Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2020)

Bericht door Apenarend »

jakdw schreef:
16 okt 2020, 20:58
Als je ooit een leeuw ergens wil introduceren nadat een woongebied terug geschikt is gemaakt voor de dieren, wat is dan het beste: een zuiver tot zielig-inteelt-produkt doorgefokt exemplaar :cathater: of een dier dat weliswaar misschien niet 100 % dezelfde genen heeft als ooit-oorspronkelijke bewoners, maar dat vitaal is en na enkele generaties aangepast aan het nieuwe leefgebied? ... :verjaardag:
Zeker akkoord dat niemand zal bezwaar hebben om niet ondersoort zuivere exemplaren uit te zetten als er niets anders meer overschiet.

Maar gelukkig is het voor de meeste grotere zoogdieren nog niet zover. Intussen worstelen veel tuinen met wat ze met hun ondersoorten moeten aanvangen. Ik heb niet het gevoel dat men bij bv. tijgers snel het onderscheid tussen Siberische en Maleisische zal opgeven, ookal is er nu wetenschappelijke conclusie dat het dezelfde ondersoort zou zijn. Benieuwd hoe dit evolueert de komende jaren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

rick04
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Jarne schreef:
16 okt 2020, 21:00
Als men de geplande indeling in Noord-West en Zuid-Oost aanhoud heb je nog steeds een noodpopulatie die je kan uitzetten als de dingen volledig de mist in gaan en die genetisch toch ietwat is aangepast aan de omgeving, ook al zijn de lokale microverschillen dan wel verloren. Op vlak van genetica is er zeker voor de Zuid-Oostelijke voldoende basis met redelijke aantallen krugerleeuwen, kalahari-leeuwen (= woestijnleeuw) en Angolese leeuwen. Import uit Zuid-Afrika is ook wel mogelijk als de wil er is. Voor de Noord-Westelijke is de situatie ietsje lastiger met enkel de berberleeuwen, maar misschien is wat import uit Noord-Afrikaanse parken, met name Marokko, wel mogelijk. Voor beide populaties zullen er ook nog wel individuen opduiken die raszuiver (genoeg) zijn om mee te kweken.
De wil voor import zal er wel zijn maar zie je het al voor je op de krantenkoppen; "De Zoo van Antwerpen haalt leeuwen uit Afrika", een gemiddelde consument snapt dan niet meteen dat het voor de kweek is en noodzakelijk is...
Kom tot Mij allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven.

Matthëus 11:28

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Er zijn ook opvangcentra en dierenparken in Afrika.
Je kan hier altijd een draai aan geven, of ruil er enkele met Amerikaanse parken bv.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

rick04

Bericht door rick04 »

Limburg vooruit schreef:
17 okt 2020, 11:00
Er zijn ook opvangcentra en dierenparken in Afrika.
Je kan hier altijd een draai aan geven, of ruil er enkele met Amerikaanse parken bv.
Dat weet ik, maar of een gemiddelde burger dat weet en zal snappen betwijfel ik.

Het ruilen met Amerikaanse parken kan voor geen enkele soort kwaad om dat zo nu en dan eens te doen, maar ja, het kost veel geld en echt duurzaam is het niet...

Jarne
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

rick04 schreef:
17 okt 2020, 08:25
Jarne schreef:
Als men de geplande indeling in Noord-West en Zuid-Oost aanhoud heb je nog steeds een noodpopulatie die je kan uitzetten als de dingen volledig de mist in gaan en die genetisch toch ietwat is aangepast aan de omgeving, ook al zijn de lokale microverschillen dan wel verloren. Op vlak van genetica is er zeker voor de Zuid-Oostelijke voldoende basis met redelijke aantallen krugerleeuwen, kalahari-leeuwen (= woestijnleeuw) en Angolese leeuwen. Import uit Zuid-Afrika is ook wel mogelijk als de wil er is. Voor de Noord-Westelijke is de situatie ietsje lastiger met enkel de berberleeuwen, maar misschien is wat import uit Noord-Afrikaanse parken, met name Marokko, wel mogelijk. Voor beide populaties zullen er ook nog wel individuen opduiken die raszuiver (genoeg) zijn om mee te kweken.
De wil voor import zal er wel zijn maar zie je het al voor je op de krantenkoppen; "De Zoo van Antwerpen haalt leeuwen uit Afrika", een gemiddelde consument snapt dan niet meteen dat het voor de kweek is en noodzakelijk is...
Hangt er van af waar je ze exact vandaan haalt. Als ze uit een echt dierenpark een aantal leeuwen in het kweekprogramma kunnen stoppen is dat niet anders dan de aankondiging dat er een okapi ofzo van de VS komt bijvoorbeeld. Rechtstreekse import uit het wild of uit een wildreservaat is lastiger voor een park als Antwerpen, maar op andere plaatsen moet dat nog wel lukken denk ik.

rick04

Bericht door rick04 »

Jarne schreef:
17 okt 2020, 21:14
rick04 schreef:
17 okt 2020, 08:25
Jarne schreef:
Hangt er van af waar je ze exact vandaan haalt. Als ze uit een echt dierenpark een aantal leeuwen in het kweekprogramma kunnen stoppen is dat niet anders dan de aankondiging dat er een okapi ofzo van de VS komt bijvoorbeeld. Rechtstreekse import uit het wild of uit een wildreservaat is lastiger voor een park als Antwerpen, maar op andere plaatsen moet dat nog wel lukken denk ik.
In oost Europa lukt het nog wel eens... Zeker Praag...

Dierenfan
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Dierenfan »

Vandaag terug naar de zoo geweest.

- Bij het leeuwenverblijf staat een bordje met de mededeling dat er 2 leeuwinnen vanuit Tsjechische dierentuinen zijn aangekomen in het kader van het fokprogramma met de bedoeling om te kweken.

- Het dikdikverblijf staat helemaal leeg.

- De waterpartij is gevuld met water en 5 soorten waterplanten voor de biologische filter.
De poorten zijn klaar voor gebruik maar zijn nog dicht natuurlijk.
In tegenstelling tot wat er gedacht werd kunnen en mogen de neushoorns ook door de poort naar het deel waar de giraffen staan lopen.

- Ik kan me vergissen maar had de Zoo niet maar 2 mandrils. In dat geval is er nu 1 bijgekomen, hij is de helft groter dan de andere 2.

- De historische roofvogelvolière: in de tweede volière van rechts waar de grijsborstparkieten en de Californische kuifkwartels zitten, zitten nu ook rode kardinalen.

- In het moerasbiotoop is het net dat de volière in 2 splitste weer open.

- Semuliki, de nieuwe okapiman, is de nieuwe kweekman en er zijn al verschillende paringen met Lindi gezien.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofreak »

Er zijn 5 mandrils verdeeld in twee groepjes die ze maar niet verenigd krijgen: twee vrouwen enerzijds en twee vrouwen met een (gecastreerde) man. Jij zag dus de tweede groep.

Dierenfan
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Dierenfan »

Ahzo, dat wist ik niet.
Bedankt voor de info!

Plaats reactie