Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2020)

Bericht door Gorilla Gust »

Wat is de bron van deze quote? :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

rick04
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Van de GVA dacht ik. Excuses, zal hem de volgende keer bijzetten.
'In the beginning God create the heaven and the earth'
Genesis 1:1

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Ik ben vandaag nog eens in Planckendael geweest (mijn vijfde bezoek sinds de heropening).

Het zat met echt mee vandaag, want ik heb zowel de Europese bever (voor het eerst in heel wat jaren!) als de Congopauw (voor het eerst sinds ze in Antwerpen niet meer zichtbaar zijn) gezien. Ook heb ik voor het eerst in die vijf bezoeken de boshondjes nog eens gezien. Een van mijn favorieten, de addaxen, waren echter niet buiten. En omdat het makiverblijf gesloten was waren ook de secretarisvogels jammer genoeg niet te zien.

De belangrijkste ontwikkelingen zijn deze:
- Een flink deel van de wilgen op de parking zijn recent gesnoeid. Ook elders in het park, onder meer nabij de gierenvolière, zijn er nog snoeiwerken aan de gang. In het beververblijf werd de vegetatie recent gemaaid en ook bij de cheetahs werd er gemaaid, zodat die niet zichtbaar waren.
- Het pad langs de gierenvolière was afgesloten, volgens een bord omwille van "dringende werkzaamheden" aan het verblijf. Toekomende bezoekers moesten dus langs de kleine parking naar de ingang. Vanaf de parking kon ik zien dat de gieren nog in de volière zaten en kon ik behalve de snoeiwerken niet meteen iets zien van werken.
- Iemand zei eerder in dit topic dat de dwergflamgino's niet te zien waren, maar ik heb vandaag gezien dat ze wel degelijk nog steeds bij de Chileense flamingo's zitten.
- Op de parking, net voor de tunnel, heb ik op het beton een muurhagedisje zien kruipen, mijn tweede dit jaar en het eerste dat ik ooit in Planckendael gezien heb.

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Ik ben in mijn eerdere bericht nog vergeten te melden dat in het Bonobogebouw ook gewerkt werd. Alle plantenbakken zijn daar leeggehaald, zowel de aarde als de planten werden verwijderd. Waarom dit nu al nodig is in een gebouw dat pas vorig jaar is geopend is mij toch niet helemaal duidelijk.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Renegade schreef:
16 sep 2020, 21:05
Ik ben in mijn eerdere bericht nog vergeten te melden dat in het Bonobogebouw ook gewerkt werd. Alle plantenbakken zijn daar leeggehaald, zowel de aarde als de planten werden verwijderd. Waarom dit nu al nodig is in een gebouw dat pas vorig jaar is geopend is mij toch niet helemaal duidelijk.
Planten hebben jaarlijks nieuwe potgrond nodig. Meer zou ik daar niet achter zoeken denk ik.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Limburg vooruit schreef:
16 sep 2020, 22:48
Renegade schreef:
16 sep 2020, 21:05
Planten hebben jaarlijks nieuwe potgrond nodig. Meer zou ik daar niet achter zoeken denk ik.
Ik wist niet dat je ook in grote plantenbakken de grond echt jaarlijks volledig moet vervangen. Het is me ook nog nooit echt opgevallen in dierentuinen dat dit zo vaak zou gebeuren.

Het viel me gewoon op dat er heel wat plantenmateriaal in een kruiwagen lag om afgevoerd te worden, maar wellicht was dat gewoon afgevallen/weggesnoeid materiaal en niet de hele planten die men wegdoet.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Ik denk dat niet nee, maar in de zoo weet je natuurlijk nooit.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Zoo-Planckendael annuleert de komst van twee orang-oetans. "Helaas is de bouw van het geplande verblijf stilgelegd. Door corona hebben we minder inkomsten en kunnen de apen niet komen", zegt Ilse Segers van Zoo-Planckendael op Radio 2 Antwerpen.

We lezen mee met het VRTnieuws. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/18 ... or-corona/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Wat gebeurd er met de leegstaande tropische serre in Zoo Planckendael nu het orang oetan project (voorlopig) niet door gaat? In Zoo Antwerpen vormden de verzorgers het leegstaande verblijf van de brilberen om tot een speeltuin. Zo’n tijdelijke invulling komt er echter niet voor de serre en de voormalige gibboneilanden.

Ook de verhuis van de Indische neushoorns is voorlopig uitgesteld. Die zouden normaal gezien van hun huidige verblijf verhuizen naar het perk tegenover de tropische serre waar nu de kamelen en wisenten gevestigd zijn. Het was de bedoeling om deze dieren zo beter te integreren in het Aziatische themagebied. “Die verhuizing behoort tot ons masterplan maar ligt nog op de tekentafel. Er is nog niets concreet”, besluit Planckendael.

We lezen er meer over bij Newsmonkey. https://newsmonkey.be/geldproblemen-pla ... ng-oetans/

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Was het al duidelijk naar waar de wisenten en de kamelen zouden verhuizen? Wisenten naar Europees deel, eventueel op het huidige neushoornperk, of uit collectie? Kamelen naar Antwerpen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

rick04

Bericht door rick04 »

Komst orang-oetans naar Planckendael voor onbepaalde tijd uitgesteld door geldtekort

De komst van een groep orang-oetans naar Zoo Planckendael in Muizen (Mechelen) is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Het project verderzetten is momenteel financieel niet haalbaar. Door de coronacrisis zag Planckendael haar inkomsten grondig teruggeschroefd worden, waardoor het project in de koelkast belandde. “We hopen op begrip van onze bezoekers.”

Begin dit jaar kondigde Zoo Planckendael in Muizen de komst aan van een familie orang-oetans. De grote rosse mensapen, die in de natuur hoog in de bomen van Borneo en Sumatra leven, zouden een nieuwe thuis krijgen in de tropische serre. Daar zaten tot dan onder meer vogels, reptielen en kleinere apen, zoals gibbons en makaken. In het nieuwe verblijf zouden de orang-oetangs zowel binnen als buiten heel wat leef-, klim- en speelmogelijkheden hebben.

Bron: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200918_91822239

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

rick04 schreef:
Gisteren, 11:59

Komst orang-oetans naar Planckendael voor onbepaalde tijd uitgesteld door geldtekort

De komst van een groep orang-oetans naar Zoo Planckendael in Muizen (Mechelen) is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Het project verderzetten is momenteel financieel niet haalbaar. Door de coronacrisis zag Planckendael haar inkomsten grondig teruggeschroefd worden, waardoor het project in de koelkast belandde. “We hopen op begrip van onze bezoekers.”

Begin dit jaar kondigde Zoo Planckendael in Muizen de komst aan van een familie orang-oetans. De grote rosse mensapen, die in de natuur hoog in de bomen van Borneo en Sumatra leven, zouden een nieuwe thuis krijgen in de tropische serre. Daar zaten tot dan onder meer vogels, reptielen en kleinere apen, zoals gibbons en makaken. In het nieuwe verblijf zouden de orang-oetangs zowel binnen als buiten heel wat leef-, klim- en speelmogelijkheden hebben.

Bron: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200918_91822239

Even geheel terzijde, er zijn immers heel wat nieuwe leden erbij. Daarom geef ik deze opmerking ditmaal openlijk, waar we normaal dit via een prive-bericht zouden aanpakken.

Je mag technisch gezien niet gehele krantenartikel kopiëren en plaatsen op een fora. Volgens de disclaimers op hun website mag je wel de titel en een aantal zinnen overnemen mits een correcte bronvermelding. We hebben daarop ook het bovenstaande aangepast. Dit staat ook zo beschreven binnen onze forumregels als je meer wilt weten. :)

Terzijde, de persberichten welke wij vanuit de dierentuinen plaatsen worden ons toegestuurd vanuit de dierentuinen zelf.

rick04

Bericht door rick04 »

Oké, op zoositeforum doen we dat namelijk wel op deze manier. Maar ik zal er rekening mee houden. Bedankt!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

rick04 schreef:
Gisteren, 13:34
Oké, op zoositeforum doen we dat namelijk wel op deze manier. Maar ik zal er rekening mee houden. Bedankt!
Kan kloppen, het staat alle beheerders vrij om die keuze wel of niet te maken wat mij betreft. Op een grotendeels openbaar forum staan auteursrechten echter sneller in de aandacht dan bij een besloten versie (waar er minder tot geen controle is van buitenaf). Vandaar deze keuze hier. :anders:

Maar terug on topic. Zover ik weet zou het orang oetan project alsnog verder gezet worden in een later stadium/ tijdstip.

Met deze communicatie voorkomt men alvast wel teleurstellingen omtrent de stilliggende bouw. De aankondiging van het project kreeg (tot recent toe) immers nog steeds flink wat online aandacht in artikels of folders/ promo's.

JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Jammer maar goed te begrijpen. Meer parken zetten hun projecten stil in deze tijd. Dat het Jubileumcomplex in Antwerpen toch verder gaat vind ik al een groot wonder.
Mocht alles weer goed gaan dan hebben ze in ieder geval een plan wat ze dan kunnen updaten en bouwen ;)

TommyLeuven
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door TommyLeuven »

ik heb een vraagske stel dat het jubileeuwm complex er komt na corona en enorm geld opbrengt voor de zoo
is dat geld transfairbaar naar planckendael voor het orang verblijf of heeft ieder park zijn eigen financiering en werkt voor haar eigen instelling

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Ik heb wel opgevangen dat de plannen van het Jubileumcomplex momenteel wat worden bijgesteld om de kosten van het project wat te kunnen drukken, maar gezien de situatie stelt het me al gerust dat men ervoor kiest om met dat project door te gaan. Dat men bij de KMDA geen twee grote projecten tegelijk aankan en bijgevolg één tijdelijk moet opschorten is dan ook erg begrijpelijk.

Wat ik me wel afvraag is of men het niet zou overwegen om de momenteel braakliggende zone rond de serre al dan geen tijdelijke invulling te geven of wat netjes weg te werken voor de komende paar jaren. Men geeft al aan dat men er geen tijdelijke speeltuin zoals bij de brilberen in A'pen wilt gaan maken, maar zoals het er daar nu bijligt is het eigenlijk geen zicht om dat de hele periode van uitstel zo te laten.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Zoozot schreef:
Gisteren, 23:53
Ik heb wel opgevangen dat de plannen van het Jubileumcomplex momenteel wat worden bijgesteld om de kosten van het project wat te kunnen drukken, maar gezien de situatie stelt het me al gerust dat men ervoor kiest om met dat project door te gaan. Dat men bij de KMDA geen twee grote projecten tegelijk aankan en bijgevolg één tijdelijk moet opschorten is dan ook erg begrijpelijk.
Inderdaad zo bekijk ik het ook bij hen moet het allemaal uit één spaarpotje komen. Wat ik echter nog lang niet versta is waarom ze ubberhout de serre hebben gesloten het was één van de enige all weather faciliteiten in het park met het bonobogebouw, verder is er niks overdekt het wordt dan ook in mijn ogen een verlieslatende winterperiode, ik denk dat die lichtshow ook niet te veel zal opbrengen.

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Apenarend »

TommyLeuven schreef:
Gisteren, 20:43
ik heb een vraagske stel dat het jubileeuwm complex er komt na corona en enorm geld opbrengt voor de zoo
is dat geld transfairbaar naar planckendael voor het orang verblijf of heeft ieder park zijn eigen financiering en werkt voor haar eigen instelling
Dat Jubileumcomplex gaat niet enorm veel geld opbrengen. Het wordt wellicht wel mooi, en zeker een verbetering tegenover vroeger, maar nu niet meteen een state of the art project waarvoor men van heinde en verre zal komen. En het wegvallen van het nachtdierenhuis was voor meer dan 1 zootripper een doorslaggevend argument om Antwerpen te bezoeken, dat zal dus niet gecompenseerd worden. En Siberische tijgers, sneeuwluipaarden en zeeleeuwen zie je overal in Europa.
Extinction is forever!

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Apenarend »

Boomkangoeroe schreef:
Vandaag, 07:57
Zoozot schreef:
Gisteren, 23:53
Inderdaad zo bekijk ik het ook bij hen moet het allemaal uit één spaarpotje komen. Wat ik echter nog lang niet versta is waarom ze ubberhout de serre hebben gesloten het was één van de enige all weather faciliteiten in het park met het bonobogebouw, verder is er niks overdekt het wordt dan ook in mijn ogen een verlieslatende winterperiode, ik denk dat die lichtshow ook niet te veel zal opbrengen.
Is wellicht een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden en ongelukkige timing : sluiting wegens start bouw orang complex, en net dan eerst een totale sluiting wegens Covid-19 en daarna een aanslepende zeer moeilijke periode met beperkt aantal bezoekers en sowieso veel mensen die niet geneigd zijn om een dierentuin te bezoeken. En gaat duren en aanslepen tot diep in 2021, veel mensen realiseren zich dit niet.

Ik vrees echt voor PL.
Extinction is forever!

Plaats reactie