Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door daniel1109 »

Pairi Daiza meld de geboorte van een leeuw. Ouders zijn Kenya en Kira. Het geslacht wordt later deze dag bekend gemaakt op hun Youtube kanaal.

Zeker nu hoop ik zelf dan toch wel dat ze een 2e leeuwen verblijf gaan maken. Ze hebben nu 7 leeuwen, waarvan 5 in 1 groep. Die kun je toch niet dag in dag uit een halve dag binnen laten zitten.

Bron: Facebook Pairi Daiza

GANESHA
Laafsekikker dikkopje (LC)

Bericht door GANESHA »

Terwijl een groep op het buitenperk zit, hebben de andere toegang tot het "buitenverblijf" achter de schermen onder de schoorsteen.

Neen, een nieuw verblijf staat zeker niet op de planning.

GANESHA

Bericht door GANESHA »

Met schoorsteen bedoel ik het voormalig afrikaansluipaardverblijf.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

daniel1109 schreef:
30 jan 2025, 10:24
Pairi Daiza meld de geboorte van een leeuw. Ouders zijn Kenya en Kira. Het geslacht wordt later deze dag bekend gemaakt op hun Youtube kanaal.

Zeker nu hoop ik zelf dan toch wel dat ze een 2e leeuwen verblijf gaan maken. Ze hebben nu 7 leeuwen, waarvan 5 in 1 groep. Die kun je toch niet dag in dag uit een halve dag binnen laten zitten.

Bron: Facebook Pairi Daiza
Het zou een meisje zijn zag ik daarnet op een Facebook fangroep van Pairi Daiza passeren.

Een tweede leeuwenverblijf is allemaal goed en wel, maar waar? De Afrikaanse olifantenvlakte kan hiervoor gebruikt worden ook, maar de vraag is wat daar op de planning staat. Bongo’s, de nieuwe servals, … dat zullen we moeten zien.
GANESHA schreef:
30 jan 2025, 11:44
Dat wordt het nieuwe verblijf van de zwarte panters denk ik.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

MClaeys schreef:
30 jan 2025, 12:38
Een tweede leeuwenverblijf is allemaal goed en wel, maar waar? De Afrikaanse olifantenvlakte kan hiervoor gebruikt worden ook, maar de vraag is wat daar op de planning staat. Bongo’s, de nieuwe servals, … dat zullen we moeten zien.
GANESHA schreef:
30 jan 2025, 11:44
Dat wordt het nieuwe verblijf van de zwarte panters denk ik.
Er zijn opties hoor. 2e leeuwenverblijf zou kunnen waar nu de sitatoenga's zitten. Aan de kant van het pad werken met glazen wanden om zo ruimte te winnen. Eventueel een gebouwtje maken dat bezoekers het binnen verblijf in kunnen.

Sitatoenga's kunnen dan eventueel bij de nijlpaarden, wat ruimte tussen de rotsen met het neushoornverblijf maken zodat de sitatoenga's op beide perken kunnen komen. Andere mogelijkheid is het paaldorp iets meer dempen en ze samen met de dwergnijlpaarden te doen. dwergnijlpaarden leven meer op het land dan in het water, dus ook voor hun zou het een vooruitgang zijn. En een derde optie is om de sitatoenga's samen met de bongo's in een verblijf te doen.
Maraboe's kunnen meeverhuizen, of eventueel in het roofvogeldorp in een volière.

Voor de zwarte panters is al aangegeven dat ze een verblijf in Kingdom of Ganesha krijgen. Persoonlijk hoop ik hier (al zal dat denk ik onwaarschijnlijk zijn), dat ze het oude olifantenbad, met het stuk grond daarnaast gaan verbouwen tot een verblijf voor ze (dat zijn nu slechts wat struiken en verdorde grond). Aangezien dit verblijf aansluit op die van de witte tijgers is er de mogelijkheid om, wanneer deze er niet meer zijn, dit tot een extra verblijf voor de zwarte panters te maken. Dan zijn er 2, of zelfs 3 verblijven voor ze die gebruikt kunnen worden ook om te gaan fokken. En aangezien panters klimmers zijn, kunnen er klimstructuren komen waardoor het "put" effect minder zal worden voor ze.

Er zijn dus mogelijkheden. Maar de kans zal klein zijn dat dit ook zal gaan gebeuren. Ik hoop vooral dat beide diersoorten gewoon continue een goed en ruim verblijf kunnen hebben. En in het geval van de leeuwen is het anders misschien wel beter om 1 van de koppels weg te doen

GANESHA

Bericht door GANESHA »

Dany en Dana zijn niet meer van de jongste, hoop het echt niet, maar op een bepaald moment...

GANESHA

Bericht door GANESHA »

Ik hoop echt dat ze het dwergnijlpaardenverblijf eens deftig gaan aanpakken, want eerlijk gezegd, een schandalig verblijf, enkel zand en een véél te grote
wateroppervlakte, totaal niet aangepast aan de dieren.

Demp grotendeels die wateroppervlakte, dan heb je opnieuw een mooi stuk grond, waar ook één of twee bongo's bij kunnen, dan hebben ze direct een oerwoedgebied.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

GANESHA schreef:
30 jan 2025, 15:58
Ik hoop echt dat ze het dwergnijlpaardenverblijf eens deftig gaan aanpakken, want eerlijk gezegd, een schandalig verblijf, enkel zand en een véél te grote
wateroppervlakte, totaal niet aangepast aan de dieren.

Demp grotendeels die wateroppervlakte, dan heb je opnieuw een mooi stuk grond, waar ook één of twee bongo's bij kunnen, dan hebben ze direct een oerwoedgebied.
Dat ze dit aan moeten pakken is zeker. En ze kunnen het absoluut dan combineren met een andere diersoort (of dat nu bongo's of de sitatoenga's zijn maakt niet zo veel ui)

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Geboorte van een leeuwenwelp in Pairi Daiza
It's a girl !

De teams van Pairi Daiza hebben het genoegen de geboorte van een leeuwenwelp aan te kondigen, het jong van Kenya en Kira, een van de leeuwenkoppels die wonen in "The Land of Origines". Op natuurlijke wijze verwekt en geboren, stelt dit vrouwelijke welpje het goed, net als haar moeder Kira (14 jaar), die op 20 februari 2022 al het leven schonk aan Albi en Leo. Ook de vader Kenya (11 jaar) is in uitstekende gezondheid.

Op de ochtend van 20 november 2024 ontdekten de verzorgers van Pairi Daiza met veel vreugde de komst van het jong. De pasgeboren leeuwin woog bij de geboorte 1090 gram. Ze is rustig en komt dagelijks in gewicht aan, een teken van goede gezondheid. Nu ze iets meer dan 2 maanden oud is, weegt ze bijna 10 kilo.

Half januari voerde ons team dierenartsen een uitgebreide gezondheidscontrole uit om onder meer haar geslacht te bevestigen, haar te identificeren met een elektronische chip en haar eerste vaccins toe te dienen.

Zoals in de natuur, waar leeuwinnen hun jongen in de eerste weken apart van de groep grootbrengen, is haar moeder Kira erg beschermend.

Puria Mahlouji, lid van de zoologische directie: ​ "Kira bewijst opnieuw dat ze een geweldige moeder is. Ze beschermt haar jong en zorgt ervoor dat zij zich regelmatig voedt, zodat het in alle rust kan groeien. Ons team houdt zich op de achtergrond om de belangrijke band tussen moeder en jong te respecteren. De kleine leeuwin drinkt nog steeds moedermelk, maar begint ook al te genieten van vaste voeding."

Het behoud van diersoort behoort tot de missie van Pairi Daiza
De leeuw heeft in de afgelopen twee eeuwen een dramatische afname van zijn populatie gekend, maar was ooit wijdverspreid in grote delen van Afrika. In de voorbije 12 jaar is het aantal Afrikaanse leeuwen (Panthera leo) met 25% gedaald, van meer dan 33.000 naar ongeveer 25.000 individuen. Deze achteruitgang wordt veroorzaakt door conflicten met mensen, het verdwijnen van hun natuurlijke omgeving en een afname van wilde prooidieren.

Maar niet alles is verloren. Sommige leeuwenpopulaties gedijen goed en verschijnen zelfs opnieuw in gebieden waar ze waren verdwenen, zoals Mozambique en Tsjaad. Deze terugkeer is te danken aan lokale natuurbehoudsinspanningen, die hebben geleid tot de oprichting van grote mozaïeken van beschermde landschappen. Deze gebieden, verbonden door natuurlijke corridors, maken de migratie van wilde dieren mogelijk en dragen bij aan het herstel van leeuwenpopulaties in deze ecosystemen.

Catherine Vancsok, Wetenschappelijk Directeur van de Pairi Daiza Foundation: "In het wild worden leeuwen geconfronteerd met bedreigingen zoals het verdwijnen van hun natuurlijke omgeving ​ en prooidieren, of stroperij. De populaties die in dierentuinen worden onderhouden binnen het kader van EEP's (EAZA Ex situ-programma's) kunnen dienen als 'vangnetten' en bieden deze soorten een kans op overleving en herstel op lange termijn. Naast het beheren van de populaties in dierenparken zijn de EEP's ook de drijvende kracht achter wetenschappelijke onderzoeksprojecten, natuurbeschermingsinspanningen op het terrein en educatieve programma's."

Wanneer "de Beste Zoo van Europa" zijn deuren opnieuw opent op zaterdag 8 februari, zullen bezoekers nog even moeten wachten voordat ze deze kleine leeuwin kunnen bewonderen. Ze verblijft nog even samen met Kira in hun warme binnenverblijf, ideaal voor rust en het versterken van de unieke band tussen moeder en jong. Binnenkort nodigen we ons "community" uit om via de Facebookpagina van Pairi Daiza te stemmen op de naam van de kleine leeuwin.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Ze hebben daar in Brugelette in ieder geval alweer mooi 2 publiekstrekkers lopen aan het begin van het seizoen.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

daniel1109 schreef:
30 jan 2025, 14:12

Voor de zwarte panters is al aangegeven dat ze een verblijf in Kingdom of Ganesha krijgen. Persoonlijk hoop ik hier (al zal dat denk ik onwaarschijnlijk zijn), dat ze het oude olifantenbad, met het stuk grond daarnaast gaan verbouwen tot een verblijf voor ze (dat zijn nu slechts wat struiken en verdorde grond). Aangezien dit verblijf aansluit op die van de witte tijgers is er de mogelijkheid om, wanneer deze er niet meer zijn, dit tot een extra verblijf voor de zwarte panters te maken. Dan zijn er 2, of zelfs 3 verblijven voor ze die gebruikt kunnen worden ook om te gaan fokken. En aangezien panters klimmers zijn, kunnen er klimstructuren komen waardoor het "put" effect minder zal worden voor ze.
Daar hoop ik ook op dat zal deze verloren ruimte die nu geen dienst meer doet na de olifantenbaden wel terug in ere herstellen.

Voor de dwergnijlpaarden zijn al andere plannen deze krijgen een ander verblijf waardoor hun leefwereld terug zal vrij komen te liggen. Maar met wat GANESHA zegt ga ik niet meteen akkoord, oké er is wel veel zand en nergens gras te bespeuren maar als je goed kijkt ligt het dwergnijlpaard liever in het water dan dat het vertoeft op het land. Ook in de meeste andere parken zie ik ze meestal actief in het water enkel in gaiazoo, zie ik ze wel veel aan land.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Boomkangoeroe schreef:
02 feb 2025, 09:52
daniel1109 schreef:

Daar hoop ik ook op dat zal deze verloren ruimte die nu geen dienst meer doet na de olifantenbaden wel terug in ere herstellen.

Voor de dwergnijlpaarden zijn al andere plannen deze krijgen een ander verblijf waardoor hun leefwereld terug zal vrij komen te liggen. Maar met wat GANESHA zegt ga ik niet meteen akkoord, oké er is wel veel zand en nergens gras te bespeuren maar als je goed kijkt ligt het dwergnijlpaard liever in het water dan dat het vertoeft op het land. Ook in de meeste andere parken zie ik ze meestal actief in het water enkel in gaiazoo, zie ik ze wel veel aan land.
Je lijkt duidelijk meer te weten. Gaan de dwergnijlpaarden ook naar de nieuwe kas?

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Boomkangoeroe schreef:
02 feb 2025, 09:52
daniel1109 schreef:

Toch ben ik het op zich wel met GANESHA eens hoor. Als er 60% van het huidige verblijf gedempt wordt blijft er nog een zeer ruim wateroppervlak over. Maar dan kan er wel een op land levend dier bij. Want nu zie ik de dwergnijlpaarden vaker niet dan wel.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Best vreemd, dwergnijlpaarden zijn veel minder gebonden aan water dan Nijlpaarden.
Waarom dan zoveel water voorzien.

Nu moet ik eerlijk bekennen al elke keer ik in PD was minstens 1 dwergnijlpaard heb gezien.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Eerlijk, van mijn 6-7 bezoeken die ik gedaan heb tot nu toe ze nog maar 2 of 3 gezien. Een groter landoppervlak zou dan inderdaad beter zijn.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Boots schreef:
02 feb 2025, 11:28

Je lijkt duidelijk meer te weten. Gaan de dwergnijlpaarden ook naar de nieuwe kas?

Dat klopt ... ;) ze verhuizen naar de kas .

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Boomkangoeroe schreef:
02 feb 2025, 19:21
Boots schreef:

Had die niet Zuid-Amerika als thema?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Apenarend schreef:
02 feb 2025, 19:33
Boomkangoeroe schreef:
02 feb 2025, 19:21
Boots schreef:

Dat leek eerst de bedoeling, maar al langer gaan er geruchten over soorten uit andere continenten. Als ook Boomkangoeroe (die het volgens mij toch meestal bij het rechte eind heeft) nu beweert dat de dwergnijlpaarden die kant op verhuizen dan lijken de plannen dus toch echt gewijzigd. Dan zullen ze uiteindelijk misschien toch gekozen hebben voor een tropische wereld met dieren uit verschillende tropische continenten.

Hoewel ik, zoals ik al eerder aangaf, liever een volledig ZA wereld zou zien, maakt het mij nog wel veel nieuwsgieriger naar de verhuizingen in het park.

O.a. de dwergnijlpaarden en komodovaranen worden dus al genoemd. Wellicht dat ipv. jaguars uiteindelijk de zwarte panters ook wel die kant op gaan. En misschien wel de terugkeer van de nevelpanter ofwel voor the Sanctuary ofwel voor the Kingdom of Ganesha. De tapirs, capibara's en reuze miereneters had ik ook al ingecalculeerd voor the Sanctuary, maar die soorten zouden niet eens per se die kant op moeten.
We gaan de komende maanden in ieder geval genoeg te bespreken hebben hier op het forum.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Nieuws van Tian Bao, Bao Di en Bao Mei!

De drie reuzenpanda’s blijven groeien en bloeien in China. Op 26 januari ontmoetten de tweeling en hun grote broer hun allereerste bezoekers op de basis van Ya’an Bifengxia: https://fb.watch/xsniFhZAHv/

Alles gaat geweldig voor hen en ze genieten met volle teugen van hun nieuwe leven.

Bericht van op de Facebook-pagina.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Apenarend schreef:
02 feb 2025, 19:33
Nee de Sanctuary zal wel gefocust worden op dieren die leven in of nabij regenwouden maar ook met enkele soorten die niet specifiek in het regenwoud horen ik vermoed dat deze hier tijdelijk zullen zitten in afwachting van de Blue oasis. Velen denken direct dat ze het bij het juiste eind hebben maar Pairi Daiza heeft zo zijn eigen plannen :p

Plaats reactie