Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2020)

Bericht door Laafsekikker »

Twee flamingokuikens kruipen uit hun ei in ZOO Antwerpen
Fantastisch nieuws bij de Cubaanse flamingo’s in ZOO Antwerpen. Eerder deze week kropen niet één, maar twee flamingokuikens uit hun ei. De opgetogen verzorgers doopten de pluizige diertjes Vega en Vida.

Sinds kort trappelen twee paar extra pootjes op het groene gras in het flamingoverblijf want er werden maar liefst twee eieren succesvol uitgebroed. Dat is groot nieuws want flamingo-eieren zijn fragiel en breken snel. De kuikens wogen bij de geboorte zo’n 100 gram en gingen al snel op verkenning in hun nieuwe verblijf. “De kuikens staan al meteen op hun pootjes en durven na vier dagen het nest al te verlaten,” zegt verzorger Kim. Dat nest ziet er trouwens helemaal niet uit als een klassiek vogelnest met takken en blaadjes. “Flamingo’s gebruiken hun snavel om een toren met modder te bouwen. In het midden maken ze een ondiepe kuil voor het ei. Zelfs nadat het ei is gelegd, werken het mannetje en wijfje nog een paar dagen ijverig verder. De regel is: hoe hoger, hoe beter. Zo’n modderkegel kan wel 40 centimeter hoog worden”, legt Kim uit.

Donskleed
Terwijl de volwassen Cubaanse flamingo’s het toonbeeld zijn van elegantie, blinken de kleine kuikens uit in hun witgrijze donskleed. “Als de jongen 2 à 3 weken oud zijn, krijgen ze een tweede donskleed, daarna volgen de eerste grijze veertjes.” Na 2 jaar is het pluizige flamingokuiken helemaal getransformeerd tot een volwassen dier met de kenmerkende roze pluimen. Cubaanse flamingo’s danken hun mooie, roze kleur aan het caroteen dat je in hun voeding terugvindt, zoals kleine kreeftachtige diertjes. Ook de energierijke kropmelk die de ouders aan hun jongen voederen, kleurt door deze stoffen knalrood. “Na een slordige voederbeurt gebeurt het dus wel eens dat een wit kuiken onder de rode smurrie hangt, maar deze ouders zijn relatief proper”, lacht Kim.

Op één been

Momenteel slapen de kuikens nog liggend op het nest, of onder het warme verenkleed van hun ouders. Later zullen ook Vega en Vida als volleerde flamingo’s op één poot balanceren. Dit doen de dieren om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. Door op één poot te staan, kunnen zij goed de andere poot warm houden, ook in koud water. Voor ze het balanceren helemaal onder de knie hebben, blijven de jongen nog even met beide pootjes op de grond.

Iconisch beeld
De Cubaanse flamingo’s zorgen al jaar en dag voor een dosis kleur bij de inkom van de dierentuin. Op hun groene perk met mooie vijver vormt de kolonie van statige steltlopers een van de meest iconische beelden van de Antwerpse ZOO. Vanop het terras van het Grand Café Flamingo is het heerlijk genieten van het uitzicht op de roze vogels én de pluizige kuikens. Om helemaal in de juiste sfeer te komen, bestel je er een toepasselijke cocktail: de Flamingo!

Dierenfan
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Dierenfan »

Een paar nieuwe updates:
-De Chinese krokodilstaarthagedissen zitten terug in hun verblijf.
-Het educatieve stukje over krokodillen naast het verblijf met de waterschildpadden is terug en vernieuwd.
-In het aquarium zijn er een paar soorten verdwenen, zijn er een paar nieuwe en zijn er van een paar soorten minder exemplaren aanwezig.
-De Afrikaanse nimmerzatten zijn nog niet aangekomen.
-Bij de donkere gang hebben ze alleen de voormalige vogelverblijven leeggehaald. De achtergronden zijn nog aanwezig en er ligt een soort schorsachtig substraat in de kooien.

Choco115
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Bericht door Choco115 »

Volgens zootierliste zitten in zoo Antwerpen weer roodsnavelhokko’s, weet iemand waar deze zitten?
De natuur is het mooiste wat er is

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Choco115 schreef:
20 jul 2020, 18:34
Volgens zootierliste zitten in zoo Antwerpen weer roodsnavelhokko’s, weet iemand waar deze zitten?
Waar ze zitten is mij een raadsel maar van waar ze komen vraag ik me af. Zutendaal?
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
20 jul 2020, 19:34
Choco115 schreef:
Waar ze zitten is mij een raadsel maar van waar ze komen vraag ik me af. Zutendaal?
Walsrode is ook een mogelijkheid: hebben verschillende koppels achter de schermen en wat de nieuwe eigenaar daar gaat doen is bijlange nog niet zeker.

Ik gok dat ze mss wel in de Zuid-Amerika buitenvolière van het vogelhuis terecht komen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Renegade
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Choco115 schreef:
Ik kan mij eigenlijk maar enkele plekken bedenken waar ze zouden kunnen komen: in de aravolière achter de okapi's, bij de grijze roodstaartpapegaaien (de helmhokko zit nu in het araverblijf in het vogelgebouw) of in de Amerikaanse buitenvolière bij het vogelgebouw.

Het zou wel een mooie toevoeging zijn.

Eind juni was hier in ieder geval nog nergens iets van te zien. Volgens Zootierliste zouden ze al te zien zijn, maar waar wordt jammer genoeg niet gezegd.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Directeur van ZOO Antwerpen en Planckendael Dries Herpoelaert schippert tussen corona en hoop “Een nieuwe sluiting zou absolute ramp zijn”

De ZOO is enorm afhankelijk van toeristen. 40 procent van de bezoekers van ZOO Antwerpen komt uit het buitenland, waarvan ongeveer de helft uit Nederland. Die blijven nu weg en dat voelen we. Planckendael is meer een familiedierentuin en minder afhankelijk van die toeristenstroom. Op dat vlak is Planckendael net iets minder vatbaar voor de coronacrisis.”

We lezen mee met hln+
https://m.hln.be/in-de-buurt/antwerpen/ ... ~a432cbb6/

En tussen zijn lippen door gaf hij aan inspiratie voor het aquarium gezocht te hebben in Nausicaa... :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Dierenfan
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Dierenfan »

Bouli is papa geworden in Ostrava Zoo.

Pastinaaktslak
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers zoo

Bericht door Pastinaaktslak »

Dierenfan schreef:
01 aug 2020, 09:21
Wie/wat is een bouli?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Pastinaaktslak schreef:
01 aug 2020, 09:47
Dierenfan schreef:
Wie/wat is een bouli?
Een voormalige bewoner van het park, een nijlpaard.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

En waarom mocht dit niet in Antwerpen? Daar zat ook een jonge koe.

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
01 aug 2020, 10:20
En waarom mocht dit niet in Antwerpen? Daar zat ook een jonge koe.
Als ik het goed heb was dat wel de bedoeling, maar klikte het niet zo goed tussen Bouli en Hermien, hun oudere koe.

Renegade
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Ik dacht begrepen te hebben dat Bouli in Antwerpen wel degelijk (apart) samen gezeten heeft met Imani, maar dat er niks van gekomen is.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Oké, als het niet klikt gaat het niet natuurlijk.

Maar er komt ook geen nieuwe stier, en dit terwijl er een mannenoverschot is.

Nu voor mij moeten ze ook niet echt aan de kweek hoor, ik vind het binnenverblijf echt te klein. Al is het beter dan in monde Sauvage, dat is nog kleiner.

KleineImpala
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door KleineImpala »

Wat jammer dat er geen stier meer komt. Een klein nijlpaardje was een mooie toevoeging geweest in Antwerpen.

Babiroessa
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Geen

Bericht door Babiroessa »

De roodsnavelhokko's zitten in de grote aravolière achter de okapi's. Ik heb er twee gezien. Er zitten nu 10 vogelsoorten in deze volières en het is wel een mooie hoek geworden in de zoo. Hopelijk wordt het bestand nog aangevuld met nieuwe (grondbewonende) soorten. Nu moeten de planten in en rond de volières nog verder groeien. Bij de okapi's aan de overkant hang nu ook een bordje van de rode duiker, net als bij het okapiperk naast de mensapen. Ik dacht dat misschien hier op termijn de dikdiks zouden komen, maar dat lijkt nu niet het geval te zijn. Trouwens, dat deze schuchtere dieren in het oude rode pandaperk zitten, is geen enkel probleem. Ik ben gisteren en eergisteren in de zoo geweest. Ik heb nog nooit zo weinig volk in de dierentuin gezien, zelfs niet op slechte winterdagen. Je loopt er bijna alleen rond, bijna niemand of niemand in de gebouwen, lege horeca. Echt tragisch. Voor een bezoek wel leuk natuurlijk. Maar dit is een financiële ramp, wat alleen maar bevestigt dat de directie iets moest ondernemen om financieel niet te veel in het rood te gaan. Maar momenteel lijkt de zoo de veiligste plek in Antwerpen (afstand houden, geen probleem), ik kan enkel een bezoek aanraden (maar misschien is het beter om toch maar op veilig te spelen).
De werken aan de savanne lijken stil te liggen, maar het ziet er reeds mooi uit. De giraffesavanne lijkt met deze werken een stuk groter te worden. Drie vroegere varkensperken worden terug opgebouwd (dikdiks?). In de buffelvolière zitten nu 24 vogelsoorten (geen nimmerzatten of Kaapse ibissen gezien, maar een aantal luiken naar de binnenverblijven waren toe). In het vogelgebouw zitten nu nog geen 30 soorten door het sluiten van de donkere gang (vroeger 45-50, nog maar 3 soorten in de Zuid-Amerikavolière!). Dat is spijtig. Ik hoop op meer toerako's en hokko's (onder andere) in de zoo. Sommige volières in de dierentuin kunnen toch wat extra bewoners gebruiken.
Misschien al geweten, ik heb een Afrikaanse weekschilpad gezien in het aquarium (ik had deze nog niet waargenomen), en in het reptielengebouw zitten zoutpansberggordelstaarthagedissen (bij de kameleon) en Fleischmansglaskikkers.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Geen buitenlandse toeristen meer, een stad die steeds meer leegloopt: ook voor Zoo Antwerpen dreigt een al zeer moeilijk jaar nog problematischer te worden. Reservaties waarvoor niemand opdaagt, annulaties... er is momenteel sprake van een overcapaciteit in de Zoo. Maar ze blijven de komende tijd zeker open aldus de woordvoerder in HLN.

Antwerpse Zoo ziet aantal bezoekers weer dalen: “Maar we blijven zeker open”

https://www.hln.be/in-de-buurt/antwerpe ... oPjc1cbZL4

Renegade
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Gorilla Gust schreef:
01 aug 2020, 20:03
Geen buitenlandse toeristen meer, een stad die steeds meer leegloopt: ook voor Zoo Antwerpen dreigt een al zeer moeilijk jaar nog problematischer te worden. Reservaties waarvoor niemand opdaagt, annulaties... er is momenteel sprake van een overcapaciteit in de Zoo. Maar ze blijven de komende tijd zeker open aldus de woordvoerder in HLN.

Antwerpse Zoo ziet aantal bezoekers weer dalen: “Maar we blijven zeker open”

https://www.hln.be/in-de-buurt/antwerpe ... oPjc1cbZL4
Natuurlijk is dit heel erg jammer voor de Zoo en bij uitbreiding voor de hele stad Antwerpen en de handelszaken daar. Maar als Antwerpen en de randgemeenten in het buitenland lagen zou dit een rode zone zijn waar Belgen niet heen mogen reizen en waarvoor na terugkeer quarantaine en een test verplicht zouden zijn. Ook bij ons hadden sommige experts ervoor gepleit om het arrondissement of de stad Antwerpen volledig af te grendelen van de rest van het land, maar gouverneur Berx heeft dat om een aantal redenen niet willen doen.

Het risico is in Antwerpen op dit moment in Antwerpen echt wel heel groot en zelfs als je alle maatregelen strikt naleeft misschien nog niet volledig te omzeilen. Daarnaast ligt de Zoo niet ver van sommige van de ergst getroffen wijken van de stad, zoals Borgerhout. Uiteraard vind ik het jammer voor de Zoo en voor andere bedrijven in Antwerpen, maar het advies van de gouverneur en de experts was mijns inziens toch wel terecht. Op dit moment blijf je best weg uit Antwerpen en de rand als je er niet echt moet zijn, ook al is het niet strikt verboden er heen te gaan.

Als je er heen gaat en alle maatregelen strikt naleeft loop je wellicht een beperkt risico, maar het gezond verstand zegt volgens mij ook dat het beter is voorlopig weg te blijven uit Antwerpen als je er niet absoluut moet zijn. En dat een dierentuinbezoek een essentiële verplaatsing is kun je niet echt hardmaken, hoe een grote dierentuinfreak je ook bent.

Voor zover ik elders lees wordt het in de Zoo wel goed aangepakt qua veiligheidsmaatregelen en is het er momenteel inderdaad rustig. Dat zou een goed moment zijn voor een bezoekje, maar tenzij je in Antwerpen woont is dat momenteel echt niet aangewezen.

Ik zou zelf ook héél graag nog eens naar de Zoo gaan om onder meer de neushoorns, roodsnavelhokko's en dik-diks te zien, maar momenteel zit dat er echt niet in. Ook omdat mijn werkgever heeft gevraagd de maatregelen te respecteren en onnodige reizen van en naar risicogebied (provincie Antwerpen én arrondissement Antwerpen) maximaal te vermijden. Ik heb geen zin om problemen te krijgen door een uitstapje.

Ik hoop dat de situatie binnenkort verbetert zodat we weer veiliger naar Antwerpen kunnen. Maar het zal nog verschillende weken duren voordat we daar zicht op hebben, en de situatie zal eerst nog erger worden voordat er misschien verbetering komt. Tot die tijd vrees ik dat er voor de Zoo, Antwerpen en de Antwerpse zaken weinig perspectief is op beterschap. En het lijkt mij gezien de situatie niet aangewezen dat de gouverneur of de experts nu ineens zouden zeggen dat je wel veilig naar Antwerpen kan komen zolang je je maar aan alle regels houdt. Naar een rode zone zoals Antwerpen wil je, als je die niet helemaal afsluit, liefst zo min mogelijk mensen zien gaan.

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Babiroessa schreef:
01 aug 2020, 18:54
In het vogelgebouw zitten nu nog geen 30 soorten door het sluiten van de donkere gang (vroeger 45-50, nog maar 3 soorten in de Zuid-Amerikavolière!). Dat is spijtig. Ik hoop op meer toerako's en hokko's (onder andere) in de zoo. Sommige volières in de dierentuin kunnen toch wat extra bewoners gebruiken.
De invulling van de binnenvolières van het vogelgebouw is de laatste jaren inderdaad wat kariger en rommeliger geworden. Het zou geen slecht idee zijn om de bezetting eens een keer fatsoenlijk onder de loep te nemen, net als bij de buitenvolières een jaar terug. Maar ik heb wel het gevoel dat een renovatie er wel zit aan te komen, zij het binnen de huidige financiële situatie nog niet voor direct. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de huidige staat van de donkere gang als permanent bedoeld is.

Pastinaaktslak
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers zoo

Bericht door Pastinaaktslak »

Gorilla Gust schreef:
01 aug 2020, 09:54
Pastinaaktslak schreef:
01 aug 2020, 09:47
Dierenfan schreef:
Wie/wat is een bouli?
Een voormalige bewoner van het park, een nijlpaard.
Hartelijk dank voor de verduidelijking.

Plaats reactie