag eerder heil in een educatief karakter voor de tempel destijds. Toch zover ik het me herinner...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

elandantiloop schreef:Het begrip 'enkele jaren' is wel heel rekbaar, dit kan 3 jaar zijn, maar evengoed 12.
Trouwens het olifantenverblijf voldoet toch perfect aan de wetgeving.
Het olifantenverblijf voldoet al lang niet meer. ze hebben 5 olifanten (waarvan 4 volwassen) en het verblijf voldoet maar voor 4 olifanten.
Verder zijn de boxen binnen ook te klein dacht ik.
Het giraffenverblijf is ook te klein, zowel binnen als buiten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Pachyderm

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Pachyderm »

Losstaand van het feit of het huidige olifantenverblijf in Antwerpen nu wel of niet in regel is met de vigerende wetgeving, vind ik dat vooral het binnenverblijf toch niet meer van deze tijd is?

Voor de bezoeker misschien leuk, want je staat vrij dicht bij de dieren, maar ik gun ze toch een veel groter verblijf in PLD toe :)

Rutger

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Rutger »

Edit: Het eerste deel van de post is terug te vinden in het bouwtopic van de Antwerpse Zoo. Onderstaand deel van die post is samen met het de gehele nevendiscussie omtrent de Egyptische tempel/ olifantenverblijf naar hier gebracht.

Even gelijk reageren op de Egyptische tempel het was de bedoeling al dat na het vertrek van de huidige olifanten kudde geen nieuwe zouden komen. Was het niet dat het bestuur van de KMDA verlies van inkomsten vreesde door het verdwijnen van de olifanten.

Hierdoor is het besluit gevallen om twee of drie jonge mannelijke olifanten te gaan houden in Antwerpen. Deze moeten wel op de leeftijd van 11 jaar uit Antwerpen verdwijnen. Daarbij geld wel dat ze een nieuw olifanten verblijf moeten gaan realiseren.

Voor de giraffen moet ook een nieuw verblijf komen. Hier is wel gezegd dat ze op de huidige plek mits uitbreiding buitenverblijf nog een aantal jaar mogen blijven. Deze uitbreiding is al gerealiseerd trouwens. Tevens mogen ze niet met giraffen kweken.

De Egyptische tempel mag na renovatie of daarvoor zelfs wel bevolkt worden met dieren. Deze soorten moeten dan wel in het verblijf passen. De Egyptische tempel is voor zover ik weet trouwens ook nog een monument wat het huisvesten van dieren zal bemoeilijken.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 26 sep 2011, 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit: Afgesplitste post vanuit het bouwtopic omtrent de Antwerpse Zoo

elandantiloop

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door elandantiloop »

Rutger schreef:
Hierdoor is het besluit gevallen om twee of drie jonge mannelijke olifanten te gaan houden in Antwerpen. Deze moeten wel op de leeftijd van 11 jaar uit Antwerpen verdwijnen. Daarbij geld wel dat ze een nieuw olifanten verblijf moeten gaan realiseren.
De bulletjes die uit dierentuinen vertrekken zijn over het algemeen tussen de 4 en de 6 jaar oud op het moment van verhuizen. Wat de zoo nog zo'n 5 jaar geeft , dus tot 2017, om een nieuw olifantenverblijf te bouwen.

Pachyderm

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Pachyderm »

Ondertussen dacht ik dat de plannen veranderd waren, en er na het vetrek van Kai-Mook en co dadelijk terug olifanten te zien zouden zijn.

Deze zouden nog tijdelijk in de Egyptische Tempel gehuisvest worden, zodat er rustig de tijd is om een nieuw verblijf te bouwen.

Indian rhino

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Indian rhino »

Litoria caerulea schreef:Ondertussen dacht ik dat de plannen veranderd waren, en er na het vetrek van Kai-Mook en co dadelijk terug olifanten te zien zouden zijn.

Deze zouden nog tijdelijk in de Egyptische Tempel gehuisvest worden, zodat er rustig de tijd is om een nieuw verblijf te bouwen.
Zoals Rutger al meldde gaat het om jongen bullen (met een maximale leeftijd van 11 jaar gaf hij aan). Deze situatie zou blijven tot er een nieuw olifanten verblijf is gerealiseerd.

Hoop dat ze wel een toekomst realiseren voor de Egyptische tempel met dieren en niet een museum of horeca bestemming.
elandantiloop schreef:
Rutger schreef:
Hierdoor is het besluit gevallen om twee of drie jonge mannelijke olifanten te gaan houden in Antwerpen. Deze moeten wel op de leeftijd van 11 jaar uit Antwerpen verdwijnen. Daarbij geld wel dat ze een nieuw olifanten verblijf moeten gaan realiseren.
De bulletjes die uit dierentuinen vertrekken zijn over het algemeen tussen de 4 en de 6 jaar oud op het moment van verhuizen. Wat de zoo nog zo'n 5 jaar geeft , dus tot 2017, om een nieuw olifantenverblijf te bouwen.
Waarna er gewoon weer nieuwe jonge bullen kunnen komen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Limburg vooruit »

Ze blijven maar doorgaan. Het meeste is (spijtig genoeg voor somige projecten) al bekend denk ik. Maar weer het aquarium, ik denk dat ze het beter slopen,want dat heeft al meer geld gekost de laatste jaren dan het de komende 200 jaar zal opleveren!

http://www.hln.be/hln/nl/2/Kanaal-Reize ... ooit.dhtml
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

vermillio

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door vermillio »

Misschien bedoelt hij de vernieuwing die ze nu aan het uitvoeren zijn. Net zoals hij spreekt over het zeehondenverblijf. Ben wel benieuwd naar welke plannen er nog zullen gerealiseerd worden. Zo lees je in her artikel iets over het moearsbiotoop. Rarara, wat zou dit kunnen zijn? Afwachten maar!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Het moerasbiotoop is toch al gerealiseerd?

Ik heb nog altijd voldoende voorstellen liggen ivm het aquarforum en de ruimte achter de wintertuin/Planetarium ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

Hoorde zojuist op de radio dat Antwerpen voor 70 miljoen verbouwd gaat worden de komende jaren.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

De GvA besteedt er vandaag 2 bladzijden aan.
Ze hebben een interview met Dries Herpoelaert.

Wat volgens mij hier nog niet geweten is:
. de verbouwing van het aquarium zal gebeuren achter gesloten deuren; tot februari 2012 gaat het gebouw dicht voor het publiek; er wordt alleen gesproken over extra educatie
. aansluitend gaat ook Vriesland een tijdje dicht (voorjaar 2012, denk ik) voor opfrissing van de 'beach' en nieuwe educatie (van een nieuwe bewoner van het otterverblijf wordt niet gesproken, maar misschien houden ze dat nog even achter?)
. ook in het voorjaar wordt de Egyptische tempel lichtjes aangepast om na het vertrek van de kudde, twee jonge mannetjes te huizen; ze willen de periode zonder olifanten zo kort mogelijk houden;
. tenslotte start in 2012 nog de verbouwing van het rundergebouw; daar staat in een koddig zinnetje dat de zebras en buffels naar de huidige 'picknickweide' verhuizen, maar voordat er een storm speculaties losbarst: dat zal wel een slecht begrepen, vaag vermelde opmerking geweest zijn; ik zou even wachten op details :)

Op de langere termijn wordt inderdaad ook de moerasbiotoop genoemd, maar ook de mensapen.
Dit keer geen vogelgebouw of grote kattenverblijven, maar de lijst is gewoon té lang om allemaal te noemen in één interview.
Genoeg lekkers voor 2012 alleen al, medunkt

Pachyderm

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Pachyderm »

Iemand de volledige tekst van dit artikel of een scan?

Dank je wel :) !!!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

Ik vraag me af wat ze met het aquarium gaan aanvangen aangezien dit toch nog maar pas is gerenoveerd? Valt dat gebouw binnenin ook onder Monumenten en landschappen? Zo niet, kan het messchien helemaal de schop op.

Afwachten wat dit allemaal betekent voor de collectie; met 70 miljoen kan je een hoop doen maar ik hou toch mijn hart vast.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

Ik vraag me af wat ze met het aquarium gaan aanvangen aangezien dit toch nog maar pas is gerenoveerd? Valt dat gebouw binnenin ook onder Monumenten en landschappen? Zo niet, kan het messchien helemaal de schop op.
Djeezes, neen natuurlijk niet. Dat zou een misdaad zijn.

De vernieuwing waarvan sprake is gewoon de volgende stap in een jarenlang renovatieproces.
Na de fundamenten, de betonconstructie, de bassins en de filters is nu eindelijk de publieke ruimte van de centrale hoofdzaal aan de beurt. Dat wil zeggen: opnieuw een deftig plafond, vernieuwing van de marmeren ornamenten en 'en passant' ook wat nieuwe educatie.

Mijns inziens welbesteed geld!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Apenarend »

zoofreak schreef:
Ik vraag me af wat ze met het aquarium gaan aanvangen aangezien dit toch nog maar pas is gerenoveerd? Valt dat gebouw binnenin ook onder Monumenten en landschappen? Zo niet, kan het messchien helemaal de schop op.
Djeezes, neen natuurlijk niet. Dat zou een misdaad zijn.

De vernieuwing waarvan sprake is gewoon de volgende stap in een jarenlang renovatieproces.
Na de fundamenten, de betonconstructie, de bassins en de filters is nu eindelijk de publieke ruimte van de centrale hoofdzaal aan de beurt. Dat wil zeggen: opnieuw een deftig plafond, vernieuwing van de marmeren ornamenten en 'en passant' ook wat nieuwe educatie.

Mijns inziens welbesteed geld!
Uiteraard welbesteed geld! Ik hou ook wel van de aanblik in die grote zaal. Anderzijds, de achterste zaal mogen ze van mij volledig op de schop doen en er enkele grote (tot op de grond) aquaria zetten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door Gerald »

Litoria caerulea schreef:Iemand de volledige tekst van dit artikel of een scan?

Dank je wel :) !!!
Ik heb wat foto's gemaakt van de krant. Iedereen die belangstelling heeft kan mij een email-adres via pm toesturen. Het is bij elkaar bijna 2Mb dus zorg ervoor dat je een dergelijk bestand ook kunt ontvangen. De foto's zijn 1200 pixels breed dus je kan de tekst erg goed lezen.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

Er staat nu ook een officieel bericht op de Zoo Antwerpen website.
Daar is zelfs sprake van vernieuwing van het Aquaforum (oef!) en ... het nocturama (lijkt me een beetje snel, tenzij het een uitbreiding betreft).

Het Flamingoresto verliest zijn functie van eetplek en wordt ingang en shop.
Ook die ruimte is nog niet zo lang geleden heringericht.
Het kan niet op, blijkbaar :)

En ook hier weer sprake van 'een nieuwe stek' voor de zebras én de buffels.
Ik ben benieuwd.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Masterplan Zoo Antwerpen

Bericht door zoofreak »

En de berichtgeving gaat verder.

Op deredactie.be lees ik het volgende:

Finaal komt het Jubileumcomplex aan de beurt. De grote katten krijgen een nieuwe woonst en het Aquaforum van de zeeleeuwen wordt heringericht zodat we onze bezoekers boeiende en interactieve demonstraties met verzorgers kunnen aanbieden

Finaal?? Wil dat zeggen dat de grote katten een paar jaar uitgesteld worden?
En interactieve demonstraties met verzorgers? Hopelijk blijft het een attractie met een grote waterpartij want daaraan heeft de Zoo écht nood...

Afwachten maar...

Plaats reactie