Ik heb even in mijn archief gekeken en ik kan alleen zeggen dat het Zoo Magazine (toenmalig ledenboekje van de KMDA) van december 2014 expliciet meldde dat er toen twee jachtluipaarden uit Whipsnade waren aangekomen, zij het zonder de namen van de dieren te vermelden. Wellicht is de toewijzing van de Soedanese ondersoort op basis daarvan gebeurd, gezien Whipsnade wel soemmeringii houdt?MennoPebesma schreef: ↑25 aug 2025, 16:53Ik was wat onderzoek aan het doen naar cheeta's in Nederlandse en Belgische dierentuinen. Nu zag ik dat volgens ZTL Planckendael de Soedanese cheeta (Acinonyx jubatus soemmeringii) zou hebben. Volgens het internationale stamboek uit 2019 dat ik online vond zou dat echter niet moeten kloppen. Volgens ZTL zouden de dieren uit Whipsnade Zoo zijn gekomen. Maar volgens het stamboek komen de heren Neo en Nkosama uit Port Lympne Wild Animal Park, een dierentuin dat de Zuid-Afrikaanse ondersoort (Acinonyx jubatus jubatus) zou moeten hebben. Ook hun ouders komen uit dierentuinen (Ree Park Safari en Africa Alive) die deze Zuid-Afrikaanse ondersoort zouden moeten hebben. Daarnaast zijn hun twee zussen volgens het stamboek naar Leipzig verhuisd, een dierentuin die ook de Zuid-Afrikaanse ondersoort zegt te hebben.
Iemand die meer weet waarom de cheeta's in Planckendael op ZTL dan toch als Soedanese cheeta zijn aangegeven?
In Planckendael zelf staat in ieder geval geen ondersoort aangegeven op de infobordjes van de jachtluipaarden.