Wie hier nog naartoe gaat, doet dat of als ramptoerist of als je niet helemaal lekker bij je hoofd bent.
Wel een klein beetje opletten wat je zegt, ik kom zelf reeds enkele jaren niet meer in het park, en ben het al helemaal niet eens met de huidige koers die ze aanhouden. Maar dat is maar 1 persoon, en die is spijtig genoeg eigenaar en betaald en bepaald alles.
Maar bezoekers niet lekker bij hun hoofd noemen gaat wel een brug of 10 te ver!!!!
Akkoord hiermee. Indien ik alle rampzalige plaatsen zou moeten opsommen waar ik in het verleden, en straks bij een nieuwe zooreis, ben geweest, dan ben ik wellicht het archetype van een ramptoerist
Al vermoed ik dat Luipaardhaai zijn post niet letterlijk heeft bedoeld...
Ik ben ook benieuwd naar hoe het zal verlopen als de chimpansees op dit eiland kunnen. Geen gracht gewoon, die ene chimp die met modder en uitwerpselen gooit (en nu geen muur waar hij over moet gooien, ...).
Wie hier nog naartoe gaat, doet dat of als ramptoerist of als je niet helemaal lekker bij je hoofd bent.
Wel een klein beetje opletten wat je zegt, ik kom zelf reeds enkele jaren niet meer in het park, en ben het al helemaal niet eens met de huidige koers die ze aanhouden. Maar dat is maar 1 persoon, en die is spijtig genoeg eigenaar en betaald en bepaald alles.
Maar bezoekers niet lekker bij hun hoofd noemen gaat wel een brug of 10 te ver!!!!
Akkoord hiermee. Indien ik alle rampzalige plaatsen zou moeten opsommen waar ik in het verleden, en straks bij een nieuwe zooreis, ben geweest, dan ben ik wellicht het archetype van een ramptoerist
Al vermoed ik dat Luipaardhaai zijn post niet letterlijk heeft bedoeld...
Ik ga er ook vanuit dat Luipaardhaai het inderdaad niet zo bedoeld heeft.
Maar met zulke uitspraken ga je mensen tegen de kop stoten, gewoon opletten.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.
CHIMPANSEES VERKENNEN HUN NIEUWE BUITENVERBLIJF IN PAKAWI PARK
Een bijzondere dag voor zowel de chimpansees als het team van Pakawi Park: onze chimpanseefamilie
mocht vandaag voor het eerst naar buiten in hun gloednieuwe buitenverblijf.
Sinds april wonen de dieren in hun nieuwe onderkomen op Monkey Island, de nieuwste en meest
ambitieuze zone van het park. In overleg met het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de
Voedselketen (FAVV) verbleven de chimpansees de voorbije periode verplicht binnen, in het kader van
een gezondheidsmonitoringsprotocol. Hoewel er nooit ziekteverschijnselen zijn vastgesteld, volgden we
strikt de richtlijnen. Ondertussen kregen de dieren dagelijks de beste zorg, verrijking en aandacht in hun
binnenverblijf.
Na groen licht van het FAVV konden de chimpansees vandaag eindelijk hun eerste stappen zetten in het
buitenverblijf. Voor zowel de dieren als hun verzorgers was dit een spannend en emotioneel moment. Het
hele team keek hier reikhalzend naar uit, en is trots dat we hun welzijn verder kunnen vergroten met een
verblijf dat voldoet aan de nieuwste dierenwelzijnsnormen.
En wat een avontuur! Na enkele voorzichtige minuten verkenden de chimpansees enthousiast hun
nieuwe omgeving: klimmend, spelend en duidelijk genietend van het buitenterrein.
Vanaf nu zijn de chimpansees dagelijks te bewonderen, zowel binnen als buiten op Monkey Island.
DE CHIMPANSEEFAMILIE VAN PAKAWI PARK
Bieke en Jimmy, de oudste dieren, zijn beiden geboren in 1983 en wonen sinds 1995 in het park.
ACHTERGRONDINFORMATIE: DE OOSTELIJKE CHIMPANSEE
De chimpansees in Pakawi Park behoren tot de oostelijke chimpansee (Pan troglodytes schweinfurthii),
een ondersoort van de gewone chimpansee. Ze komen van nature voor in Centraal- en Oost-Afrika,
waaronder Oeganda, Rwanda, Burundi, Tanzania en de Democratische Republiek Congo.
Chimpansees leven in groepen die variëren van 20 tot meer dan 150 individuen, maar splitsen zich vaak
op in kleinere groepjes. Ze zijn intelligent, gebruiken werktuigen om voedsel te verzamelen en hebben een
breed dieet van fruit, zaden, insecten en soms kleine dieren. Hun sociale structuur en gedrag vertonen
opvallende gelijkenissen met die van mensen, wat hen tot een van onze meest fascinerende naaste
verwanten maakt.
We kregen van Wim Verheyen (toch nog aanwezig in het park, desondanks eerdere berichten?) ook nog enkele persbeelden, waaronder een video binnen. Voor de foto's verwijs ik kort naar Facebook, zie https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... 56SBx7jHMl
Maar de video spreekt ook voor zich. We zien hierop de chimpansees voor het eerst naar buiten komen, en terug het gras onder hun voeten te voelen. Het perk zelf heeft uiteraard zijn beperkingen, maar gezien wat de dieren eerst hadden... toch al een stap voorwaarts ook?
Sowieso heb je één grote win, je wilt niet meer direct bij binnenkomst bij het zien van het eerste verblijf omdraaien, een gevoel dat we eerder toch wel hadden.
Op beeld lijkt het groter dan het in werkelijkheid is kreeg ik al te horen van vaste bezoekers. Maar erop vooruitgaan was nu niet moeilijk.
De apen komen buiten en het eiland maakt een L vorm naar rechts, terwijl er links ook nog een mooi stuk ligt dat nu leeg staat, waarom dat er niet in 1x bij genomen.
Ik ben al blij dat ze de gracht mijden momenteel, enkel af te wachten wat er gebeurd eens er strubbelingen zijn.
Olmen heeft ook wel mooie verblijven, als je de afsluiting weg denkt.
Op beeld lijkt het groter dan het in werkelijkheid is kreeg ik al te horen van vaste bezoekers. Maar erop vooruitgaan was nu niet moeilijk.
De apen komen buiten en het eiland maakt een L vorm naar rechts, terwijl er links ook nog een mooi stuk ligt dat nu leeg staat, waarom dat er niet in 1x bij genomen.
Ik ben al blij dat ze de gracht mijden momenteel, enkel af te wachten wat er gebeurd eens er strubbelingen zijn.
Er zit tegen de muur ook nog een gracht. Dat begrijp ik al helemaal niet, maak dan die muur wat hoger zodat de dieren de volledige ruimte kunnen benutten.
Het is gewoon slecht ontworpen: een onhandige oppervlakte die je niet anders dan in de lengte kunt inrichten want ze moeten vermijden dat de dieren via klimelementen op de muur springen.
Zij die dit bedacht, uitgetekend en ingericht hebben lijken mij mensen te zijn die niet veel begrijpen van hoe een moderne dierentuin er momenteel moet uitzien en hoe er met dieren wordt omgesprongen.
Esthetisch kan je nog discussiëren, maar hier ontbreken gewoon essentiële zaken. Het lijkt mij een verblijf uit een ander - vroeger - tijdperk, waar dieren 'tentoongesteld' werden en de bezoeker absolute zekerheid moet hebben dat hij het dier te zien krijgt, met zo kaal mogelijke stereotiep ingerichte verblijven zonder afzonderingsmogelijkheden.
Er zit tegen de muur ook nog een gracht. Dat begrijp ik al helemaal niet, maak dan die muur wat hoger zodat de dieren de volledige ruimte kunnen benutten.
Het is gewoon slecht ontworpen: een onhandige oppervlakte die je niet anders dan in de lengte kunt inrichten want ze moeten vermijden dat de dieren via klimelementen op de muur springen.
Zij die dit bedacht, uitgetekend en ingericht hebben lijken mij mensen te zijn die niet veel begrijpen van hoe een moderne dierentuin er momenteel moet uitzien en hoe er met dieren wordt omgesprongen.
Esthetisch kan je nog discussiëren, maar hier ontbreken gewoon essentiële zaken. Het lijkt mij een verblijf uit een ander - vroeger - tijdperk, waar dieren 'tentoongesteld' werden en de bezoeker absolute zekerheid moet hebben dat hij het dier te zien krijgt, met zo kaal mogelijke stereotiep ingerichte verblijven zonder afzonderingsmogelijkheden.
Inderdaad, die gracht achteraan is helemaal onbegrijpelijk. Die extra ruimte had het verblijf nog enigzinds kunnen redden. Ook geen enkele beschutting of planten. Ik begrijp dat een nieuw verblijf soms nog tijd nodig heeft om te groeien om tot zijn volle recht te komen. Maar hier kan er niks tot zijn recht komen omdat er niet eens planten zijn. Bij de gibbons vond ik het ook al zo kaal, maar daar hebben ze een paar kleine boompjes geplant. Ik snap niet waarom ze dat ook niet gedaan hebben bij de chimpanzees.
Omdat chimpansees alles slopen.
Het is volgens mij onmogelijk om jonge bomen in een chimpanseeverblijf te laten aanslaan.
Rond het verblijf kan nog komen natuurlijk, als je weet dat het vroeger 2 grasvlakten waren voor tijgers hadden ze ook geen basis om bomen te geven hé.
Die gracht achteraan kan ik nog begrijpen, er zijn in dat deel van het park strengere eisen wat betreft bebouwing. Mogelijk mocht de muur niet hoger, en om een bokito scenario te vermijden hebben de er een gracht van 1,5 meter voor gelegd.
Ik weet niet of dit effectief ook is hé, dit is pure speculatie, anders inderdaad een miskleun om U tegen te zeggen.
Wat een troosteloze bedoening is dat verblijf... eigenlijk kun je nog steeds niet spreken van substantiële vooruitgang en verbetering daar in Olmen. Hoeveel kansen moeten ze hier nog blijven krijgen?
Men had beter een kooistructuur gebouwd op die locatie, dat was mits een betere inrichting wellicht niet mooier maar wel beter geweest dan wat er nu is.
Ik was aan het overwegen om Pakawi nog eens een kans te geven (na twee behoorlijk teleurstellende bezoeken in de Covid-periode) maar ik denk niet dat ze dat echt waard zijn, dan ga ik liever elders op stap en gebruik ik mijn tijd en energie liever elders.
En ook al trekt het op niks, ze zijn bijna volledig in orde volgens de dierenwetgeving.
Enkel de olifant staat nog steeds alleen, dat zou niet mogen volgens de wetgeving. Dat is het meest opvallende waar ze niet mee in orde zijn.
En ik ga het ook niet blijven herhalen maar met deze eigenaar zal het niet veranderen. En wat mij ook enorm opvalt, op Facebook en andere kanalen word weinig negatief gezegd door de niet dierentuinfanatiekelingen.
Ik neem mijn woorden terug wat betreft het ontbreken van negatieve commentaar op Facebook.
Ben erachter hoe dit komt.
Op de eigen media kan je dat als park deels sturen, elders is het toch lastiger.
Ik had het ook over eigen media.
Maar als je kijkt bij socialdeals (wat dat ook mag zijn) daar zijn ze bijna allemaal zeer positief.
Staat wel bij dat de verblijven simpel zijn, maar dat de dieren goed zichtbaar zijn in vergelijk met de grote spelers op de markt.
Wat me ook opvalt is dat wat mij afschrikt bij vele juist positief is. De shows en voederpraatjes
eigenlijk wordt je gewoon verbannen van hun facebookpagina ook ik stelde in hun ogen een negatieve vraag en ben blijkbaar verbannen van hun facebook daardoor zijn ze pas helemaal in mijn ongenoegen gedaald tot ver onder nul...
eigenlijk wordt je gewoon verbannen van hun facebookpagina ook ik stelde in hun ogen een negatieve vraag en ben blijkbaar verbannen van hun facebook daardoor zijn ze pas helemaal in mijn ongenoegen gedaald tot ver onder nul...
Klopt, is de eigenaar die dat doet. Weeral de eigenaar, ongelooflijk.
Ik ben sinds de overname van 2 wekelijkse bezoekers naar een niet bezoeker gegaan. Ik weiger er nog 1 voet binnen te zetten voor deze idioot er weg is.
Zeer spijtig want ik draag het park nog steeds een warm hart toe.