Nieuwstopic Boudewijn Seapark

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Boudewijn Seapark

Bericht door Gorilla Gust » maart 24, 2019, 16:08

De Vlaamse Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) is voorstander om het houden van dolfijnen in gevangenschap op termijn te verbieden. Hij wilt daarom een debat openen over een uitdoofbeleid voor het houden van deze dieren in Boudewijn Seapark.

Op deze manier duwen ze helaas ook de verdere investeringen (buiten bad bv) steeds verder weg vrees ik. Want wie wil er investeren in iets wat men mogelijk wilt sluiten? Je merkt duidelijk dat het weer bijna verkiezingen zijn... :sssst:

http://m.standaard.be/cnt/dmf20190324_0 ... Ok8LOuDDgA
Steeds weer onderweg enzo(o)!

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » maart 24, 2019, 16:38

En dan klagen wij in Nederland over Partij voor de Dieren voor de Dieren. Maar een Minister van Dierenwelzijn met zulke oogkleppen op is nog erger...

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » maart 24, 2019, 21:55

Wat dolfijnen betreft kan ik zijn standpunt wel volgen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 25, 2019, 11:17

Apenarend schreef:
maart 24, 2019, 21:55
Deels volg ik dat ook wel, maar men zou eindelijk eens een standpunt op langere termijn moeten vastleggen. Op die manier weet het park ook waar het aan toe is, en kunnen ze of afbouwen, of het concept verbeteren. De voortdurende onwetendheid waarheen de wispelturige politiek heen gaat... heeft daaromtrent niet veel goede gevolgen.

Op een hervorming van de show na merk je dat de grotere investeringen momenteel uitblijven. In mijn ogen (helaas) ook begrijpelijk...

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Limburg vooruit » maart 25, 2019, 11:23

Een verbod op het houden van dolfijnen is het begin naar een verbod op het houden van alle wilde dieren.
En dit zal dan zeer snel volgen.
1 ambtstermijn is voldoende, kijk naar Barcelona.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 25, 2019, 17:34

Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts koos er voor om geen nieuwe normen uit te vaardigen voor dolfinaria om zo niet de boodschap uit te dragen dat je als overheid nog altijd gelooft in dolfinaria of mensen ertoe aanzet om onnodige investeringen te doen.

De Brugse burgemeester benadrukt echter het kweekprogramma waarbij het Seapark samenwerkt met andere dolfinaria op Europees niveau. En stelt zich in het daglicht van de uitspraken van de minister ook de vraag of een kweekprogramma voor reuzenpanda’s zoals in Pairi Daiza onverantwoord zou zijn.

We lezen mee met de standaard http://m.standaard.be/cnt/dmf20190325_04279760

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 25, 2019, 20:48

Gorilla Gust schreef:
maart 25, 2019, 11:17
Apenarend schreef:
Deels volg ik dat ook wel, maar men zou eindelijk eens een standpunt op langere termijn moeten vastleggen. Op die manier weet het park ook waar het aan toe is, en kunnen ze of afbouwen, of het concept verbeteren. De voortdurende onwetendheid waarheen de wispelturige politiek heen gaat... heeft daaromtrent niet veel goede gevolgen.

Op een hervorming van de show na merk je dat de grotere investeringen momenteel uitblijven. In mijn ogen (helaas) ook begrijpelijk...

Het park weet dat toch? Er is namelijk een uitdoofbeleid.
Extinction is forever!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 25, 2019, 20:49

Gorilla Gust schreef:
maart 25, 2019, 17:34
Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts koos er voor om geen nieuwe normen uit te vaardigen voor dolfinaria om zo niet de boodschap uit te dragen dat je als overheid nog altijd gelooft in dolfinaria of mensen ertoe aanzet om onnodige investeringen te doen.

De Brugse burgemeester benadrukt echter het kweekprogramma waarbij het Seapark samenwerkt met andere dolfinaria op Europees niveau. En stelt zich in het daglicht van de uitspraken van de minister ook de vraag of een kweekprogramma voor reuzenpanda’s zoals in Pairi Daiza onverantwoord zou zijn.

We lezen mee met de standaard http://m.standaard.be/cnt/dmf20190325_04279760
Ik hoorde die burgemeester op de radio, dat was toch een beetje folklore ;)
Extinction is forever!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 26, 2019, 05:45

Van een datum of een termijn is nog geen sprake bij het sluiten van het Dolfinarium in Boudewijn Seapark door minister Ben Weyts. Wel zijn er verschillende mogelijkheden die nog bekeken moeten worden.

Wachten tot de dolfijnen een natuurlijke dood sterven, is daarbij een optie. Gemiddeld worden dolfijnen in een Europees dolfinarium 22 jaar oud. Maar dolfijn Puck, die al sinds 1988 in het dolfinarium zwemt, is ondertussen al 53 en is nog steeds in goede conditie. Het park heeft momenteel zes volwassen en twee jonge dolfijnen.

Marien bioloog Pieterjan Verhelst (UGent) en bioloog Dirk Draulans sluiten het uitzetten van de dieren alvast uit als een optie. Alsook het herplaatsen, daar je elders niet de zorg kan garanderen zoals ze deze in Vlaanderen krijgen.

We lezen mee met het Nieuwsblad. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190325_04280274

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 26, 2019, 05:47

Apenarend schreef:
maart 25, 2019, 20:48
Gorilla Gust schreef:
Apenarend schreef:

Klopt, ik neem aan dat iedereen dat wel beseft. Enkel een koepel met een show is niet meer van deze tijd. Maar er waren afspraken gemaakt voor de bouw van onder meer een buitenbad. Je kan als regering moeilijk verwachten dat dit er vanzelfsprekend komt, als je ook een sluitingsdatum boven een groot deel van het park gaat hangen.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 26, 2019, 08:17

Gorilla Gust schreef:
maart 26, 2019, 05:47
Apenarend schreef:
maart 25, 2019, 20:48
Gorilla Gust schreef:
Apenarend schreef:

Klopt, ik neem aan dat iedereen dat wel beseft. Enkel een koepel met een show is niet meer van deze tijd. Maar er waren afspraken gemaakt voor de bouw van onder meer een buitenbad. Je kan als regering moeilijk verwachten dat dit er vanzelfsprekend komt, als je ook een sluitingsdatum boven een groot deel van het park gaat hangen.
Dat buitenbad had er natuurlijk al heel lang moeten zijn. Hoeveel jaar geleden is het dat de KMDA zijn dolfijnen weg heeft gedaan omwille van dezelfde problematiek.

Ik vind het een terechte beslissing voor dolfijnen; Ik heb namelijk nog nergens een bad gezien waarin men dezelfde enrichment kan toepassen zoals men bv. wel bij mensapen en olifanten toepast. Blijkbaar is dat niet mogelijk en dan is het niet langer houden van deze dieren in gevangenschap m.i. een goede beslissing.
Extinction is forever!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 26, 2019, 19:07

De lagune in Harderwijk (wat wellicht in Brugge niet haalbaar is) komt in mijn opinie toch wel aardig in de buurt bij een correcte huisvestiging. Niet?

Maar het neemt sowieso niet weg dat de situatie momenteel niet voldoende is in Brugge, daar zijn we het eens over. ;)
Ik ben enkel van mening dat het wel op te lossen valt, indien er voldoende geïnvesteerd zou kunnen worden.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » maart 26, 2019, 19:26

Brugge heeft een van de grootste dolfinaria van Europa. Enkel Harderwijk, Loro Parque en Nürnburg zijn volgens mij groter.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade » maart 26, 2019, 19:41

Limburg vooruit schreef:
maart 25, 2019, 11:23
Een verbod op het houden van dolfijnen is het begin naar een verbod op het houden van alle wilde dieren.
En dit zal dan zeer snel volgen.
1 ambtstermijn is voldoende, kijk naar Barcelona.
Apenarend schreef:
maart 26, 2019, 08:17
Dat buitenbad had er natuurlijk al heel lang moeten zijn. Hoeveel jaar geleden is het dat de KMDA zijn dolfijnen weg heeft gedaan omwille van dezelfde problematiek.

Ik vind het een terechte beslissing voor dolfijnen; Ik heb namelijk nog nergens een bad gezien waarin men dezelfde enrichment kan toepassen zoals men bv. wel bij mensapen en olifanten toepast. Blijkbaar is dat niet mogelijk en dan is het niet langer houden van deze dieren in gevangenschap m.i. een goede beslissing.
Waarom zou je als park nog investeren als je aan alle kanten tegenstand ondervind en als je wellicht een storm van protest mag verwachten als je nog maar een project aankondigt of een vergunning aanvraagt? Ik kan me voorstellen dat dat zeker meespeelt met betrekking tot het nog steeds niet uitgevoerd zijn van noodzakelijke verbeteringen.

Los van de vraag of dolfijnen in gevangenschap gehouden moeten worden moeten we dit absoluut niet toejuichen - als dit er door komt is dat een mes op de keel van de toekomst van alle dierentuinen.

Als het dolfijnenverbod er komt zou dat zomaar het begin van het einde kunnen zijn voor dierentuinen, alleszins in Vlaanderen, want hoe gaan een verkozen minister en zijn administratie dit nog kunnen afremmen eenmaal ze op deze glijdende helling gestapt zijn? Volgens mij helemaal niet. Want dezelfde argumenten die ten grondslag liggen aan deze ontwikkeling kunnen wellicht vrij onveranderd gebruikt worden met betrekking tot olifanten, (mens)apen, grote roofdieren en ga zo maar door. En dus zullen er progressief almaar meer verboden volgen, totdat dierentuinen gewoon niet meer leefbaar zijn. Bovendien zullen, als dit er komt, de dierenrechtenactivisten zich verheugen in hun behaalde overwinning en zullen ze de publieke opinie en de overheid nog meer onder druk gaan zetten om verder te gaan. En daar zal vrijwel zeker niet aan te ontkomen vallen. En zeg niet dat het niet kan - kijk naar het voorbeeld van Barcelona.

Nu de grootste partij van Vlaanderen en haar bekende vertegenwoordigers de standpunten van radicale dierenrechtenactivisten beginnen over te nemen en als beleid in te voeren zie ik helaas geen enkele toekomst meer voor dierentuinen in Vlaanderen. Boudewijn Seapark gaat sowieso moeten sluiten, maar ook de Zoo, Planckendael en Olmen zullen er over 5 tot 10 jaar (of misschien een beetje langer) vrijwel zeker niet meer zijn. Eigenlijk hebben verder investeringen op dit moment gewoon geen zin meer, want het is toch bijna einde verhaal. Geniet er maar van zolang het nog kan, want het einde voor dierentuinen in Vlaanderen is nabij. De weg ernaar is ingezet en deze trein valt met geen enkel middel nog te stoppen. De publieke opinie in Vlaanderen is zich volledig tegen dierentuinen aan het keren en de politiek is aan het volgen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 27, 2019, 19:57

Het geeft wel aan dat Vlaamse tuinen het sowieso moeilijker qua wetgeving zullen hebben.... maar verdwijnen op zo een korte termijn? Daar is absoluut geen draagvlak voor op die termijn hoor. Kijk maar naar de bezoekerscijfers. ;)

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » maart 27, 2019, 22:29

Zoals het geval in Barcelona helaas heeft bewezen zijn er maar één actiegroep nodig die genoeg handtekeningen haalt om de politiek tot actie te dwingen en een paar welwillende politicie die de visie van de activisten delen nodig om de toekomst van een dierentuin op zeer korte tijd om zeep te helpen. Bezoekerscijfers zijn van geen enkele betekenis als de tegenstanders van dierentuinen de wind mee hebben. En gezien de recente ontwikkelingen moeten ze zich momenteel wel gesterkt voelen.

Overigens was in een poll op HLN.be een (weliswaar vrij beperkte) meerderheid van de stemmers voorstander van een verbod op het houden dolfijnen in gevangenschap. Nu is dat wellicht niet representatief, maar het geeft wel aan de publieke opinie het houden van dieren in gevangenschap wel degelijk kritischer bekijkt.

Ik heb inmiddels trouwens ook nog een bericht gestuurd naar het kabinet van minister Weyts om om wat verduidelijking te vragen bij de standpunten met betrekking tot dolfijnen en dierentuinen in het algemeen, maar ik denk dat ik de hele reactie hier mag delen. Het kwam erop neer dat Ben Weyts een standpunt vanuit dierenwelzijnsoogpunt voor één soort formuleerde.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » maart 28, 2019, 17:48

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 28, 2019, 17:54

Limburg vooruit schreef:
maart 28, 2019, 17:48
Wie overdreef hier?

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/he ... ~a96e9dcd/
(voorlopig) toch maar 22% voor afschaffing.

Hoog emo-gehalte natuurlijk zo'n discussie, te vergelijken met klimaat of migratie, vaak door mensen die zo'n beetje alles willen zonder de realiteit onder ogen te zien.
Extinction is forever!

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » maart 28, 2019, 18:34

De aangehaalde bronnen lijken mij nu niet bepaald van een degelijke kwaliteit.
Wanneer je een verbod op het houden van orka's en dolfijnen vergelijkt met een totaal verbod op het houden van wilde dieren, ben je appels met peren aan het vergelijken. (en bovendien aan het doemdenken)

Stellen dat de Zoo en Planckendael er binnen 5 à 10 jaar niet meer zullen zijn, lijkt mij gewoon absurd.
Olmen daarentegen... tja, we zullen de oude koeien maar in de gracht laten zeker.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » maart 28, 2019, 18:35

Ik vind 21% voorstanders voor de afschaffing van dierentuinen toch erg veel, zorgwekkend veel zelfs. Dat is meer dan voldoende om politiek te scoren met meningen tegen dierentuinen en ook meer dan voldoende om bijvoorbeeld protestacties en petities, zoals wat er in Barcelona is gebeurd, te steunen. Alles wat bijna een kwart van de bevolking tegen zich heeft moet zich vandaag de dag ernstig zorgen maken.

Ik vind overigens ook dat de slinkse rioolkrant HLN hier wel heer erg tendentieus over bericht. Ze zetten de meningen van tegenstanders duidelijk bovenaan het artikel, in het filmpje dat er eerder vandaag stond (maar nu niet meer) werden de voorstemmers in het rood weergegeven en de tegenstemmers in het groen. Dat noem ik geen eerlijke berichtgeving - dat noem ik openlijk de tegenstanders steunen. Met andere woorden, dierentuinen hebben op dit moment ook al de pers tegen.

Ik hoop dat ik mij vergis, maar ik denk dat de realiteit is dat op dit moment het begin van het einde voor dierentuinen is ingezet. Ik zie de toekomst uitermate pessimistisch in voor dierentuinen in de huidige samenleving. Ze hebben een zeer groot deel van de publieke perceptie absoluut tegen, en ik denk dat de tegenstand ook sterk toeneemt de laatste jaren.

En wat in Barcelona is gebeurd had ook niemand zien aankomen enkele jaren geleden, dus zeggen dat het voortbestaan van dierentuinen over 5-10 jaar niet gegarandeerd is lijkt me nu ook weer niet zo absurd helaas.
Laatst gewijzigd door Renegade op maart 28, 2019, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie