Nieuwstopic Boudewijn Seapark

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Boudewijn Seapark

Bericht door Apenarend » augustus 14, 2015, 19:32

Laafsekikker schreef:

Open brief aan schepen Maarten Forceville van Herent
OPEN BRIEF AAN SCHEPEN MAARTEN FORCEVILLE VAN HERENT

Beste Maarten Forceville,

Graag hadden wij dit rechtstreeks met jou gedaan, maar aangezien je de voorkeur geeft aan communicatie via de media reageren wij door middel van deze open brief. Toch jammer dat u niet op ons veelvuldig aandringen bent ingegaan om langs te komen, dan had u de situatie in ons Brugs dolfinarium zelf kunnen bekijken in plaats van in te gaan op wat buikgevoel. Sterker nog beste Maarten, wij krijgen het idee dat je politiek probeert te scoren over de rug van onze dieren, trainers en de talloze vrijwilligers die dagelijks hun ziel en inzet steken in onze dolfijnen.

In 2014 heeft de Raad van Dierenwelzijn in een werkgroep vastgesteld dat er met het welzijn van de dolfijnen niets mis is. Blijkbaar neem je hen niet serieus noch onze honderdduizenden bezoekers. Mocht jij desondanks toch in staat zijn te communiceren met dolfijnen en heeft iedereen het fout, dan willen we graag van je diensten gebruik maken. Omdat we toch wat twijfels hebben over je expertise, hebben we voor jou hieronder wat simpele wist-je-datjes opgesomd.

Wist je dat…

• op vraag van de kamer van Volksvertegenwoordigers de Raad van Dierenwelzijn een werkgroep heeft samengesteld, bestaande uit dierenwelzijnsorganisaties, natuurbeschermingsorganisaties, biologen, dierenartsen en vertegenwoordigers van dolfinaria. Belangrijkste conclusie: er is geen sprake van verstoord welzijn bij onze dolfijnen.
• onze oudste dolfijn 49 jaar oud is en wetenschappelijk bewezen is dat dolfijnen langer leven in dolfinaria dan in de natuur.
• het dolfinarium van Boudewijn Seapark voldoet aan alle Europese en Belgische wetgeving voor het houden van tuimelaars.
• de Vlaamse overheid ieder jaar een vergunning verleent aan het Boudewijn Seapark voor het houden van dolfijnen en zeehonden voor educatieve en wetenschappelijke doeleinden.
• het dolfinarium van Boudewijn Seapark lid is van European Association for Aquatic Mammals (EAAM), een belangen organisatie die de strengste regels aan haar leden oplegt ten aanzien van het houden van dolfijnen.
• de educatieve werking van het dolfinarium zich vertaalt in een toename van het aantal reserveringen van onze educatieve pakketten. Dit jaar hadden we bijna het dubbel van reserveringen tegenover vorig jaar.
• Boudewijn Seapark meewerkt aan onderzoeken die in de natuur niet mogelijk zijn en hiermee de soortgenoten in het wild helpt. Zo is er in het verleden een succesvolle oplossing gezocht voor de ongewenste bijvangst van dolfijnen in de visserij.
• Boudewijn Seapark haar bezoekers tijdens shows, educatieve presentaties of programma’s informeert over het schoon houden van de oceanen en de vele bedreigingen die de dolfijnen in het wild tegenkomen. Door het aanspreken van alle zintuigen blijft deze boodschap veel langer en beter hangen dan wanneer je iets leert uit een boekje of documentaire op TV.
Op basis van onder andere deze feiten baseren de verschillende instanties in België en Europa hun beslissing voor het verlenen van een vergunning voor het houden van dolfijnen. Deze instanties houden regelmatig zeer strenge controles in ons park.

Kortom beste Maarten, doe eens navraag vooraleer je begint te roepen. We kregen ondertussen reeds reacties van ouders waarvan hun kinderen naar de speelpleinwerking in Herent gaan, dat ze helemaal niet achter je beslissing staan. De deur staat hier nog altijd open. We horen graag van je.

Namens alle medewerkers van Boudewijn Seapark.

Via http://www.boudewijnseapark.be/open-bri ... an-herent/
Beetje aanmatigend, ik zou zeker niet zo communiceren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » augustus 14, 2015, 19:45

Een antwoord dat minder op de persoon van de schepen inspeelde had inderdaad beter overgekomen naar het grote publiek. Nu lijkt het al snel op moddergooien naar elkaar als je het langs de zijlijn volgt... niet?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Limburg vooruit » augustus 14, 2015, 20:46

Ik vind het juist goed dat ze op de man spelen,ik had het misschien nog iets harder gespeeld. Hij deed dit toch ook.

Waarom zou het dolfinarium niet op de man af met argumenten mogen afkomen.

Verder ga ik me af houden van politieke commentaar.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » augustus 19, 2015, 18:32

De bekende Vlamingen Tom Waes en Chris Dusauchoit (Dieren in Nesten) geven een interview waarin ze naast hun steun aan Sea Sheperd duidelijk stellen dat ze tegen het huidige Boudewijn Seapark zijn, en dit dolfinarium in haar huidige showvorm liever zien sluiten. We lezen hieronder meer:

https://www.facebook.com/15928200079538 ... 35/?type=1

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade » augustus 19, 2015, 19:17

Los van wat ik zelf denk over het houden van dolfijnen in gevangenschap en het exploiteren van dolfinaria (zoals in een recent topic is gebleken heb ik daar toch serieuze twijfels bij), vind ik dit redelijk goedkoop.

Het is tegenwoordig erg "politiek correct", om die term maar eens te gebruiken, om tegen dolfinaria te zijn - zelfs bij mensen die voor het overige niet echt dierenactivisten zijn of die vorige niet of niet helemaal tegen wilde dieren in gevangenschap/dierentuinen zijn. Zie ook al de positieve reacties op dit artikel.

Ik ga de discussie hier verder niet voeren, en ik ben er zelf ook niet uit wat ik erover moet denken, maar het lijkt de richting uit te gaan dat walvisachtigen in gevangenschap niet meer aanvaard wordt. Dierentuinen in het algemeen lijken voorlopig nog redelijk geaccepteerd en bezocht te worden. Al zijn er ook genoeg mensen tegen dierentuinen tout court...

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » augustus 19, 2015, 20:09

Ik vind niet dat een bv daar uitspraken over moeten doen, iederen heeft zijn ideeën maar als je eenmaal een bepaalde functie hebt zou je best uw klep houden.
Gewoon omdat je nu veel mensen tegen de kop gaat stoten.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » augustus 19, 2015, 21:13

Nu weten we wel waarom dit park (en de Olmense Zoo) niet in Dieren in Nesten kwam op EEN, maar wel in Vinger aan de Poot op VTM kwam. ;)

Jammer dat het artikel (omtrent Chris) niet dieper op de relatie tussen het park en de bv in gaan. Want hij kent het park goed... dus waar en waarom liep het spaak in zijn ervaring? En wanneer was zijn laatste bezoek?

Ik kan buiten enig wetenschappelijk onderzoek wel weinig inbrengen op de melding dat het park weinig of niets zou beteken voor de algemene diersoort. Zover ik weet is het park inderdaad niet betrokken bij projecten in het wild?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » augustus 20, 2015, 12:30

Ikzelf kende Blue Shark nog niet, maar zij publiceerde dus een open brief nadat het dolfijnenpark geschrapt zou worden uit de kortingsacties bij de Vlaamse Overheid, en daarna toch verdedigd werd door de sociale dienst.

Ik neem aan dat het gaat om een promo-brochure die enkel voor medewerkers van de Vlaamse overheid geldig is (zoals gangbaar bij grotere bedrijven).

http://www.blueshark.be/DL/Open_brief_a ... jnpark.pdf

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » september 2, 2015, 18:15

Mooi nieuws vanuit het Dolfinarium!

Baby dolfijntje 'Moana' geboren in Brugge
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ent=nieuws

Al blijven we beter even duimen dat het goed blijft gaan, de laatste tijd hebben de dolfinaria immers wat pech met de kleintjes van de dolfijnen lijkt het.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » september 21, 2015, 17:52

En er is ook een tweede dolfijntje geboren in Brugge!

Boudewijn Seapark verwelkomt nieuw babydolfijntje
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150921_01877635

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » september 21, 2015, 18:04

Mooi, eindelijk lukt het er nog eens.

Snoert ook in 1x de mond van al die negatievelingen. Als het er zo slecht was zouden er geen jongen zijn.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » september 21, 2015, 18:08

Ze moeten uiteraard wel blijven leven, in dolfinaria blijft het sterftecijfer (of toch de berichten er rond) bij jongen dieren toch wel aanwezig. Maar sowieso is het teken dat deze dieren kweken, inderdaad een teken dat het 'goed' gaat daar. :cool

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » november 25, 2015, 12:37

Limburg vooruit schreef:Mooi, eindelijk lukt het er nog eens.

Snoert ook in 1x de mond van al die negatievelingen. Als het er zo slecht was zouden er geen jongen zijn.
Een ouder (september) artikel... maar het laat zien dat een geboorte niet voor iedereen een teken van blijdschap is.

Groeiend protest tegen dolfinarium, ondanks feest om geboorte
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150902_01846753

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » december 17, 2015, 17:10

Kerstshow in Boudewijn Seapark
==========================
De Nocturne AquaShow loopt dagelijks tijdens de kerstvakantie (behalve op 24, 25, 31/12 en 1/1).
De show duurt ongeveer 1 uur en start telkens om 17u30.

Voor een volledig dagje uit kunnen bezoekers de show combineren met toegang tot Bobo’s Indoor (12 attracties overdekt) en toegang tot de Boudewijn IJspiste (2.000m² overdekt).
Indoor en ijspiste zijn open vanaf 10u.

Een ticket voor de Nocturne AquaShow kost € 19,50.
Een ticket voor de Nocturne AquaShow, Bobo’s Indoor en de IJspiste kost € 23.

Meer op https://www.facebook.com/ParkWorldBe/ph ... =3&theater

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » februari 28, 2016, 20:26

Helaas is beachie overleden op een 33 jarige leeftijd.
http://www.wtv.be/nieuws/dolfijn-beachi ... den-brugge#

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » februari 29, 2016, 08:33

Gorilla Gust schreef:Helaas is beachie overleden op een 33 jarige leeftijd.

Zeer mooie leeftijd voor een dolfijn die slecht verzorgd wordt volgens somigge :doh: . Wat zou het zijn moesten die wel goed verzorgd worden??

Nu even normaal want 33 jaar is echt wel oud, elke keer er iets in het Duisburgtopic op eender welk forum gepost wordt verwacht ik hetzelfde te lezen over Ivo. Maar die ouwe rakker is nog ferm bij de pinken.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » februari 29, 2016, 09:25

Limburg vooruit schreef:
Gorilla Gust schreef:Helaas is beachie overleden op een 33 jarige leeftijd.

Zeer mooie leeftijd voor een dolfijn die slecht verzorgd wordt volgens somigge :doh: . Wat zou het zijn moesten die wel goed verzorgd worden??

Nu even normaal want 33 jaar is echt wel oud, elke keer er iets in het Duisburgtopic op eender welk forum gepost wordt verwacht ik hetzelfde te lezen over Ivo. Maar die ouwe rakker is nog ferm bij de pinken.
Ik ga mij niet te veel moeien in deze discussie die de gemoederen blijkbaar altijd fel beroerd, maar ik zie toch nergens iemand beweren dat de dolfijnen slecht worden behandeld (wat voor mij zoveel betekent als te weinig voedsel krijgen, geslagen worden, ontbreken van medische behandeling, etc.).

De discussie draait toch altijd min of meer op het feit of je dergelijke intelligente dieren kan houden in een kale bak zonder veel stimulansen. En of je dergelijke dieren uberhaupt kan houden wegens verblijf nooit groot genoeg.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » april 17, 2016, 20:01

Een show in Boudewijn Seapark moest deze namiddag stilgelegd worden omdat 9 actievoerders in het water waren gesprongen. We lezen (en zien) er meer over bij het VTM-Nieuws.

http://nieuws.vtm.be/binnenland/187233- ... fijnenshow

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » april 17, 2016, 20:22

Gorilla Gust schreef:Een show in Boudewijn Seapark moest deze namiddag stilgelegd worden omdat 9 actievoerders in het water waren gesprongen. We lezen (en zien) er meer over bij het VTM-Nieuws.
Waar zitten die witte haaien achter de schermen als je ze nodig hebt :battere:

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 1, 2016, 21:39

Vandaag bracht ik weer een bezoekje aan dit wel heel rustige (voor elf uur waren we haast alleen daar) dolfinarium, maar ik moet zeggen dat ik liever het park van weleer in mijn gedachten had bewaard. Dit prijzige bezoekje aan wat ooit een klein pretparkje was (en nu enkel nog een speeltuin op Plaswijck-niveau) kon me niet echt smaken. Ik kon gelukkig via een kortingsactie sterk gereduceerd naar binnen, maar normaal kost het hier €23 en €7 voor de parking. Terwijl je buiten de shows om hier op een uur buiten staat.

Afbeelding

Afbeelding

Diverse attracties zijn in de loop der tijd weggehaald (spookslot, Heirmanklok, reuzenrad, rondvaartboot, waterfietsen, diverse kleinere attracties, papegaaienshow, roofvogeldorp, etc) en eigenlijk nooit echt vervangen. Combineer dat met een park waar je ziet dat er niet veel grote investeringen gebeurd zijn aan de infrastructuur buiten de (gelukkig wel) de dieren om, en wat achterstallig onderhoud (een likje verf, een hogedrukreiniger... het doet veel!) en je krijgt toch een kleine domper op de feestvreugde.

Afbeelding

Ze proberen dat op te smukken met het herhaaldelijk aanprijzen van hun foto's (€10 met een zeehond tijden de maanden Juni/Juli, €10 met een zeeleeuw, €20 met een dolfijn... of vandaag voor €26 met een zeeleeuw en vervolgens dolfijn) die je kan laten nemen met de dieren. Maar die foto's hadden vooral hun afname bij de dolfijnen.

De zeeleeuwen zitten al enkele jaren (sinds 2007, maar ik kwam eind jaren '90, begin jaren '00 hier wel vaker) op hun plek in het park, en niet meer in het dolfinarium zelf, en zijn enkel tijdens de shows te bezoeken. Vanaf de grasheuvel kan je wel deels binnengluren, maar veel zie je niet. Hun showmoment is ondertussen ook een echte clowneske show geworden, waarbij hun natuurlijke (waarbij educatie mogelijk was) gedrag enkel nog amusant wordt gebruikt met een toepasselijk muziekje. Uiteraard heb je wel de educatieborden aan de wachtrij, maar als dat alles is... is het maar wat magertjes voor mij. Vroeger kon je er nog iets leren meende ik.

Een zelfde gevoel kreeg ik ook bij het vernieuwde Dolphin-bay van het Dolfinarium, waar het decor van weleer plaats maakte voor een groot doek met een tropisch tafereel. Het oogt wat goedkoper dan voorheen, maar het deed ook de typische ballen (aan de koorden, waar de dolfijnen heen moesten springen) verdwijnen. De komst van een roze vloer aan de bezoekerszijde snap ik niet geheel, maar het oogde wel fris. Helaas verdween hiermee ook een groot stuk van de educatie tijdens de show zelf, en wordt er op het ademhalen na van een dolfijn, maar weinig meer verklaard in de show zelf. Die educatie kan je gelukkig wel oppikken op de ruimschoots aanwezige borden aan de buitenkant van het showbad. Maar een update is daar ook wel wenselijk, daar ze hier nog spreken van het zeeleeuwenbad dat in aanbouw is.

Afbeelding

Het voorstellen van de dolfijnen gebeurd helaas ook niet meer (buiten de naamborden aan de ingang), en ook het feit dat er twee jongen geboren zijn wordt niet vermeld verder. Op zich een mooi moment om het over het kweekprogramma te hebben... maar blijkbaar willen ze niet al te veel tekst in hun (tweetalige) presentatie hebben. De zeehonden-presentatie was voorheen altijd educatief, en heb ik deze keer niet bijgewoond... ergens hoop ik dat deze nog steeds zo is, en niet veranderd is in een echte show. Want het blijft een leuk verblijf binnen het park, met een fraaie onderwater-doorkijk.

Afbeelding
Ik mis het oude park...

Ik denk niet dat ik snel terugkom naar hier... want het is nu voornamelijk een Bobo's indoor Speeltuin en Bobo's outdoor splash zwembad geworden. Hier moet eens met een grote borstel (en een zak geld) door geborsteld worden, ofwel gooi je er wat attracties of tuin-verfraaiingen tegenaan, ofwel extra diersoorten.

Maar het moet gewoon interessanter kunnen dan dit. Daarnaast kan ik souvenirs van het Dolfinarium in Harderwijk (zelfde ASPRO groep nu) zelf ook wel in Harderwijk kopen, waar ik én walrussen (en gewoon ook veel meer dieren) kan tegenkomen én hopelijk betere horeca ;)

Plaats reactie