Nieuwstopic Pairi Daiza (2021)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden, Wildlands, Artis

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2021)

Bericht door MennoPebesma »

Stefdc01 schreef:
03 mei 2021, 16:30
MennoPebesma schreef:
03 mei 2021, 16:24
De walrusdames Petruska en Ninotska zijn vandaag van Tierpark Hagenbeck in Hamburg naar Pairi Daiza verhuisd. De hoop is dat ook deze dames drachtig zijn, nadat ze het afgelopen paarseizoen bij de stier Odin hebben gezeten.

Bron: https://fb.watch/5fMg_PihWx/
Zitten ze nu dan met 3? Dan lijkt mij het toch een te klein oppervlak voor zo'n grote dieren?
Pairi Daiza heeft nu 4 walrussen. Mannetje Thor en vrouwtjes Tania, Petruska en Ninotska. Tania is drachtig en zal dit jaar een jong krijgen.

rick04
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Dus met veel geluk straks 7 (1.3.3) walrussen in Pairi Daiza 🙊
Let the beauty of the nature remind you of the goodness of God

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

op zich leuk maar dan hoop ik ook dat de jongen wanneer deze volgroeid zijn ook naar een ander park kunnen gaan of in het wild kunnen worden uitgezet, anders wordt het bassin wellicht te klein.

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Het zou fantastisch zijn als ze allemaal drachtig zouden zijn, maar hopelijk komt er in dat scenario best een nieuwe holder bij in Europa. Voor een viertal volwassen walrussen voldoet het bassin nog net, maar 7 is denk ik teveel voor die faciliteit. Weet er iemand op hoeveel dieren het walrussenverblijf berekend is qua stalruimte etc.?

rick04
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Boomkangoeroe schreef:
03 mei 2021, 19:58
op zich leuk maar dan hoop ik ook dat de jongen wanneer deze volgroeid zijn ook naar een ander park kunnen gaan of in het wild kunnen worden uitgezet, anders wordt het bassin wellicht te klein.
Het zou zonde zijn om als er eindelijk weer jongen worden geboren deze uit te zetten in het wild, dan zie ik ze liever in een ander park in Europa verschijnen.
Let the beauty of the nature remind you of the goodness of God

Stefdc01
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi daiza

Bericht door Stefdc01 »

Foto's van de verhuis van de 2 walrussen
https://www.facebook.com/34944535584720 ... 121519353/.

Niels Grootegans
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Niels Grootegans »

Ik lees op de Zootierliste dat het om oorspronkelijke wildvang zou gaan. Weet iemand wanneer en hoe deze walrussen door Valencia uit het wild zijn gehaald?

Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max »

rick04 schreef:
03 mei 2021, 21:39
Het zou zonde zijn om als er eindelijk weer jongen worden geboren deze uit te zetten in het wild, dan zie ik ze liever in een ander park in Europa verschijnen.
Spijtig dat het dolfinarium gaat stoppen met het houden van walrussen, anders hadden ze daar wel heen gekund. Dan zou hun walrussenverblijf wel aangepast moeten worden, neem ik aan.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Zoozot »

Niels Grootegans schreef:
04 mei 2021, 12:36
Ik lees op de Zootierliste dat het om oorspronkelijke wildvang zou gaan. Weet iemand wanneer en hoe deze walrussen door Valencia uit het wild zijn gehaald?
Dat moet rond 2003 geweest zijn, toen Oceanografic geopend is. Ik geloof dat het geen rechtstreekse wildvang was door Valencia, maar dat ze de dieren uit Russische dierentuinen hebben gehaald (net als Hamburg overigens), waar op hun beurt voornamelijk uit het wild (op)gevangen walrussen zitten die van Siberië afkomstig zijn.

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Zoozot schreef:
04 mei 2021, 12:49
Dat moet rond 2003 geweest zijn, toen Oceanografic geopend is. Ik geloof dat het geen rechtstreekse wildvang was door Valencia, maar dat ze de dieren uit Russische dierentuinen hebben gehaald (net als Hamburg overigens), waar op hun beurt voornamelijk uit het wild (op)gevangen walrussen zitten die van Siberië afkomstig zijn.
Ze zijn inderdaad in 2003 gevangen in Rusland en hebben een aantal maanden in Moskou gezeten voordat ze eind 2003 naar Valencia gingen, bij het vangen werden ze allemaal rond de 6 maanden oud geschat. Het waren er oorspronkelijk trouwens 5 (1,4), in 2013 zijn er 1,1 in Valencia overleden.
Bron: https://sites.google.com/view/walrusnet ... authuser=0

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Dat verblijf is toch echt ongeschikt voor vier walrussen! Laat staan met jongen er bij.

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Hebben jullie het dan over het nieuwe verblijf in PD? Is dat dan zo klein gebouwd?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Apenarend schreef:
04 mei 2021, 17:27
Hebben jullie het dan over het nieuwe verblijf in PD? Is dat dan zo klein gebouwd?
Het is niet heel klein, maar voor een nieuw verblijf had het toch zeker ruimer gemogen. Met vier walrussen plus eventueel nog jongen wordt het toch wel krap.

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Kolonies walrussen in het wild zitten allemaal samen opeengepakt in 1 grote groep op relatief kleine stranden zou ik denken, maarja, daar kunnen de jongen nog vluchten voor de volwassen mannetjes....

En het betekent dan niet dat je gelijk een groot aantal walrussen in een niet al te ruim verblijf kan stoppen...
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Niels Grootegans

Bericht door Niels Grootegans »

MennoPebesma schreef:
04 mei 2021, 13:04
Zoozot schreef:
04 mei 2021, 12:49
Ze zijn inderdaad in 2003 gevangen in Rusland en hebben een aantal maanden in Moskou gezeten voordat ze eind 2003 naar Valencia gingen, bij het vangen werden ze allemaal rond de 6 maanden oud geschat. Het waren er oorspronkelijk trouwens 5 (1,4), in 2013 zijn er 1,1 in Valencia overleden.
Bron: https://sites.google.com/view/walrusnet ... authuser=0
Bedankt voor de info. 2003 is nog relatief recent. Zou de Russische overheid opnieuw zoiets toestaan (als dierentuinen zoiets nog willen, aangezien de walrus een charismatisch dier is. Als je die uit het wild haalt heb je zo een organisatie op je dak denk ik)?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Het zijn vooral twee breedgerekte verblijven waarover de bezoekers uitkijken, waardoor de perceptie inderdaad tegen kan vallen in vergelijking met dat van de ijsberen.

Maar ik heb niet bepaald de indruk dat de andere Europese verblijven zoveel groter zijn voor walrussen, doch wel aantrekkelijker/ ruimer ogend naar het publiek toe qua totaalplaatje.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

MennoPebesma
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

05 mei 2021, 09:21
Bedankt voor de info. 2003 is nog relatief recent. Zou de Russische overheid opnieuw zoiets toestaan (als dierentuinen zoiets nog willen, aangezien de walrus een charismatisch dier is. Als je die uit het wild haalt heb je zo een organisatie op je dak denk ik)?
De meest recent gevangen dieren zijn in 2018 gevangen. Het was een groep van zes dieren die bestemd waren voor verkoop aan China. Ze kregen echter de papieren voor het transport niet. In 2020 werd hun gevangenneming illegaal geacht en werden ze eigendom van de Russische federatie. Over een aantal maanden verhuizen ze naar de nieuwe verblijven van de dierentuin in Moskou.

Voor 2018 zijn er nog wel meerdere dieren gevangen, naar mijn weten niet illegaal. Waarom deze dieren dan wel illegaal gevangen waren weet ik niet. Of de Russische overheid nog steeds zoiets toestaat durf ik niet te zeggen, maar aangezien het wel vaker gebeurt zou het mij niet verbazen.

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Zoozot »

Met de notie dat er in Rusland zo recent als 2016 naast walrussen ook nog bv. orka's uit het wild werden gehaald voor dierenparken in voornamelijk Rusland en China, denk ik dat er verondersteld kan worden dat er in Rusland zelf gewoon minder bezwaren zijn tegen dat soort praktijken dan in West-Europa het geval zou zijn, moest men vandaag nog op die manier aan walrussen willen komen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Ik heb geen probleem met wildvang, dat is geweten.
Maar bij walrussen heb ik wel mijn twijfels. Ze worden nauwelijks gekweekt en er is ook nauwelijks vraag naar. Anders moest Harderwijk ze niet naar China doen om er vanaf te raken.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Limburg vooruit schreef:
05 mei 2021, 12:20
Ik heb geen probleem met wildvang, dat is geweten.
Maar bij walrussen heb ik wel mijn twijfels. Ze worden nauwelijks gekweekt en er is ook nauwelijks vraag naar. Anders moest Harderwijk ze niet naar China doen om er vanaf te raken.
Harderwijk doet ze volgens mij vooral naar China omdat daar een nieuw park gebouwd wordt waar een voormalig medewerker van het Dolfinarium verantwoordelijk is voor de diercollectie en ze geen wildvang dieren willen. De lijntjes zijn dus kort.

Plaats reactie