Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Zoozot »

Boots schreef:
05 jan 2025, 11:43
- het rookverbod werd over het algemeen goed nageleefd. Als in bijna iedereen ging netjes in de rookzones staan. Is dit nu de bedoeling of mag er gewoon niet meer gerookt worden binnen de parkgrenzen? Enkel een aantal vapers vonden dat zij niet onder dit verbod vielen, sowieso sneu als je de hele dag aan zo'n ding loopt te zuigen. De rookzones zijn over het algemeen niet allemaal even tactisch gekozen.
De regel is: er mag binnen de grenzen van dierenparken niet meer gerookt worden, tenzij in rookzones die parken mogen voorzien en die aan een paar voorwaarden moeten voldoen (o.a. weg van hoofdroutes, visueel afgebakend, duidelijk aangegeven etc.)
Boots schreef:
- is hier al een keer gemeld dat er ook een octopus in het aquarium zit? Toen ik hem gister zag, wist ik zelf niet of ik hiervan op de hoogte was. Jeetje, wat een trieste verblijven hebben die dieren altijd...
Een aantal jaar geleden (ik weet niet meer precies wanneer) heeft er ook nog eens een octopus gezeten in één van die ronde tubes. Zit het nieuwe exemplaar nu weer daar? Akkoord dat het niet echt een ideaal aquarium is om een octopus in te houden, zelfs vergeleken met andere voorbeelden (die -zoals je aangeeft- meestal ook niet zo veel voorstellen).
Boots schreef:
- ik weet ook niet of dit al bekend was, maar die pelikanen op de grote vijver horen toch gekortwiekt te zijn? Ik moest gister 3 keer in mijn ogen wrijven om zeker te weten dat er drie pelikanen over mijn hoofd vlogen. Wat een geweldig gezicht!
Bij mijn weten zitten in de groep altijd wel een paar pelikanen die nog steeds kunnen vliegen (of waarvan de slagpennen alweer zijn teruggegroeid). Het is overigens ook niet zo dat ze er nog nooit eentje buiten het park zijn moeten gaan ophalen.
Boots schreef:
05 jan 2025, 12:17
Edit: ik heb het alsnog kunnen vinden. Hier stond de steppe wel afgebeeld met een prezwalskipaard. Ik hoop toch niet dat de plannen gewijzigd zijn.
Je weet nooit. Het zou niet de eerste nieuwigheid zijn die ooit vaagweg is door het park aangekondigd en later afgelast of uitgesteld is. Maar Pairi Daiza kennende zou het goed kunnen dat een geschrapt project een paar jaar later in iets gewijzigde vorm alsnog verschijnt.

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 »

daniel1109 schreef:
04 jan 2025, 18:04
Er zijn genoeg plekken om eten te kopen ja. Maar bij de Orangerie zit je wel overdekt, maar niet uit de wind. In de wintermaanden dus niet echt te doen. De brasserie en de maison des saveurs zijn alleen op de drukkere dagen open. Voor een dagbezoeker is de Izba, Temple des delicees en Mokki wel erg duur (toen ik er 2 weken geleden was varieerden deze prijzen tussen de 38 en 42 euro per persoon).

Waar heb je verder een binnenlocatie om eventueel je eigen eten op te eten? De Oasis en de Dome. Beiden aan de noordkant van het park.
Enkele weken geleden ook gegeten in de orangerie:
- eten was ijskoud na 10min (want koude wind)
- bankjes zijn totaal afgeleefd, vuil en half ingegraven, waardoor je bijna aan de grond zit
- véél teveel vogels ed die komen bedelen, heeft zelf één op men rug gescheten terwijl ik aan het eten was. :battere:

kortom, die plaats verdiend echt wel remake zodat bezoekers op zen minst uit de wind kunnen zitten.

Oasis is ook niet wat ik er ooit van verwachte, matige porties en matige kwaliteit zelf als ik met ons eigen bedrijfsrestaurant vergelijk.

De brasserie wil ik altijd wel eens doen maar het komt er niet van, daar verwacht ik wel op zen minst brasseriekwaliteit.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Zoozot schreef:
05 jan 2025, 13:43
Boots schreef:
05 jan 2025, 12:17
- ik weet ook niet of dit al bekend was, maar die pelikanen op de grote vijver horen toch gekortwiekt te zijn? Ik moest gister 3 keer in mijn ogen wrijven om zeker te weten dat er drie pelikanen over mijn hoofd vlogen. Wat een geweldig gezicht!
Bij mijn weten zitten in de groep altijd wel een paar pelikanen die nog steeds kunnen vliegen (of waarvan de slagpennen alweer zijn teruggegroeid). Het is overigens ook niet zo dat ze er nog nooit eentje buiten het park zijn moeten gaan ophalen.
Ik zag er met Halloween ook een vliegen. Dat zag er idd geweldig uit.
Tec7 schreef:
05 jan 2025, 14:27
daniel1109 schreef:
04 jan 2025, 18:04
Er zijn genoeg plekken om eten te kopen ja. Maar bij de Orangerie zit je wel overdekt, maar niet uit de wind. In de wintermaanden dus niet echt te doen. De brasserie en de maison des saveurs zijn alleen op de drukkere dagen open. Voor een dagbezoeker is de Izba, Temple des delicees en Mokki wel erg duur (toen ik er 2 weken geleden was varieerden deze prijzen tussen de 38 en 42 euro per persoon).

Waar heb je verder een binnenlocatie om eventueel je eigen eten op te eten? De Oasis en de Dome. Beiden aan de noordkant van het park.
Enkele weken geleden ook gegeten in de orangerie:
- eten was ijskoud na 10min (want koude wind)
- bankjes zijn totaal afgeleefd, vuil en half ingegraven, waardoor je bijna aan de grond zit
- véél teveel vogels ed die komen bedelen, heeft zelf één op men rug gescheten terwijl ik aan het eten was. :battere:

kortom, die plaats verdiend echt wel remake zodat bezoekers op zen minst uit de wind kunnen zitten.

Oasis is ook niet wat ik er ooit van verwachte, matige porties en matige kwaliteit zelf als ik met ons eigen bedrijfsrestaurant vergelijk.

De brasserie wil ik altijd wel eens doen maar het komt er niet van, daar verwacht ik wel op zen minst brasseriekwaliteit.
Bij ons kwamen de meeuwen zelfs op de tafels zitten. Tafels zaten volledig onder de vogelstront. Zodra er iemand langs liep met eten zag je direct 40 meeuwen die kant op vliegen.

Ik zou zeggen zorg dat er daar glazen schuifpuien inzitten. Die in de zomermaanden open kunnen.

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

In een recent bericht van Eric Domb op de Facebookpagina van Pairi Daiza is er sprake van 'Verloren Landen', wat nogal mysterieus wordt omschreven als een ontmoeting met verdwenen dieren uit de ijstijd en dinosauriërs, dat aan het begin van het nieuwe seizoen verwelkomd zou worden. Wat hiermee precies wordt bedoeld blijft nogal onduidelijk.

https://www.facebook.com/pairidaizanl/p ... UQPdW4RX4l

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Renegade schreef:
05 jan 2025, 19:22
In een recent bericht van Eric Domb op de Facebookpagina van Pairi Daiza is er sprake van 'Verloren Landen', wat nogal mysterieus wordt omschreven als een ontmoeting met verdwenen dieren uit de ijstijd en dinosauriërs, dat aan het begin van het nieuwe seizoen verwelkomd zou worden. Wat hiermee precies wordt bedoeld blijft nogal onduidelijk.

Ik lees het ook net. Ik vrees dat het een of andere dino expo zal zijn. Want dat zouden ze kunnen verspreiden door het park. Al hoop ik dat het wat anders zal zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

daniel1109 schreef:
05 jan 2025, 19:41
Renegade schreef:

Ik lees het ook net. Ik vrees dat het een of andere dino expo zal zijn. Want dat zouden ze kunnen verspreiden door het park. Al hoop ik dat het wat anders zal zijn
In 2018 hebben ze al eens zo'n tijdelijke dinosaurusexpo georganiseerd met van die bewegende animatronicdino's. Het is dus niet ondenkbaar dat ze weer zoiets zouden doen. Het zou een eenvoudige manier zijn om aan het begin van het seizoen toch maar iets nieuws te kunnen presenteren, wetende dat de Sanctuary nog niet af zal zijn.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Gezien de meest recente shop... niet onverwacht. Ze hadden er al langer een link en passie mee. Ook Coucke kocht eerder al meerdere dino-restanten. :google:

Qua unieke objecten zullen we ongetwijfeld weer enkele pareltjes ontdekken straks.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Zoozot schreef:
05 jan 2025, 19:56
daniel1109 schreef:
05 jan 2025, 19:41
Renegade schreef:

In 2018 hebben ze al eens zo'n tijdelijke dinosaurusexpo georganiseerd met van die bewegende animatronicdino's. Het is dus niet ondenkbaar dat ze weer zoiets zouden doen. Het zou een eenvoudige manier zijn om aan het begin van het seizoen toch maar iets nieuws te kunnen presenteren, wetende dat de Sanctuary nog niet af zal zijn.
Misschien komt deze wel aan het oude inkomplein. Dat ligt er nu toch een beetje troosteloos bij, de kinderboerderij heeft een mooie make over gekregen, maar dit stukje is nu toch zo een beetje niemandsland in mijn ogen. Door het feit dat er gesproken wordt over zowel dino's als ijstijd, zou je daar de dino's kunnen doen en dan het gedeelte over de ijstijd waar vroeger de expo was van de ijsberen in de ijsberen grot. Deze is toch al een tijdje afgesloten. Ik weet niet of Burger's hun expo's uitleent, maar ik vermoed van wel om de kosten terug te verdienen, dus ik zie zomaar een deel van hun tentoonstelling van vorig jaar van zoogdieren uit de ijstijd hier verschijnen. Zeker als het een tijdelijke tentoonstelling zou zijn in Pairi Daiza.

GANESHA

Bericht door GANESHA »

Zoals Gorilla Gust het reeds aangaf, is de nieuwe shop, grotendeels gewijd aan de Dino's.
Dat er nu een Wereld aan hun gewijd gaat worden is dus niet onlogisch. Dit zal wel permanent worden.
De expo van 2018 was een enorm succes en er is/was een grote vraag van de bezoekers om opnieuw Dino's te mogen zien.
Maar sinds al de dingen die ze (gaan) voorzien, is het bij mij nu "Wait and See"

Ik heb wel ergens vernomen, dat ze de T-Rex van 2018 wilden kopen van het Amerikaans bedrijf die de Animatronics uitleende, maar waarom dit niet doorgegaan is, no idea.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

GANESHA schreef:
06 jan 2025, 11:49
Zoals Gorilla Gust het reeds aangaf, is de nieuwe shop, grotendeels gewijd aan de Dino's.
Dat er nu een Wereld aan hun gewijd gaat worden is dus niet onlogisch. Dit zal wel permanent worden.
De expo van 2018 was een enorm succes en er is/was een grote vraag van de bezoekers om opnieuw Dino's te mogen zien.
Maar sinds al de dingen die ze (gaan) voorzien, is het bij mij nu "Wait and See"

Ik heb wel ergens vernomen, dat ze de T-Rex van 2018 wilden kopen van het Amerikaans bedrijf die de Animatronics uitleende, maar waarom dit niet doorgegaan is, no idea.
Als het een definitief gebied zou zijn vraag ik mij wel af waar dit dan zou komen. Als ze met echte archeologische vondsten gaan werken moet dit toch een binnenruimte zijn. Ik stel mij dan onmiddellijk iets voor als het Biochron in het oude Emmen. Zoiets zou op zich nog wel passen in het park, maar krijg je nt op amper 6 weken opgebouwd. Een dergelijke degelijke tentoonstelling ben ik eigenlijk nooit nog tegengekomen in een dierentuin. Was ook goed opgebouwd.

Een ding is zeker, ze blijven ons daar verbazen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Let wel, ze spreken over het volgende seizoen... niet dat het er al staat over 6 weken. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Ik ben zelf nog nooit in Pairi Daiza geweest. Is het nu echt zo geweldig of zo negatief als sommige mensen zeggen? Ik hoor zoveel verschillende verhalen dat ik er zelf amper een beeld van kan vormen...
Als ik ga is het dan wel doenbaar om het op 1 dag te doen? Ik zal uit Nederland met het OV moeten komen en de prijzen van overnachtingen in Pairi Daiza zelf houden mij altijd tegen om iets te boeken namelijk...

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Zoozot schreef:
De regel is: er mag binnen de grenzen van dierenparken niet meer gerookt worden, tenzij in rookzones die parken mogen voorzien en die aan een paar voorwaarden moeten voldoen (o.a. weg van hoofdroutes, visueel afgebakend, duidelijk aangegeven etc.)
Om veel rookzones stonden gewoon wat houten hekjes. Echt een afgeschermd stukje kon ik het niet noemen.
Zoozot schreef:
Een aantal jaar geleden (ik weet niet meer precies wanneer) heeft er ook nog eens een octopus gezeten in één van die ronde tubes. Zit het nieuwe exemplaar nu weer daar? Akkoord dat het niet echt een ideaal aquarium is om een octopus in te houden, zelfs vergeleken met andere voorbeelden (die -zoals je aangeeft- meestal ook niet zo veel voorstellen).
Ja het nieuwe exemplaar zit ook in een van die ronde tubes. Hopelijk komt er een fatsoenlijke ruimte vrij als er soorten worden doorgeschoven richting de kas.
Zoozot schreef:
Je weet nooit. Het zou niet de eerste nieuwigheid zijn die ooit vaagweg is door het park aangekondigd en later afgelast of uitgesteld is. Maar Pairi Daiza kennende zou het goed kunnen dat een geschrapt project een paar jaar later in iets gewijzigde vorm alsnog verschijnt.
Daar zou ik wel goed van balen. Ik keek er naar uit om hopelijk een uitgestrekt gebied te krijgen. Een beetje Tierpark Berlin achtig. Met mooie hoefdiersoorten waaronder misschien wel saiga's. Het is in ieder geval opvallend dat dit het enige perk was wat leeg is gehaald.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

snoopy11 schreef:
06 jan 2025, 12:14
GANESHA schreef:

Als het een definitief gebied zou zijn vraag ik mij wel af waar dit dan zou komen. Als ze met echte archeologische vondsten gaan werken moet dit toch een binnenruimte zijn. Ik stel mij dan onmiddellijk iets voor als het Biochron in het oude Emmen.
Laten we hopen op zoiets als het Biochron. Dat was echt een klasse stukje dierentuin. Overigens wel meer stukjes waren klasse in het Noorderdierenpark, maar dat terzijde.
Een aantal van die achterlijke namaak dino's daar zit ik helemaal niet op te wachten. Dat is voor mij altijd genoeg reden om niet naar een park te gaan.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

Boots schreef:
06 jan 2025, 19:07
snoopy11 schreef:
06 jan 2025, 12:14
GANESHA schreef:

Als het een definitief gebied zou zijn vraag ik mij wel af waar dit dan zou komen. Als ze met echte archeologische vondsten gaan werken moet dit toch een binnenruimte zijn. Ik stel mij dan onmiddellijk iets voor als het Biochron in het oude Emmen.
Laten we hopen op zoiets als het Biochron. Dat was echt een klasse stukje dierentuin. Overigens wel meer stukjes waren klasse in het Noorderdierenpark, maar dat terzijde.
Een aantal van die achterlijke namaak dino's daar zit ik helemaal niet op te wachten. Dat is voor mij altijd genoeg reden om niet naar een park te gaan.
Daar denk je toch met heimwee naar terug naar het Biochron. Oke het was wat verouderd, maar het toch nog altijd klasse. Ik vraag me telkens af wat er met die collectie is gebeurd. Hetzelfde met de collectie veertooien vd plaatselijke stammen uit de Amazone regio voor je de tropische kas inging, of de museumcollectie uit de kelder bij de stallen vd olifanten.

Het was ver rijden, maar toch meer dan de moeite.

Maar nu wijken we iets teveel af vrees ik

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

JvG schreef:
06 jan 2025, 18:23
Ik ben zelf nog nooit in Pairi Daiza geweest. Is het nu echt zo geweldig of zo negatief als sommige mensen zeggen? Ik hoor zoveel verschillende verhalen dat ik er zelf amper een beeld van kan vormen...
Als ik ga is het dan wel doenbaar om het op 1 dag te doen? Ik zal uit Nederland met het OV moeten komen en de prijzen van overnachtingen in Pairi Daiza zelf houden mij altijd tegen om iets te boeken namelijk...
De meningen over Pairi Daiza lopen op de een of andere manier heel erg uiteen. Op elk forum komt ook om de zoveel tijd weer een discussie voorbij over het park. Voor mij is het heel simpel; Pairi Daiza hoort in een rijtje met tuinen als Zoo Berlin, ZooParc de Beauval, Biparc Valencia en Zoo Leipzig. Oftewel de absolute grootmachten onder de dierentuinen.
Net zoals elke tuin heeft Pairi Daiza ook zwakke punten, maar de vergaande kritiek kan ik niet plaatsen. Volgens vele ligt de nadruk in Pairi Daiza te veel op het decor, maar ik zie voornamelijk verblijven die prima voldoen of zelfs een van de betere zo niet de beste zijn in hun soort. Ik noem maar het ijsberenverblijf, de pinguïngrot en het olifantenverblijf.
Ik vind in ieder geval dat je er een keer heen moet gaan als is het maar om er achter te komen bij welke groep mensen je zelf hoort.

GANESHA

Bericht door GANESHA »

Dat is misschien het Antwoord, dat het steppegedeelte (momenteel) verdwenen is, de Verloren Wereld ! De perfecte plaats zou zijn tussen het treinmuseum en de Ingang van de Last Frontière.
Geen angst, de Steppe zone komt er wel. De prezwalskipaarden zijn opgenomen in mozaiken in de hoofdingang.

GANESHA

Bericht door GANESHA »

JvG schreef:
Eén dag zal echt moeilijk zijn, bijna onmogelijk als je echt je tijd willen nemen om alles te zien. Nu rondom het park (Bergen, Aat, zelfs in het dorp Cambron waar het park ligt) heb je tal van RnB, kleine hotels, ver van de Pairi Daiza prijzen ;) Het park per trein uit die steden is op amper 30 min

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door snoopy11 »

Boots schreef:
06 jan 2025, 19:18
JvG schreef:
De meningen over Pairi Daiza lopen op de een of andere manier heel erg uiteen. Op elk forum komt ook om de zoveel tijd weer een discussie voorbij over het park. Voor mij is het heel simpel; Pairi Daiza hoort in een rijtje met tuinen als Zoo Berlin, ZooParc de Beauval, Biparc Valencia en Zoo Leipzig. Oftewel de absolute grootmachten onder de dierentuinen.
Net zoals elke tuin heeft Pairi Daiza ook zwakke punten, maar de vergaande kritiek kan ik niet plaatsen. Volgens vele ligt de nadruk in Pairi Daiza te veel op het decor, maar ik zie voornamelijk verblijven die prima voldoen of zelfs een van de betere zo niet de beste zijn in hun soort. Ik noem maar het ijsberenverblijf, de pinguïngrot en het olifantenverblijf.
Ik vind in ieder geval dat je er een keer heen moet gaan als is het maar om er achter te komen bij welke groep mensen je zelf hoort.
Mooi gezegd, hier sluit ik me volledig bij aan.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

JvG schreef:
Vanuit Nederland in een dag op en neer is (als je niet dichtbij Breda/Rotterdam woont) te ver met het ov, met de auto kan het wel als hele lange dag. Je kan in plaats van in het park ook in een stadje in de directe omgeving overnachten, dat kan flink in de kosten schelen, ook al betaal je dan 2x entree.

Ik ben zelf relatief kritisch op Pairi Daiza, maar het is zonder twijfel een unieke tuin die een fascinerende beleving is en zo tsjokvol (soms bizarre) details zit dat je eigenlijk gewoon 2 dagen wilt hebben en het ooit gezien moet hebben. Ook al is er genoeg om te bekritiseren, is het het beste is om het zelf te ervaren (buiten de schoolvakanties en weekends).

Plaats reactie