Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Vandaag en morgen is het park gesloten door de overvloedige regen en bijhorende overlast. Het park is ook tijdelijk niet telefonisch bereikbaar.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
14 jul 2021, 19:49
Vandaag en morgen is het park gesloten door de overvloedige regen en bijhorende overlast. Het park is ook tijdelijk niet telefonisch bereikbaar.
Gezien de apocalyptische beelden uit Theux, een van de ergst getroffen plekken, vrees ik dat het wel eens heel wat langer zou kunnen duren voordat Forestia weer bereikbaar en in orde gaat zijn.

Ik zag op de beelden uit Theux trouwens ook een damhert rondlopen/zwemmen in de straten van het dorp, ik hoop dat dit geen ontsnapt exemplaar is uit Forestia.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Renegade schreef:
14 jul 2021, 22:21
Gorilla Gust schreef:
14 jul 2021, 19:49
Vandaag en morgen is het park gesloten door de overvloedige regen en bijhorende overlast. Het park is ook tijdelijk niet telefonisch bereikbaar.
Gezien de apocalyptische beelden uit Theux, een van de ergst getroffen plekken, vrees ik dat het wel eens heel wat langer zou kunnen duren voordat Forestia weer bereikbaar en in orde gaat zijn.

Ik zag op de beelden uit Theux trouwens ook een damhert rondlopen/zwemmen in de straten van het dorp, ik hoop dat dit geen ontsnapt exemplaar is uit Forestia.
Het park ligt gelukkig niet in het centrum, en kent zelf haar belangrijkste faciliteiten hogerop. Voor de beren beneden zal het een andere zaak zijn, maar al bij al zijn beide berenverblijven ook groot en heuvelachtig genoeg om nog droge stukken aan te kunnen bieden lijkt me.

Omtrent damherten in de stad... die lopen in dat gebied overal rond, dat hoeft in die streken absoluut niets te betekenen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Forestia wist ondertussen haar poorten weer te heropenen voor het grote publiek.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Het nieuwe verblijf voor de alpenmarmotten is niet geheel ontsnappingsproof. We troffen minimaal een diertje aan in het afvalhout van Café Marmot er vlakbij. Hij wilde echter geen drankjes inschenken voor ons... ;) :D

Uiteraard ook netjes gemeld aan het park, er wordt aan gewerkt. :sssst:


Het park heeft duidelijk trouwens geen last gehad van de wateroverlast buiten het hemelwater zelf, in het nabijgelegen dorp merk je er trouwens ook maar weinig meer van (gelukkig).
Wie er heen wilt dient wel de E42 richting Verviers te nemen, de tunnels in Luik zijn momenteel gesloten wegens waterschade. Omrijden door Luik centrum is ook een optie, maar niet aangenaam naar mijn ervaring.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Spannende momenten in Forestia vanmiddag, waar bruine beer Bernie enkele uren buiten zijn verblijf wist te raken. Door de eerdere, helaas onopgemerkte, stormschade kon de beer zich uit zijn vertrouwde omgeving graven.

Gelukkig bleef de beer rustig, en in de buurt van zijn verblijf. Alle bezoekers werden echter geëvacueerd naar het restaurant, waarna de verzorgers de beer naar het verblijf probeerde te krijgen. Uiteindelijk was hiervoor wel een verdovingspijltje nodig.

Men nam van de gelegenheid gebruik om Bernie dan ook medisch te onderzoeken, maar de bruine beer en avonturier is kerngezond. 🐻
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door zoofan »

Ik ga volgend jaar, als ik er dan nog aan denk, eens een lijstje maken van alle ontsnappingen die ik vind in Europese dierentuinen want eigenlijk is dat opvallend veel. Van vogels over kleinere apen, mensapen, kleine en grote roofdieren en nu dus ook een beer.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Joost »

zoofan schreef:
21 aug 2021, 07:16
Ik ga volgend jaar, als ik er dan nog aan denk, eens een lijstje maken van alle ontsnappingen die ik vind in Europese dierentuinen want eigenlijk is dat opvallend veel. Van vogels over kleinere apen, mensapen, kleine en grote roofdieren en nu dus ook een beer.
En dat zijn alleen nog maar de ontsnappingen die naar buiten komen. Ik kan je met zekerheid zeggen dat er nog veel vaker dieren ontsnappen, penseelzwijnen, stokstaartjes, prairiedogs, antilopen en nog veel meer, ik heb het allemaal al wel eens langs horen komen zonder dat het groot uitgelicht wordt in de media. Dierentuinen brengen lang niet alles wat ontsnapt naar buiten en waarom zouden ze ook als anders toch niemand het merkt..

Maar wat betreft die beer hier in Forestia, heeft het daar de afgelopen dagen zo gestormd dan? Want je mag toch aannemen dat verzorgers net als in vrijwel ieder ander park elke dag wel even een ronde langs het hek maken om te checken of er geen schade is?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Joost schreef:
21 aug 2021, 12:15
zoofan schreef:
21 aug 2021, 07:16
Ik ga volgend jaar, als ik er dan nog aan denk, eens een lijstje maken van alle ontsnappingen die ik vind in Europese dierentuinen want eigenlijk is dat opvallend veel. Van vogels over kleinere apen, mensapen, kleine en grote roofdieren en nu dus ook een beer.
En dat zijn alleen nog maar de ontsnappingen die naar buiten komen. Ik kan je met zekerheid zeggen dat er nog veel vaker dieren ontsnappen, penseelzwijnen, stokstaartjes, prairiedogs, antilopen en nog veel meer, ik heb het allemaal al wel eens langs horen komen zonder dat het groot uitgelicht wordt in de media. Dierentuinen brengen lang niet alles wat ontsnapt naar buiten en waarom zouden ze ook als anders toch niemand het merkt..

Maar wat betreft die beer hier in Forestia, heeft het daar de afgelopen dagen zo gestormd dan? Want je mag toch aannemen dat verzorgers net als in vrijwel ieder ander park elke dag wel even een ronde langs het hek maken om te checken of er geen schade is?
Nee, dit gaat om stormschade van de grote overstromingen van enkele weken terug. Geen nieuwe schade. Wel is het berenverblijf momenteel (omwille van COVID) niet rondom rond toegankelijk, ik vermoed dat de schade dan ook aan het afgesloten stuk zal gezeten hebben? Helaas het nadeel van een groot berenbos, je moet héél wat meer hekwerk nakijken. Maar kleine aardverschuivingen of zinkgaten door waterschade zijn moeilijk te detecteren voor het echt te laat is.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door rick04 »

zoofan schreef:
21 aug 2021, 07:16
Ik ga volgend jaar, als ik er dan nog aan denk, eens een lijstje maken van alle ontsnappingen die ik vind in Europese dierentuinen want eigenlijk is dat opvallend veel. Van vogels over kleinere apen, mensapen, kleine en grote roofdieren en nu dus ook een beer.
Leuk idee! Ik weet nog wel een lijstje leuke aanvullingen tegen die tijd :)

Zullen er denk ik best wel veel zijn, je hoort het regelmatig.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Voel jullie vrij om daar een topic voor te openen tegen die tijd... misschien is het interessant om zo geen meldingen over het hoofd te zien?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
20 aug 2021, 22:17
Spannende momenten in Forestia vanmiddag, waar bruine beer Bernie enkele uren buiten zijn verblijf wist te raken. Door de eerdere, helaas onopgemerkte, stormschade kon de beer zich uit zijn vertrouwde omgeving graven.

Gelukkig bleef de beer rustig, en in de buurt van zijn verblijf. Alle bezoekers werden echter geëvacueerd naar het restaurant, waarna de verzorgers de beer naar het verblijf probeerde te krijgen. Uiteindelijk was hiervoor wel een verdovingspijltje nodig.

Men nam van de gelegenheid gebruik om Bernie dan ook medisch te onderzoeken, maar de bruine beer en avonturier is kerngezond. 🐻
Verdomme, het was de snelste manier geweest voor een herkolonisatie van de Ardennen door bruine beren ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

Er worden momenteel diverse nieuwe (donkere zwarte) stallen in het park (hoefdieren) gebouwd, net zoals dat nutvoorzieningen in het hele park worden doorgetrokken. De paden zijn daardoor soms even moeilijk begaanbaar, maar je kan wel overal door. Het oude stuk van het everzwijnenperk werd nu ook uiteindelijk geruimd, waardoor de meeste overtollige hekwerken en bouwmaterialen weg zijn (toch reeds aan de bovenzijde).

Tussen het perk van de tarpans en de Vietnamese sikaherten verscheen ook plots de werf/ aanzet van een boomhut. Te groot en deels omsloten om als kijkhut te fungeren, en een vreemde plaats om extra faciliteiten te plaatsen. Zouden we hier mogelijk kijken naar een overnachtings-mogelijkheid op termijn?

https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... %2CO%2CP-R
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
22 jan 2022, 12:50
Er worden momenteel diverse nieuwe (donkere zwarte) stallen in het park (hoefdieren) gebouwd, net zoals dat nutvoorzieningen in het hele park worden doorgetrokken. De paden zijn daardoor soms even moeilijk begaanbaar, maar je kan wel overal door. Het oude stuk van het everzwijnenperk werd nu ook uiteindelijk geruimd, waardoor de meeste overtollige hekwerken en bouwmaterialen weg zijn (toch reeds aan de bovenzijde).

Tussen het perk van de tarpans en de Vietnamese sikaherten verscheen ook plots de werf/ aanzet van een boomhut. Te groot en deels omsloten om als kijkhut te fungeren, en een vreemde plaats om extra faciliteiten te plaatsen. Zouden we hier mogelijk kijken naar een overnachtings-mogelijkheid op termijn?

https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... %2CO%2CP-R
Mijn eerste gedachte bij die boomhut was ook: gaan ze een overnachtingsplek maken? Misschien afgekeken van de boomtenten in Han?

Wat betreft het everzwijnenperk: gaat men de everzwijnen nog terug meer plaats geven, of blijven die in de huidige kleinere zone en komt er een andere diersoort in de zone die wordt geruimd? Want dat is toch nog wel een redelijk stuk.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Gorilla Gust »

De kogel is door de kerk... wat eerst ook leek op stallen.... worden gewoon allemaal overnachtingsmogelijkheden. Forestia bouwt 5 accommodaties voor 2-6 personen in het park. https://www.facebook.com/parc.forestia/ ... 6875886406
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door zoofan »

Er zijn wat edelherten en damherten en ook een gems geboren.

De accommodaties waarvan sprake was in het vorige bericht, lijken zo goed als voltooid. Toch de constructie, de inrichting weet ik niet. Hoe dat ooit rendabel gaat zijn in een park met zo'n beperkte collectie is voor mij een raadsel.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door JvG »

zoofan schreef:
01 jul 2022, 18:38
Er zijn wat edelherten en damherten en ook een gems geboren.

De accommodaties waarvan sprake was in het vorige bericht, lijken zo goed als voltooid. Toch de constructie, de inrichting weet ik niet. Hoe dat ooit rendabel gaat zijn in een park met zo'n beperkte collectie is voor mij een raadsel.
Waar bestaat de collectie dan precies uit? Zelf ken ik het park niet maar een wildpark kan best een leuke collectie hebben....

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door zoofan »

Typische dieren voor een wildpark: herten, gemzen, beren, elanden, wolven, lynx, ...

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Renegade »

JvG schreef:
01 jul 2022, 19:58
zoofan schreef:
01 jul 2022, 18:38
Er zijn wat edelherten en damherten en ook een gems geboren.

De accommodaties waarvan sprake was in het vorige bericht, lijken zo goed als voltooid. Toch de constructie, de inrichting weet ik niet. Hoe dat ooit rendabel gaat zijn in een park met zo'n beperkte collectie is voor mij een raadsel.
Waar bestaat de collectie dan precies uit? Zelf ken ik het park niet maar een wildpark kan best een leuke collectie hebben....
Voornamelijk hoefdieren en roofdieren uit de koudere streken. Herten, bizons, wisenten, everzwijnen, beren, wolven, lynx, steenbokken, gemzen, Alpenmarmotten, takins.

Daarnaast ook verschillende rassen van gedomesticeerde dieren.

Dat alles gepresenteerd in een natuurlijk, bosachtig en wat heuvelachtig kader.

Ik heb vorig jaar op ZooChat een fotografisch overzicht gemaakt van het park en de collectie:
https://www.zoochat.com/community/media ... stia.3694/
Laatst gewijzigd door Renegade op 01 jul 2022, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 794
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Forestia (Parc Animalier de la Reid)

Bericht door Rafiaan »

Ik ben ongeveer twee weken geleden voor het eerst in járen nog eens naar Forestia geweest. Er was wel wat veranderd in het park sinds mijn laatste bezoek. Het nieuwe verblijf voor bruine beren is toch wel het hoogtepunt van het park, wat een enorm verschil met het oude verblijf. Het ligt ook op een mooie centrale locatie in het park en zodus kom je het meerdere keren tegen tijdens de route. Netjes!!
Ook het nieuwe verblijf voor de zwarte beren mag er best zijn, met bomen om in te klimmen en flink wat hoogteverschil. Het grote nadeel hier is de zichtbaarheid. De inkijk in het verblijf is nogal beperkt. Een houten uitkijkplatform dichter bij het verblijf, zoals er bij de bruine beren wel is, kan al wonderen doen. Tegenover het verblijf voor de zwarte beren is ook een perk met twee grote, bruine geiten.
Het nieuwe verblijf van de lynxen beviel me maar matig. Het verblijf voor het stinkdier daar vlakbij is dan weer wel ruim te noemen.
Achterin het park zijn er ook twee nieuwe perken voor wisenten enerzijds en takins anderzijds. Het takinverblijf is nogal simpel en niet heel ruim. Dat had wel wat groter en meer begroeid gemogen. Het verblijf van de wisenten is ook niet enorm, maar is wel mooi bosrijk, i.t.t. het oude wisentperk dat gewoon een grasweide was. Op dat perk staan nu wat schapen, een trio ezels en een enkele Brown Swiss.
Waar vroeger al de gemzen liepen, is nu een soort Alpengebiedje ontstaan met steenbokken, nog steeds gemzen en centraal een marmotverblijf. Ik zag in het verblijf maar één marmot, maar blijkbaar zijn er bij de overstromingen wat marmotten uit het verblijf geraakt en hebben ze zich gevestigd in het gemzenperk. Daar heb ik er bij mij bezoek trouwens geen gezien.
Reeën hebben ze precies niet meer.
Over het algemeen ben ik zeker te spreken over de vernieuwingen die ze hebben doorgevoerd. Toch denk ik dat er nog veel potentieel voor verbetering is. De wolvenverblijven zijn wel wat verouderd en vooral op het vlak van zichtbaarheid een ramp. De twee huidige verblijven samenvoegen tot één groot verblijf en zorgen voor een betere zichtbaarheid en beleving zouden wel op de agenda mogen staan. Naast de wolven is, zoals op meerdere plekken in het park, een houten constructie verrezen. Ik dacht eerst dat dit uitkijkplekken zouden zijn, maar bij nader inzien zullen het de verblijfsaccomodaties geweest zijn. Zo zijn er nog in het park, en ze staan vaak net op de plek waar een betere inkijk in de dierenverblijven gewenst zou zijn.
De zone rond het oude berenverblijf is wel eens dringend aan vernieuwing toe. Nu de lynxen en beren er weg zijn, is er nog weinig te beleven. De kinderboerderij is er wel nog, maar verder is er enkel nog een triestig verblijf voor één beverrat. Het oude berenverblijf staat er maar te verloederen, onbegrijpelijk dat ze hier niet iets mee gedaan hebben (een terugkeer van stekelvarkens bv.) of tenminste aan het zicht onttrokken. Deze zone mag wel eens helemaal aangepakt worden. Er zit trouwens minstens één oehoe achter de schermen achter het berenverblijf.
Verder besteedt het park nu amper aandacht aan vogels. Aan het meertje bij de bruine beren, waar karpers in zwemmen, moest ik meteen denken: wat een prachtige plek voor een volière met watervogels. Maar dat blijft wellicht een fantasietje van me. Andere soorten die nog in de collectie zouden passen, zij o.a. wasbeerhonden, dassen en vossen. Of als we mogen dromen, misschien ooit de veelvraat? Verder zijn er nu op twee plaatsen in het park Schotse Hooglanders te zien. Ze op één plek vervangen oor bv. Heckrunderen zou de variatie ook alleen maar ten goede komen.
Al met al zeker een leuk middagje gehad. Als ik nog eens in de regio ben, moet ik toch echt nog eens naar Monde Sauvage heen. Dat is ook járen geleden.

Plaats reactie