Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Xanny
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Xanny » mei 21, 2020, 10:25

Gorilla Gust schreef:
mei 20, 2020, 19:55
Xanny schreef:
mei 20, 2020, 19:51
Boomkangoeroe Mike schreef:
mei 19, 2020, 22:30
Xanny schreef:
mei 19, 2020, 09:26
Wij hebben nog steeds onze abonnementnummers niet ontvangen. Bij het mailen naar het mailadres dat op hun website vermeld staat waar je naar toe moet mailen als je de nummers niet ontvangen hebt, krijg ik enkel een automatisch antwoord terug. Wij zouden graag toch ook al eens gaan naar het park! Weet er iemand wat we het beste doen om onze nummers te pakken te krijgen?
Bellen naar het park op het nummer 068 / 250 850 ik dacht tussen 9u en 18u. Of een email zenden naar het park zelf maar ik denk dat bellen toch wel de beste optie zal worden.
Had zondag en maandag al gemaild. Vandaag nogmaals gemaild en nu heb ik daar wel reactie op gekregen. Ze zijn nog steeds bezig met de nummers te versturen. In de mail heb ik wel een voorlopig nummer gekregen waarmee ik kan reserveren in afwachting tot we onze nummers hebben ontvangen.
Ik ging net op je bericht inpikken met de vraag hoe het afgelopen was! Wel netjes dat je alsnog een tijdelijk nummer kreeg. :)

Het lijkt haast alsof dit abonnement niet digitaal werd aangevraagd destijds, maar in het park zelf. Is dat misschien de reden? Dat men de gegevens niet correct overgezet heeft? Bij een online bestelling kloppen de gegevens immers vaker, daar je zelf de controle hebt over de gegevens (en het nakijken). Een gelijkaardig verhaal had ik met Apenheul enkele jaren terug... dat werd ook een aardige soap tegen dat het was opgelost. ;)
Dit is inderdaad destijds in het park zelf aangemaakt, een dagticket omgeruild naar een abonnement. Hopelijk krijgen we binnenkort vanzelf onze nummers zonder te veel gedoe!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » mei 21, 2020, 10:30

https://www.hln.be/video/pairi-daiza-st ... er~p147847

Het ijsbeeronderwaterzicht ziet er ronduit fantastisch uit.

Ik moet er na de zomerdrukte toch wel eens weer naar toe.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

kdockx
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door kdockx » mei 21, 2020, 14:01

https://www.facebook.com/groups/1192303 ... 514012667/

Ik kwam toevallig deze kaart tegen over de horeca punten in het park. En als de pijlen op deze kaart kloppen, hebben ze de eenrichting versoepeld en terug enkele tweerichtingswegen ingevoerd!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 21, 2020, 20:10

Klopt, alle hoofdwegen waren grotendeels twee richtingsverkeer (doormiddel van een dik blauw afscheidsingskoord op de grond) vandaag. Rond 11 was het een tiental minuutjes aanschuiven aan de kassa's (acht waren er open, vier per parking).

Bij de ijsberen was het wel goed aanschuiven, iets meer dan een half uur! Maar er werd goed gehamerd op de social distancing en met name de maskers en het ontsmetten van de handen daar. De rij vormde zich van buiten aan de tijgers tot aan de ijsbeer-expo in de mijngang. Eenmaal daar was het wachten voorbij, en kon je in alle rust genieten! Het viel me wel op dat de mensen met name voor de ijsberen wilde wachten, ook buiten. De walrussen zijn duidelijk geen publiekslievelingen hier. ;)

In de rest van het park was het op twee minuutjes bij de panda's na nergens echt te druk (er mochten maar twee groepjes per raam bij de panda's), en viel het goed mee. Zeker na 15u was het park een zee van rust! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 22, 2020, 09:51

Joost schreef:
mei 16, 2020, 17:12
Gorilla Gust schreef:
mei 16, 2020, 16:52
Reserveren is momenteel nog niet mogelijk, maar ik zag online alvast wel een eerste plattegrond van het park voorbijkomen. Hierop zien we reeds goed welke paden één richtingsverkeer worden gedurende de corona-tijd.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Er is alleen iemand vergeten de ijsbaan weg te photoshoppen, of ga je straks met 30 graden kunnen schaatsen in het park? ;)
Even terzijde, die lag er nog... of toch het poton waarop het afgelopen winter lag. De kaart klopt op dat vlak dus wel. ;) Enkel zijn zowat alle hoofdpaden ondertussen wel terug tweerichtingsverkeer (opgaand verkeer rechts, terugkerend links). De kleinere paden of toegangen tot bepaalde gebieden zijn uiteraard wel éénrichting (Chinese tuin, reuzenpanda's, gorilla vulkanen, etc)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 22, 2020, 14:51

Gisteren trokken we dus naar Pairi Daiza, maar dat was wellicht al duidelijk? :D

Een groot stuk van onze aandacht ging uiteraard naar het nieuwe stuk Terre du Froid, ofwel The Land of the Cold. Dit nieuwe gebied was uiteraard (hoe kan het ook anders hier :sssst: ) niet helemaal voltooid. Sommige details zoals de soortbordjes of de educatie bij de walrussen ontbraken nog volledig. Ook de muskusossen of pinguïns waren in de verste verte nog niet te zien.

Wat ze dit keer wél bouwde was een aparte ijsberenexpo, met een groot Naussica-gehalte (zoals hun nieuwe deel). Leuk voor een keertje te zien, maar voor herhalingsbezoekjes niet bepaald een meerwaarde.

De grote mijnschacht met de hotelkamers en het onderwaterzicht op de ijsberen en walrussen (alsook echte ijsgrot met sneeuw/ijsmaker voor de ijsberen) was alvast adembenemend, zoals we van het park gewoon zijn. Net zoals de bijhorende thema-bordjes die we her en der kunnen ontdekken. Maar vooral het buitenzicht met de vergezichten over de perken heen was toch beter dan verwacht. Stoeiende ijsberen zien terwijl voor je een walrus ligt te proesten? Of een ijsbeer neus aan neus (elke een aparte zijde van het raam natuurlijk) met een walrus?

Gisteren moest je door de grote aantrekkingskracht van dit gebied bij de abonnees van het park wel een stevig half uur aanschuiven in het mijnen-complex om de ijsberen en walrussen onder water te kunnen bekijken. Dit zorgde er wel voor dat je rustig en sereen kon genieten van het onderwaterzicht zodra je aan de beurt was. Ook bovengronds keken parkmedewerkers in dit stukje nauwgezet of iedereen zich aan de regels hield, en schroomde ze er niet voor om mensen te corrigeren waar nodig

Met name de ijsberen brengen iedereen in zwijm, bij de walrussen kan je makkelijker en rustiger genieten van de aanblik van deze prachtige snorrebeestjes!

Maar al bij al samen gevat in één zin? Ja, ze overtroffen mijn verwachtingen toch weer hoor! :bye:

snoopy11
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 » mei 22, 2020, 16:46

Het nieuwe gebied is inderdaad prachtig geworden en overtreft de verwachtingen. Het walrussen verblijf leek me wat aan de kleine kant. Zeker het langdgedeelte, maar dit kan ook gewoon gezichtsbedrog zijn, omdat het tussen twee ijsberenverblijf zit. Ben wel benieuwd waar de pinguins gaan komen, iemand enig idee of het ik het ergens gemist, in een vorige post.

Waar ik toch wat in ontgoocheld was, was Australië. Waar vroeger het boomvarenbos was, wat toch vrij uniek was, krijgen we nu een kale grasvlakte. Ergens klopte het plaatje voor mij niet, misschien komt hier in de toekomst nog wat nieuws bij, maar nu vindt ik het doodzonde.

De dwergpinguïns waren er ook nog niet in het Pairi Daiza onwaardige vijvertje. Bij buitenkomst van de voliere is er een nieuwe voliere in aanbouw, benieuwd wat hier gaat inkomen. Voor de bomen hoop ik op een vogeltje zonder al te veel verbouwplannen. Het zou zonde zijn mochten deze grass trees het loodje leggen.

Het wombat verblijf zag er goed uit, benieuwd hoelang het mooi grasperkje het gaat uithouden als deze gravers er in los worden gelaten.

Iedereen hield zich goed aan de regels, maar als regelmatige gast in dit park, levert de vaste route toch wat beperkingen op. We hebben zo ons eigen pad uitgediept met de jaren, en hier en daar hebben we dan nu het gevoel dat het niet logisch is opgebouwd. Ik vermoed dat iedereen dit wel zal hebben.

Hopelijk mogen de restaurants vlug terug open, want nu gaat iedereen zitten waar hij kan om te eten, of dit nu op een muurtje of houtscultpturen zijn, als ze maar kunnen zitten.

Maar al bij al toch een mooie dag gehad. Ons volgende bezoek ligt al vast, maandag 8 juni.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 22, 2020, 17:47

Op Terre du Froid, of even voor de reuzenpandagrot na... viel het gisteren trouwens best mee voor een Feestdag! :)

snoopy11
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door snoopy11 » mei 22, 2020, 21:05

Het was er inderdaad rustig. 's Middags wat aanschuiven om iets te eten, k denk 10 minuten bij de panda's en in de middag ergens een klein half uurtje bij de mijngang. 1 ding is zeker, dit kunnen ze geen gans seizoen financieel aanhouden. Want laat ons eerlijk zijn aan ons abo houders verdienen ze niet zo veel.

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » mei 23, 2020, 19:51

Eén van de twee reuzenotters is overleden. Het tweede dier zal binnenkort verhuizen naar een andere tuin waar nog soortgenoten zijn. De soort verdwijnt dus bijgevolg uit de collectie van PD.
Bron: Facebook

Tec7
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 » mei 24, 2020, 11:47

Dat is slecht nieuws, want toch één van de leukere verblijven.
Kan het zijn dat dit verblijf nu al leeg staat? Ben er de maandag snel voorbijgelopen maar ik zag op het eerste zicht geen dieren. :s

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » mei 24, 2020, 15:07

want toch één van de leukere verblijven.
Ik vond dit naar PD-normen altijd een ondermaats verblijf. Het is dacht ik ook altijd de bedoeling geweest dat het maar tijdelijk was, in afwachting van een grotere Z-Amerikaanse invulling, of vergis ik mij?

Dustin1999
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 » mei 24, 2020, 15:30

Misschien komen er Reuzenotters in de Tropische serre van 7 hectare die ze in de toekomst gaan bouwen?

Tec7
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Tec7 » mei 24, 2020, 23:13

zoofreak schreef:
mei 24, 2020, 15:07
want toch één van de leukere verblijven.
Ik vond dit naar PD-normen altijd een ondermaats verblijf. Het is dacht ik ook altijd de bedoeling geweest dat het maar tijdelijk was, in afwachting van een grotere Z-Amerikaanse invulling, of vergis ik mij?
een klein verblijf maar toch een verblijf waar altijd veel volk stond.
Ik ben zeker dat veel mensen en kinderen dit zullen missen.

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe » mei 25, 2020, 05:40

Hopelijk komen ze nog terug maar ik begrijp ergens wel hun beslissing want reuzenotters zijn echte groepsdieren.

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe » mei 25, 2020, 06:10

Ook leuk om te vermelden is dat er nu in de grote kathedraal volière ook een zwartsnavelooievaar gehuisvestigd is, waarschijnlijk één van de dieren die we ook al deze winter opmerkten als tijdelijke invulling in één van de toen leegstaande verblijven van de schoenbekooievaars die nu allemaal weer zichtbaar zijn in hun verblijven.

En bij de Sint-Vincentamazone's stond er een bordje dat ze tijdelijk niet zichtbaar zijn omdat er een broedpoging zou ondernomen zijn ik hoop dan ook op een paar gebekte vriendjes :) de blauwkopara's zijn dan ook naar dit verblijf verhuist.

Tec7
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Tec7 » mei 27, 2020, 18:06

Gisteren nog eens teruggeweest voor "deel 2".
Hierbij nog eens mijn "heel kritische review" mag ook als "bijna beste dierenpark ter wereld", want dat is het voor mij nog altijd.

Ik vond de kathedraalvoliere echt teleurstellend met die vernieuwing en zonder de hangbrug, ooit een van dè "uithangborden" van het park. Nu zal er ook wel een goede reden geweest zijn waarom ze die hebben weggehaald (hoop ik), maar ik ben er nog steeds niet mee akkoord. :(

De 2de teleurstelling was er in het australische gedeelte, de boomvarens hebben plaatsgemaakt voor een grote grasvlakte voor de kangeroes. Leuk voor de kangeroes, maar jammergenoeg verliest Pairi Daiza hierdoor wel een van zen mooiste magische plekken, de gespoten nevel die wat verkoeling bracht bij warme temperaturen enz...
Ook de volliere zag er 2 jaar geleden mooier uit dan nu (met het water).

Het ijsberenverblijf was dan wel weer top, en een heel stuk imposanter dan ik ooit verwacht had, zeker de ijsgrot vond ik heel leuk, er staan her en der kleine inhammen waar nog "iets" moet komen, persoonlijk zou ik er grote opgezette(of namaak) dieren(ijsberen) zetten, zodat bezoeker ze ook van heel dichtbij kunnen bekijken of eskimos, rariteiten, curiositeiten in het thema. (waarvoor Pairdi Daiza ook gekend is) Maar aan de ijzeren ankers in de muur te zien, gok ik op grote "saaie" panelen...?
Benieuwd.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » mei 27, 2020, 18:29

Ik vind die volière zoveel beter nu die hangbrug weg is. Het zicht is veel mooier en er is minder lawaai. Gelukkig mogen smaken verschillen.

Boomkangoeroe
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe » mei 27, 2020, 20:49

Ik vind het ook beter zonder de hangbrug het is misschien wel jammer dat je zo de vogels niet meer vanuit de lucht kunt zien maar ik vermeen naar dierenwelzijn dat dit wel een groot pluspunt is. Daarnaast moet ook de begroeing wel nog groeien maar ik denk dat het naarmate de tijd verloopt ook aangenamer zal zijn tussen het groen, zo beplante men ook verder tegen het gaas aan en zul je naarmate de tijd vordert ook minder gaas zien tijdens je wandeling erdoor, ook de vogels hebben meer ruimte om te ontsnappen en de flamingogroep kan zich ook meer verspreiden.

Wat de aankleding van de grot betreft denk ik meer aan glazen panelen met enkele rariteiten erachter of bvb gebruiksvoorwerpen van de eskimo's enz.
Hopelijk wordt ook later nog meer gebruik gemaakt van deze grotten voor bvb enkele nachtdieren te huisvesten zoals bvb enkele lemmingen.
Dit zouden ze ook kunnen doen in de gang naar de stellerzeeleeuwen, meer educatie en enkele terraria om ook de kleinere dieren eens te tonen.

snoopy11
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door snoopy11 » mei 28, 2020, 20:41

Het verdwijnen van het boomvarenbos is inderdaad een jammerlijke zet. Akkoord het was aan een opfrissing toe, er waren er veel die het loodje hadden gelegd, maar toch.

Nu is het inderdaad een saaie grasvlakte geworden, dit was voor mij toch één van de hoogtepunten van het park. Mocht het nu plaats geruimd hebben voor een op en top verblijf voor de dwergpinguins, dan hadden we er toch iets moois voor terug gekregen.

Benieuwd of de dwergpinguins nog gaan komen, want die poel vol met algen is nu toch ook geen zicht, deze ingreep heb ik ook nooit echt begrepen, maar de toekomst zal het uitwijzen. Wie weet verrassen ze ons nog de komende jaren in Australië en is dit alles maar een tijdelijke invulling

Plaats reactie