Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Apenarend »

Ik ben vandaag voor het eerst naar Forestia geweest. Ik kan me grotendeels aansluiten bij de ervaringen die Rafiaan hierboven beschrijft. Wel heb ik de indruk dat een aantal dieren wisselen van verblijf: de gemzen zaten nu bv. op het dalende pad komende van de wolven, in het dicht beboste perk na de takins en boven de everzwijnen en zwarte beren.

De verblijven voor de Europese bruine beren en de elanden zijn duidelijk de beste van het park: ze zijn ruim en bevatten alles wat deze soorten nodig hebben. Bovendien zien ze er ook zeer aantrekkelijk uit met het geaccidenteerde terrein, stromend water, beboste en open stukken. De verblijven van de beverratten, lynxen en marmotten zijn duidelijk de minste. Er hangt een bordje dat men hoopt dat de weggevluchte marmotten zullen terugkeren maar dat lijkt mij ijdele hoop: het exemplaar dat ik zag in het elandenperk had het overduidelijk naar zijn zin tussen de kruidige vegetatie (itt het eigenlijke perk voor deze soort dat volledig kaal is).

Bizons heb ik niet gezien, wel een paar wapiti's in dat perk. Ook geen Europese wolven te zien, noch lynxen, stinkdieren (wel een Noordamerikaans stekelvarken).

Het park is zeer verzorgd, met ruime perken, en duidelijk een niveau hoger dan een aantal andere wildparken (La Roche, Saint-Hubert, etc.). Toch is er voor mij te weinig te zien en aangezien ik er amper een dik uur over deed, op een strompeltempo wegens een knieprobleem, vind ik 21 euro ingang echt te duur, iets rond de 15 euro ware redelijker geweest.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Nieuw in België, de Odocoileus virginianus tropicalis ofwel het witliphert als ik het facebookbericht van Forestia goed interpreteer.

Forestia neemt enkele dieren van Zoo Berlijn over. Ze worden ook wel de herten van Virginie of Cariacou genoemd. Het gaat om vier jongen van 2023.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door lintworm »

Gorilla Gust schreef:
27 mar 2024, 19:50
Nieuw in België, de Odocoileus virginianus tropicalis ofwel het witliphert als ik het facebookbericht van Forestia goed interpreteer.

Forestia neemt enkele dieren van Zoo Berlijn over. Ze worden ook wel de herten van Virginie of Cariacou genoemd. Het gaat om vier jongen van 2023.
Witstaarthert, de ondersoort tropicalis hebben ze er voor het gemak bijverzonnen ;). Dit is een beetje het ree van N-Amerika qua verspreiding, maar in Europese dierentuinen tot voor kort erg zeldzaam en nu aan een hele kleine opmars bezig.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door JvG »

Gorilla Gust schreef:
27 mar 2024, 19:50
Nieuw in België, de Odocoileus virginianus tropicalis ofwel het witliphert als ik het facebookbericht van Forestia goed interpreteer.

Forestia neemt enkele dieren van Zoo Berlijn over. Ze worden ook wel de herten van Virginie of Cariacou genoemd. Het gaat om vier jongen van 2023.
Volgens Zootierliste zelfs de hele groep van Berlijn waaronder de 4 jongen....

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Joost »

JvG schreef:
27 mar 2024, 21:05
Gorilla Gust schreef:
27 mar 2024, 19:50
Nieuw in België, de Odocoileus virginianus tropicalis ofwel het witliphert als ik het facebookbericht van Forestia goed interpreteer.

Forestia neemt enkele dieren van Zoo Berlijn over. Ze worden ook wel de herten van Virginie of Cariacou genoemd. Het gaat om vier jongen van 2023.
Volgens Zootierliste zelfs de hele groep van Berlijn waaronder de 4 jongen....
Volgens de Facebook pagina van Forestia gaat het om 1 volwassen man, 3 volwassen dames en de 4 jongen van 2023. Dat is volgens mij dan inderdaad de volledige groep uit Berlijn.

Plaats reactie