Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
TommyLeuven
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2020)

Bericht door TommyLeuven »

dat de zoo buiten de ooievaarsachtigen en de aasgieren in de afrika voliere geen enkele roofvogel meer in de collectie heeft toch een erg droevige zaak hoop dat ze later op die beslissing terugkomen

1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door 1doodshoofdaapje »

Renegade schreef:
29 jun 2020, 18:33

Zootierliste vermeldt overigens ook de jungledwergpatrijs voor Zoo Antwerpen, maar er staan ook nog soorten voor Antwerpen op ZTL die inmiddels zijn verhuisd, en ook de vermelde combinatie voor de jungledwergpatrijs in het vogelgebouw (tijgervink, viooltjeslori en jungledwergpatrijs) is inmiddels veranderd en achterhaald. Want ook voor de recente verhuizingen van de prachtvinken uit de donkere gang en de viooltjeslori's zaten de vechtkwartels volgens mij al in dat verblijf.
Het is misschien een beetje veel gevraagd maar zou je misschien weer een vernieuwde lijst van het Vogelpaleis kunnen maken net zoals hier?: viewtopic.php?t=5178 Of in dat topic een nieuwe versie maken? Ik snap het als het te veel werk is, maar het zou mij enorm helpen.
Laatst gewijzigd door 1doodshoofdaapje op 30 jun 2020, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Jarne
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

TommyLeuven schreef:
30 jun 2020, 10:09
dat de zoo buiten de ooievaarsachtigen en de aasgieren in de afrika voliere geen enkele roofvogel meer in de collectie heeft toch een erg droevige zaak hoop dat ze later op die beslissing terugkomen
Vergeet de briluilen in het vogelgebouw niet.

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofreak »

En de Rüpelsgieren en de Maraboes in de moerasvogelvolière.
(Maar het klopt natuurlijk dat de collectie erg uitgedund is. Vooral de uilen...)

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Collectie is inderdaad uitgedund maar op zich bevalt de focus op Afrika mij wel. Enigste minpunt vind ik het verdwijnen van de goochelarenden: dat is toch een aantrekkelijke niet te grote soort die perfect in de zoo of minstens rond de PL giraffensavanne had gemogen.

Het is verder redelijk moeilijk om nog aan roofvogels te geraken uit Azie of Amerika.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Apenarend »

Ben op ZTL eens gaan kijken naar de situatie van de congopauw in Europa en ben daar erg geschrokken.

De cijfers lijken mij bijgewerkt, want er worden recente wisselingen gemeld.

Nog slechts in 9 tuinen aanwezig. Veel traditionele sterke tuinen hebben de soort vaarwel gezegd (Artis, Blijdorp, London, Berlijn, Frankfurt, Keulen, Barcelona, Jersey, Doué) en er zijn weinig opbeurende resultaten in de recente jaren (2018-2019). Enkel PL en Warschau hebben gekweekt.
Extinction is forever!

Renegade
Laafsekikker dikkopje (LC)
Contacteer:

Bericht door Renegade »

1doodshoofdaapje schreef:
30 jun 2020, 10:15
Renegade schreef:
29 jun 2020, 18:33

Zootierliste vermeldt overigens ook de jungledwergpatrijs voor Zoo Antwerpen, maar er staan ook nog soorten voor Antwerpen op ZTL die inmiddels zijn verhuisd, en ook de vermelde combinatie voor de jungledwergpatrijs in het vogelgebouw (tijgervink, viooltjeslori en jungledwergpatrijs) is inmiddels veranderd en achterhaald. Want ook voor de recente verhuizingen van de prachtvinken uit de donkere gang en de viooltjeslori's zaten de vechtkwartels volgens mij al in dat verblijf.
Het is misschien een beetje veel gevraagd maar zou je misschien weer een vernieuwde lijst van het Vogelpaleis kunnen maken net zoals hier?: viewtopic.php?t=5178 Of in dat topic een nieuwe versie maken? Ik snap het als het te veel werk is, maar het zou mij enorm helpen.
Ik zou dat inderdaad nog eens moeten doen. Ik ga bij een volgend bezoek later deze zomer kijken wat ik kan doen.

Een volledig complete nieuwe lijst maken zal momenteel wellicht moeilijk gaan door de renovatie van de donkere gang, die voor verschuivingen heeft gezorgd. Ik heb geen idee hoe lang dat gaat duren.

Jarne
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
30 jun 2020, 15:02
Collectie is inderdaad uitgedund maar op zich bevalt de focus op Afrika mij wel. Enigste minpunt vind ik het verdwijnen van de goochelarenden: dat is toch een aantrekkelijke niet te grote soort die perfect in de zoo of minstens rond de PL giraffensavanne had gemogen.

Het is verder redelijk moeilijk om nog aan roofvogels te geraken uit Azie of Amerika.
Je hebt nog best wel wat roofvogels uit Amerika die beschikbaar zijn: buizerds, caracara's, chileense arendbuizerds, Amerikaanse torenvalken, zeearenden, .... Voor Azië is het lastiger is als je de Europees-Aziatische en Afrikaans-Aziatische soorten zoals steenarend en steppearend niet meetelt.

De goochelarenden hadden misschien mooi geweest, maar de vraag is natuurlijk hoe oud die dieren waren want vervanging is lastig met de huidige kweekresultaten in Europa (of eerder het gebrek ervan zou ik zeggen). In het algemeen staan veel roofvogels onder druk door een gebrek aan kweek, wat volgens mij mee ligt aan foute huishouding. Dan heb ik liever dat ze geen roofvogels houden dan roofvogels houden in volières die toch suboptimaal zijn. Een echt goede roofvogelvolière in Planckendael zou mooi zijn, maar ook best wel wat plek en kosten met zich meebrengen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

En de tijdelijke speeltuin kreeg een naam... het leeuwenpad! :lion: ;)

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
30 jun 2020, 16:13
Apenarend schreef:
30 jun 2020, 15:02

Je hebt nog best wel wat roofvogels uit Amerika die beschikbaar zijn: buizerds, caracara's, chileense arendbuizerds, Amerikaanse torenvalken, zeearenden, .... Voor Azië is het lastiger is als je de Europees-Aziatische en Afrikaans-Aziatische soorten zoals steenarend en steppearend niet meetelt.

Das wel juist, ik ben een aantal Amerikaanse soorten vergeten (ik denk te vaak alleen maar aan tropische soorten), maar die zijn meestal wel goed vertegenwoordigd in roofvogelparken.

Caracara's blijft ook jammer.
Extinction is forever!

zoofan
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door zoofan »

Iemand heeft op facebook gezet dat dromedaris Fatima gestorven is.

zoofan
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door zoofan »

Dat begint daar ook wel een erg triestige hoek te worden. Een of twee takins die je vaak niet ziet, 1 dromedaris en enkele schapen "in een put" en 1 leeuw. Hopelijk brengen ze daar snel verandering in!

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Apenarend »

zoofan schreef:
02 jul 2020, 06:30
Dat begint daar ook wel een erg triestige hoek te worden. Een of twee takins die je vaak niet ziet, 1 dromedaris en enkele schapen "in een put" en 1 leeuw. Hopelijk brengen ze daar snel verandering in!
Zijn er geen thars meer ook? Ik dacht enkele tijd geleden zelfs gelezen te hebben dat ze de thars zouden behouden en de takins zouden wegdoen (hetgeen ik een zeer foute beslissing zou vinden maar soit)?
Extinction is forever!

Gibbon2000
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 »

De Thars zijn al maanden geleden vertrokken.
De twee takins heb ik sindsdien al bij elk bezoek gezien.
Nestor zou zo snel mogelijk terug gezelschap krijgen van 1 of 2 vrouwen.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
02 jul 2020, 11:52
zoofan schreef:
Zijn er geen thars meer ook? Ik dacht enkele tijd geleden zelfs gelezen te hebben dat ze de thars zouden behouden en de takins zouden wegdoen (hetgeen ik een zeer foute beslissing zou vinden maar soit)?
Voor zover ik weet zouden zowel de thars als de takins vertrekken om manenschapen te kunnen houden. Er gingen een tijd terug geruchten dat het zou gaan om Sahara manenschapen die Antwerpen en Blijdorp gezamenlijk vanuit Spanje wou halen, maar het scheen nog al een gedoe te zijn om de papieren rond te krijgen.

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Apenarend »

Joost schreef:
02 jul 2020, 14:22
Apenarend schreef:
02 jul 2020, 11:52
zoofan schreef:
Voor zover ik weet zouden zowel de thars als de takins vertrekken om manenschapen te kunnen houden. Er gingen een tijd terug geruchten dat het zou gaan om Sahara manenschapen die Antwerpen en Blijdorp gezamenlijk vanuit Spanje wou halen, maar het scheen nog al een gedoe te zijn om de papieren rond te krijgen.
Juist, nu je het aanhaalt herinner ik het mij ook. Toch weer een verarming in het soortenbestand.
Extinction is forever!

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Net op Facebook gezien dat beide neushoorns inmiddels zijn gearriveerd en al samen op het buitenperk hebben rondgelopen.

Renegade
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Zoozot schreef:
03 jul 2020, 11:45
Net op Facebook gezien dat beide neushoorns inmiddels zijn gearriveerd en al samen op het buitenperk hebben rondgelopen.
Eveneens op Facebook, in de Zoo van Antwerpen en De dieren van de Zoo en Planckendael groepen, heb ik gezien dat er inmiddels ook vier Kirk's dikdiks gearriveerd zijn. Die zouden momenteel in het vroegere rode panda/muntjak verblijf bij het jubileumcomplex zitten.

Voor zover ik uit het Zoomagazine begrepen heb zouden de dikdiks in het kleine verblijf tussen het varkengebouw en het neushoornperk moeten komen, dus wellicht zitten ze maar tijdelijk op die locatie tot de werken aan het varkensgebouw en de verblijven eromheen afgewerkt zijn. Tenzij de plannen natuurlijk weer veranderd zouden zijn.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing »

Ja ze zijn er! Levendige beestjes, volop rond aan het rennen in hun nieuwe verblijf. Is dit een koppeltje? Het lijkt of ze elkaar graag zien.

Afbeelding

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Nope, twee mannetjes. Volgens het Zoomagazine eentje uit Münster en eentje uit Amnéville. Maar wel goed om te zien dat het al vrij snel na hun aankomst goed botert.

Plaats reactie