Nieuwstopic Zoo Planckendael (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2025)

Bericht door Zoozot »

MennoPebesma schreef:
25 aug 2025, 16:53
Ik was wat onderzoek aan het doen naar cheeta's in Nederlandse en Belgische dierentuinen. Nu zag ik dat volgens ZTL Planckendael de Soedanese cheeta (Acinonyx jubatus soemmeringii) zou hebben. Volgens het internationale stamboek uit 2019 dat ik online vond zou dat echter niet moeten kloppen. Volgens ZTL zouden de dieren uit Whipsnade Zoo zijn gekomen. Maar volgens het stamboek komen de heren Neo en Nkosama uit Port Lympne Wild Animal Park, een dierentuin dat de Zuid-Afrikaanse ondersoort (Acinonyx jubatus jubatus) zou moeten hebben. Ook hun ouders komen uit dierentuinen (Ree Park Safari en Africa Alive) die deze Zuid-Afrikaanse ondersoort zouden moeten hebben. Daarnaast zijn hun twee zussen volgens het stamboek naar Leipzig verhuisd, een dierentuin die ook de Zuid-Afrikaanse ondersoort zegt te hebben.

Iemand die meer weet waarom de cheeta's in Planckendael op ZTL dan toch als Soedanese cheeta zijn aangegeven?
Ik heb even in mijn archief gekeken en ik kan alleen zeggen dat het Zoo Magazine (toenmalig ledenboekje van de KMDA) van december 2014 expliciet meldde dat er toen twee jachtluipaarden uit Whipsnade waren aangekomen, zij het zonder de namen van de dieren te vermelden. Wellicht is de toewijzing van de Soedanese ondersoort op basis daarvan gebeurd, gezien Whipsnade wel soemmeringii houdt?

In Planckendael zelf staat in ieder geval geen ondersoort aangegeven op de infobordjes van de jachtluipaarden.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Zoozot schreef:
25 aug 2025, 17:38
MennoPebesma schreef:
25 aug 2025, 16:53
Ik was wat onderzoek aan het doen naar cheeta's in Nederlandse en Belgische dierentuinen. Nu zag ik dat volgens ZTL Planckendael de Soedanese cheeta (Acinonyx jubatus soemmeringii) zou hebben. Volgens het internationale stamboek uit 2019 dat ik online vond zou dat echter niet moeten kloppen. Volgens ZTL zouden de dieren uit Whipsnade Zoo zijn gekomen. Maar volgens het stamboek komen de heren Neo en Nkosama uit Port Lympne Wild Animal Park, een dierentuin dat de Zuid-Afrikaanse ondersoort (Acinonyx jubatus jubatus) zou moeten hebben. Ook hun ouders komen uit dierentuinen (Ree Park Safari en Africa Alive) die deze Zuid-Afrikaanse ondersoort zouden moeten hebben. Daarnaast zijn hun twee zussen volgens het stamboek naar Leipzig verhuisd, een dierentuin die ook de Zuid-Afrikaanse ondersoort zegt te hebben.

Iemand die meer weet waarom de cheeta's in Planckendael op ZTL dan toch als Soedanese cheeta zijn aangegeven?
Ik heb even in mijn archief gekeken en ik kan alleen zeggen dat het Zoo Magazine (toenmalig ledenboekje van de KMDA) van december 2014 expliciet meldde dat er toen twee jachtluipaarden uit Whipsnade waren aangekomen, zij het zonder de namen van de dieren te vermelden. Wellicht is de toewijzing van de Soedanese ondersoort op basis daarvan gebeurd, gezien Whipsnade wel soemmeringii houdt?
December 2014 of 2015? De huidige mannetjes Neo en Nkosama zijn volgens het stamboek namelijk in juni 2015 aangekomen. Ook de vierde Harpij van het jaar 2015 maakt melding van de aankomst van Neo en Nkosoma. Helaas wordt alleen genoemd dat ze uit Engeland komen en wordt ook geen ondersoort genoemd.

Hier een Facebookbericht van eerder dit jaar waarbij de dieren bij naam (Neo en Nkosama) genoemd worden: https://www.facebook.com/zooplanckendae ... Ba3UnuJD1l

Hier het Internationale cheeta stamboek 2019 met op pagina 141 de informatie over Neo en Nkosama: https://cheetah.org/wp-content/uploads/ ... 1-2019.pdf

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

MennoPebesma schreef:
25 aug 2025, 18:01
December 2014 of 2015? De huidige mannetjes Neo en Nkosama zijn volgens het stamboek namelijk in juni 2015 aangekomen. Ook de vierde Harpij van het jaar 2015 maakt melding van de aankomst van Neo en Nkosoma. Helaas wordt alleen genoemd dat ze uit Engeland komen en wordt ook geen ondersoort genoemd.

Hier een Facebookbericht van eerder dit jaar waarbij de dieren bij naam (Neo en Nkosama) genoemd worden: https://www.facebook.com/zooplanckendae ... Ba3UnuJD1l

Hier het Internationale cheeta stamboek 2019 met op pagina 141 de informatie over Neo en Nkosama: https://cheetah.org/wp-content/uploads/ ... 1-2019.pdf
Het boekje in kwestie is december 2014. Bij het herlezen ter controle stel ik nu wel vast dat het boekje destijds niet meldde dat er jachtluipaarden aangekomen waren uit Whipsnade, maar dat er "twee jonge mannetjes komen". Ze waren er op dat moment dus nog niet.

De editie van september 2015 (er waren 4 nummers van het magazine per jaar) noemt dan dan weer wel bij naam dat de mannetjes Neo en Nkosama die zomer aangekomen waren, maar er wordt enkel gezegd dat ze uit "Engeland" kwamen.

Er zijn volgens mij dus twee opties - ervan uitgaande dat het Studbook betrouwbaar is:
1. Er zouden in de winter van 2014-15 twee jonge mannetjes uit Whipsnade (geen idee of die er toen waren) naar Planckendael komen, maar dat is niet doorgegaan en in de plaats zijn enkele maanden later Neo en Nkosama uit Port Lympe gekomen.
2. Het artikel uit december 2015 ging wel over Neo en Nkosama, maar de vermelding dat ze uit Whipsnade zouden komen was een foutje.

In ieder geval lijkt het me nog steeds aannemelijk dat die vermelding van Whipsnade in dat magazine aan de basis ligt van wat er nu op Zootierliste staat (hoewel daar geen bron is aangegeven), inclusief de toeschrijving van de Planckendaelse jachtluipaarden tot de Soedanese ondersoort.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ze hadden er nog 1 Zuidelijke, toen zijn er 2 Soedanese bij gekomen (zo is het destijds gecommuniceerd). De Zuidelijke is toen overleden (ze hebben nog samen buiten gezeten denk ik) wat maakt dat ze nu 2 Soedanese mannen hebben die intussen ook al wat op leeftijd zijn.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
25 aug 2025, 18:55
Ze hadden er nog 1 Zuidelijke, toen zijn er 2 Soedanese bij gekomen (zo is het destijds gecommuniceerd). De Zuidelijke is toen overleden (ze hebben nog samen buiten gezeten denk ik) wat maakt dat ze nu 2 Soedanese mannen hebben die intussen ook al wat op leeftijd zijn.
Het is net wat ik nu begin te betwijfelen. Voor zover ik heb kunnen terughalen (uit oude magazines en het nieuwsarchief van dit forum) is er eind 2014 door Planckendael gecommuniceerd dat er twee jonge mannelijke jachtluipaarden zouden komen uit Whipsnade -inderdaad om hun toen nog aanwezige (zuidelijke) jachtluipaard te vergezellen. Ik heb een sterk vermoeden dat op basis van die info destijds op ZTL is aangenomen dat die twee mannetjes Soedanese jachtluipaarden waren, omdat dat de ondersoort is die Whipsnade houdt. Nu het studbook van MennoPebesma blijkt te vermelden dat die bewuste jachtluipaarden destijds toch niet uit Whipsnade, maar uit Port Lympe afkomstig waren, zou het zomaar eens kunnen dat hun ondersoort al tien jaar verkeerd staat aangegeven op ZTL.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
25 aug 2025, 19:12
Limburg vooruit schreef:
25 aug 2025, 18:55
Het is net wat ik nu begin te betwijfelen. Voor zover ik heb kunnen terughalen (uit oude magazines en het nieuwsarchief van dit forum) is er eind 2014 door Planckendael gecommuniceerd dat er twee jonge mannelijke jachtluipaarden zouden komen uit Whipsnade -inderdaad om hun toen nog aanwezige (zuidelijke) jachtluipaard te vergezellen. Ik heb een sterk vermoeden dat op basis van die info destijds op ZTL is aangenomen dat die twee mannetjes Soedanese jachtluipaarden waren, omdat dat de ondersoort is die Whipsnade houdt. Nu het studbook van MennoPebesma blijkt te vermelden dat die bewuste jachtluipaarden destijds toch niet uit Whipsnade, maar uit Port Lympe afkomstig waren, zou het zomaar eens kunnen dat hun ondersoort al tien jaar verkeerd staat aangegeven op ZTL.
Zeg nooit nooit, mijn geheugen is niet zo goed meer.
Maar ben intussen ook gaan opzoeken, en je raad het niet. Ik vind het artikel waar over de Soedanese gesproken word niet terug.
Zoomagazines heb ik niet, maar krantenartikels met hopen. Spijtig genoeg niet chronologisch gesorteerd.

Het is dus best mogelijk dat we al 11 jaar naar Zuidelijke zitten te zien.
Ik weet wel dat destijds er een groot verschil in kleur en bouw zat tussen de dieren. Maar blijkbaar heb ik hier geen foto van getrokken :doh:
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Zoozot schreef:
25 aug 2025, 18:39
Er zijn volgens mij dus twee opties - ervan uitgaande dat het Studbook betrouwbaar is:
1. Er zouden in de winter van 2014-15 twee jonge mannetjes uit Whipsnade (geen idee of die er toen waren) naar Planckendael komen, maar dat is niet doorgegaan en in de plaats zijn enkele maanden later Neo en Nkosama uit Port Lympe gekomen.
2. Het artikel uit december 2015 ging wel over Neo en Nkosama, maar de vermelding dat ze uit Whipsnade zouden komen was een foutje.
In beide gevallen zou het dus zo zijn dat Planckendael de Zuid-Afrikaanse ondersoort heeft en niet de Soedanese. Ik kon zelf niks vinden over Whipsnade (maar blijkbaar komt dat dus uit die magazines) of dat ze de Soedanese ondersoort hadden. Qua nieuwsartikelen vond ik alleen inderdaad dat ze 'uit Engeland' kwamen en zonder vermelding van ondersoort.

Optie 1 zou overigens best kunnen. In het stamboek staan drie (jonge) mannetjes geboren in Whipsnade die in 2015 naar elders zijn verhuisd (pagina 122).

Ik heb Zoo Planckendael inmiddels ook de vraag gestuurd welke ondersoort ze houden. Als ik antwoord krijg laat ik het hier weten. :)

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Na gisteren de vraag gesteld te hebben via het contactformulier van Zoo Planckendael vanmorgen al antwoordt terug van de curator zoogdieren:

"Onze cheeta’s maken deel uit van het EEP (EAZA-kweekprogramma) en zijn beide Acinonyx jubatus jubatus."

Dat wordt dus even ZTL aanpassen :)

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

In de Harpij staat dat het verblijf van de hengst bij de Somalische wilde ezels, niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.

Plaats reactie