Nieuwstopic Pakawi Park

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Re: Nieuwstopic Pakawi Park

Bericht door Limburg vooruit »

Grizzlyberen hebben voor zover ik weet enkel in Antwerpen en Brussel (ver voor mijn tijd) en Genk gezeten.

De oorspronkelijke 3 beren waren broers, 1 hiervan overleed nog in het oude verblijf aan de gevolgen van een wonde. De andere 2 zijn naar het berenbos verhuisd en daarvan is er intussen nog 1 overleden. Het zijn volgens Olmen Europese bruine beren, maar of ze zuiver zijn weet ik niet. De 2 die uit Frankrijk kwamen stonden daar als hybride aan gegeven, eens in Olmen waren dat plots Europese. Maar heb geen idee of het mannetje hiervan nog leeft, het vrouwtje is al een hele poos dood.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
01 mei 2025, 13:35
De oorspronkelijke 3 beren waren broers, 1 hiervan overleed nog in het oude verblijf aan de gevolgen van een wonde. De andere 2 zijn naar het berenbos verhuisd en daarvan is er intussen nog 1 overleden. Het zijn volgens Olmen Europese bruine beren, maar of ze zuiver zijn weet ik niet. De 2 die uit Frankrijk kwamen stonden daar als hybride aan gegeven, eens in Olmen waren dat plots Europese. Maar heb geen idee of het mannetje hiervan nog leeft, het vrouwtje is al een hele poos dood.
De beide beren uit Maubeuge zijn overleden - die waren al op leeftijd toen ze naar Olmen kwamen. Wat later nog een ander mannetje (uit het VK dacht ik) gekomen. Het is dat mannetje dat er nog steeds zit naast de laatste van de drie oorspronkelijke broers.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Geheel terzijde, maar voor de neusberen woonde hier ook kort gibbons.
De gibbons die ervoor lang boven het kleine kooitje op het gebouw nabij de nursery/ kapucijnaapjes leefde.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
01 mei 2025, 16:18
Geheel terzijde, maar voor de neusberen woonde hier ook kort gibbons.
De gibbons die ervoor lang boven het kleine kooitje op het gebouw nabij de nursery/ kapucijnaapjes leefde.
Inderdaad, het ging om een mannelijke witwanggibbon en een vrouwelijke goudwanggibbon, die beide inmiddels overleden zijn. Het is wel zo dat er in 2008, toen de beren pas naar het bos verhuisd waren, voor korte tijd al enkele neusberen in het oude berenverblijf gezeten hebben tot de gibbons ernaartoe verhuisden.

De huidige neusberen zitten er eigenlijk pas sinds vrij recent. Twee jaar terug zaten die nog in een kooi ter hoogte van de speeltuin en het restaurant.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Tussen de gibbons en de neusberen nu hebben er nog dwergotters en zwarte zwanen gezeten ook.

Er heeft nog iets anders op gezeten maar kan me niet meer voor de ogen halen wat. Daarna zijn de neusberen sinds vorig jaar ernaar verhuisd.

Utari19
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Utari19 »

Er is een witkopmaki geboren in pakawi park.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Het Antwerpse hof van beroep boog zich eind april over de zedenzaak rond Tommy Pasteels, zaakvoerder van dierenpark Pakawi Park in Olmen. Hij werd door de correctionele rechtbank eerder schuldig bevonden aan aanranding van negen vrouwen. Hij werd echter ook vrijgesproken voor de feiten tegenover twee andere vrouwen.

Hij kreeg vier jaar cel, waarvan twee jaar met uitstel. Tegen dat vonnis werd beroep aangetekend, en vroegen zijn advocaten in hoofdorde de vrijspraak op basis van de onontvankelijkheid van de strafvordering en ondergeschikt door bewijsuitsluiting. Uiterst ondergeschikt een opschorting, al dan niet met probatievoorwaarden.

We lezen meer details in GVA+ op https://www.gva.be/regio/antwerpen/kemp ... 99082.html

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Pakawi Park heeft op zijn facebookpagina een oproep gedaan naar donaties voor een nieuw leeuwenverblijf:

Tussen een machtige brul en een zucht van geduld...
Onze leeuwen hebben lang gewacht.
Maar 2025 brengt eindelijk waar zovelen naar uitkeken: een gloednieuw, groots opgezet leeuwenverblijf!

Niet één, maar twee soorten leeuwen zullen hier hun nieuwe thuis vinden, met ruimte om te rusten, te spelen en te heersen zoals alleen leeuwen dat kunnen.

Het project bestaat uit twee fases:
- Fase 1: binnenverblijf voor 4 dieren + buitenverblijf voor 2 dieren.
- Fase 2: extra binnenverblijf voor 2 dieren + buitenverblijf voor 4 dieren.

Gebouwd volgens de allernieuwste normen van 2029, en zó ontworpen dat het modulair uitbreidbaar is wanneer nodig.

Zo’n groots project brengt natuurlijk ook een stevig prijskaartje met zich mee.
Daarom zijn we altijd op zoek naar:
- sponsors
- donateurs
- peters of meters

Met jouw hulp kunnen we onze leeuwen het leven geven dat ze verdienen — en wordt jij deel van hun verhaal.

Wil jij meehelpen?
Ontdek alle mogelijkheden op onze website of vraag ernaar tijdens je bezoek!

Want in Pakawi Park dromen we niet alleen groot...
We bouwen ook met hart, toekomstvisie én samen met jou.

Bron: Facebook Pakawi Park

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Daar gaat niet veel volk op af komen, de huidige eigenaar ligt bij veel olmen liefhebbers zelfs niet meer in de onderste schuif.
En ik ken er veel.

Verschillende waaronder ik en mijn gezin hebben zelfs geen abonnement meer en komen er zelfs niet meer jaarlijks.

Als je bedenkt dat ik tussen 1999 en 2019 minstens een 400 keer in Olmen was.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Ik ontdek al meteen een kanjer van een dt fout, en nog enkele andere taalfouten.

2 soorten leeuwen, wellicht is een van die 2 dan de witte troepi variant. Eigenaardige fasering ook.

Omdat het bericht verwijst naar de 'mogelijkheden' op de website, ben ik daar eens gaan kijken. Ofwel kijk ik er over, maar van dat leeuwenproject vind ik niets terug (enkel iets over peterschappen).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
06 jun 2025, 13:42
Ik ontdek al meteen een kanjer van een dt fout, en nog enkele andere taalfouten.

2 soorten leeuwen, wellicht is een van die 2 dan de witte troepi variant. Eigenaardige fasering ook.

Omdat het bericht verwijst naar de 'mogelijkheden' op de website, ben ik daar eens gaan kijken. Ofwel kijk ik er over, maar van dat leeuwenproject vind ik niets terug (enkel iets over peterschappen).
Zijn witte leeuwen troepi? Nee toch? Dat zijn toch leeuwen uit een specifiek gebied (Timbavati-reservaat in Zuid-Afrika) en behorende tot de vroegere ondersoort "Panthera leo krugeri"? Dan kan je beter zeggen hun bruine leeuwen troepi zijn ;)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:
06 jun 2025, 16:15
Apenarend schreef:
06 jun 2025, 13:42

Zijn witte leeuwen troepi? Nee toch? Dat zijn toch leeuwen uit een specifiek gebied (Timbavati-reservaat in Zuid-Afrika) en behorende tot de vroegere ondersoort "Panthera leo krugeri"? Dan kan je beter zeggen hun bruine leeuwen troepi zijn ;)
Ja, terechte opmerking, kan idd beter omgedraaid worden
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

De vrouwelijke transvaalleeuw is zuiver. Van het mannetje weet ik het niet.
Zeker niet met de nieuwe indeling van de leeuwen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Afgelopen week had de zaakvoerder van Pakawi Park zijn straf in beroep moeten gekregen hebben in verband met de zedenzaak waarin hij terechtstaat.
De uitspraak is verrassend uitgesteld met het oog op een eventuele mogelijke herkwalificatie, bijvoorbeeld naar inbreuken op de welzijnswet op het werk.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250604 ... e=facebook

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Ik heb vandaag nog eens een bezoek gewaagd aan Pakawi Park. Het was een jaar of 2-3 geleden sinds ik er de laatste keer was, en eigenlijk was ik wat terughoudend om zo snel terug te gaan. Het geeft me geen fijn gevoel het park te zien stagneren in de immer slecht onderhouden en bij wijlen verloederde staat waarin het zich nu bevindt, en dat terwijl ik ten tijde van de naamsverandering van Olmense Zoo naar Pakawi nog de hoop koesterde dat er wel degelijk goede wil zou zijn om dingen anders te gaan doen. Van aanvankelijke allusies op een EAZA-lidmaatschap zijn we echter beland tussen goedkope kermisattracties en tijgerdemo's, en ik word wanhopiger als ik merk dat zes jaar later heel veel van de pijnpunten (onderhoud, sjofele indruk, verouderde verblijven) gewoon overeind blijven. Het helpt ook niet dat veel van de recente investeringen niet om laaiend enthousiast van te worden zijn. Het nieuwe Monkey Island hoort helaas in dat rijtje thuis.

Het nieuwe chimpanseeverblijf was al sinds de naamsverandering het project waar het hardst naar werd uitgekeken, maar toen begin dit jaar werd aangekondigd dat het eindelijk gerealiseerd was, leek het duidelijk dat de hoge verwachtingen niet ingelost zouden worden. Ik kan dat na mijn bezoekje vandaag helaas bevestigen. Het verslag dat Yapok afgelopen april hier deelde op het forum is eigenlijk nog representatief voor hoe het verblijf er vandaag bij lag: het enige verschil is dat er in het chimpanseeverblijf gras is gegroeid. De inrichting is nog altijd even karig en de extra verblijven voor toepaja's en lemuren zijn allebei nog verre van af: eigenlijk zijn de -overigens zeer actieve- gibbons de enige die het verblijf al volledig in gebruik hebben kunnen nemen. De chimpansees zitten immers nog altijd binnen - volgens een bordje op last van de overheid om quarantaineredenen. Het was daardoor niet evident om iets van Jimmy en co te zien te krijgen, omdat de spiegeling van de kijkramen zo afschuwelijk blijkt dat je er bijna met je neus moet gaan tegen staan. Ook blijkt het dak boven het bezoekersdeel op een bepaald punt al te lekken... Het blijft Olmen natuurlijk.

Is het voor de Olmense chimpanseegroep een verbetering? Ja. Is het een goed chimpanseeverblijf? Ja en nee. Het binnenverblijf is het meest positieve deel van het verblijf: twee tamelijk grote ruimten met een biobodem en nog een stukje achter de schermen. De inrichting en verrijking zijn helaas nog veel te karig, maar dat is iets wat makkelijk te verhelpen zou moeten zijn. Het buitenverblijf is echter de grootste teleurstelling. Ondanks dat het groter is dan het vorige verblijf, is het voor een nieuw mensapenverblijf gewoon heel krap, en de keuze voor een eilandachtig verblijf doet nog wat extra vierkante meters verloren gaan. Ironisch genoeg is de grotere oppervlakte -misschien in combinatie met wat extra rugdekking- ook het enige wat ten opzichte van het vorige verblijf onderscheidend maakt. Het is officieel nog niet af, maar gezien er in de laatste maanden weinig meer gebeurd is, ben ik bang dat het bij een paar palen met dikke touwen en één schuilhut gaat blijven...

Daarbuiten nog wat andere zaken die me ten opvielen:
- Alle negatieve gevoelens over de dierentuin spijt, wil ik toch iets positiefs kwijt over de bezoekersfaciliteiten van het park. Ik was aangenaam verrast te zien dat het park geïnvesteerd heeft in een verhard parkeerterrein die het parkeertarief gerechtvaardigder maakt dan vroeger het geval was. De catering in het restaurant is voor een park van dit kaliber ook prima.
- De mara's die op aan de ingang naast het oude chimpanseeverblijf zaten, zijn er niet meer.
- Het oude binnenverblijf van de chimpansees en het daaraan gekoppelde vogelmuseum waren afgesloten, ondanks dat het vogelmuseum nog wel op de plattegrond staat aangegeven. Het zoogdierenmuseum boven Casa Panthera is echter niet meer aangegeven en was ook gesloten.
- De brug over de waterval in de tropenhal is één reling kwijt en is derhalve afgesloten.
- Ik wist dat er veel leegstand was in de reptielenkelder onder de tropenhal, maar ik was verbaasd hoe weinig er nog te zien is (letterlijk, want met al die verduisterde verblijven is het op sommige punten ook echt pikdonker in die gang...). In het "oude" reptielenhuis is daarmee meer te zien dan in het "nieuwe" reptielenhuis momenteel, en zelfs daar staan verblijven leeg (de gordeldieren lijken bv. weg te zijn).
- De goliathreiger is nergens meer te bekennen.
- De capibara's hebben naast het kapucijnapeneiland nu ook toegang tot het naastgelegen verblijfje met de stenen nijlpaarden.
- Een tijdje geleden plaatste Pakawi Park een oproep voor de financiering van een nieuw leeuwenverblijf. Nu blijkt de eerste fase daarvan al gewoon in aanbouw: op de plaats het oude leeuwenbinnenverblijf staat al een ruwbouw voor een nieuw gebouw. Van het buitenverblijf is eigenlijk de hele omheining verwijderd; alleen aan de kant van het berenbos is nog een stuk behouden zodat het aanwezige leeuwenkoppel voorlopig niet weg hoeft.
- De nevelpanter zit -naar verluidt tijdelijk- in het oude verblijf van de moeraskatten, en die laatste soort lijkt daarmee niet meer aanwezig.

Utari19
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Utari19 »

Zoozot schreef:
09 jul 2025, 00:01

- De nevelpanter zit -naar verluidt tijdelijk- in het oude verblijf van de moeraskatten, en die laatste soort lijkt daarmee niet meer aanwezig.
Vorig jaar in november zaten de moeraskatten in het oude caracal verblijf.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Utari19 schreef:
09 jul 2025, 11:44
Zoozot schreef:
09 jul 2025, 00:01
Vorig jaar in november zaten de moeraskatten in het oude caracal verblijf.
Daar zitten ze dan ook niet meer. In beide van die verblijven zit nu een serval.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Wat ik hier lees ligt in dezelfde orde als wat ik hoor bij vaste bezoekers.
Het park ligt er onverzorgd, met duidelijk achterstallig onderhoud bij. En de nieuwere verblijven zijn eigenlijk al achterhaald.

En dan te denken dat dit park zoveel mogelijkheden had. Echt een mooi voorbeeld van een foutieve keuze bij overname.

MClaeys
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Betreurenswaardig inderdaad. Ik ben vele jaren geleden toen het nog de Olmense Zoo was één keer geweest, sindsdien nooit meer van gekomen en ik moet zeggen toen was het op bepaalde vlakken al wreed. Dus wat ik nu allemaal lees verbaast mij ook niet.

Alleen zonde dat er wel iets van te maken viel toen zoals hierboven gezegd. Een verloederd park, onverzorgd, te kleine verblijven, … Een nieuwe sluiting in de toekomst? Hopelijk niet.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

MClaeys schreef:
09 jul 2025, 17:27
Een verloederd park, onverzorgd, te kleine verblijven, … Een nieuwe sluiting in de toekomst? Hopelijk niet.
Als dit lijd tot een nieuwe overname liever vandaag als morgen. Laat dit nog een jaar of 2-3 aanslepen en het park is redeloos verloren.

Deze eigenaar spoort niet, totaal onbekwaam.

Plaats reactie