Nieuwstopic Pakawi Park
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Olmense Zoo
Re: Nieuwstopic Pakawi Park
Hoi iedereen na lange tijd ga ik nog eens iets posten.
Er is ook nog eens goed nieuws uit het bijna irrelevante Pakawi Park inzake behoud en kweek van bedreigde dieren en dieren in het algemeen.
Er is een palmgier geboren. Het zit achter de schermen en wordt met de hand opgevoed.
Er is ook een tekening en filmpje van de nieuwe leeuwenverblijven verschenen.
https://www.pakawipark.be/pk2/werkzaamh ... -toekomst/
Het zal tijd worden ook hoor want die ene leeuw zit al een jaar achter de schermen. Dit kan niet vind ik.
Ze zijn met de bouw van dat nieuwe verblijf begonnen gelijk met de bouw van Monkey Island geloof ik. En al die tijd ligt het erbij gelijk een bouwwerf. Pas sinds kort ligt er een dak op.
Er is ook nog eens goed nieuws uit het bijna irrelevante Pakawi Park inzake behoud en kweek van bedreigde dieren en dieren in het algemeen.
Er is een palmgier geboren. Het zit achter de schermen en wordt met de hand opgevoed.
Er is ook een tekening en filmpje van de nieuwe leeuwenverblijven verschenen.
https://www.pakawipark.be/pk2/werkzaamh ... -toekomst/
Het zal tijd worden ook hoor want die ene leeuw zit al een jaar achter de schermen. Dit kan niet vind ik.
Ze zijn met de bouw van dat nieuwe verblijf begonnen gelijk met de bouw van Monkey Island geloof ik. En al die tijd ligt het erbij gelijk een bouwwerf. Pas sinds kort ligt er een dak op.
Dus ze willen 2 buitenverblijven terwijl ze "3 groepen" hebben? Kunnen ze geen plek vinden voor hun losse leeuwenman?
De verdeling tussen fase 1 en 2 vind ik best opmerkelijk met eerst binnenruimte voor 4 leeuwen en buiten voor 2 terwijl fase 2 precies andersom is. Zeker als er ooit jongen mochten komen lijkt het mij de ruimte (zoals ze zelf zeggen voor 6 leeuwen in totaal) redelijk beperkt...
De verdeling tussen fase 1 en 2 vind ik best opmerkelijk met eerst binnenruimte voor 4 leeuwen en buiten voor 2 terwijl fase 2 precies andersom is. Zeker als er ooit jongen mochten komen lijkt het mij de ruimte (zoals ze zelf zeggen voor 6 leeuwen in totaal) redelijk beperkt...
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Echt kansloos wat ze daar realiseren. Bouillon, Best Zoo, Pakawi,... het kan allemaal al heel lang niet meer.
Het zal mij benieuwen hoe lang deze tuinen nog maatschappelijk draagvlak hebben.
Het zal mij benieuwen hoe lang deze tuinen nog maatschappelijk draagvlak hebben.
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Nee, het hangt ervan af hoe snel ze van eigenaar wisselen. Een eigenaar die weet wat hij doet en ook een degelijk budget heeft om de boel recht te trekken.
Intussen loopt zo'n budget wel flink op wat Olmen betreft.
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
Wat Olmen nodig heeft is een echte investeerder die weet waar hij mee bezig is. Je kunt hier iets moois van maken, maar met een juiste aanpak. En de boel onderhouden zoals het moet zal al veel mooier ogen.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Ik denk dat de snelste stappen gemaakt zouden kunnen worden als een bedrijf als Libéma het over zou nemen.
Als er een privé investeerder het overneemt dan is er toch een grote kans dat er veel vertraging in verbeteringen gaan komen.
Als er een privé investeerder het overneemt dan is er toch een grote kans dat er veel vertraging in verbeteringen gaan komen.
-
- Laafsekikker (EW)
Ben ik het niet echt mee eens. Een privepersoon kan echt wel een dierentuin uitbaten. Maar in dit park is het gewoon de 3de eigenaar op rij die er eigenlijk weinig van af wist.daniel1109 schreef: ↑17 jul 2025, 14:28Ik denk dat de snelste stappen gemaakt zouden kunnen worden als een bedrijf als Libéma het over zou nemen.
1ste eigenaar was scheepsvaarder
2de eigenaar was een bouwondernemer
3de eigenaar is uitbater bioscoop
Telkens iemand die als hobby had/heeft wat dieren te houden.
Als hier een nieuwe eigenaar komt zou dat al iemand moeten zijn die kapitaalskrachtig genoeg is om na een evaluatieperiode van een voorjaar/zomer dan 6/9 maand te sluiten om alles op orden te zetten. Letterlijk met de grove borstel erdoor.
-
Tijd voor grote kuis inderdaad… de vraag is wie zet je aan het roer? Best iemand die echt gepassioneerd is door dieren en die met de branche te maken heeft. Er zal heel veel moeten veranderen in ieder geval.Limburg vooruit schreef: ↑17 jul 2025, 15:18Ben ik het niet echt mee eens. Een privepersoon kan echt wel een dierentuin uitbaten. Maar in dit park is het gewoon de 3de eigenaar op rij die er eigenlijk weinig van af wist.daniel1109 schreef: ↑17 jul 2025, 14:28Ik denk dat de snelste stappen gemaakt zouden kunnen worden als een bedrijf als Libéma het over zou nemen.
Als hier een nieuwe eigenaar komt zou dat al iemand moeten zijn die kapitaalskrachtig genoeg is om na een evaluatieperiode van een voorjaar/zomer dan 6/9 maand te sluiten om alles op orden te zetten. Letterlijk met de grove borstel erdoor.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Maar daar knelt het elkaar toch juist? Mensen die echt gepassioneerd zijn voor dieren zijn vaak de hobbyisten. Die vervolgens niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om in korte termijn het echt te verbeteren.MClaeys schreef: ↑17 jul 2025, 15:36Tijd voor grote kuis inderdaad… de vraag is wie zet je aan het roer? Best iemand die echt gepassioneerd is door dieren en die met de branche te maken heeft. Er zal heel veel moeten veranderen in ieder geval.Limburg vooruit schreef: ↑17 jul 2025, 15:18Ben ik het niet echt mee eens. Een privepersoon kan echt wel een dierentuin uitbaten. Maar in dit park is het gewoon de 3de eigenaar op rij die er eigenlijk weinig van af wist.daniel1109 schreef: ↑17 jul 2025, 14:28Ik denk dat de snelste stappen gemaakt zouden kunnen worden als een bedrijf als Libéma het over zou nemen.
En stel er is iemand die het wel is, in hoeverre is Olmen dan interessant genoeg? Zijn er mogelijkheden om het park buiten de grenzen uit te gaan breiden? Of moet men het doen met de grond die er is? Vind zo iemand het financieel dan wel waard om zijn geld daar in te steken?
-
- Laafsekikker (EW)
Er zijn gronden van Olmen die in bezit zijn maar nog niet in gebruik. Daar zullen ze eerst een nieuw PRUB voor moeten aanvragen.
Kan dus, maar momenteel eerst even de gebruikte oppervlakte degelijk benutten niet?
Kan dus, maar momenteel eerst even de gebruikte oppervlakte degelijk benutten niet?
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Tuurlijk. Maar voor een grote investeerder is potentie om te kunnen groeien qua oppervlakte toch wel erg belangrijk voor diegene er een berg geld in stopt. Dus dat die potentie er is kan wel in het voordeel werken.Limburg vooruit schreef: ↑17 jul 2025, 18:34Er zijn gronden van Olmen die in bezit zijn maar nog niet in gebruik. Daar zullen ze eerst een nieuw PRUB voor moeten aanvragen.
Of misschien past het wel dat Gert Verhulst het overneemt als eerste plopsa dierentuin
-
- Laafsekikker (EW)
Zou niet slecht zijn, zolang ik directeur mag zijndaniel1109 schreef: ↑17 jul 2025, 20:45Of misschien past het wel dat Gert Verhulst het overneemt als eerste plopsa dierentuinLimburg vooruit schreef: ↑17 jul 2025, 18:34Er zijn gronden van Olmen die in bezit zijn maar nog niet in gebruik. Daar zullen ze eerst een nieuw PRUB voor moeten aanvragen.
Kan dus, maar momenteel eerst even de gebruikte oppervlakte degelijk benutten niet?. (Dat is meer een geintje. Olmen is erg op kinderen gericht en dat is Plopsa natuurlijk ook wel, dus kon het even niet laten)

-
Krijgen we dan als entreeverblijf een hondenren met Bobtails? Met een reu die Samson noemt en een teefje die Marie noemt?Limburg vooruit schreef: ↑17 jul 2025, 20:59Zou niet slecht zijn, zolang ik directeur mag zijndaniel1109 schreef: ↑17 jul 2025, 20:45Of misschien past het wel dat Gert Verhulst het overneemt als eerste plopsa dierentuinLimburg vooruit schreef: ↑17 jul 2025, 18:34Er zijn gronden van Olmen die in bezit zijn maar nog niet in gebruik. Daar zullen ze eerst een nieuw PRUB voor moeten aanvragen.
Kan dus, maar momenteel eerst even de gebruikte oppervlakte degelijk benutten niet?. (Dat is meer een geintje. Olmen is erg op kinderen gericht en dat is Plopsa natuurlijk ook wel, dus kon het even niet laten)
![]()

Tuurlijk als Pakawi kan uitbreiden met die gronden die genoemd worden, dan zou dat al een gigantische stap vooruit zijn. Dan kan het leeuwenplan er misschien wel komen en kan er eens werkgemaakt worden van een groot chimpanzeeverblijf.